e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

AJ82

Sitat fra: hemi på fredag 22. november 2019, klokken 22:17
EPA er det eneste brukbare tallet desverre.

Kommer litt an på. Kjøpte E-Golf før sommeren og hadde ingen problem med å kjøre lenger enn WLTP med den da. Nå når det er kaldere ligger jeg litt under. Temp har mye å si.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

eivhelle

Jeg finner ikke noen link som viser hva man mener med WLTP City driving, men jeg antar at man har kuttet de to delene som går med høyest hastighet og basert forbruket på de to delene som skal simulere kjøring i bysenter og tettsteder. Del 3 er typisk landeveikjøring i rundt 90 km/t, mens den siste delen er motorvei med topphastighet rundt 130 km/t.

Man oppnår nok betydelig økning i rekkevidde om man holder landeveis hastighet uten mye start og stopp.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Jeg synes wltp by bare er brukt for å pynte på virkeligheten. Det holder med wltp blandet, epler for epler etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: daktari på fredag 22. november 2019, klokken 23:32
Jeg synes wltp by bare er brukt for å pynte på virkeligheten. Det holder med wltp blandet, eller for eller etc.
Rekkevidde for bykjøring er egentlig fullstendig likegyldig. For lenger turer trenger du å vite rekkevidden på vanlig landevei (80 sone) og motorvei (110 sone).

Erfaringsmessig er landevei den typen kjøring som gir best rekkevidde. Hastigheten er lav nok til at luftmotstanden ikke er alt for plagsom og man har få start og stopp.

hemi

Jeg har rocka 10% bedre enn WLTP på varm sommerdag med total ladeangst, var meg og bobilene som lagde kø.

Prøver unngå sånt kjøremønster, for å ikke sinke alle andre.

eivhelle

Sitat fra: hemi på fredag 22. november 2019, klokken 23:52
Jeg har rocka 10% bedre enn WLTP på varm sommerdag med total ladeangst, var meg og bobilene som lagde kø.

Prøver unngå sånt kjøremønster, for å ikke sinke alle andre.

Man slipper denne problemstillingen om man tar jevne pauser og lader når man kan i stedet for når man må. Tror aldri jeg har kjørt mer enn 180 km i strekk uten pause og lader også sjelden til mer enn maks 90% SOC underveis. De eneste gangene jeg har hatt et snev av rekkeviddeangst har vært når jeg har ladet litt lite før siste etappe hjem.

Jeg har foreløpig bare en prøvetur med etron å dømme ut i fra, men med testbilen som hadde 21" fikk jeg et forbruk på 22 kWh/100 km. Da var det rundt 15 grader, lett regnvær og blanding av by og landevei. Så jeg antar at det skal være rimelig greit å klare over WLTP med 20" og tørt sommerføre.

Med e-golf har jeg et snittforbruk ca. 25% under WLTP (31.5kWh/229km) på sommeren og  ca. 10% over WLTP om vinteren. Men jeg tror snittforbruket på motorvei øker mer for egolf enn det som er tilfelle for etron. Så derfor er antageligvis WLTP rekkevidde mer presis for etron.

Trond.m

Ser at elbilguiden til NAF har noen interresante data for forbruk

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/

e-tron 50   1.9 kwh/mil
e-tron 55 2.37 kwh/mil
EQC.        2.2  kwh/mil

Jeg regner med at NAF henter inn data fra den norske importøren og at leverandørene selv kvalitetssikrer det som skrives.

På bakgrunn av dette har kjøpere av e-tron 50 hatt grunn til å forvente en bil som er mer økonomisk i bruk enn e-tron 55. Dette er også veldig tydelig forklart i pressemeldingen fra Møller forut for salgsstart.

Når, hvis det viser seg at det motsatte er tilfelle, så mener jeg at man kan hevde å være utsatt for villedende markedsføring. Nå har jeg ikke tenkte å kansellere avtalen, for det er fortsatt mye bil for pengene etter mitt syn. Jeg er også veldig godt fornøyd med min forhandler (Albjerk) som har vært profesjonelle og ikke oversolgt verken bil eller leveringstid (som ser ut til å bli lenger enn importøren har antydet)

eivhelle

Sitat fra: TM på lørdag 23. november 2019, klokken 10:45
Ser at elbilguiden til NAF har noen interresante data for forbruk

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/

e-tron 50   1.9 kwh/mil
e-tron 55 2.37 kwh/mil
EQC.        2.2  kwh/mil

Jeg regner med at NAF henter inn data fra den norske importøren og at leverandørene selv kvalitetssikrer det som skrives.

På bakgrunn av dette har kjøpere av e-tron 50 hatt grunn til å forvente en bil som er mer økonomisk i bruk enn e-tron 55. Dette er også veldig tydelig forklart i pressemeldingen fra Møller forut for salgsstart.

Når, hvis det viser seg at det motsatte er tilfelle, så mener jeg at man kan hevde å være utsatt for villedende markedsføring. Nå har jeg ikke tenkte å kansellere avtalen, for det er fortsatt mye bil for pengene etter mitt syn. Jeg er også veldig godt fornøyd med min forhandler (Albjerk) som har vært profesjonelle og ikke oversolgt verken bil eller leveringstid (som ser ut til å bli lenger enn importøren har antydet)

Tror ikke vi skal stole 100% på det som står her. De påstår også at etron 50 har tre motorer. Så kvalitetssikringen er vel ikke all verden.

Trond.m

Det har vel tatt med motor som driver vindusviskerne da  :-1

Det verste er vel at de ikke skiller mellom brutto og netto batteristørrelse.
EQC har 80, mens e-tron 50 71 kwh, uten at det framgår om det er netto eller brutto. Det er uprofesjonelt.

Men de må kunne svar på hvor de får forbruksdata fra. Tenker å spørre om det, så får vi se hva de svarer.

elektro

Sitat fra: hemi på fredag 22. november 2019, klokken 22:17
EPA er det eneste brukbare tallet desverre.

EPA er fullstendig ubrukelig spør du meg. Den gir jo vinterrekkevidde for noen biler og best case sommerrekevidde for andre.

WLTP er bra. Lett optimistisk, ja, men ikke helt urealistisk. Og viktigst av alt den den gir stort sett sammenlignbare resultater for bilkjøperne.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

epa stemmer for en litt snill kjørestil for min del, men på normal kjøring klarer jeg det ikke. da har jeg testet i3, e-tron, model 3 med fler mot epa tallene.

Contango

Sitat fra: elektro på lørdag 23. november 2019, klokken 15:15
Og viktigst av alt den den gir stort sett sammenlignbare resultater for bilkjøperne.
Vrøvl. Faktisk rekkevidde mot WLTP varier kraftig. Ref Kona og Niro mot I-Pace og Leaf.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Trond.m

Kanskje greit at vi kommer tilbake til noe som er direkte relatert til e-tron.
Det kunne være interessant om noen med 19 tom kunne bekrefte eller avkrefte at de klarer på oppnå 400+ km ved landeveiskjøring i idelle forhold.

Da tenker jeg ikke på de som kjører 20 mil fra fjellet og ned til lavlandet, og leser av 20 mil rekkevidde ved ankomst. Det betyr ikke 40 mil rekkevidde.

Contango

Er det mulig å få etterettelige svar på den typen spørsmål i noe forum? Alle har sin kjørestil og sin motivasjon. Lurer på om det beste er å be om rapporter ift en simulator - ie. ift ABRP. Fanger ikke medvind/motvind men er i hvert fall bedre enn rapporter ingen forstår premissene ved.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Ribers

Kan man ikke bare begynne å oppgi kjørelengde for el-biler som fra-til data?

Elbilen har jo ikke en rekkevidde som duger under alle forhold. Tenker det er noe alle elbil-eiere venner seg til.

Vinter, sommer, regn, snø, medbakke, motbakke, medvind, motvind, temperatur mv. Alt påvirker rekkevidden.

E50 normalt klarer et sted mellom 240 og 340km holder å vite synes jeg. Blir flisespikkeri å snakke ned til +-1km rekkevidde. Men greit å vite at man ligger i 31-34mils lende sommerstid i hvertfall. Uansett ikke 42mil. Der er forskjellen. Kommer aldri til å planlegge langtur uten margin på soc.
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA