e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:09
Å snakke om rekkevidde basert på forbruk på småkjøring er ikke spesielt interessant. Det er på langtur rekkevidde er en viktig parameter.
Selvfølgelig er det interessant, det har jo innvirkning på hvor ofte en må lade og der er det store forskjeller mellom de som har egen ladeplass eller andre løsninger.

Det er også småkjøring folk gjør mest av!

Trond.m

Jeg sterkt på at noen kjøper e-tron uten ladeløsning hjemme. Det vil jeg ikke anbefale noen, med mindre de bor rett ved en ionity stasjon 😉

Counterpointer

Sitat fra: TM på torsdag 27. februar 2020, klokken 08:00
Jeg sterkt på at noen kjøper e-tron uten ladeløsning hjemme. Det vil jeg ikke anbefale noen, med mindre de bor rett ved en ionity stasjon [emoji6]
Jeg skjønner nesten ikke at noen kjøper bil uten å ha egen garasje, men det skjer [emoji6]

Samme greia med lading!

Noen lader på jobb, der kan det være kamp om plassene, f.eks de må jo få lov å kjøpe Etron, eller får de bare lov til å kjøpe Eup?

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. februar 2020, klokken 07:21
Å snakke om rekkevidde basert på forbruk på småkjøring er ikke spesielt interessant. Det er på langtur rekkevidde er en viktig parameter.
Selvfølgelig er det interessant, det har jo innvirkning på hvor ofte en må lade og der er det store forskjeller mellom de som har egen ladeplass eller andre løsninger.

Dette er jo bare tull. Da må du inkludere det ikke ubetydelige forbruket som ikke inngår i det rapporterte gjennomsnittsforbruket.

- Vampire Drain. Dette forbruket er betydelig for samtlige teslamodeller, men fremgår ikke av bilens rapporterte gjennonsnittsforbruk. Med sentrymode påslått og WiFi tilkoblet så vil Vampire Drain fort bli en av de største faktorene som inngår i totalt energiforbruk når dagene består av korte turer til/fra jobb.
- Energi brukt til forvarming. Kun Opel Ampera-E inkluderer dette så vidt jeg vet. Denne utgjør fort 1/3 av rapportert forbruk om vinteren for meg.

Skal du bruke rapportert gjennomsnittsforbruk for å estimere ladefrekvens så må du gjøre følgende.
- Hvis du har Tesla så dropp det.
- Med mindre du har Opel Ampera-E så må du aldri forvarme.

Med andre ord blir det bare tull.

En bedre oppskrift er å lese av SOC daglig. Da får man en fin pekepinn på hvor ofte man må lade.
For de som har lader hjemme er jo dette uansett av liten interesse.

elektro

Sitat fra: Tellus på torsdag 27. februar 2020, klokken 09:24

Dette er jo bare tull. Da må du inkludere det ikke ubetydelige forbruket som ikke inngår i det rapporterte gjennomsnittsforbruket.

- Vampire Drain. Dette forbruket er betydelig for samtlige teslamodeller, men fremgår ikke av bilens rapporterte gjennonsnittsforbruk. Med sentrymode påslått og WiFi tilkoblet så vil Vampire Drain fort bli en av de største faktorene som inngår i totalt energiforbruk når dagene består av korte turer til/fra jobb.
- Energi brukt til forvarming. Kun Opel Ampera-E inkluderer dette så vidt jeg vet. Denne utgjør fort 1/3 av rapportert forbruk om vinteren for meg.

Skal du bruke rapportert gjennomsnittsforbruk for å estimere ladefrekvens så må du gjøre følgende.

En bedre oppskrift er å lese av SOC daglig. Da får man en fin pekepinn på hvor ofte man må lade.

+1

Noen biler tar heller ikke med forbruk når bilen står i Park, som e-tron.

Enig i at småkjøring/totalforbruk kan være interessant, men da må man skrive kjørebok med SOC og kilometerstand hver gang man parkerer og starter, samt hver gang man lader. I praksis umulig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 27. februar 2020, klokken 09:24

Sånn rent bortsett fra at dette er en Audi tråd så har du det fint eller?

Utgangspunktet var en ny Audi eier som rapporterte forbruk i en forbrukstråd. Mye rare argumenter[emoji849]

Foreslår at du holder deg til Audi i denne tråden så skal jeg også gjøre det.

elektro

Sitat fra: Auto på onsdag 26. februar 2020, klokken 16:53
En litt annen type forbruksrapport for e-tron 50:

Bykjøring med litt innslag av landevei og motorvei. Totalt kjørt 500km i Stavanger området. Snittbruk for hver kjøretur rundt 33,2 kwh/100km.
Hver kjøretur har vært rundt 2-5 mil. Alltid vind og regnvær (dessverre!). Utetemperaturer ligget på 5 til 8 grader.
Alltid startet med kaldt batteri, og kjørt med manuell regenerering. Klima på 22 grader. 20 toms felger med piggfrie Pirelli vinterdekk.
Hatt bilen i comfort eller dynamic modus, og kjørt som om bilen var en bensinbil. Vil si ingen fokus på å spare strøm.

Basert på min korte erfaring betyr dette at e-tron 50 i dette været gir meg en rekkevidde på 20-21 mil til korte "bykjøringsturer" når hjemmelader til 80%.

Litt interessant, jeg nesten finner ingen enkeltturer over 30,0 kWh/100 km i egen logg, med unntak av de aller korteste, under 10 km. De aller fleste turer ligger mellom 22,0-28,0 Det er mest småkjøring i Oslo området til daglig, under 3 mil. Noen lengre turer i helgene, men har vært lite etter nyttår. Står parkert utendørs om natten, så batteriet er stort sett rimelig kaldt. Kjører ikke sakte, heller nokså aktivt. 20 tommer Hakka 3.

Gjennomsnitt siste 2900 km: 25,7 kWh/100 km. (58,01 t, Ø 50 km/t)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

AJ82

Kan jo bli litt artig å sjekke SUV mot SB snart, ihvertfall i litt høyere hastighet.
SB starter vel produksjon i uke 13 så det nærmer seg.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Slik så forbruket ut når jeg prøvekjørte i mars i fjor. Blanding av småkjøring og ringvei i Oslo. Noe 80-sone om ikke jeg husker feil. En tur opp mot furuset utenfor Oslo og ned igjen. Ett pådrag ved påkjøringsfelt motorvei.
Stod i Park en liten stund utenfor huset når kona skulle ta en titt, men det forbruket teller vel ikke med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlsenR

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:37
Slik så forbruket ut når jeg prøvekjørte i mars i fjor. Blanding av småkjøring og ringvei i Oslo. Noe 80-sone om ikke jeg husker feil. En tur opp mot furuset utenfor Oslo og ned igjen. Ett pådrag ved påkjøringsfelt motorvei.
Stod i Park en liten stund utenfor huset når kona skulle ta en titt, men det forbruket teller vel ikke med.

Da har du en god del forbedringspotensiale på kjørestil/forbruk:) Kommer jo også ann på formålet med kjøreturen selvfølgelig. Regner med du kanskje testet litt akselerasjon osv

Øyvind.h

En del trafikk, så ikke helt forholdene for hard kjøring. Kjørte fra Ensjø til Nordstrand, tok en liten gjennomgang av bilen sammen med kona, kjørte ringveien til ulvensplitten, nordover til furuset, snudde der, testet aks ut på motorveien igjen og fulgte E6 ned til avkjøring til Ensjø. Tok av det og kjørte opp til Møller Ensjø igjen.
En relativt moderat runde. Ikke fokus på hypermiling, men heller ikke hard ineffektiv kjørestil.

Denne demobilen. Tror den hadde 19" hjul? Eller 20.

For min del er det ikke så nøye om den snitter 260, 280 eller 300 på motorvei. E55 har rekkevidde nok for mitt behov uansett, og lader veldig raskt.
Med ionitys nye prismodell er jeg også hakket mindre stressa for tilgang til ladere. Ingen problemer med å betale litt de få gangene i året det trengs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:26Med ionitys nye prismodell er jeg også hakket mindre stressa for tilgang til ladere. Ingen problemer med å betale litt de få gangene i året det trengs.

Hvis man i tillegg bruker Maingau Energie ladeavtale (må ikke forveksles med strømavtale) EUR 0,35 + 0,05 /kWh så blir det røfflig NOK 4,12/kWh med dagens kurs. 😉

Blir ikke så galt da. 😊

Husk ekstra påslag hvis man står lenger enn 60 minutter på DC lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Klarer ikke helt se hvordan jeg skulle greid å lade mer enn 60 minutter med en E55 :D

Men er det en ladeoperatør en kan registrere seg hos og få de prisene? Med egen brikke derfra? Må skaffe meg ionity brikke i løpet av de neste månedene.
VW ID4 GTX 2023

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

No-name

Sitat fra: Amatøren på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:41
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:26Med ionitys nye prismodell er jeg også hakket mindre stressa for tilgang til ladere. Ingen problemer med å betale litt de få gangene i året det trengs.

Hvis man i tillegg bruker Maingau Energie ladeavtale (må ikke forveksles med strømavtale)

Hvordan fungerer det?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA