Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renault ZOE

Startet av leafen, lørdag 10. mars 2012, klokken 11:21

« forrige - neste »

leafen

Noen som vet eksakt hva en ikke må gjøre for at  batterigarantien ikke skal bli foringet?eller at de kan forkorte 5års perioden?
sikkert noen som vet dette også her å har satt seg godt inn i dette. ;D
fikk min leaf i dag 31.01

keca

Ikke hurtiglade mere en en gang om dagen (i snitt), lade kun til 80 % (selv om det ikke er noen krav her, sier vel Nissan og andre her inne at dette er bra). Ikke kjøre batteriet helt tomt hele tiden, ikke la den stående fulladet lenge, ikke presse batteriet rett før man stopper.

Men jeg føler at det skal veldig mye til før Nissan kan påberope seg noe som helst i en mulig sak.

Men hvis du gjør som meg, forkorter du 5års perioden! Jeg kjører over 40 000 i året, og da holder garantien kun tre år.

Forøvring lader jeg den 100% alltid, tenker lite over om den blir stående fulladet en helg, hurtiglader lite, men nøler ikke med å gjøre det, jeg bruker tilogmed 16A laderen fra Mitsubishi, til daglig kjører jeg ikke batteriet helt ned, men innimellom får jeg low battery warning, bruker heller aldri timer for at den skal være ferdig ladet rettt før jeg skal avgårde. Sikkert mange her inne som mener dette er på grensen til mislighold, som har gjort lading av denne bilen til en stor vitenskap. Men jeg tror ikke batteriet tar noen skade her og ihvertfall ikke nok til at Nissan kan bruke dette mot meg. For min del er dette det beste jeg kan gjøre, nesten håpe at det etter tre å har skjedd noe med det så jeg kanskje får noen nye celler ved bruk av kjøpsloven. Jeg gidder ikke å værne dette batteriet på en spesiell måte.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Aspiranten

Ikke kjør batteriet tomt og forlat bilen mens du selv er på ferie.

Nissan har lagt inn en "failsafe" her, men slike systemer er ikke alltid til å stole på og du kan ende opp med ett "bricked battery" (restverdi som murstein).

Tesla har ikke failsafe, og det er rapportert om flere bricked batteries over dammen. Men, det står jo i instruksjonene at man skal koble til bilen når man er på ferie. Evt. få naboen til å komme innom og "vanne" bilen for deg ;-) Det beste er vel uansett å låne den bort slik at den blir brukt mens man er borte. 1. man sparer noen andres drivstofforbruk og 2. så er det sannsynligvis enda en elbil på veien en stund etter lånet  ;)
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: leafen på lørdag 25. februar 2012, klokken 09:47
Noen som vet eksakt hva en ikke må gjøre for at  batterigarantien ikke skal bli foringet?eller at de kan forkorte 5års perioden?
sikkert noen som vet dette også her å har satt seg godt inn i dette. ;D

Ett hett tips men veldig unorsk er å åpne service heftet... Der står det beskrevet i detalj hva batteri garantien ikke dekker og hvilke "bruker feil"  som gir skader på batteriet som ikke dekkes....

gbzdoc

Det aller viktigste å huske på er vel å ikke la bilen stå lenge (en uke eller mer) uten at man har tatt visse forhåndsregler:

- Ikke la den stå med utladet batteri
- Ikke la den stå med 100% ladet batteri
- Ikke la bilen stå i temperaturer under -20 grader uten å være tilkoblet strøm
- Optimalt: La bilen stå med strøm tilkoblet og 80% lading

Enda mer optimalt, la noen låne bilen. Men helst en du stoler på at ikke herper den... ;-)

Utover det, bruk bilen med fornuft. :-)

AreGar

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 25. februar 2012, klokken 22:34

Ett hett tips men veldig unorsk er å åpne service heftet... Der står det beskrevet i detalj hva batteri garantien ikke dekker og hvilke "bruker feil"  som gir skader på batteriet som ikke dekkes....

Er nok også slik at ikke alle har kjøpt/fått levert denne bilen ennå, og derfor er informasjonen kjekk å ha for disse også, herunder meg som vurderer kjøp.

Kallagtunet

Her er garantivilkårene for de som ikke har fått bil.... Ikke verdens mest hyggelige lesning  :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA