Tips til oppvarmet trekk til rattet?

Startet av Vesel, lørdag 23. november 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

Vesel

Hvordan klarer dere å komme dere rundt i byen og på gata vinterstid når dere ikke en gang tåler 8+°C tørr og stillestående luft sittende i stekende seter? Må jo være helt forjævlig med den kalde vinden. Skal man alltid bare kjøre fra dør til dør i en ferdig oppvarma bil for å unngå det minste ubehag så lever man et neppe et sunt og lykkelig liv. 

Og hvordan klarte dere dere før elbilens umiddelbare varme? Jeg brukte en liten fransk dieselbil før hvor kupeen ikke ble behagelig varm før etter en halvtimes kjøring, og setevarmen var knapt merkbar. Levde forsåvidt greit med det likevel.

Ved langkjøring synes jeg det som regel er mer behagelig uten varmluft enn med når temperaturen ikke er under ca 8°C ute. Er alltid betraktelig varmere inne når man har kjørt en stund, og jeg liker ikke ha det så varmt. Unntatt på hendene da, og kanskje føttene. Der fryser jeg lett.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Magnus Hansen

Sitat fra: Vesel på søndag 24. november 2019, klokken 20:45
Hvordan klarer dere å komme dere rundt i byen og på gata vinterstid når dere ikke en gang tåler 8+°C tørr og stillestående luft sittende i stekende seter? Må jo være helt forjævlig med den kalde vinden. Skal man alltid bare kjøre fra dør til dør i en ferdig oppvarma bil for å unngå det minste ubehag så lever man et neppe et sunt og lykkelig liv. 

Svaret er varme klær. Som man tar av når man setter seg i bilen, slik folk flest har gjort siden 70 tallet eller når det var biler fikk ok varmeapparater.

Ellers fascinerende at du insinuerer at vi andre ikke har et sunt og lykkelig liv fordi vi ikke tåler litt ubehag, når det er du som oppretter en egen tråd fordi du synes det er ubehagelig med kaldt ratt..  ::)

Vesel

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 24. november 2019, klokken 22:25

Svaret er varme klær. Som man tar av når man setter seg i bilen, slik folk flest har gjort siden 70 tallet eller når det var biler fikk ok varmeapparater.

Ellers fascinerende at du insinuerer at vi andre ikke har et sunt og lykkelig liv fordi vi ikke tåler litt ubehag, når det er du som oppretter en egen tråd fordi du synes det er ubehagelig med kaldt ratt..  ::)
Forskjellen er at det kalde rattet er langt mer ubehagelig for meg enn det 8+° C tørr, stillestående luft er. Det siste er knapt merkbart, om ikke bare behagelig friskt, med genser eller jakke og setevarme på. Ihvertfall for meg.

Lykke til med å sette deg i en dieselbil om morgenen ved -5-0° C ute uten å beholde ytterklærne på. Selv en dieselbil fra etter 1970.

Virker som dere er helt uten evne til å se at andre mennesker har forskjellige behov og prioriteringer fra dere. Da kan det være greit å tie stille istedet for å komme med masse små fornærmelser.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Magnus Hansen

Sitat fra: Vesel på søndag 24. november 2019, klokken 22:38
Forskjellen er at det kalde rattet er langt mer ubehagelig for meg enn det 8+° C tørr, stillestående luft er. Det siste er knapt merkbart, om ikke bare behagelig friskt, med genser eller jakke og setevarme på. Ihvertfall for meg.

Lykke til med å sette deg i en dieselbil om morgenen ved -5-0° C ute uten å beholde ytterklærne på. Selv en dieselbil fra etter 1970.

Virker som dere er helt uten evne til å se at andre mennesker har forskjellige behov og prioriteringer enn dere. Da kan det være greit å tie stille istedet for å komme med masse små fornærmelser.

Så VI er uten evne til å se andres behov og prioriteringer mens DU beskyldte oss for å leve usunne og ulykkelige liv fordi vi ikke har det som deg? Du ser overhode ikke ironien i det? At det kanskje også ligger en ørliten fornærmelse i din påstand?

Vesel

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 24. november 2019, klokken 22:44
Sitat fra: Vesel på søndag 24. november 2019, klokken 22:38

Virker som dere er helt uten evne til å se at andre mennesker har forskjellige behov og prioriteringer enn dere. Da kan det være greit å tie stille istedet for å komme med masse små fornærmelser.

Så VI er uten evne til å se andres behov og prioriteringer mens DU beskyldte oss for å leve usunne og ulykkelige liv fordi vi ikke har det som deg? Du ser overhode ikke ironien i det? At det kanskje også ligger en ørliten fornærmelse i den påstanden?
Jo, det gjør det absolutt, og det var hensikten også. Jeg svarer som regel i samme tone jeg blir pratet til.

I evolusjonsbiologien ihvertfall har det vist seg at tit for tat er den optimale spillteoretiske strategien i møtet med ukjente og kjente aktører. Jeg prøver å bruke den litt selv i det daglige, så jeg prøver å være samarbeidsvillig og høflig til å begynne med, for så å gjengjelde på samme måte som jeg ble møtt sist ved nytt møte med samme aktør. Da legger man opp til fruktbare møter, samtidig som man unngår å bli utnyttet igjen og igjen.

daggad

Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere.

I alle fall ikke noe tema å bli opphisset på folkens ! ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øggen

En ting må ej sei, ette å ha prøvd Model 3 over 300km på prøvetur i minusgrader, e det den einaste Tesla'n ej he kjørt som he et godt fungerande varmeapparat. Nesten for godt faktisk. Varme i ratt e intet savn om bilen blir forvarma med appen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Electric cars in Norway

Model 3 er en nydelig bil :+1: og M3 P står høyt oppe på min ønskeliste.

Men dette med manglende mulighet til å få oppvarmet ratt bestilt på ny bil er et tema også andre steder i verden blant annet på Reddit.

Må si det er rart at biler i den prisklassen som Tesla model 3 ligger i - ikke leverer oppvarmet ratt. Til og med Huyndai Ioniq til 300' har dette. Tesla burde hatt en "vinter pakke mulighet med oppvarmet ratt". Den har jo varme i alle 5 setene allerede.

Les om han som sendte Twitter melding til Elin Musk om dette med at Tesla måtte starte med å levere oppvarmet rett som en mulighet :+1: og det er 41 svar i den diskusjonen

https://amp.reddit.com/r/teslamotors/comments/awx6n1/discussion_getting_a_heated_steering_wheel_in_a/

I've posted this to elon, I'm hoping others will like or retweet to see if we can get a response. https://twitter.com/dhanson865/status/1102278572377542658

If we can't get a Model 3 from the factory with a heated steering wheel then the next best option is for a service center/mobile service to add it.

Handyman

Og hvordan klarte dere dere før elbilens umiddelbare varme? Jeg brukte en liten fransk dieselbil før hvor kupeen ikke ble behagelig varm før etter en halvtimes kjøring, og setevarmen var knapt merkbar. Levde forsåvidt greit med det likevel.

Ved langkjøring synes jeg det som regel er mer behagelig uten varmluft enn med når temperaturen ikke er under ca 8°C ute. Er alltid betraktelig varmere inne når man har kjørt en stund, og jeg liker ikke ha det så varmt. Unntatt på hendene da, og kanskje føttene. Der fryser jeg lett.
Når jeg er ute kler jeg meg etter været, og når jeg er inne har jeg ikke på meg ytterklær. Det samme gjelder i bilen.
Dersom bilen er kald (ICE bil) så tar jeg av meg ytterklærne når kupeen har blitt varm.
Å sette meg inn i en varm bil gjør meg lykkelig, selv på korte turer, eller aller helst da! Jeg blir heller ikke syk av det. Jeg bruker også "keep climate on" når jeg forlater bilen for kortere tid (butikkbesøk ol.) når det er kaldt, fordi det er så deilig å sette seg inn i en duggfri og varm bil. Elsket denne funksjonen i en MB C180 fra 1999.
Man kan fint drive med isbading og like å ha de komfortabelt varmt i bilen (eller hjemme).
Å fryse på fingre og tær gir meg ingen lykke, og det er heller ikke trafikksikkert. Under sikkerhetsselen skal man som sagt heller ikke ha tykke klær (det er ikke sunt ;) )!
En av de største fordelene med elbil er jo nettopp varmesystemet og at man alltid kan ha komforttemperatur og isfri bil. Det er ikke noe poeng for meg å etterlikne en gammel ICE-bil.
Det virker nesten som du har en holding om at komfort er noe man ikke bør unne seg for ofte.
Eller vil jeg bare si: håper du finner en løsning som passer dine kalde fingre (og tær). (Hot tip: kupevarme)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

cra

Rattvarme er et must, i alle fall for meg. DEt var det eneste ejg savna på min første TMS, etter å ha vært godt vant med det fra Leafen. Rattvarme hjelper mye bedre enn 40o i kupeen når man først er kald på fingrene av en eller annen grunn. TMS har forøvrig elendig tilførsel av varme på beina på førersiden, men (i følge fjortispassasjer) avsindig mye varme på føttene på passasjersiden.  ???

Jeg er ofte kald på både fingre og føtter, og rattvarmen eliminerer halvparten av problemet. Hver gang. Også de gangene jeg ikke vet en halvtime i forveien at jeg skal avgårde. Av med skoene og på med ullsokker løser den andre halvparten på lengre turer. På korte turer får det bare skure med kalde føtter; det hjelper når jeg kan være god og varm på hendene i mdet minste, også uten å koke resten av passasjerene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 25. november 2019, klokken 13:53
Rattvarme er et must, i alle fall for meg. DEt var det eneste ejg savna på min første TMS, etter å ha vært godt vant med det fra Leafen. Rattvarme hjelper mye bedre enn 40o i kupeen når man først er kald på fingrene av en eller annen grunn. TMS har forøvrig elendig tilførsel av varme på beina på førersiden, men (i følge fjortispassasjer) avsindig mye varme på føttene på passasjersiden.  ???

Jeg er ofte kald på både fingre og føtter, og rattvarmen eliminerer halvparten av problemet. Hver gang. Også de gangene jeg ikke vet en halvtime i forveien at jeg skal avgårde. Av med skoene og på med ullsokker løser den andre halvparten på lengre turer. På korte turer får det bare skure med kalde føtter; det hjelper når jeg kan være god og varm på hendene i mdet minste, også uten å koke resten av passasjerene. :)
Har aldri hatt rattvarme, og ikke ofte savnet det heller. Men slik er det jo med noe man ikke har prøvd.
Når det gjelder TM3 så er problemet med varme på beina at det er vel mye varme.
Det er flere som på lange turer må skru av varmen på beina, vår familie inkludert.
Kanskje de har tenkt: vi fjerner rattvarmen med svir av dem beina istedet ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daggad

Om rattet er iskaldt og beina glovarme så blir jo gjennomsnittet helt perfekt !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kanutten

Rattvarme er en sånn greie som man ikke skjønner vitsen med inntil man har prøvd. Deretter blir det vanskelig å tenke seg en bil uten...

Oddaa

Sitat fra: Kanutten på mandag 25. november 2019, klokken 16:13
Rattvarme er en sånn greie som man ikke skjønner vitsen med inntil man har prøvd. Deretter blir det vanskelig å tenke seg en bil uten...
Enig. Trodde det var bare tull, men så hender det jo at jeg låner «konebilen» (XC90).

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA