Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renaults batterilader

Startet av arnejorg1, lørdag 10. mars 2012, klokken 16:19

« forrige - neste »

arnejorg1

Har tengt på en "over grensen tur" til Storlien. Jeg må da ha strøm nok til og kjøre 7 mil, med ganske mye stigning, så mitt spørsmål er: Har noen prøvd dette, er det mulig og kjøre denne trekningen på ett fult batteri? Jeg er veldig skeptisk da jeg selv erfarer at leaf bruker mye strøm i motbakker.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 26. februar 2012, klokken 04:28
Har tengt på en "over grensen tur" til Storlien. Jeg må da ha strøm nok til og kjøre 7 mil, med ganske mye stigning, så mitt spørsmål er: Har noen prøvd dette, er det mulig og kjøre denne trekningen på ett fult batteri? Jeg er veldig skeptisk da jeg selv erfarer at leaf bruker mye strøm i motbakker.

Jeg har kjørt to ganger fra Lillehammer og opp på hytta, 66km og 600 høydemeter opp. Dessuten mye opp og ned igjen underveis. Begge turene var i tildels streng kuld og forbruket varierte fra 70 til nesten 80% av batteriet. I de mildere temperaturer som hersker nå tror jeg ikke turen din blir noe problem i det hele tatt, med forbehold om at jeg ikke kjenner ruten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

andersbr

#2
Den strekningen blir grei når hurtigladerne er på plass både på Storlien og i Meråker senere i år.
Skulle du holde på å gå tom før den tid, så har jeg 16A stikk på garasjen min (snart j1772 lader) i Sona rett ved E14.
-Anders

arnejorg1

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

andersbr

Nei jeg bor noen mil lengre ned i dalen http://g.co/maps/x9vem

Vis du mangler 25Km på rekkevidden for å nå hurtigladerern på Værnes så får du strøm her.


arnejorg1

Takk for tilbudet. Du bor litt vel nært Stjørdal, litt tidlig og ta en strømvurdering. Har du hurtiglader? Tengte på hjemmelader.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

andersbr

Jeg har ikke ordnet med noen ladestasjon enda. Driver å vurderer om jeg skal  ta bryet med å bygge en selv (OpenEVSE)  Men først må jeg få Leafen som jeg bestilte for noen uker siden. Den kan jeg hente i slutten av neste uke har jeg blitt fortalt ;D

arnejorg1

#7
Geit og vite at det er lademulighet der ialefall. Kanskje du skulle åpne en 16 amp. ladestasjon hvor man kan lade mot avgift ;)

Kommer sikkert til og prøve strekningen når det blir snøfritt og varmere i været,  jeg regner med at hvis jeg skal ha en sjans til og komme frem kan jeg bare glemme bruk av varmeapparat. Så bør det helst være hurtiglader på Storlien så jeg slipper og vente til neste dag med og dra hjem.

Regner med at du også kommer til og dra litt oftere over grensen når du får din Leaf. Generelt tror jeg handletur til Storlien blir meget populært bland elbilister når det kommer en hurtiglader der, hører rykter om at det skal blii.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

wat

Jeg er også litt spent på om bilen min klarer samme strekningen, men jeg kjører en i-Miev. Vi bor på Vikhammer utenfor Trondheim og har campingvogn i Ånn mellom Storlien og Åre. Er der ganske mange helger i løpet av vinteren, og det hadde vært greit å kjøre elbil når føret ikke er for dårlig. Men jeg tror nok jeg venter til det kommer hurtiglader i Meråker og på Storlien.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

arnejorg1

Da kan jeg nok si med en gang at bilen må lades i løpet av turen, siden i-miev har dårligere rekkevidde enn leaf, men med hurtiglader går det jo fint
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

wat

Hehe, det skjønte faktisk jeg også :-) Er bare litt spent på hvor mange hurtigladinger jeg trenger. Jeg tror jeg skal klare meg med en lading i Meråker. Hvis jeg må hurtiglade på Storlien i tillegg, begynner turen å ta såpass mye lengre tid at jeg sikkert tar fossilbilen i stedet. Det er selvfølgelig greit å ha den på Storlien som en sikkerhet, hvis det er fare for å ikke å nå frem til Ånn.

Satser på Tesla Model X om noen år :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

andersbr

Jeg bestilte nettopp abonnement fra EV Power på RFID kort som gir fri bruk av hurtigladere.
Gøran kunne fortelle at Hurtig lader på Meråker og Storlien skal være i drift tidsnok til "Zero Rally" Trondheim-Østersund-Sundsvall som går den 14-16 Juni.

Det blir snart lader på Levanger ifb.byggingen av ny bensinstasjon ved E6 på Gråmyra,
samt lader på Steinkjer også.

Uansett så tenker jeg det blir en biltur til Sundsvall i sommer ;)

wat

Jeg har også abonnement til EV Power. Kjører mye på E6 Trondheim - Steinkjer og E14 inn til Sverige, så jeg gleder meg til alle hurtigladerne kommer i løpet av første halvår. Har allerede hatt god bruk for hurtigladeren på Værnes i.f.m. turer til Levanger og Verdal.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

arnejorg1

Sitat fra: wat på onsdag 29. februar 2012, klokken 23:05
Hehe, det skjønte faktisk jeg også :-) Er bare litt spent på hvor mange hurtigladinger jeg trenger. Jeg tror jeg skal klare meg med en lading i Meråker. Hvis jeg må hurtiglade på Storlien i tillegg, begynner turen å ta såpass mye lengre tid at jeg sikkert tar fossilbilen i stedet. Det er selvfølgelig greit å ha den på Storlien som en sikkerhet, hvis det er fare for å ikke å nå frem til Ånn.

Satser på Tesla Model X om noen år :-)

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg tipper du vil komme deg til Meråker hvis du bor i Trondheim. Og derfra til storlien og retur til meråker dersom du lader fult på Meråker, siden du ikke får noe særlig oppoverbakker på retur men heller mer nedover går det bedre. Dette er bare tipping.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Lynet

Jeg vil tru at fra Trondheim til Storlien går på en lading ved rolig kjøring, tørt vær og ikke varmeapparat da det er bare 10 mil og ca 600 høydemeter. Man kan da lade mens man handler på Storlien hvis det finnes kontakter ute? Retur til Meråker er ikke noe problem da det stort sett er unnabakke  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA