Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 27. februar 2012, klokken 13:06
Så å skylde på akkurat det er ikke relevant i Norge, mer at vi er ett folkeferd med høy betalingsevne og vilje og når en har ett produkt man har tilnærmet monopol på så skrur vi opp prisen for å melke maksimalt :-D

Jeg er stygt redd vi nordmenn på ganske generelt grunnlag er vant til å holde kjeft og bøye oss litt lenger frem og ta det som kommer. (Ofte i form av diverse avgifter, bompenger osv) :P  God betalingsevne bidrar vel til at "det bli lettest slik", og kanskje tror vi at det ikke nytter å protestere. Har sett franskmenn som er flinke til å si fra når de ikke finner seg i ulike krumspring, de DE kan å si fra. (ref. trailer-streik mm for noen år siden)

Som RuneW sier så ville jeg også følt meg noe snytt hvis jeg opplever ublu servicepriser etter at lave servicekostnader er brukt som et argument FOR kjøp av elbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på mandag 27. februar 2012, klokken 13:57Som RuneW sier så ville jeg også følt meg noe snytt hvis jeg opplever ublu servicepriser etter at lave servicekostnader er brukt som et argument FOR kjøp av elbil.

For ikke å snakke om ydmykelsen når man blir avkledd (etter på forhånd å ha skrytt av omtrent null kroner på vedlikehold av Leaf'en....).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på mandag 27. februar 2012, klokken 14:06
For ikke å snakke om ydmykelsen når man blir avkledd (etter på forhånd å ha skrytt av omtrent null kroner på vedlikehold av Leaf'en....).

He he he... Ja, ikke minst det, ja.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

keca

Bestilte service til min andre bil i dag. Var en forholdsvis liten service, og den ble adskillig mindre da jeg sa alt som kunne strykes fra gjøremålslisten på sevicen.
Skifte bremseveske, nei takk har akkurat gjort det. Sjekke og smøre opp bremser, nei takk disse er nye. Åja, det lønner seg å gjøre det, spesielt med mye salt og sånn nå på vinteren, hvor gamle er bremsene da? hmm, fra lørdag. OK greit. Har skiftet luftfilter, kupefilter, oljefilter og olje. Men jeg vil gjerne ha nytt diesel filter og stempel i boka. Og glem spylerveske, den er full da jeg leverer den. Ring hvis det er andre ting utover service. Ny frontrute trenger jeg også, jeg har null i egenandel.

Jeg hadde det litt travelt i dag og fikk ikke noen pris på hva denne servicen vil koste. Men regner med at jeg betaler nok en god del selv om det er veldig lite å gjøre.
Men jeg "må" jo ta den da, synes jeg...

Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Rio

For en merkelig tråd!

For det første så antar jeg at det er forhandler, og ikke Nissan direkte, som tjener penger på service.

For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

For det tredje, forhandler må kjøpe inn en god del dyrt utstyr, og trene folk i en (for dem) helt ny type bil.

For det fjerde, vi har fått tilbud om gratis leiebil (når vi skal kjøre langt), og en hel rekke fordeler.

For det femte, vi forventer at forhandler stiller med ferdig utdannet Leaf-mekaniker hele uken.

Forhandlere må faktisk tjene penger, de også. Det er mulig at en Leaf-service koster 1000 kr mer enn planlagt, men på en eller annen måte må forhandleren få tilbake pengene for bl.a. hurtiglader. Ingen av oss er tjent med at forhandlere ikke vil selge Leaf fordi de tjener null på det!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dissern

Sitat fra: Rio på mandag 27. februar 2012, klokken 20:05
For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

Det koster kroner å bruke denne i Bergen såvidt jeg har skjønt, regner med at dette blir mer vanlig etterhvert.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Rio

Da forhandlerne kjøpte disse kostet de flere hundretusen kroner, pluss elektrisk installasjon og bygging.

Om alle Leafer i Bergen besøkte dem daglig vil de neppe tjene det inn på veldig, veldig lenge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Sitat fra: Rio på mandag 27. februar 2012, klokken 20:05
For en merkelig tråd!

For det første så antar jeg at det er forhandler, og ikke Nissan direkte, som tjener penger på service.

For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

For det tredje, forhandler må kjøpe inn en god del dyrt utstyr, og trene folk i en (for dem) helt ny type bil.

For det fjerde, vi har fått tilbud om gratis leiebil (når vi skal kjøre langt), og en hel rekke fordeler.

For det femte, vi forventer at forhandler stiller med ferdig utdannet Leaf-mekaniker hele uken.

Forhandlere må faktisk tjene penger, de også. Det er mulig at en Leaf-service koster 1000 kr mer enn planlagt, men på en eller annen måte må forhandleren få tilbake pengene for bl.a. hurtiglader. Ingen av oss er tjent med at forhandlere ikke vil selge Leaf fordi de tjener null på det!

Derfor koster også bilene betydelig mye mer for oss enn de gjør f.eks. i USA.

Det er ikke mye mekanikerne må lære ekstra for å kunne yte en normal service på en Leaf, egentlig bare hvordan en skal stikke i diagnosekontakten. Dersom det oppstår feilmeldinger har vi allerede sett at det må spesialkompetanse til for å løse problemene.

Gratis leiebil en et pr-stunt fra en forhandler, billig reklame som gir mersalg, men bare til glede for noen få kunder.

Hurtiglader er bare gratis inntil videre, og koster allerede penger hos en forhandler. Ikke glem at forhandlerne har nytte av denne laderen når de skal sende demobilene ut på runder, og at det primært er derfor de er satt opp. De hurtigladerne er ikke satt opp for at kunder som har betalt for bilen skal kunne fylle gratis, det er faktisk bare en gunstig service som koster forhandlerne lite.

Hvordan kan det ha seg at en Toyota med Hybriddrivverk har grisebillige servicer? Her er det jo full pakke med kraftig el-motor, spenning nok på batteriet til å grille enhver som nærmer seg, en avansert trinnløs automatkasse, samt en fossilmotor på toppen av det hele! Disse bilene burde jo da ha servicepriser som er det dobbelte av det Nissanforhandlerne forlanger for en Leaf.

Uansett hvordan en vrir og vender på det så er serviceprisene på Leaf hinsides all fornuft. Slå opp i servicehåndboken og ta en titt selv, det er minimalt med punkter som skal gjennomgås.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

aurba

Det er jo riktig at det medfører en del kostnader å starte med ny teknologi.

Men det er vel også slik at før Leafen sin tid så var ikke Nissan det merkenavnet som fikk mest gratisreklame i media.

Derfor bør vel en del av kostnadene anses som en ren markedsføring, og ikke lastes over på de som skal ha service på sin kjære Leaf.
Think City 2010, Lithium

Fossilen

Sitat fra: Rio på mandag 27. februar 2012, klokken 20:05
For en merkelig tråd!

For det første så antar jeg at det er forhandler, og ikke Nissan direkte, som tjener penger på service.

For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

For det tredje, forhandler må kjøpe inn en god del dyrt utstyr, og trene folk i en (for dem) helt ny type bil.

For det fjerde, vi har fått tilbud om gratis leiebil (når vi skal kjøre langt), og en hel rekke fordeler.

For det femte, vi forventer at forhandler stiller med ferdig utdannet Leaf-mekaniker hele uken.

Forhandlere må faktisk tjene penger, de også. Det er mulig at en Leaf-service koster 1000 kr mer enn planlagt, men på en eller annen måte må forhandleren få tilbake pengene for bl.a. hurtiglader. Ingen av oss er tjent med at forhandlere ikke vil selge Leaf fordi de tjener null på det!




Du er vel ikke så dum at du tror at Nissan har solgt Leifere uten en skikkelig fortjeneste  I Danmark er prisen uten moms 
Ca Kr 236 000.- Jeg vil nok tro at den Danske forhandleren har også en god fortjeneste. Der er Lev tiden fra 9-18 Måneder.

Rio

Sitat fra: Fossilen på tirsdag 28. februar 2012, klokken 01:12

Du er vel ikke så dum at du tror at Nissan har solgt Leifere uten en skikkelig fortjeneste  I Danmark er prisen uten moms 
Ca Kr 236 000.- Jeg vil nok tro at den Danske forhandleren har også en god fortjeneste. Der er Lev tiden fra 9-18 Måneder.

Nei, jeg er ikke dum. Er du, eller er du bare dårlig på å uttrykke deg?

Nissan og forhandlerne er to juridisk separate enheter. Det er klart at de (begge) må tjene penger, og nok penger til at dette er interessant for dem. Sånn er verden.

Prisene i Danmark er lavest i Europa (før skatt og avgifter) for fossilbiler også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

I følge en bekjent som jobber i et bilutleieselskap, justerer produsentene prisen på bilen etter avgiftsnivået i landet.
Resultatet er at biler importeres til Danmark for så å bli solgt tilbake til andre land i Europa.
(Da blir kanskje bilen transportert gjennom landet den selges tilbake til...)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Sitat fra: Rio på mandag 27. februar 2012, klokken 20:05
For en merkelig tråd!

For det første så antar jeg at det er forhandler, og ikke Nissan direkte, som tjener penger på service.

For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

For det tredje, forhandler må kjøpe inn en god del dyrt utstyr, og trene folk i en (for dem) helt ny type bil.

For det fjerde, vi har fått tilbud om gratis leiebil (når vi skal kjøre langt), og en hel rekke fordeler.

For det femte, vi forventer at forhandler stiller med ferdig utdannet Leaf-mekaniker hele uken.

Forhandlere må faktisk tjene penger, de også. Det er mulig at en Leaf-service koster 1000 kr mer enn planlagt, men på en eller annen måte må forhandleren få tilbake pengene for bl.a. hurtiglader. Ingen av oss er tjent med at forhandlere ikke vil selge Leaf fordi de tjener null på det!

For et merkelig svar !

Skal Nisseforhandlerne klare konkurransen fremover så må de ha priser som er fornuftige. De er heller ikke nødt til å investere i utstyr da ingen påtvinges å selge Leaf, men merkelig da at de står i kø for å få lov til gjøre det...
Her er det snakk om å skape forretninger for fremtiden, det gjør man ikke ved å drepe dette med overpriser nå.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Fossilen

Sitat fra: daggad på tirsdag 28. februar 2012, klokken 09:38
Sitat fra: Rio på mandag 27. februar 2012, klokken 20:05
For en merkelig tråd!

For det første så antar jeg at det er forhandler, og ikke Nissan direkte, som tjener penger på service.

For det andre, forhandlere skal kjøpe, installere og vedlikeholde (= DYRT) en hurtiglader til fri bruk av oss!

For det tredje, forhandler må kjøpe inn en god del dyrt utstyr, og trene folk i en (for dem) helt ny type bil.

For det fjerde, vi har fått tilbud om gratis leiebil (når vi skal kjøre langt), og en hel rekke fordeler.



For det femte, vi forventer at forhandler stiller med ferdig utdannet Leaf-mekaniker hele uken.

Forhandlere må faktisk tjene penger, de også. Det er mulig at en Leaf-service koster 1000 kr mer enn planlagt, men på en eller annen måte må forhandleren få tilbake pengene for bl.a. hurtiglader. Ingen av oss er tjent med at forhandlere ikke vil selge Leaf fordi de tjener null på det!

For et merkelig svar !

Skal Nisseforhandlerne klare konkurransen fremover så må de ha priser som er fornuftige. De er heller ikke nødt til å investere i utstyr da ingen påtvinges å selge Leaf, men merkelig da at de står i kø for å få lov til gjøre det...
Her er det snakk om å skape forretninger for fremtiden, det gjør man ikke ved å drepe dette med overpriser nå.


Helt enig med Deg Daggad. :) :)  En skulle nesten tro at Rio er en Nissan forhandler sånn som han svarer eller så har han alt for mye penger.

Thomas Parsli

Han har kanskje alt for mye penger fordi han er Nissan-forhandler?  ???

Vi har en egen tråd for konspirasjonsteorier forresten, kanskje du skal poste der istedenfor?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA