Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software versjoner

Startet av jonjul, torsdag 08. mars 2012, klokken 22:46

« forrige - neste »

jonjul

Hei,

Tengte jeg skulle demontere batteripakke for kontroll i helga. Har lest vedr. demontering i verksted håndbok.

Noen som har erfaring på tidsforbruk?

Hva er best løsning når det gjelder nedtaking av kassen på 700kg, bygg opp før demontering og heise opp bil?

Mvh Jon
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

elektrolux

Regn med 17 minutter minimum. Har prøvt gang på gang, men kommer aldri under det. ;D

Kassen veier vel ikke mer enn 300-350 kg, og senkes enklest med et løftebord., mens bilen er løftet opp.

Ellers kan du jo lese deg opp i tråden om tidsforbruk bytte av bakaksling, som krever at batteriet tas ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jonjul

Supert - selv om jeg innser at jeg sliter med 17 minutter første gang  ;D
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Caspar

17 minutter er nok ikke noe for førstegangsskruere
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på torsdag 23. februar 2012, klokken 19:39
17 minutter er nok ikke noe for førstegangsskruere

Stemmer nok det, ja! Jeg brukte sikkert 17 minutter pr festeskrue, pluss diverse tid til å psyke meg opp mm.

Men det er mange gode tips i den tråden, det er sikkert!

Fant forøvrig at å sette hjulene på Leca-blokker med høyde på tilsammen 45cm så går kassa såvidt ut under bakakslingen, uten å "mellomlande" og ta bort mellomledd på løftebordet (Biltema sin MC-løfter). 

Trenger du å finjustere høyden så kan dette gjøres med lufttrykket i dekkene; får se om jeg trenger å trikse slik når jeg skal ha kassa opp igjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jonjul

Brukte ca 1 time på demonteringen ;D ;D.

Måler 6,9 volt på samtlige blokker. Må vel finne en måte og belaste enkelt blokker for å sjekke kapasitet?

Sliter med kort rekkevidde, demontere kassa får å sjekke tilstand pr.  blokk.

Visuelt ser alt ok.
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

BAMCON

Jeg må skifte bakakselen på min 2002 mod. (eu-kontroll).  Etter det jeg leser her må batterikassa ned for å få lønet boltene. Forstår at kostnadene lett kan overgå bilens verdi om en ikke finner et verksted som kan og vil. Skal jeg til Danmark for å skifte bakakselen må jeg vel demontere batterikassa selv for å få lov til å frakte bilen med fejen over dammen? Har egentlig lyst til å gjøre dette selv, men jeg trenger en god verksted manual om jeg skal tørre å gå løs på utfordringen.  Har en scannet utgave, men alle bilder er veldig dårlig kvalitet. Dersom jeg kunne fått en kopi av god kvalitet ville det avgjøre om jeg lykkes.

Jeg bor på Fevik og hører gjerne om der finnes en "Reperatør" som har gjort dette selv og kunne tenke seg et oppdrag eller som veileder for dette.
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

Elmo

Sitat fra: bamcon på mandag 09. april 2012, klokken 10:58
Skal jeg til Danmark for å skifte bakakselen må jeg vel demontere batterikassa selv for å få lov til å frakte bilen med fejen over dammen?
Ingen problem å ta med elbilen på fergene, har selv gjort det flere ganger - sist nå i februar. Men du får ikke lade.
Ellers så er Autolink et greit alternativ hvis du ikke skal med selv
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: bamcon på mandag 09. april 2012, klokken 10:58
Forstår at kostnadene lett kan overgå bilens verdi om en ikke finner et verksted som kan og vil.

Hva med å prøve meg, eller Elbilhjelpen.no.

Kan ta hele jobben, inkludert deler, og slenge inn en utvide batteri service som inkluderer vask og enkeltest av samtlige blokker, erstatte limen i bunn av batterikassen med gummimatte og test av batterikabler til 10000 NOK!

Dersom dette er interresant kan du ta kontakt via: http://elbilhjelpen.no
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: bamcon på mandag 09. april 2012, klokken 10:58
Har egentlig lyst til å gjøre dette selv, men jeg trenger en god verksted manual om jeg skal tørre å gå løs på utfordringen. 
Hei,

Uttak av batterikasse og bytte av bakaksling er absolutt en overkommelig oppgave, men det er svært viktig at du fokuserer på sikkerhet, både når det gjelder løfting av bil og elektrisiteten i batterikassa.

Bruk søk-funksjonen på dette forumet, samt elbilwiki så vil du finne alle de opplysningene du trenger.
F.eks kan du lese denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4484.0.html

Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på mandag 09. april 2012, klokken 11:33
F.eks kan du lese denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4484.0.html


Ja, denne tråden startet jeg for å tørre meg gjennom nettopp det samme. Bakakslingen er nå skiftet (det var ikke vanskelig, men det har tatt litt tid fordi jeg har trippelsjekket det meste flere ganger for å være sikker på å ikke ødelegge noe).

I disse dager holder jeg på å montere ferdig Robometer (anbefales hvis du likevel har batterikassa nede), og lager samtidig detaljerte instruksjoner for instalasjon i Think Classic, da den opprinnelige monteringsanvisningen hadde rom for forbedringer.

Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av hvordan bilen er løftet opp/satt på Leca-blokker etc. slik at du får et bilde av hvordan det (kan) gjøres. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: bamcon på mandag 09. april 2012, klokken 10:58
Jeg må skifte bakakselen på min 2002 mod. (eu-kontroll). 

Besøk et Peugeot eller Citroeng verksted, dette er et kjent problem på disse bilene.
Hvis slarken oppdages tidlig og ikke har blitt for stor er det mulig å pusse ren akseltappen og skifte rullelagre. Dette kan gjøres uten å ta akslingen av, og uten å demontere batterikasse.
Problemene skyldes vanninntrenging og rust. Blir dette renset og montert med fett, ny simring og nye rullelagre vil det holde i årevis.
Men har man kjørt lenge med skråstilte bakhjul er det nok dessverre for seint  :(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elfun

Hei Baltor eller andre
Jeg regner med at det er opplagringen for svingarmen som er problemet.Trenger man
noe spesialverktøy for å skille svingarmen fra torsjonsfjæra og er disse rullelagrene
mulig å få tak i? Kanskje Peugeot eler Citroen har disse?
Tror jeg må gå løs på dette før det utvikler seg til et problem.Eller kanskje det allerede er det. :-\
Oslo. Kjørt USA-Think siden 2005

hens

Torsjonsfjæra skal bare sitte i spline i svingarmen, men det ruster, og kan sette seg godt fast.
Hele svingarmen sitter bare i eksenterskiven og bolten i torsjonsstaven.
ta av støtdemperen  og mål senteravstanden mellom festepunktene før du demonterer, det kan også være greit å merke torsjonsstaven før demontering for lettere å entre den igjen.  Antaller riller er forskjellig i hver ende for å kunne justere høyden i små trinn.
Hvis det blir nødvendig å benytte hammer for å få ut svingarmen, bruk en myk dor av kobber eller messing slik at deformasjon unngås.  Blir torsjonsstaven deformert, blir det svært vanskelig både å få den ut og inn igjen.

Rustløser, CRC, WD40 eller lignende vil hjelpe, og en hammer på torsjonsstaven på innsiden av svingarmen vil bidra med å løsne rusten..
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#14
Det er i prinsippet en enkel operasjon, men med mange potensielle problemer om en bruker feil teknikk og verktøy.

Først må støtdemper, trommel, og bakbremser demonteres fra bære armen. Skruer og bremserør er ofte fastrustet, og kan lage ekstra utfordringer.

Så er det torsjonsstaget sin tur. Det er festet i en enkel skrue som ofte sitter fastrustet. Når den er ute, kommer en til en eksenterskive. Denne MÅ ut for å kunne bruke ters og dytte torsjonsatget ut av armen. For å få skiven ut må sporet den ligger i skrapes helt rent for rust. Skiven sittter normalt fastrustet i sporet, og må slås sideslengs slik at det tilslutt kan vippes ut. Ikke bli fristet til å bruke skrujern eller normal dor til dette. Selv har jeg rundet enden på en dor, slik at faren for å skade eksenterskiven minimaliseres.

På førersiden er det kurrant å bruke ters, men på passasjersiden er det ikke skikkelig feste for armene på tersen. Har derfor maskinert et mothold som settes på baksiden av bærearmen og som tersen sine armer bruker som mothold. Vet ikke hva slags verktøy PSA verkstedene bruker, men det kan være lurt å ta en tur innom et, og be om å få låne spesielverktøy, framfor å gå løs med hammer og slegge. Uansett hvor hardt en slår, løsner kun unntaksvis armene fra torsjonstavene.

Bilder og beskrivelse av hele operasjonen kan ses på slutten av side 5 på denne tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4484.60.html 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA