Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på søndag 26. februar 2012, klokken 12:26
Får egentlig litt følelsen av at veldig mange her nå har kjøpt sin første ny-bil i Nissan Leaf, og dermed blir overrasket over ting som er helt normalt.

Eh, dette har ingenting med nybil å gjøre for service på fossilbilen min er billigere hos merkeverkstedet enn hva det blir for Leafen, og der skal det byttes en del deler i tillegg til digital diagnose og sjekk av bilens tilstand...

Og som Electrolux er inne på, de skal jo omtrent ikke gjøre noe på servicen  ::)
Nissan Leaf

gbzdoc

Det er godt mulig, på min er alle servicer dyrere. Den forrige jeg hadde var MYE dyrere, selv i Sverige... Og da demonterer og smører de ikke opp bremsekalipperne en gang.

Diagnosen på Leaf tar en natt, på fossilbilene toppen noen minutter.

Men poenget er at mange her har klaget på helt åpenbart normale ting allerede før de signerte kontrakt...

elektrolux

Demonterte og smørte opp bremsene på Think sin P106 i går. Tok 10 min/bremse, så selv dette forklarer ikke at servicen koster 4500 NOK.

Kanskje timeprisen er 4500 NOK og de tar betalt for hver påbegynte time ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Sikker? Hvis vi legger til 10 minutter for dekk av og på så blir det 50 minutter. Det er vel såpas nært en time at de regner en time på jobben. Typisk timepris på merkeverksted er vel ca. 1200,-

Og så kommer resten av servicen i tillegg, som nok ikke er så mye jobb, men krever store investeringer for å få lov til å utføre. Den legger også beslag på deler av verkstedet i relativt lang tid mens batteridiagnosen kjøres.

koffeld

Spurte litt ekstra om dette med serviceprisen da vi handlet Leaf på Økern på fredag.  I følge selgeren gikk veldig mye av servicen ut på å gå gjennom regnereringsmekanismen i bremsene.  Alle bremsene ble vistnok skrudd helt fra hverandre og gjennomgått for å sikre at regenereringen var ok.  Bare denne delen av servicen kostet visst over 2000.

Jeg er helt fersk i dette gamet, så foreløpig bare nikker jeg, men er det hold i dette?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

BE

gbzdoc, det er ingen som hindrer deg i å betale hva du vil på service. Dette er priser som er langt over hva jeg har betalt på fabrikksnye fossilbiler.

Hvis jeg skal betale kr 6000,- for en service på bilen som i følge håndboken nesten ikke inneholder noen punkter, vil jeg vite hva Nissan gjøre for disse pengene. Hvis det viser seg at halve prisen er å smøre/moe opp bremsene skal jeg be dem hoppe over dette punktet, så skal jeg heller kjøpe nye bremseskiver etter 3-4 år uten å påberope noen reklamasjon.

Det finnes forbrukere som ikke godtar drittpreik fra den såkalte profesjonelle part, jeg er en slik forbruker, og jeg har inntrykk av at jeg ikke er alene her inne på forumet!

Sitat fra: koffeld på søndag 26. februar 2012, klokken 21:38
I følge selgeren gikk veldig mye av servicen ut på å gå gjennom regnereringsmekanismen i bremsene. Alle bremsene ble vistnok skrudd helt fra hverandre og gjennomgått for å sikre at regenereringen var ok.  Bare denne delen av servicen kostet visst over 2000.
Dette er et prakteksempel på slik drittpreik, det er så hinsides at jeg ikke vet hva jeg skal si.

Edit:
@koffeld: Til informasjon; Det er helt ordinære skivebremser på Nissan Leaf, all regenerering utføres av el-motoren og denne er 100% vedlikeholdsfri.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

aurba

Spurte litt ekstra om dette med serviceprisen da vi handlet Leaf på Økern på fredag.  I følge selgeren gikk veldig mye av servicen ut på å gå gjennom regnereringsmekanismen i bremsene.  Alle bremsene ble vistnok skrudd helt fra hverandre og gjennomgått for å sikre at regenereringen var ok.  Bare denne delen av servicen kostet visst over 2000.

Jeg er helt fersk i dette gamet, så foreløpig bare nikker jeg, men er det hold i dette?

Nå har jeg fulgt med på denne tråden med stor interesse en stund og slike utsagn som denne selgeren komme med får meg til å reagere, han kan ikke vite helt hva han snakker om.

Det er vel heller slik at på grunn av den elektrisk regenerative bremsen så anvendes de regulære bremsene så lite at de setter seg fast. Det er vel derfor de må demontere og smøre opp bremsekalipterene ved gjevne mellomrom. Meg bekjent så sitter ikke den regenrative bremsen ute ved hjulene men er en del av motorsystemet.

Ellers har jeg også lest gjennom garantivilkårene for Leaf. Der kan jeg ikke se at det er noe i veien for å utføre alt utenom det elbilspesifikke på et "vanlig verksted", smøre opp kalipterene kan de også gjøre, for deretter å reise til Nissanverkstedet og få dem til å lese ut de dataene de ønske fra batteriene og eventuell rustkontroll.
Jeg tror faktisk ikke de gjør noe annet enn å lese ut batteriinformasjonen for så å sende informasjonen til Nissan sentralt når de snakker om vedlikehold og service på batteriet.

Jeg var forøvrig i kontakt med en forøvrig imøtekommende selger der jeg også forespurte pris på servicekostnad i løpet av en 5årspreiode og fikk til svar at det kostet 22950 (4590 pr. år i snitt). Da jeg antydet at dette var en rimelig høy pris for en elbil fikk jeg til svar at det var ca 15% lavere enn for tilsvarende fossilbil.

Hilsen en som ønsker seg Leaf men ikke til hvilken som helst pris.
Think City 2010, Lithium

elektrolux

Spurte litt ekstra om dette med serviceprisen da vi handlet Leaf på Økern på fredag.  I følge selgeren gikk veldig mye av servicen ut på å gå gjennom regnereringsmekanismen i bremsene.

Tror selgeren viser til bryteren eller i beste fall sensoren som måler bremsepedalens stilling. Denne sitter inni bilen, og aktiverer regenerering før hydraulikken aktiverer bremseklossene. Dersom dette er en stor del av servicen forteller det bare hvor lite service det egentlig er snakk om. ;D

I en annen tråd oppgis det at service på en Ny Think koster 1400 NOK. Dette høres atskillig mer edruelig ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Sitat fra: BE på søndag 26. februar 2012, klokken 21:41
gbzdoc, det er ingen som hindrer deg i å betale hva du vil på service. Dette er priser som er langt over hva jeg har betalt på fabrikksnye fossilbiler.

Takk, det setter jeg stor pris på. ;-)

Jeg konstaterer at vi da har hatt forskjellige biler. Og ingen vil nok hindre deg, eller andre, i å diktere hva Nissan skal og ikke skal gjøre på servicene. I hvert fall til en viss grad.

Jeg kommer til å ta pakkeløsningen uansett. :)

Aspiranten

Sitat fra: aurba på søndag 26. februar 2012, klokken 22:17
Jeg var forøvrig i kontakt med en forøvrig imøtekommende selger der jeg også forespurte pris på servicekostnad i løpet av en 5årspreiode og fikk til svar at det kostet 22950 (4590 pr. år i snitt). Da jeg antydet at dette var en rimelig høy pris for en elbil fikk jeg til svar at det var ca 15% lavere enn for tilsvarende fossilbil.

Hilsen en som ønsker seg Leaf men ikke til hvilken som helst pris.

Ja man slipper jo å bytte registerreim og vannpumpe til 10,000,- på det 5. året når man har elbil.

Men det er jo bare å velge en bilmotor med registerkjede istedetfor.  8)

Jeg har sagt klart ifra til min selger om hva jeg synes om dette, og bedt ham om å ta det videre opp i Nissan. Anbefaler alle å gjøre det samme.

gbzdoc: Jeg kan forstå deg hvis vi sammenligner det med hvordan jeg selv flyr SAS istedetfor Norwegian. Service og selvrespekt under flyturen er viktig for meg, selv om det koster litt mer. Jeg tror de fleste her kan relatere til det du ønsker å få frem, men dessverre er det få her som egentlig føler på at man får skikkelig valuta for pengene med dagens priser.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: keca på lørdag 25. februar 2012, klokken 11:11
Men jeg kan et annet: om hvorfor ingen fra Møre(tror det var det) kan svømme.

Det er vel strengt tatt oss SUNNmøringer du henviser til her. ;)  Og vi er forøvrig det eneste folkeslaget du kan spikre opp på lovedøra, og enda så henger vi der og blir feitere og feitere.  ;D

Ellers er det genrelt ikke ukjent at merkeverksteder (i alle fall tradisjonelt sett; radioreklamer og diverse prøver i alle fall å knekke myten) er dyrere enn andre. Har fått oljeskift gjort på Caravellen EN gang på merkeverksted. Det blir ikke gjort igjen til den prisen, for å si det sånn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på mandag 27. februar 2012, klokken 09:54Ellers er det genrelt ikke ukjent at merkeverksteder (i alle fall tradisjonelt sett; radioreklamer og diverse prøver i alle fall å knekke myten) er dyrere enn andre. Har fått oljeskift gjort på Caravellen EN gang på merkeverksted. Det blir ikke gjort igjen til den prisen, for å si det sånn.

Jeg prøver som regel å unngå  merkeverksteder som pesten. Derfor skal det bli veldig interessant å få klarhet i hva som blir gjort på Leaf-servicene, hva som må gjøres på merkeverkstedene og hva som kan gjøres andre steder.

Håper denne tråden holder koken til dette er avklart.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Walker

Vi bør kanskje se de urimelige prisene for service på i-Miev og Leaf i sammenheng med at leverandørene her i landet er blitt presset til å gi en svært omfattende og risikabel batterigaranti. For dem er dette et smutthull til å finansiere denne garantien.

Kallagtunet

Sitat fra: Walker på mandag 27. februar 2012, klokken 12:57

Vi bør kanskje se de urimelige prisene for service på i-Miev og Leaf i sammenheng med at leverandørene her i landet er blitt presset til å gi en svært omfattende og risikabel batterigaranti. For dem er dette et smutthull til å finansiere denne garantien.

Det gjelder i alle fall ikke Nissan Leaf som har en garanti med ekstremt mange forbehold i Norge og som i tillegg er 3 år og/eller 60.000 km kortere en den garantien de gir på samme bil iUSA.... (der vel også service prisene er noe mer gunstig).

Så å skylde på akkurat det er ikke relevant i Norge, mer at vi er ett folkeferd med høy betalingsevne og vilje og når en har ett produkt man har tilnærmet monopol på så skrur vi opp prisen for å melke maksimalt :-D

RuneW

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 27. februar 2012, klokken 13:06Så å skylde på akkurat det er ikke relevant i Norge, mer at vi er ett folkeferd med høy betalingsevne og vilje og når en har ett produkt man har tilnærmet monopol på så skrur vi opp prisen for å melke maksimalt :-D

Det synes jeg er helt fair. Nissan kunne gjerne ha priset Leaf til 500.000 for min del. Det som jeg sliter litt med er hvis de har tenkt å hente ekstra fortjeneste ved å overprise servicekostnadene.

Jeg skal være 100% ærlig å innrømme at jeg ikke ofret servicekostnadene en tanke da jeg bestilte min Leaf. Og slik tør jeg gjette at det har vært med en god del andre også - spesielt når nettopp servicekostnadene har blitt brukt som et av argumentene FOR elbil!!! Dermed kommer dette som et ubehagelig sjokk for meg og det irriterer meg grenseløst  >:(
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA