Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf versus I-miev

Startet av Elvind, torsdag 08. mars 2012, klokken 10:27

« forrige - neste »

gbzdoc

Det er kanskje en myte at moderne ladere/strømforsyninger ikke trekker mye i det de kobles til. Men jeg behøver ikke tenke mer enn ca. 7-8 år tilbake for å huske sist vi måtte ha på plass trege sikringer grunnet store startstrømmer når strømmen kom tilbake etter strømbrudd. (Dette var snakk om et skap med switcher hvor samtlige hadde god gammeldags jernkjærne trafo inni.) Så myten kommer neppe ut av lufta. ;-)

Privat har jeg aldri noen sinne hatt slikt behov.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 28. februar 2012, klokken 14:27
Det er kanskje en myte at moderne ladere/strømforsyninger ikke trekker mye i det de kobles til. Men jeg behøver ikke tenke mer enn ca. 7-8 år tilbake for å huske sist vi måtte ha på plass trege sikringer grunnet store startstrømmer når strømmen kom tilbake etter strømbrudd. (Dette var snakk om et skap med switcher hvor samtlige hadde god gammeldags jernkjærne trafo inni.) Så myten kommer neppe ut av lufta. ;-)

Jernkjernetrafoer blir sjelden brukt lengre, man har gått over til switch-mode strømforsyninger som ikke trekker store startstrømmer og som har en mye bedre fasevinkel (ligner mer på resistiv last).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Jeg har en nyutviklet strømforsyning i min stasjonære maskin. 1050w. Den er dyr og består av kvalitetskomponenter. Den mater ett kraftig hovedkort, en overklokket CPU og to svært tørste overklokkede skjermkort med strøm (samt en mengde harddisker og tilkoblede eksterne enheter). Skjermene er IPS paneler, 2 stk, 150w hver. På hjemmekontoret er det 10A kurs og jeg må dele opp kablene i forskjellige padder som slås på hver for seg for ikke å ta sikringen. Vi byttet fra en 10A B opp til en 10A C automat sikring. Det hjalp ikke i det hele tatt  :D

Så det har vel ikke blitt såååå mye bedre om årene, er heller det at dagens pc``er og strømkrevende duppeditter har blitt vesentlig mer energieffektive og ikke trekker så mye strøm lenger. Min data er jo ett monster sammenlignet med "forbrukermaskiner".
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 28. februar 2012, klokken 17:10
Så det har vel ikke blitt såååå mye bedre om årene, er heller det at dagens pc``er og strømkrevende duppeditter har blitt vesentlig mer energieffektive og ikke trekker så mye strøm lenger. Min data er jo ett monster sammenlignet med "forbrukermaskiner".

Det kan du nok trygt si. Min stasjonære har en mobile-prosessor og SSD-disk, den trekker maks 65W. Skjermen trekker kanskje 30W. Men så står PCen på døgnet rundt pga. logging av diverse ting (varmepumpe, strømforbruk osv.), så da var det viktig med lavt forbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA