Hovedmeny

Luftfylling - Tilfredsstille TMPS

Startet av Slarre40, torsdag 28. november 2019, klokken 12:53

« forrige - neste »

Slarre40

Denne er mest for de av oss i TRONDHEIM:

Har fått varsel om at jeg ikke har 4 like dekk trykk, og skal finne meg en plass å fylle luft.

Har vært innom 5 stasjoner, og alle hadde luft med analogt manometer med ned-dugget skala og frostet glas.
Dette gjør at luftmengnden man fyller er helt tilfeldig og umulig å lese av.

Hvor finner man stasjoner med automatisk eller digital luftfyller?

PS: Hjelper det litt å skaffe seg en slik hånholdt batteripumpe til 399,99,- som man får reklame for på facebook?
Trondheim

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

tibber73

Jeg bruker bilens dekktrykksensor.
Sett bil i fri/N. Slå på parkbrems via meny. Fyll luft og vent noen sek til bilen har lest av nytt lufttrykk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Vesel

Noen Circle K-er har innstilling av ønsket trykk, hvor fyllinga stopper automatisk opp når den har nådd innstilt nivå. Den ved SuC i Lillesand har ihvertfall. Ellers har Esso-en her i Grimstad tilsvarende, men på den stiller man inn mekanisk på en stor skive.

Ellers kan det være verdt å kjøpe en dekktrykkmåler for den som er petimeter. Jeg har hatt en fra Biltema, og nå en som heter Accutire fra NAF. Den første kosta ca 150 kr og varte vel bare i 1-2 år. Den siste kosta 399 kr, og den har jeg hatt i 3-4 år nå, og er ennå i utmerket stand. Den siste er best, virker mer nøyaktig og tåler i større grad å ligge i en kald og småfuktig bil.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: tesla73 på torsdag 28. november 2019, klokken 13:34
Jeg bruker bilens dekktrykksensor.
Sett bil i fri/N. Slå på parkbrems via meny. Fyll luft og vent noen sek til bilen har lest av nytt lufttrykk.

Tviler litt på at det er en god måte å gjøre det på. For det første tror jeg TPMS bare måler relativ forskjell i trykk, og beregner trykk ut fra det, og det kan bli unøyaktig over tid, og at den da bør kalibreres jevnlig. Det gjøres ved at at man fyller opp dekkene til 2,9 bar ved å måle med nøyaktig, eksternt utstyr, og så trykke på Reset TPMS i bilen. For det andre tror jeg hjulene helst skal rulle noen hundre meter før riktig dekktrykk kan leses av. TPMS er ihvertfall noe som i seg selv regnes som nokså unøyaktig og grovt.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, om noen har bedre greie på dette.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

cra

Sitat fra: Vesel på torsdag 28. november 2019, klokken 14:04
For det andre tror jeg hjulene helst skal rulle noen hundre meter før riktig dekktrykk kan leses av.

Oppgitt dekktrykk (i manualer, dørstolper osv) er alltid på kalde dekk. Trykket stiger ganske mye når man kjører og dekkene/lufta inni blir oppvarmet. Dette bør man ta høyde for når man fyller hvis man ikke gjør det hjemme og dekkene er kjørt varme. Fyller du til oppgitt dekktrykk på varme dekk har du i praksis for lavt trykk. Fyll gjerne på et sted der bilen har stått stille en stund, f.eks. nærliggende servicestasjon like etter at du har ladet og dekkene har kolnet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ryback

Jeg bruker en Ryobi R18I-0 Minikompressor. Der setter man dekktrykk og den slutter å pumpe når rett trykk er oppnådd. Fin liten sak om man allerede har andre verktøy med samme batteri.

sjokomelk

Tviler litt på at det er en god måte å gjøre det på. For det første tror jeg TPMS bare måler relativ forskjell i trykk, og beregner trykk ut fra det, og det kan bli unøyaktig over tid, og at den da bør kalibreres jevnlig. Det gjøres ved at at man fyller opp dekkene til 2,9 bar ved å måle med nøyaktig, eksternt utstyr, og så trykke på Reset TPMS i bilen. For det andre tror jeg hjulene helst skal rulle noen hundre meter før riktig dekktrykk kan leses av. TPMS er ihvertfall noe som i seg selv regnes som nokså unøyaktig og grovt.

Og en annen trykkmåler måler ikke forskjell på trykket inni og utenfor dekket? Det er akkurat det en trykkmåler gjør. ;D

TPMS-sensorene er "kalibrert" fra fabrikk og du kan ikke justere på de på noen måte.
"Reset TPMS" gjør ingenting med sensorne i hjulene. Det er bare du som sier til bilen "Glem hvilke sensorer du kjenner til nå, og lær deg hvilke som sitter på bilen på nytt".
TPMS-sensorer skrur seg på og sender oppdateringer ved bevegelse i hjulet. For å spare på batteriet går de i dvale når bilen står i ro. På mine biler har de oppdatert seg ganske kjapt hvis jeg har kjørt inn på en bensinstasjon og fylt mere luft mens bilen er i gang.

TPMS er ikke ment for å erstatte eksterne måleinstrument, men gi deg beskjed hvis du har alt for lavt trykk i ett eller flere dekk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tibber73

Jeg har en digital måler i tillegg, og ser nesten ingen differanse i lufttrykk med den og sensorene. Det eneste jeg merker et at det blir 1 psi lavere på høyre bak når jeg kontrollerer med den digitale måleren. Det synes jeg er innafor..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

jlan

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 28. november 2019, klokken 21:56
Og en annen trykkmåler måler ikke forskjell på trykket inni og utenfor dekket? Det er akkurat det en trykkmåler gjør. ;D
Det er et interessant spørsmål. Her brukes relativ om to forskjellige ting.

Noen biler (ikke Tesla) har et indirekte TPMS system, som beregner lufttrykk bare ved sammeligne hjulrotasjon med ABS sensorene. Da er det bare relativ forskjell mellom dekkene som registreres.

Så er det de systemene som faktisk måler trykk. Et vanlig manometer måler relativt trykk i forhold til atmosfæretrykket. Men jeg er litt usikker på TPMS sensorer. Hvis de sitter helt inni dekket uten kontakt med atmosfæren vil de vel måle absolutt trykk, som så fratrekkes antatt trykk på utsiden av dekket, typisk 1 bar. Det er selvsagt mulig å ha en referanse trykkmåler på utsiden, slik at det egentlige trykket på utsiden måles, og det korrigeres for det. Jeg vet ikke hvordan Tesla gjør det, men det er det vel bare av betydning for de som skal kjøre i ekstreme høyder. 

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Sitat fra: jlan på fredag 29. november 2019, klokken 12:33
Noen biler (ikke Tesla) har et indirekte TPMS system, som beregner lufttrykk bare ved sammeligne hjulrotasjon med ABS sensorene. Da er det bare relativ forskjell mellom dekkene som registreres.
Det var bare lov før dato X/Y (vet ikke når) - Etter det må man ha sensorer i hjulene.

Sitat fra: jlan på fredag 29. november 2019, klokken 12:33
Så er det de systemene som faktisk måler trykk. Et vanlig manometer måler relativt trykk i forhold til atmosfæretrykket. Men jeg er litt usikker på TPMS sensorer. Hvis de sitter helt inni dekket uten kontakt med atmosfæren vil de vel måle absolutt trykk, som så fratrekkes antatt trykk på utsiden av dekket, typisk 1 bar. Det er selvsagt mulig å ha en referanse trykkmåler på utsiden, slik at det egentlige trykket på utsiden måles, og det korrigeres for det. Jeg vet ikke hvordan Tesla gjør det, men det er det vel bare av betydning for de som skal kjøre i ekstreme høyder. 
Sensoren sitter i ventilen. Så den har kontakt med både utsiden og innsiden av dekket.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tom

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 28. november 2019, klokken 21:56

TPMS-sensorene er "kalibrert" fra fabrikk og du kan ikke justere på de på noen måte.
"Reset TPMS" gjør ingenting med sensorne i hjulene. Det er bare du som sier til bilen "Glem hvilke sensorer du kjenner til nå, og lær deg hvilke som sitter på bilen på nytt".

Med reset så settes trykket du har i dekka som normal trykk i bilens software,..som beskrevet i manualen så er dette for at du skal slippe å få advarsel om for lavt trykk ved feks. banekjøring..når du er ferdig skal du ta en ny resett etter du har fyllt opp dekka/byttet hjul for kjøring på vei.

Så før du trykker resett så ha rett trykk i dekka..

https://www.mountainpassperformance.com/track-day-guide/
Tires are everything. The only part of the vehicle actually touching the ground, great care must be given to these black circles. First step is tire pressure. Tire pressure increases as the tire temperature increases, and the ideal "hot" pressure is far lower than the pressure you'd normally run in day-to-day driving. For this reason, you need to lower the tire pressure when you arrive at the track. This is super important! Tires work horribly on the track when over-inflated.

PerBear

«Sensoren sitter i ventilen. Så den har kontakt med både utsiden og innsiden av dekket»
Det stemmer ikke helt.

Sensoren sitter på ventilen som mekanisk forankring samt at den bruker ventilstammen som antenne. Selve sensorelementet er en absoluttsensor med et lite vakuumkammer som referanse. Mer info om trykksensorelementet i en typisk TPMS trykk & temperatursonde kan du finne her:https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-SP370-23-156-0-DS-v01_01-EN.pdf?fileId=5546d462625a528f01629624a72f6341#page25
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Agrajag

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 28. november 2019, klokken 12:53
Denne er mest for de av oss i TRONDHEIM:

Har fått varsel om at jeg ikke har 4 like dekk trykk, og skal finne meg en plass å fylle luft.

Har vært innom 5 stasjoner, og alle hadde luft med analogt manometer med ned-dugget skala og frostet glas.
Dette gjør at luftmengnden man fyller er helt tilfeldig og umulig å lese av.

Hvor finner man stasjoner med automatisk eller digital luftfyller?

PS: Hjelper det litt å skaffe seg en slik hånholdt batteripumpe til 399,99,- som man får reklame for på facebook?

Vanlig sykkelpumpe med schrader ventil og lesbar måler fungerer fint. Trenger ikke bli mer komplisert enn det. Tar bare 2 min å legge til et par PSI i alle dekkene. Om du tror det er for mye trykk i bildekk for sykkelpumper, er det greit å vite at landeveissykler gjerne har 3x høyere trykk i dekkene enn det biler har.

Daniel_0007

Noen som har testa sånt?

https://mi-home.no/produkt/mi-hjem/mi-electric-air-pump/

Fordel at man slipper å koble til 12 volt plus kan brukes som nødstrøm til telefon
Model 3 2019 LR Rwd

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA