Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Rasmus.B

Sitat fra: Joachim på lørdag 25. februar 2012, klokken 10:01
Det er det sikkert. Spesielt kjipt må det være å ha så lite penger som hylekoret har ;)

*dukker i frykt for represalier*

:)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Aspiranten

Det var en gang typisk norsk å holde igjen på pengene, men nå skal det være bittelitt mer amerikansk: man skal til en viss grad sløse med ett glis.
Nissan Leaf

keca

Vel, først vil jeg avvise påstanden om at jeg jobber hos Nissan. Min nabo eier en Nissan, Citroen og Suzuki forhandler. Men jeg har ingen relasjoner til det, jeg kjører Citroen (hadde to) og en Leaf, men jeg har aldri kjøpt bil der, handler lite deler der, tar kun servicer på den ene Citroen'en kun for å få stempel i boka. Men da har jeg på forhånd gjort det meste selv. Har selv diagnose utstyr og føler jeg kan mere om min ene modell enn de kan. Eu kontroll tar jeg andre steder. Så nei, føler meg ikke på noen måter inhabil.

Har ikke mye penger, ihvertfall ikke mer enn at jeg alltid liker/ønsker/tilstreber å betale minst mulig for alt mulig.
Men noen ting føler jeg det kan betale seg å gjøre, men det er jo en vurderingssak for hver enkelt det.

Andre ting trenger jeg heller at reduserer prisene sine, som en elektrikker som tar 5600 kroner for å legge opp en ny kurs i sikringsskapet, tok en halv time og jeg gjorde det meste for å få det slik jeg ville ha det.
Dette var jo en direkte kostnad dedikert min Leaf, så å få ordnet opp her var en bedre kamp i kjempe for min del.

Men hvis noen/mange her inne gidder å ta en runde eller to mot Nissan skal jeg personlig sende en takk til alle som har bidratt hvis man får ned prisen på servicer. Er jo enig i at prisen er i overkant høy og at man nok burde kunne klart å fått den ned en tusenlapp eller to.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Vel, føler meg ikke amerikansk. Og sløser aldri med et smil.

Men jeg kan et annet: om hvorfor ingen fra Møre(tror det var det) kan svømme. Fordi armtakene deres går innover. De karrer til seg alltid. Man kan ta imot med begge hender og til og med stikke fram lomma, men da andre har samme filosofi blir det oppstandelse. Kanskje Nissan er typisk norsk da.... å sikre seg en videre trygg drift...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Haavard

Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 21:05
men så skal man bare vinkelslipe bort en av boltene og så kan det alltid skje noe helt utenkelig.

Det er nok større fare vist du vinkelsliper i nærheten eller inn i ein bensintank kontra ett Nissan Leaf batter.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

elektrolux

Til alle som er livredde strøm:

Demonterte nettopp batteriet på en 400V Lithium Think. For å si det banalt, så skal en være usedvanlig klønete for å klare å lage kortsluttninger, eller få strøm i seg.

Alt er godt isolert, og delt opp i små moduler med "ufarlig" spenning på under 60V.

De bildene jeg har sett av Leaf sitt batteri viser samme høye grad av sikring og kvalitet.

Bilene er også laget for å tåle en kollisjon, og da tåler den sikkert at noen bruker vinkelsliper for å bytte støtdemper.

Motor og batteri er vedlikeholdsfritt, og eneste argumentet på denne tråden som gir mening for Leaf verkstedene, er at en kan få med seg softwareoppgraderinger. Slike oppgraderinger er uansett normalt gratis.

Impoterte Mercen min fra Tyskland, og fikk gratis softwareoppgradering før europagarantien på 2 år gikk ut.

Oppdager Nissan at de tar ut for mye strøm fra batteriet, eller kunne endret ladekarakteristikken tror jeg neppe de nekter folk som har byttet kupeluftfilter utenom merkeverksted å få med seg en slik softwareoppgradering. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Joda electrolux, men nå må vi huske at det er mange her inne som har erfaring med slikt, og vet hvordan det skal håndteres.

Om en helt uerfaren skulle prøve seg på å ta ut batteripakka, og ende opp med å få 250kg lithium over seg, og eventuelt i tillegg kortslutte pakka.... Så blir ikke det et pent syn. Både du og jeg vet hvilke sikkerhetskrav f.eks. Think setter til sine mekanikere når de skrur på bilen, og jeg ville i aller største grad anbefalt å følge de. Better safe then sorry.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Haavard

#67
Sitat fra: Go-carter på lørdag 25. februar 2012, klokken 12:20
Om en helt uerfaren skulle prøve seg på å ta ut batteripakka, og ende opp med å få 250kg lithium over seg, og eventuelt i tillegg kortslutte pakka.... Så blir ikke det et pent syn. Både du og jeg vet hvilke sikkerhetskrav f.eks. Think setter til sine mekanikere når de skrur på bilen, og jeg ville i aller største grad anbefalt å følge de. Better safe then sorry.

Blir vel litt som å sei at ein heilt uerfaren skal bytte støtdemper og ende opp med å få bilen på 1500kg over seg, sikkert ikkje noko vakkert syn det heller.

Er veldig mange ting som kan gå galt her i verden.

edit-

Seier ikkje at strøm ikkje er farlig for det er det i aller høyeste grad men det er og manage andre ting som er farlig og vist du ikkje veit kva du holder på med.

edit-
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

keca

HMS er i alle sammenhenger alltid i overkant.

Men jeg er da glad for at Nissan og andre har strenge direktiver å følge, jeg føler ihvertfall at min Nissan blir godt ivaretatt ved å følge alle slike forhåndstiltak.

Det er sikkert mange veldig flinke her inne som til og med mener/og kan demontere et mini atomkraftverk som blir å finnes i en fremtidig bil. Men jeg mener at sikkerhetstiltak i forhold til dyktighet ikke blir helt rett, man bør også tenke på ting som kan skje.

Om jeg ikke er elektrikker eller bilmekaniker og ihvertfall ikke innehar kompetanse nok om elbil, vil jeg selvfølgelig skifte det meste på min Nissan Leaf selv. Men med forberedelser selv før en service som jeg velger å sløse penger på, velger jeg ihvertfall å få den gjennomført.

Selv med eget Lexia diagnose system og jeg har alt av andre systemer Citroen forhandlerne bruker velger jeg allikevel å foreta service for å opprettholde garantier og en siste spisskompetanse.
Jeg kan og fikse feilkoder og det meste selv. Jeg har til og med en utrolig flink bilmekaniker jeg leier ut til som jeg kan bruke. Hadde jeg ikke fulgt servicer på min Citroen hadde jeg ikke kunne benyttet meg av garanti, noe som i mitt ekstreme tilfelle hadde blitt over 150 000 kroner. Med to motorhavarier og diverse andre ting, men det er en helt annen historie. Åja joda, jeg har hørt alle lure ord om bilvalg, men mitt valg, så jeg trenger ingen tips til biler som er så veldig mye bedre...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

AreGar

Noen som har vurdert å ta bilen til Sverige/Danmark for service?
Har jo normalt sett vært hyggelige servicepriser på andre siden av EU..

Ser forsåvidt at det er bare 1 forhandler i Danmark og 3 i Sverige, og ingen av disse er spesielt nære grensen..

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 25. februar 2012, klokken 09:22
Må være digg å ha så mye penger som deg mario  ;)

Fordi jeg har så mye penger har jeg til og med tegnet abonnement i bomringen fordi jeg har råd til å betale selv om jeg ikke må  ;D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ladefabrikken

Sitat fra: mariowing på søndag 26. februar 2012, klokken 09:57
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 25. februar 2012, klokken 09:22
Må være digg å ha så mye penger som deg mario  ;)

Fordi jeg har så mye penger har jeg til og med tegnet abonnement i bomringen fordi jeg har råd til å betale selv om jeg ikke må  ;D
Vi alle har jo abonnement i bomringen med elbil. Man må ha køfribrikke i bilen for å kjøre gratis gjenom bomringen.
Men det er vel et fett om man har mye penger eller ikke, tingen vi diskuterer her er høye service utgifter.
Jeg synes Nissan biter seg selv i halen når det tar så høye priser.
Snakket netopp med en som vurderte Leaf men stuset over disse prisene. Å han er ikke den eneste som jeg vet om.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Hadde det vært batteriet som måtte plukkes fra hverandre og rense e.l. så hadde jeg gladelig betalt. Men slik det fremstår nå så er det ett enormt sprik mellom utført tjeneste og verdien av denne.

At vi som kunder reagerer med grimaser på prisene Nissan forlanger ut fra sin monopolsituasjon er bare naturlig, det kalles faktisk markedskrefter  :) Og det er en sentral bit i kapitalismen.

Dersom det Electrolux sier over her stemmer, så blir jeg enda mer provosert over Nissans arrogante holdning ovenfor oss første kunder.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: keca på lørdag 25. februar 2012, klokken 11:11
Vel, føler meg ikke amerikansk. Og sløser aldri med et smil.

Men jeg kan et annet: om hvorfor ingen fra Møre(tror det var det) kan svømme. Fordi armtakene deres går innover. De karrer til seg alltid. Man kan ta imot med begge hender og til og med stikke fram lomma, men da andre har samme filosofi blir det oppstandelse. Kanskje Nissan er typisk norsk da.... å sikre seg en videre trygg drift...

Touchè, jeg har ikke ett gram midt-norsk blod i årene, og har heller ikke bodd her lenge nok til å bli truffet av denslags...  ;)
Nissan Leaf

gbzdoc

Du verden for en fornøyelig tråd. (Nok en i så måte...) :-)

Vil bare skyte inn fra sidelinjen at jeg akter å betale for servicen med et smil, velvitende om at jeg faktisk er en pioneer som får "æren" av å være med på fødselen til den største endringen noen sinne i bilhistorien. Så får jeg heller være med å dra en liten bit av lasset som Nissan-forhandlerne nå har lagt ut masse penger for. (Mye av det unødvendig i noens øyne, men Nissan har nå en gang valgt å gjøre det komplisert og sikkert.)

Du kan egentlig sammenlikne det med en operasjon med synslaser. Det er svinedyrt, selv om inngrepet er gjort på noen få minutter. Årsaken? Dyrt og avansert laserutstyr koster flesk... Jo nyere jo dyrere... og bedre...

Men vi er alle forskjellige, og jeg er av typen som bare liker at bilen går som den skal uten at jeg må skru på den selv.

Får egentlig litt følelsen av at veldig mange her nå har kjøpt sin første ny-bil i Nissan Leaf, og dermed blir overrasket over ting som er helt normalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA