Hovedmeny

Virtual cockpit plus

Startet av Scoob98, søndag 24. november 2019, klokken 14:02

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Johannes Gjessing på mandag 25. november 2019, klokken 15:27
Ettersom man allerede nå kan låse opp trådløs CarPlay på 2019 modeller med en enkel eBay-kabel.

Akkurat dette er jeg litt interessert i, hva trenger man? Hvordan gjør man? Hva risikerer man? Kan man også enkelt få en knapp for å endre ladegrense i appen på 2019 modellen? Er villig til å ofre en nyre for dette.. :P
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Machina

Johannes Gjessing

Sitat fra: elektro på mandag 25. november 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Johannes Gjessing på mandag 25. november 2019, klokken 15:27
Ettersom man allerede nå kan låse opp trådløs CarPlay på 2019 modeller med en enkel eBay-kabel.

Akkurat dette er jeg litt interessert i, hva trenger man? Hvordan gjør man? Hva risikerer man? Kan man også enkelt få en knapp for å endre ladegrense i appen på 2019 modellen? Er villig til å ofre en nyre for dette.. :P

Jeg kjenner ikke policyen for linking til andre fora / Facebook, men inne på etron owners Norway -gruppen på Facebook kan du søke på «Kvål Auto» Da kommer oppskriften opp. Etterhvert flere firma som tilbyr dette.

opheim

Sitat fra: elektro på mandag 25. november 2019, klokken 22:52Akkurat dette er jeg litt interessert i, hva trenger man? Hvordan gjør man? Hva risikerer man? Kan man også enkelt få en knapp for å endre ladegrense i appen på 2019 modellen? Er villig til å ofre en nyre for dette.. :P

Ladegrense må Audi selv fikse, ikke godt å si hvor den begrensningen ligger.

CarPlay er enkelt å fikse med et egnet OBD-verktøy, enten "OBDeleven" eller "VCDS" - som er de to vanligste for oss vanlige dødelige. Jeg har "testet" det med min OBDeleven NextGen enhet, skjønt - begge innstillingene var naturlig nok aktivert hos meg siden jeg har en 2020. Men det er altså to valg som må aktiveres;

Information Control Unit 1 -> Adaptation -> wlan_5ghz_switch -> Activated
Information Control Unit 1 -> Adaptation -> Apple_DIO_Wireless -> On

Da fungerer Carplay også trådløst. Du risikerer at dette blir nullstilt etter service eller annet arbeid utført hos Audi, i så fall må du aktivere dem på nytt.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Scoob98

Sitat fra: opheim på mandag 02. desember 2019, klokken 14:20
Sitat fra: elektro på mandag 25. november 2019, klokken 22:52Akkurat dette er jeg litt interessert i, hva trenger man? Hvordan gjør man? Hva risikerer man? Kan man også enkelt få en knapp for å endre ladegrense i appen på 2019 modellen? Er villig til å ofre en nyre for dette.. :P

CarPlay er enkelt å fikse med et egnet OBD-verktøy, enten "OBDeleven" eller "VCDS" - som er de to vanligste for oss vanlige dødelige. Jeg har "testet" det med min OBDeleven NextGen enhet, skjønt - begge innstillingene var naturlig nok aktivert hos meg siden jeg har en 2020. Men det er altså to valg som må aktiveres;

Da fungerer Carplay også trådløst. Du risikerer at dette blir nullstilt etter service eller annet arbeid utført hos Audi, i så fall må du aktivere dem på nytt.
Kan man få matrix oppgradering gjennom dette?

janbanan

Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 01:04

Kan man få matrix oppgradering gjennom dette?
I utgangspunktet tviler jeg på det. Matrix er en betalt opsjon, og da vil det være for enkelt å bare endre en setting med VCDS/OBDEleven eller lignende.

Men du skal ikke se bort fra at "noen" finner ut av det og får det til. Men da har de tilegnet seg funksjonalitet i bilen som egentlig skal betales for. Det er nok ikke helt innenfor loven...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvind.h

Hvordan kan lovverket komme til anvendelse her? Det er modifisering av et fysisk produkt man eier. Lyktene er kjøpt og betalt. Så lenge lyktene er innenfor lovverket klarer jeg ikke se at aktivering av matrix skulle være ulovlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

devotio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:08
Hvordan kan lovverket komme til anvendelse her? Det er modifisering av et fysisk produkt man eier. Lyktene er kjøpt og betalt. Så lenge lyktene er innenfor lovverket klarer jeg ikke se at aktivering av matrix skulle være ulovlig.
Selv om du eier en PC som kan kjøre Office så betyr ikke det at du kan installere Office uten lisens.
Jeg kan forstå argumentet ditt dersom det ikke hadde vært mulig å kjøpe tilgang til Matrix (ved bestilling av bilen eller som Feature on Demand), men å tilegne seg funksjonalitet som man skal betale for vil jeg forvente er ulovlig. Uten at jeg er jurist...
Audi e-tron 50 ('20) - levert feb '20
Volkswagen e-Up! ('20) - overtatt jan '25
x Tesla Model S 60 ('14) - overtatt jan '18 (solgt)
x Nissan Leaf ('13) - levert nov '13 (solgt)

Scoob98

Tviler på at Audi kan gjøre noe som helst angående dette ja.

Kåre Knatten

Jeg har tidligere byttet en radio i forrige Audi og den måtte programmeres via en Audi server i Tyskland for at den skulle fungere i min bil. Skulle forundre meg om ikke dette gjelder for ON demane utstyr. Ref batteri til Tesla, hvor alle fikk stor pakke med software sperre.

janbanan

Selv om du har betalt for Matrix lyktene, så har du ikke betalt for software som styrer Matrix.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvind.h

Sitat fra: janbanan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 14:25

Selv om du har betalt for Matrix lyktene, så har du ikke betalt for software som styrer Matrix.
Bilen du kjører rundt i har du betalt for. Den er helt og holdent din eiendel. Vil du tukle med programvaren står du fritt til det. Samme med PCen. Jeg justerer så mye jeg vil på programmer, firmware etc. Jeg legger ikke inn piratkopiert programvare, men utnytter den hw og se maskinen kom med. Audi kan riktignok gå fra garantier de har gitt om du tukler med den, men å dømme deg i retten for noe? Glem det.
Hva om du justerer på bufferen på batteriet? I USA er det flere som justerer på programvaren på sin Tesla, eksempelvis ytelser eller annet. Det har jo alltid vært gjort her i Norge også med tuning eksempelvis.

På service kan du regne med at de oppdaterer programvare og samtidig nullstiller endringer. Men dømt i retten fordi du justerte programvare på bilen din? Tvilsomt.

Det Audi bør gjøre er å ikke legge inn programvare du ikke eier. Kjøper du matrix lys kan de pushe sw til bilen OTA. Men ligger den allerede i bilen er det kjørt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: janbanan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 14:25
Men Audi har levert software med bilen som gjør dette. Man står fritt til å modifisere egen bil så lenge det ikke går ut over typegodkjenning og sikkerhet. Ellers må Audi eksplisitt selge bilen med unntak for at ting levert med bilen ikke kan brukes uten separat lisens.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Flott, dette skal jeg nok få gjort. Selger snakket om at 2019 modellen ikke «vet hvor den er» og når den kan operere på det nevnte frekvensbåndet, og at detcø er derfor det er deaktivert. Er det et snev av sannhet i dette?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Vil anta å bryte en sperre for å få ekstra funksjonalitet (matrix) juridisk ikke er ulik å bruke piratkort på parabol, og bryte kryptering.
Der får en signalene inn til tuner, slik at de er i huset, men de er beskyttet av en kode/lisens.
På samme måte er sikkert SW allerede i bilen, men «kryptert» slik at det ikke virker.
Jussen minnes jeg da var at dersom det er en effektiv kopisperre, er den forbudt å bryte.

Grensen er vel sa at dersom en hadde kjøpt en film/DVD med sperre, som en eier, er det ikke forbudt å bryte denne for å bruke på andre enheter en eier, men forutsetter at en eier originalen.

TA

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA