e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 09:17
Ok, spørsmål fra en nybegynner som vurderer E-Tron her nå.

Ut fra overstående, på en E50, hvis jeg da kjører fra Øygarden vest for Bergen til Gudvangen, ca. 190 km, lader der på lader som er oppgitt til 50 KW, så vil jeg med en E50 måtte lade fort mer enn 1 time for å kunne fortsette ytterligere 180 km. Eventuelt og toppe opp på slutten kort gang ?

Med en E50 ser jeg ikke at jeg kommer meg fra Øygarden helt til Lærdal (på vinterstid) der det er en 150 KW Ionity lader. Kjører alltid med fruen, 2 barn og sikkert endel bagasje også, og minst en gang i mnd.

Med en E55 vil jeg måtte lade en relativt kort tid, 15-20 minutter kanskje, på en 50 KW lader for å kunne trygt kjøre 360 km på E16 og til slutt fra Røn og opp på fjellet til 800 MOH.

Er dette en riktig forståelse av situasjonen ?

Ja, det er et greit bilde av situasjonen, MEN hvorfor stoppe i Gudvangen? :) Det finnes 4 stk. lynladere både på Skulestadmoen må nær Vossavangen (Grønn Kontakt) og 4 stk. i Aurland (Ionity). Begge steder lader du enkelt og rabattert med ditt Audi charging service kort som følger med, gratis abb. første år. Det er også 8 stk(?) lynladere på Gullgruven senter og minst én eller to stk. lynladere på v. Hjelle Bakeri, Trengereid, hvis du ikke f.eks. ikke kommer av gårde med nok batteri. Begge drevet av Bilkraft.

Nå vet jeg ikke eksakt hvor du reiser fra og til, men I følge Abetterrouteplanner, holder det å lade 23 minutter i Aurland med e-tron 50. Du kommer da frem med 8% batteri. Dette stemmer bra med mine erfaringer gjennom det siste året med e-tron 55. Jeg har da lagt inn -5 grader i gjennomsnittstemperatur, våt vei, 3 m/s motvind og 200 kg. ekstra last. Rimelig dårlige forhold. Snittfart 105% av fartsgrensen. Som betyr at du ligger "ti over" en det meste av veien og har en del forbikjøringer. Ref. Geilo testen til Teslabjørn. Ta en titt på ruten her https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=5a83c3ac-9976-454d-9f3c-6ffc3268db2d

Med e-tron 55 må du antakelig også lade stort sett hele vinteren, med mindre det er tørt og veldig mildt. F.eks. i påsken. Om sommeren vil du som regel komme helt frem uten lading, det er i grunn forskjellen på 50 og 55. Samt at 55 gir litt ca. 15 min. kortere ladestopp og litt mer fleksibilitet ift. hvor du kan lade. Kiwi Røn er jo også en siste mulighet, hvis du passerer- og kanskje handler der, med 2x 50 kW og kanskje noen AC ladere. Du kan forutsette samme "reference consumption, på 240 Wh/km" i Abetterrouteplanner og prøve deg frem.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Barfot

Hei, bor ute i Blomvågen, 45 km til Bergen, så Skulestadmo blir for kort distanse, tenker jeg med en E50, da MÅ vi lade igjen for å komme oss til Fagernesområdet.

Gudvangen blir 190 km og da er vel en E50 "relativt" tom for strøm på vinter med drittvær så den trenger kanskje 45-50 Kw for å fylle seg opp igjen og det blir vel en time lading ?
Aurland kunne man kanskje rukket, 216 km, men det er jo en feit oppoverbakke i Gudvangatunellen, så Aurland blir kanskje for langt unna ?
Kikket på videoen av TB, derfor jeg antar at Aurland gjerne blir for langt unna.

Med en E55 spiller det mindre rolle hvor vi lader, der ser det ut som vi bare trenger å fylle på ca. 100 km for å være sikker på å komme fram. Da kunne vi fylt opp en skvett på alt fra Voss til Tyin ?

Kiwi på Røn er nok alltid et stoppested, før man begynner på oppoverbakken til Vaset, der hytta er.

elektro

Ja, det er litt av forskjellen på e-tron 50 og 55. Mer fleksibilitet på denne typen turer, selv om man kanskje må lade uansett. Abetterrouteplanner foreslår tidvis Extra Skulestadmoen med 55 og Aurland med 50. Dvs. at du, som du er inne på, med e-tron 50 blir "tvunget" til å lade i Aurland, selv om det riktig nok finnes mange andre 50 kW ladere etter denne på veien til Fagernes, og det kommer helt sikkert mange nye fremover. (Etter Aurland pt; 2 stk. rett etter Lærdalstunellen, 2 stk. i Borgund, 2 stk. i Tyinkrysset, 2 stk. i Vang og så altså 2 stk. på Kiwi Røn. Med gode forhold vil du med 55 kunne kjøre nesten helt frem til Vaset deler av året, ev. bare lade bittelitt på Kiwi Røn mens du handler for å være sikker på å komme frem.

Ellers vil jeg si at e-tron 50 er den perfekte vestlandsbil, ettersom det finnes lite motorvei. :) Og med barn er det som regel fint å stoppe litt, men ugunstig å måtte stoppe..

hemi

skal du mye på langtur (over 20 mil) er nok 55 vesentlig bedre valg.

Om du bare trenger noe rundt byen og få med deg folk, ala stor i3, er jo 50en billig og fin.

elektro

Sitat fra: hemi på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:43
skal du mye på langtur (over 20 mil) er nok 55 vesentlig bedre valg.

Om du bare trenger noe rundt byen og få med deg folk, ala stor i3, er jo 50en billig og fin.

Nja, i og med at 50'en lader veldig mye fortere enn i3, blir det en litt rar sammenligning. Det sagt, jeg er ganske glad i å lade, men siden jeg har familie og av og til kollegaer ol. med på tur, synes jeg det er deilig å ikke la ladingen diktere turen alt for mye. En 55 kan man i mye større grad bruke som en gammeldags bil.

Nå bor jeg på østlandet og kjører en del motorvei. I lavere hastigheter må man som regel enten spise eller ha noe å bite i før batteriet på 55'en er tom uansett.. De fleste som bedriver hyttekjøring handler dessuten på vei dit.

daktari

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:09
Hei, bor ute i Blomvågen, 45 km til Bergen, så Skulestadmo blir for kort distanse, tenker jeg med en E50, da MÅ vi lade igjen for å komme oss til Fagernesområdet.

Gudvangen blir 190 km og da er vel en E50 "relativt" tom for strøm på vinter med drittvær så den trenger kanskje 45-50 Kw for å fylle seg opp igjen og det blir vel en time lading ?
Aurland kunne man kanskje rukket, 216 km, men det er jo en feit oppoverbakke i Gudvangatunellen, så Aurland blir kanskje for langt unna ?
Kikket på videoen av TB, derfor jeg antar at Aurland gjerne blir for langt unna.

Med en E55 spiller det mindre rolle hvor vi lader, der ser det ut som vi bare trenger å fylle på ca. 100 km for å være sikker på å komme fram. Da kunne vi fylt opp en skvett på alt fra Voss til Tyin ?

Kiwi på Røn er nok alltid et stoppested, før man begynner på oppoverbakken til Vaset, der hytta er.
Jeg vil tro at en komfortabel tur, der du ikke behøver å tenke på fart/forbikjøringer, valg av kjøreprogram, temperatur i bilen og skru av stereo etc. vil kreve 2 ladinger med E50. 1x 50 min. lading og 1x30 min. E55 gir vesentlig større fleksibilitet og ganske greit bare 1 lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:09

Aurland ligge ved havnivå. TB stoppet på Hagafoss, som ligger rundt 500 moh. Det tilsvarer 3.5kWh ekstra forbruk sammenlignet med Aurland. I tillegg var det motvind og våt veibane. Så forholdene var neppe noe bedre enn en typisk dag på vestlandet. TB hadde en margin på 10 km da han stoppet. Uten den ekstra stigningen vil du ha en mil ekstra å gå på. De fleste rekkeviddetestene som er gjort på vinteren antyder 260-270 km om en kjører bilen tom for strøm.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Barfot

Det er greit, men du har seige oppoverbakker fra Voss 52 MOH til Oppheim/Stalheim ca. 350 MOH og ikke minst Gudvangatunellen på 11 km med rundt 3% stigning hele veien, så det kan ikke sammenlignes med østlandet der TB hadde en fet bakke mellom Hagafoss og Geilo :-)

Om dette nulles ut med regenerering i nedoverbakkene, vet jeg ikke.

hemi

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 11. februar 2020, klokken 12:39
De fleste rekkeviddetestene som er gjort på vinteren antyder 260-270 km om en kjører bilen tom for strøm.

260-270 på vintern på vei til fjellet? høres ut som du mener e-tron 55, ikke 50 se siste motor testen, de kjørte sakte, relativt varmt, ikke snø/noe, de kom ikke 260-270, ikke var det 4 + baggasje i bilen, og ikke gikk de opp mange høydemeter, ikke kjørte de fort.

THE

@Barfot, strekningen fra Bergen til Aurland er veldig snill forbruksmessig pga. lav hastighet. Du har så mange lademuligheter mellom Bergen og Vaset at denne turen vil gå uten problemer uansett. Etter en tur eller to vil du også bli godt kjent med bilen, og kan dermed bedre velge ladepause basert på vær og føre. De fleste gangene vil jeg tro at du fint kommer deg til Aurland med en eTron 50 basert på det jeg har lest. Hvis du er usikker, så er det bare å lade i Gudvangen i stedet.

Er turen opp til hytta på Vaset en strekning du kjører ofte? Personlig ville jeg ikke valgt en bil som trenger lading på turen til hytta, og i alle fall ikke en bil som må lades to ganger, men det betyr selvfølgelig noe hvor ofte du reiser til hytta.

Når det gjelder stigningene på turen mellom Bergen og Aurland så har de lite å si for forbruk siden du uansett kommer end til havnivå igjen i Aurland. Den stigningen som suger strøm er de ca 450 høydemetrene du har fra KIWI og opp til Vaset, men da vil du også fort finne ut hvor mange % av batteriet du bruker på den siste biten fra KIWI og opp. Hvis du har knapt med strøm når du kommer til Røn så er det nok med 5 minutter lading på 50 kW CCS uansett.

I testen som @hemi snakker om kjørte Motor 259 km til stopp på Sjoa på ca 350 moh. De hadde også en times pause på Lygna, og testen gikk i temperaturer rundt null og med nedbør og slaps. Slike forhold er absolutt ikke gunstig for forbruk, og de ville nok ikke kommet kortere med 10-15 minus og tørre veier tror jeg basert på egne erfaringer med andre elbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 12:53

Det er min erfaring at det gjør. Dvs. hvis du har et forbruk på f.eks. 20,0 kWh/100 km. ved 150 moh, og kjører over en åsrygg på 750 moh, vil du ha omtrent 20,0 kWh/100 km. ved 150 moh. på andre siden.

(Dette har jeg erfart f.eks. over Mustadroa, Fv33 fra Fluberg ved Randsfjorden til Gjøvik, rett opp og rett ned. Har kjørt 435 km. sammenhengenende med et forbruk på 18,9 kWh. i dette terrrenget på sommerstid, inkl. en tur opp til toppen av Hafjell på rundt 800 moh. og samme vei tilbake. Totalt ca. 3.300 høydemeter, og like mange meter fall. Dette med en e-tron 55 quattro 83,6 kWh med 20-tommers sommerhjul. Tror ikke du kommer veldig mye lenger på landevei i Danmark, hvis du skal følge trafikken.)

Stigningene genererer nok noe varmetap som du ikke får tilbake, men vi snakker kun 1-2%, og på en typisk fjellovergang beveger du deg kanskje enda høyere enn jeg beskriver over, får endrede kjøreforhold, temperatur, vind osv, samt at du kanskje kjører noen mil på fjellet før det går nedover igjen. Da kan du kanskje ende med et høyere snittforbruk på andre siden..

Øyvind.h

Regenerering innebærer at motoren omformer bevegelsesenergi til strøm. Dette skal videre inn i batteriet igjen, så det er en del tap i denne prosessen.
http://large.stanford.edu/courses/2016/ph240/brown1/
https://electrek.co/2018/04/24/regenerative-braking-how-it-works/

Et annet merke har estimert at en får tilbake ca 70% av bevegelsesenergien. Til sammenligning bevarer ordinær lading ca 85-90% av energien når den omformes til DC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: hemi på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:28
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 11. februar 2020, klokken 12:39
De fleste rekkeviddetestene som er gjort på vinteren antyder 260-270 km om en kjører bilen tom for strøm.

260-270 på vintern på vei til fjellet? høres ut som du mener e-tron 55, ikke 50 se siste motor testen, de kjørte sakte, relativt varmt, ikke snø/noe, de kom ikke 260-270, ikke var det 4 + baggasje i bilen, og ikke gikk de opp mange høydemeter, ikke kjørte de fort.

Hallo. Dette er vestlandet og man snakker om en etappe som starter og stopper ved havnivå (Aurland). Det er altså hverken spesielt kaldt eller noe stigning. Og Teslabjørn fikk faktisk 270 km rekkevidde under sin 90 km/t test, med en snitthastighet på 86 km/t og temperatur på ca. en minusgrad.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 12:53
Det er greit, men du har seige oppoverbakker fra Voss 52 MOH til Oppheim/Stalheim ca. 350 MOH og ikke minst Gudvangatunellen på 11 km med rundt 3% stigning hele veien, så det kan ikke sammenlignes med østlandet der TB hadde en fet bakke mellom Hagafoss og Geilo :-)

Det nulles aldri.
Det kommer an på hvor bratt det er og hvor fort det går. Over 100 km/t så vil luftmotstanden bremse mye, så da blir det ikke så mye regenerering for å holde farten nede. (det er litt flaut å kjøre Lier-bakkene i 70 km/t) Hvis det er halv-flatt ganske langt så må du bruke litt strøm innimellom. Hvis det er bratt og lav fart så kan man få igjen ca 2/3 (1/3 forsvinner i tap). Jeg teller ikke "trilling" der man kommer opp i 150 for så å trille opp neste lille kolle på kinetisk energi...(eller bryter fartsgrenser)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2020, klokken 14:10
Regenerering innebærer at motoren omformer bevegelsesenergi til strøm. Dette skal videre inn i batteriet igjen, så det er en del tap i denne prosessen.
http://large.stanford.edu/courses/2016/ph240/brown1/
https://electrek.co/2018/04/24/regenerative-braking-how-it-works/

Et annet merke har estimert at en får tilbake ca 70% av bevegelsesenergien. Til sammenligning bevarer ordinær lading ca 85-90% av energien når den omformes til DC.

Men det er to ting som skiller e-tron fra andre merker, den har bedre kjøling av batteriet (og også gode systemer for å ta vare på overskuddsvarme, se fra side 123 i https://vwgpaintandbody.co.uk/wp-content/uploads/Audi-e-tron.pdf ) og ikke minst, den kan regenerere med opp til 220 kW effekt, som er 2-3 ganger mer enn andre merker. Det finnes uendelig med materiale fra presseeventet til Audi på Pikes Peak i USA. Her er et par tilfeldige artikler:

https://www.cnet.com/roadshow/news/audi-e-tron-electric-suv-pikes-peak-regenerative-braking-test/
https://www.whichcar.com.au/features/charging-ahead-audi-e-tron-at-pikes-peak

Fant ikke ut hvilken SoC de startet og stoppet med, og eksakt hvor langt de hadde kjørt, men i følge den siste artikkelen, klarte de å gjenvinne 12 kWh ila. 30 km. når de kjørte uten fotostop. Det vil vel si at de kunne ha et merforbruk på ca. 400 Wh/km. i tillegg til vanlig fremdrift, og fortsat gå i null mht. selve stigningen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA