Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av Yeyeye, onsdag 07. mars 2012, klokken 10:24

« forrige - neste »

Yeyeye

Hei.
Vi har en hytte uti havgapet utenfor Hitra,og vinterstid er vinduer skalket og vi ender opp med ei hytte som blir veldig rå/fuktig invendig. Har ikke strøm der, så solarventi, scansun eller lignende er nå blitt litt vurdert i det siste, dog dyrt.

Vurderer å bygge en hjemmelaget solfanger og ønsker å lufte noen tips hos dere.
Kansje har noen bygget en også?

Det finnes et haug av modeller og ideer, men tror etter hvert som jeg har letet på nettet, at de enkle er de beste og kansje også mest effektive.
Her er en enkel en på youtube, finnes vel tusenvis her:
http://www.youtube.com/watch?v=vWkmXCuk0eA&feature=related

enkle byggeoppskifter på noen her:
http://www.mobilehomerepair.com/article17solar.php

http://www.solar-components.com/SOLARKAL.HTM
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

#1
Trenger litt tips angående valg av solcellepanel og vifte:
Skal jo helst være veldig billig også 8)

Sjekk f.eks dette solcellepanelet på 5 Watt:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=alternativenergi&gid=12

hva vil være fornuftig å velge av vifte? tenker da på effekt. Den skal jo helst virke litt ved lite sol, samtidlig som den må tåle spenningen som blir på solcellen ved maks sol også?

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=12V&node=19375&gclid=CPXd3MTkr64CFe5YmAoddzqiPQ#

Mulig det ikke er noe problem, men her regner jeg med noen vet bedre en meg.
Se f.eks denne vifta øverst , på noe over 3 Watt.

Alt på idestadiet enda i alle fall, så finner nok mere på nettet. Ville bare tipse og spørre litt her også.

Mvh Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Fikk ikke til å legge inn riktig link på viften, men er øverst på side 4, på aksialvifter.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Go-carter

Har selv sett, og fundert på slike solfangere. Virker som det er mange som har prøvd dette konseptet, med mer eller mindre vellykket resultat. Håper du prøver det ut!

PS: Et solcellepanel må ha en regulator. Ellers svir du av alt av elektronikk montert på den :) Denne kan med fordel lages selv via diverse guider på nett(jeg har en del linker fra da jeg lagde vindmølle), eller kjøpes til en litt dyrere sum.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Vet ikke hvor mye avtrekk du har behov for, men jeg kjøpte en solcelleventilator fra biltema http://biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=solcelleventilator&page=1 for å få ventilasjon på kryploftet, da det gjerne ble fuktig/kondens der om vinteren. Koster ikke mange kronene, og har en kapasitet på optil 24m3 i timen. Har siden da gjort om slik at jeg har mye bedre lufting der oppe, og planlegger å bruke den på vedskjulet i stedet. :)

Håper jeg ikke ødelegger for deg hvis du har lyst å lage deg en solfanger nå, men biltema-varianten kan være en rask og rimelig måte å få til lufting på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Jeg regner med at han skal bruke solfangeren til å varme opp luft, ikke sirkulere?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:59
Vet ikke hvor mye avtrekk du har behov for, men jeg kjøpte en solcelleventilator fra biltema http://biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=solcelleventilator&page=1 for å få ventilasjon på kryploftet, da det gjerne ble fuktig/kondens der om vinteren. Koster ikke mange kronene, og har en kapasitet på optil 24m3 i timen. Har siden da gjort om slik at jeg har mye bedre lufting der oppe, og planlegger å bruke den på vedskjulet i stedet. :)

Håper jeg ikke ødelegger for deg hvis du har lyst å lage deg en solfanger nå, men biltema-varianten kan være en rask og rimelig måte å få til lufting på. :)

Solceller kan en nok ikke lage selv uansett, så ventilasjon på denne måten bør være grei. Solfanger-varme ligger innenfor hva som er mulig, men om en slik ventilator er egnet for transport av varmluft fra solfanger til Hus/Hytte er vel mer usikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Go-carter på onsdag 22. februar 2012, klokken 10:27
Jeg regner med at han skal bruke solfangeren til å varme opp luft, ikke sirkulere?

Selvsagt. Jeg tenkte ikke gjennom den biten, men var "opphengt" i biten om fuktig/rå luft. :)

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. februar 2012, klokken 10:50
Solfanger-varme ligger innenfor hva som er mulig, men om en slik ventilator er egnet for transport av varmluft fra solfanger til Hus/Hytte er vel mer usikkert.

Ikke uten å plukke den fra hverandre og bruke delene i alle fall. Enheten jeg linka til er beregnet for å trekke luft ut, så da er det evt. om inn-lufta må via solfangere man kan hente noe varme fra dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Yeyeye

Hehe, på holmen der hytta står mot søvesten, så er det vel så å si alltid naturlig trekk, så det holder med vanlige lufteventiler på vegg, vindu og tak. Dog er det jo alltid også høy luftfuktighet og selv om hytta er godt luftet, så blir den veldig fuktig. Ikke uvanlig at vi har fått det til å renne kondensvann nedover veggene når vi sprengfyrer ved ankomst, litt snedig for da er det lett å se hvor hver eneste stender står bak panelet ::)

Det fine med en solfanger alla dette, er at den virker godt selv med moderat sol. Den fungerer kun når det da er klarvær, og da naturlig lavere luftfuktighet ute. Utelufta blir varmet opp med type 30-40grader og blåst inn i hytta. Som kjent kan varm luft holde på høyere luftfuktighet og vil dermed trekke til seg fukt som allerede er i rommet på sin vei inn og så ut igjenom luftingene igjen.
Tror hovedsaklig det er at det aldri/sjelden blir varme i hytta som gjør at den blir så fuktig, luftingen er som sagt god.

Gocarter: Jeg tror faktisk en del av de youtubegutta kun har solcellepanelet rett på vifta, uten elektronik.
Noen bruker batteri imellom, noen uten vifte, noen med 230/110voltAC osv... Tror solcellepanelet på hytta gir opp mot 20volt ubelastet og før styringsboksen, detter da på 90Watt da. Tanken er vel at viftene så vidt skal surre rundt ved lite sol, og gradvis mere som sola øker. Kansje er det fornuftig å bruke en vifte med lik Watt som panelet maks kan gi? Må vel lete mere på nettet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

her fant jeg en side med mange tips og linker:

http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/Space_Heating.htm#ActiveAir

leste en plass at en termisk solfanger er fort 4-5ganger mere effektiv en et solcellepanel som lager strøm.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Griffel

#10
Sitat fra: Yeyeye på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:06
leste en plass at en termisk solfanger er fort 4-5ganger mere effektiv en et solcellepanel som lager strøm.

Stemmer bra per m2, men den ene kan jo ikke erstatte den andre, og det forutsetter jo at egen byggingen er optimal.
Solceller er avgjordt ikke beste valg om en er ute etter varme.
Solfanger er ikke noe tess om en vil ha strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Yeyeye

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hens

Plastkompaniet i Oslo har et godt utvalg av doble polykarbonatplater spesielt laget for solfangere.
Den doble platen isolerer slik at temperaturen på luften blir høyere, uten at sollyset hindres i å slippe inn.
Kassen kan lages i isopor eller annet skum, og males innvendig med sort vannbasert maling.
Luften tas inn nede, og uttrekket øverst i kassen og inn via viften og gjennom et kulderasspjeld inn i hytten.

Enkelt og billig å lage selv, og trenger bare et lite solcellepanel direkte tilkoblet viften med en thermostat som starter viften når temperaturen øverst i kassen blir over 30 grader, og stenger når temperaturen faller.

http://www.plastkompaniet.no/pages/produkter/plater/ploycarbonat-plater.php

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Yeyeye

Jepp enkelt design med god effekt. tenkte å bruke et gammelt termopanvindu, med iogmed det skal drasses i båt og helt ut til hytta så er plast en god ide. Tusen takk for link.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

Jeg har lest at solfangere fungerer best med enkelt glass. Jeg forstår at det å ha dobbel glass er isolerende, men dobbelt glass slipper inn mindre Lys/ varme.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA