e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Kaptein70

Noe jeg ikke helt får til stemme. (E-tron 55)

Startet med 99% batteri
Kjørte 243km med forbruk 21.6kw/100km
Rest var 99 km (batteri på 22%)

Teoretisk burde vel total rekkevidde da være rundt 400km?
Bruker varmeapparat så mye strøm? Kjørte efficiency (også AC)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

eivhelle

Sitat fra: Kaptein70 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 10:41
Noe jeg ikke helt får til stemme. (E-tron 55)

Startet med 99% batteri
Kjørte 243km med forbruk 21.6kw/100km
Rest var 99 km (batteri på 22%)

Teoretisk burde vel total rekkevidde da være rundt 400km?
Bruker varmeapparat så mye strøm? Kjørte efficiency (også AC)
Ser ut som at BMS er litt ute å sykler her. 77% på 243 km skulle gi et forbruk på over 26 og det stemmer ikke med det bilen rapporterer. 99 km rekkevidde med 22% igjen tilsvarer et forbruk på under 18 noe som heller ikke er realistisk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Contango

Det avhenger av om dette er mye småkjøring eller en tur. Er det en tur er det et nytt eksempel på at noen biler noen ganger har et stort misforhold mellom forbrukstall og SOC.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Kaptein70

Det var en tur fra Venabu til Oslo (rv4)

Bilen var ladet opp 100% (lading stanset), men startet varme litt før vi kjørte

Øyvind.h

Det høres ut som forbrukstallet kanskje har blitt feil på grunn av kjøring ned fra fjellet? I utgangspunktet skulle vel resultatet vært motsatt når bilen ikke viser negativt forbruk. Dvs forbrukstallet skulle vært høyere enn reelt forbruk om man ikke får riktig uttelling for regenerering..
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Kaptein70 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 10:41
Noe jeg ikke helt får til stemme. (E-tron 55)

Startet med 99% batteri
Kjørte 243km med forbruk 21.6kw/100km
Rest var 99 km (batteri på 22%)

Teoretisk burde vel total rekkevidde da være rundt 400km?
Bruker varmeapparat så mye strøm? Kjørte efficiency (også AC)
Synes som regel at elbiler generelt viser mindre forbruk enn det endringen i SOC skulle tilsi. Det er nok fordi varmetap i batteriet ikke kommer fram i målingen. Avviket er spesielt stort hvil man leser av SOC rett etter en hurtiglading når batteriet er varmet. Når man da starter kjøreturen faller SOC ofte overraskende fort de første kilometerne av turen. Så skal man få riktige verdier bør man vel alltid lade til 100 % og kjøre nesten til 0 😉

Kaptein70

Joda, men batteriet var ladet med schuko (1.6kwh) så tror ikke det var veldig varmt

Turen startet med nedoverbakker, men tror ikke jeg var nede i 0 i forbruk (kanskje en veldig kort periode).
Uansett synes jeg det var overraskende stort tap på batteri, på en tur med veldig jevn og rolig trafikk. ACC på nesten hele tiden.
Hvis jeg skal stole på tallene gir 21.6 kwh/100km et forbruk på 52.5 Kwh.
Med rest på 22% ser det ut som jeg har brukt 64.5 Kwh (26.6kwh/100km)
så et tap på 12 Kwh

Contango

Det er ikke så stort varmetap i batteriet, og det er ikke noe som foreløpig logisk forklarer dette. Daktari opplevde akkurat det samme.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hemi

2 venner har hatt feil på rekkevidde på sine biler, begge har fått skiftet deler av batteriet.

Du får ingen feilmeldinger, den går bare kortere enn den skal.

daktari

Sitat fra: hemi på tirsdag 28. januar 2020, klokken 18:16
2 venner har hatt feil på rekkevidde på sine biler, begge har fått skiftet deler av batteriet.

Du får ingen feilmeldinger, den går bare kortere enn den skal.
vet du hvordan de fant ut av det? Mitt batteri er "sjekket", men alt angivelig ok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

De Kjørte samme strekke mot en annen fungerende bil og dokumenterte med video/bilder, de hadde ca 5% igjen når det friske eksemplaret hadde 20% igjen.

Relativt kjent feil nå visstnok, men forstod at det var vanskelig å få aksept for det.

Han ene som fikk det fikset, var ok en uke, og nå mangler han rekkevidde igjen... i min vennegjeng har audigutta ikke vært helt heldige og mye rare feil.

turfsurf

Sitat fra: HåkonE på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:53
Jeg tror mange finner det som et kompromiss å dra alt skiutstyret inni bilen, og det hjelper jo ikke når årsaken til slike kompromisser er disse fordyrende foldedørene som det er så mye problemer med.
Smak og behag. Var det en ting jeg var glad for å slippe når jeg byttet fra S til X var det takboks.

Bokser på biler ser jo dølt ut, om det er på taket eller bak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2020, klokken 06:46
Sitat fra: HåkonE på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:53
Jeg tror mange finner det som et kompromiss å dra alt skiutstyret inni bilen, og det hjelper jo ikke når årsaken til slike kompromisser er disse fordyrende foldedørene som det er så mye problemer med.
Smak og behag. Var det en ting jeg var glad for å slippe når jeg byttet fra S til X var det takboks.

Bokser på biler ser jo dølt ut, om det er på taket eller bak.

Bedre å ha skiene liggende i kupeen?

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2020, klokken 06:46
Sitat fra: HåkonE på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:53
Jeg tror mange finner det som et kompromiss å dra alt skiutstyret inni bilen, og det hjelper jo ikke når årsaken til slike kompromisser er disse fordyrende foldedørene som det er så mye problemer med.
Smak og behag. Var det en ting jeg var glad for å slippe når jeg byttet fra S til X var det takboks.

Bokser på biler ser jo dølt ut, om det er på taket eller bak.

Bedre å ha skiene liggende i kupeen?
for forbruk og støy, og tyngdepunkt absolutt å foretrekke. For plass og slitasje ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA