Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får flere forhandlere selge Leafen?

Startet av mandresen, fredag 09. mars 2012, klokken 18:55

« forrige - neste »

mandresen


Konklusjonen etter å ha diskutert i går kveld er : Hvilken farge skal vi velge?

Så da går vi en spennende tid i møte med kun elkraft som drivkilde.

ElRey: Godt å høre at flere klarer seg med kun elbil. Og som du så er nok en Tesla model X drømmen akkurat nå, så vi får se om en 3-4 år:-)

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Ladefabrikken

Sitat fra: mandresen på onsdag 29. februar 2012, klokken 13:35

Konklusjonen etter å ha diskutert i går kveld er : Hvilken farge skal vi velge?

Så da går vi en spennende tid i møte med kun elkraft som drivkilde.

ElRey: Godt å høre at flere klarer seg med kun elbil. Og som du så er nok en Tesla model X drømmen akkurat nå, så vi får se om en 3-4 år:-)

Martin
Så bra at vi er flere som går for kun elkraft. Vi selger fossilbilen etter at den kun har blitt brukt en gang etter at vi fikk Leafen, og da var det en kompis som brukte den ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Vi vurderer å selge vår Toyota Avensis og kjøpe en Leaf til, eventuellt en trilling (de er jo så billige  ;D )
Men den småkjøringen vi gjør daglig (kjøre/hente til skole, barnehage, fotball, håndhall og ishockey) er det litt for dumt å ikke bruke elbil(den er som regel på jobb i byen).

Problemet er 3-4 turer i året på 50+mil, hvor Leaf bokstavlig talt kommer til kort.
Men jeg har tittet litt på leiebil og når Octavia stv. koster ned mot 600,-/døgn ved litt lengre leietid ser ikke regnestykket så ille ut.
Og vi er jo i praksis villige til å betale en del for å kjøre miljøvennligt.
Det er synd ikke Nissan utvider Quishai-tilbudet!

I går måtte jeg kjøre fossilt for første gang siden vi fikk elbilen og det gjorde vondt (både i hode og hjerte).
At bilen i tillegg står på piggdekk og jeg måtte fylle bensin (800,- for full tank) gjorde det nesten uholdbart  :-[

Nabogutten på fem år ble litt skuffet over at jeg ikke kjørte elbilen når han skulle sitte på tilbake fra ishockey...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kris

Vi er en familie på tre, og planlegger å produsere en til. 
For oss er trilling økonomisk innen rekkevidde, og blir i såfall eneste bil. De få turene vi trenger lenger rekkevidde planlegges stort sett litt i forveien likevel, og ordnes lett med bytte eller leie. Motorforum sier vi kan leie en Mitsubishi Colt for 250 per dag mens de lader elbilen og vi er på ferie. Noe så praktisk! Så vi vurderer fossilbil som et lite godt alternativ til dagelig bruk. Skulle vi få trillinger og trenge seks seter ville vi heller kjøpt et par trillinger enn en tilbakestående og miljøfientlig dieselgris;) To små elbiler er langt mer fleksibelt enn en sotende bil som vil være for stor 90% av tiden og bare kunne være på et oppdrag av gangen.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Ladefabrikken

Sitat fra: KristianW på torsdag 01. mars 2012, klokken 01:04
Vi er en familie på tre, og planlegger å produsere en til. 
For oss er trilling økonomisk innen rekkevidde, og blir i såfall eneste bil. De få turene vi trenger lenger rekkevidde planlegges stort sett litt i forveien likevel, og ordnes lett med bytte eller leie. Motorforum sier vi kan leie en Mitsubishi Colt for 250 per dag mens de lader elbilen og vi er på ferie. Noe så praktisk! Så vi vurderer fossilbil som et lite godt alternativ til dagelig bruk. Skulle vi få trillinger og trenge seks seter ville vi heller kjøpt et par trillinger enn en tilbakestående og miljøfientlig dieselgris;) To små elbiler er langt mer fleksibelt enn en sotende bil som vil være for stor 90% av tiden og bare kunne være på et oppdrag av gangen.

Jeg lånte en C-Zero i høst en helg og hadde to barneseter bak. Det ble alt for trangt for meg foran. Jeg er 1.80 og og liker å ikke sitte oppi frontruta når jeg kjører, det måtte jeg med to barneseter bak.
Leafen er plassen mye bedre og tror nok dette er en mye bedre bil for dere.

Utrolig bra at det er flere og fler som vurderer bare å ha elbil. Jeg har har en avtale med min far om bytte låne bil når vi skal på lengre tur. Han var litt skeptisk i starten men etter han fikk prøvd Leafen var han veldig positiv til å byttelåne bil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Jeg hadde tilsvarende erfaring som Kristian med i-Miev; den var akkurat litt for trang til at jeg satt komfortabelt.
Kombinasjoner barneseter bak og lange foreldre foran var en dårlig match, særlig for barna.

Jeg anbefaler å prøve en trilling med bakovervendt barnesete før man bestemmer seg for denne bilen.

Hvis dere synes Leaf er litt dyr bør dere regne på hva prisforskjellen blir i året over fem år. Kanskje større rekkevidde og bedre plass er verd en del i bilens levetid? Med Leaf får dere plass til barnevogn i bagasjerommet og bagasje mellom baksetene, selv med to barneseter. Det blir mere bruk og mindre leiebil eller offentlig transport (som er ganske dyrt for en hel familie).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kris

#21
Takk for tips og erfaringer med dette. For oss blir det (etter all sannsynlighet) bare snakk om ett barnesete. Seksåringen sitter på en slags plastpuff. Jeg er 186, så da må han sitte bak meg og barnesetet monteres bak kona som ikke er spesielt høy. Men dette må vi absolutt sjekke ut før vi velger bil. Selv satt jeg godt i trillingen med setet i bakerste posisjon, så da gjenstår det å se hvor mye plass det er igjen bak. Jeg hadde ikke inntrykk av at kupeen i Leaf var noe særlig lenger?
Jeg liker også at imiev er lettere, smidigere og mer spartansk enn Leaf. At Leaf beskrives som mer lukseriøs er ikke noe pluss.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Husk at plassen et barnesete stjeler varierer veldig fra sete til sete. Vi har alltid vært obs på dette når vi har handlet slike stoler og testet de i aktuell bil før kjøp.

Årsak: Jeg er 1,93... ;)

I-Mieven ble brukt med kun forovervendte seter i vårt tilfelle, men vi fant et sete som ikke bygde noe ut slik gutta fikk plass til bena. Disse hadde også Isofix.

Men i alle tilfeller, Leafen har mer plass. Men ikke alle har råd til å legge ut nesten 100k ekstra...

hma

Elbil som hovedbil; go for it! :)

Min familie på fem har vært helelektrisk i snart to år, ved hjelp av to elbiler.

Nylig har jeg meldt meg inn i Trondheim Bilkollektiv for enklere kunne dekke ekstremsituasjonene (adhoc-turer, hyttebesøk eller ferietur dit toget ikke går).
Kollektivet har også samarbeidsavtale mellom de største byene.

https://www.trondheim-bilkollektiv.no/

Se video http://www.stv.no/content/webitem/1818/

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mandresen

Hei
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.

Ja, det skal bli godt å bli helelektrisk, det gleder vi oss til

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

hma

Sitat fra: mandresen på torsdag 01. mars 2012, klokken 19:41
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.
Dette tilbudet så veldig bra ut også :)

Jeg sporer av tråden med dette, beklager, men siden en slik løsning kan bidra eller forenkle valget om å gjøre elbil til hovedbil, følger jeg opp med et priseksempel fra bilkollektivet:
10 timers leie av Peugeot 107/Yaris og 250km koster kr 800 inklusivt drivstoff og bompenger.
De innkluderte drivstoffutgifter for denne turen utgjør ca kr 200, mens bompenger utgjør 60 kroner (i mitt tilfelle).
Ved leie i 24 timer ville kostnaden blitt kroner 920.

Jeg oppfatter bilkollektivets utlånsmodel som enkel og fleksibel, blant annet ved mange hentesteder, online bestilling og etterskuddsvis fakturering. Således kan jeg akseptere om det koster litt ekstra.

Uansett, lykke til mot et helelektrisk liv, jeg kan skrive under på at det er fornøyelig :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

edyrli

Sitter litt med tanken om å bytte ut Mondeoen med en Leaf som bil nr. 1. Jeg har vel delvis kommet fram til at det ikke vil gå, men tenkte å se om det er noen her som kan avkrefte mine motforestillinger.
Problem nr 1.
Familie i bergen, er hurtigladerene på aksdal og stord til å stole på sånn vi alltid vil kunne komme oss fra Sandnes til bergen?
Problem nr 2.
Turer sørover fra sandnes. Her er det så langt jeg kan se kun 1 hurtiglader mellom sandnes og oslo. Denne er i kristiandsand. Dette blir jo altfor lange strekk for Leafen.
Problem nr 4.
Sandnes-Moi for familiebesøk. 90 km på landevei. Holder dette om vinteren i dårlig vær?
Problem nr 5.
Plass. Men en unge og en til på vei trengs plass til barnevogn, reiseseng, kofferter osv. Hvordan er plassen i en leaf for en familie på tur. Da som oftest Sandnes-Bergen og Sandnes-Moi.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

dragmore

For de som lurer på plassen i Leafen.. så kan jeg bekrefte at det er mer en nok plass i høyde og bak førerstolen.. Er selv 194cm og har 5cm over "månen" til taket.. Faktisk er det mindre plass i høyden i min BMW 520
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

elektrolux

Sitat fra: mandresen på torsdag 01. mars 2012, klokken 19:41
Hei
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.

HVA!!

Og jeg som leier ut Think Classic. All inclusive til 500 NOK / uka.

Forrettningsplanen er at det skal være billigere å parkere fossilen, og leie bil, enn å fortsette å kjøre fossilen. ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

#29
prøver og svare litt :) (Mondeoen)
NB jeg har ikke nissan leaf selv men har lest litt om det og har veldig lyst på :)

hurtigladerr kart finnes her (dem som kommer og )

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet



Problem nr 1.
Familie i bergen, er hurtigladerene på aksdal og stord til å stole på sånn vi alltid vil kunne komme oss fra Sandnes til bergen?
->det spreter jo opp hurtigladere i bergen omeråde og mere kommer tror ikke det blir noe problem :)
Problem nr 2.
Turer sørover fra sandnes. Her er det så langt jeg kan se kun 1 hurtiglader mellom sandnes og oslo. Denne er i kristiandsand. Dette blir jo altfor lange strekk for Leafen.
her vil det nok bli en del problemer ja :( kan kjøre via bergen og Vossavangen, Voss til geilo (skal bli hurtiladere her men det er 140km så er litt langt ja....må nok lade par timer på 16a får og komme hit,videre er det til Gol som er 6 mil så det går nok fint videre til flå som er 6 mil går nok og fint,vider er det 12 mil til du kommer til sandvika så må nok lade noen timer i høndefoss får og være sikker....som det går frem her er det jo litt "risiko" sport og bør nok ikke gjøre på vinter med hele familien (tviler på det blir noe særlig godt mottat)
Problem nr 4.
Sandnes-Moi for familiebesøk. 90 km på landevei. Holder dette om vinteren i dårlig vær?
->vet ikke om jeg ville anbefalt det her,hverfal ikke siden det er veldig dårlig med ladere undervei,rare greier att det ikke finnes en 16a underveis ein gang,går nok fin på sommer men -15 ute og surt så spørs det? du kan jo leie en leaf i stavanger og prøve :)
Problem nr 5.
Plass. Men en unge og en til på vei trengs plass til barnevogn, reiseseng, kofferter osv. Hvordan er plassen i en leaf for en familie på tur. Da som oftest Sandnes-Bergen og Sandnes-Moi.
->hvis du har "full" barnevogn alså slik som tar veldig plas tar den alt av plassen bake i selve bagasjerommet,hvis du har en "trill" er det her nok ikke noe problem,du kan og få tak stativ som du kan legge ting i (som flere mener er lovlig) da vil du hverfall ha nok plass :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA