Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

Orbit

Se litt lenger opp i tråden. Det var nettopp et slikt 3-fas blå/rød adapter som ble prøvd her, med liten suksess. Klarer Besen-kabelen 3-fas IT 230V når den ikke engang selv kommer med passende overgang?

Møller fraråder uansett lading på 3-fas IT-nett, selv om det fungerer på e-tron.
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på søndag 06. juni 2021, klokken 07:42
Se litt lenger opp i tråden. Det var nettopp et slikt 3-fas blå/rød adapter som ble prøvd her, med liten suksess. Klarer Besen-kabelen 3-fas IT 230V når den ikke engang selv kommer med passende overgang?

Møller fraråder uansett lading på 3-fas IT-nett, selv om det fungerer på e-tron.
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

Besen-laderen støtter alle standardene, og er ikke en adapter på adapter-løsning, ei heller et forsøk på å konvertere 230V på en lader som er laget for 400V.

Denne laderen støtter altså både 1-fas og 3-fas på hhv 230V og 400V. Den merker selv hva den mottar fra strømkoblingen, før den sender korrekt signal til bilen. Man bytter bare den delen som går fra "klumpen" til strømkontakten på veggen, som har en egen tilkobling, og så kommer det an på hvilken plugg som sitter på akkurat den du valgte.

Denne vil altså være lov å lade med hjemme også, så lenge kontakten på veggen er satt opp forskriftsmessig, i motsetning til løsninger med adapter mellom ladekabel og stikket du finner på veggen. Dette fordi denne laderen er laget for å fungere med de medfølgende "sluttstykkene".

Du kunne jo sjekket linken og prøvd å forstå produktet ut fra informasjonen på siden, før du kommer med problematikken. Da hadde du sett at problemstillingen over med å omvende signalet i et adapter før det når laderen, ikke er saken med denne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Bør vel og funke å lade "2-fas" på 3-fas IT, slik e-Golf 300km og Tesla kan?

I så fall kan han kjøpe en Tesla 1. gen UMC (ladekladd) på Finn, med rødt adapter, og bør da kunne bruke adapteret fra Elbilgrossisten. Stod veldig lite der, men må vel anta det er koblet med en faseleder mot N, og de to andre på feks L1 og L2 i det røde, og at L3 står ubrukt. Er nok samme oppsett som dette:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/3-16a3r2

Men vurderer en Besen så er vel juicebooster hakket mer fleksibel? Tror den har 3-fas 230 også?

Uansett er nok den beste løsningen her å få inn en elektriker og erstatte stikket med en veggboks.

RJK

Så vidt jeg klarer å se, så har Juicebooster færre adaptere med i den største pakken du får kjøpt, selv om du kan få kjøpt de resterende løst. Besen har "alle" inkludert i pakken om du kjøper den jeg linket til.

Dermed blir det vanskelig å se hva den gjør bedre enn Besen-laderen, annet enn å kanskje være noe mere robust og er litt dyrere dyrere.

Ifølge Prisguiden lgger Besen-laderen til 12 000,- men juicebooster koster €1209 for en noe mindre innholdsrik pakke (inkludert tysk mva på 19 %)

https://www.mobilityhouse.com/int_en/juice-booster-2-ev.html

https://prisguiden.no/produkt/c2hvcF9pZDE0NjlzaG9wX3Byb2R1Y3RfaWQxMDcyMzk

https://gronnemil.no/produkt/besen-flexcharge-pro-ladekabel-mode-2-type-2-16-5kw-24a-3-fas-6m/
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 06. juni 2021, klokken 08:21
Besen-laderen støtter alle standardene, og er ikke en adapter på adapter-løsning, ei heller et forsøk på å konvertere 230V på en lader som er laget for 400V.

Denne laderen støtter altså både 1-fas og 3-fas på hhv 230V og 400V. Den merker selv hva den mottar fra strømkoblingen, før den sender korrekt signal til bilen. Man bytter bare den delen som går fra "klumpen" til strømkontakten på veggen, som har en egen tilkobling, og så kommer det an på hvilken plugg som sitter på akkurat den du valgte.

Denne vil altså være lov å lade med hjemme også, så lenge kontakten på veggen er satt opp forskriftsmessig, i motsetning til løsninger med adapter mellom ladekabel og stikket du finner på veggen. Dette fordi denne laderen er laget for å fungere med de medfølgende "sluttstykkene".

Du kunne jo sjekket linken og prøvd å forstå produktet ut fra informasjonen på siden, før du kommer med problematikken. Da hadde du sett at problemstillingen over med å omvende signalet i et adapter før det når laderen, ikke er saken med denne.
Det gjorde jeg også etter beste evne, men klarte ikke å finne noen adaptere/"sluttstukker" fra Besen som kan plugges i 4-pin 3-fas 230V blå CEE, dvs plugg som denne (bildet under 32A plugg, mens 16A ser lik ut men har litt mindre diameter):
[attachment id=0 msg=981718]

Juice Booster kan levere slikt adapter, men trekker da likevel bare 1-fas fra 3-fasestikket:
[attachment id=1 msg=981718]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Ok, da beklager jeg. Vi har tydeligvis en sær CEE-variant som kun bruker i Norge, med den 4-pin-utgaven.

Siden Besen støttet 1 og 3-fase både på 16A og 32A, så trodde jeg man var fulldekket for alle varianter man kan regne med å komme ut for.

Da er nok det beste å få oppgradert den på veggen til en 5-pins rød CEE-kontakt eller få satt opp hjemmelader med type 2.
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på søndag 06. juni 2021, klokken 09:19

Da er nok det beste å få oppgradert den på veggen til en 5-pins rød CEE-kontakt eller få satt opp hjemmelader med type 2.
Ingen elektriker med vettet i behold vil bytte en blå 3-fas- kontakt med en rød 3-fas. Det er ulovlig.
Rød kontakt = 400V
Blå kontakt = 230V
Grunnen til at 1-fasekontakten i et 400V anlegg er blå, er at man henter spenningen mellom en faseleder og nulleder, noe som gir 230V, = blå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kimedic

Sitat fra: RJK på søndag 06. juni 2021, klokken 09:19
Ok, da beklager jeg. Vi har tydeligvis en sær CEE-variant som kun bruker i Norge, med den 4-pin-utgaven.

Siden Besen støttet 1 og 3-fase både på 16A og 32A, så trodde jeg man var fulldekket for alle varianter man kan regne med å komme ut for.

Det var jammen ikke lett å forstå dette :o

Jeg får bruke den nye 3 fas kontakten til noe annet! Jeg tror bestefar la inn 3 fase i garasjen for å bruke bordsag og annet verktøy på 80 tallet. Siden har den bare stått ubrukt.

Kan ikke komme på hva annet jeg kan koble på den bortsett fra enkelte høytrykksvaskere eller kanskje hvis jeg skal ha 2 elektriske garsjeporter..er en stor garsje.

Skjønte på elektriker at hvis jeg skal ha ladeboks så må det byttes til automatsikringer i hele huset og overspenningsvern. (Og legge ny kabel fra sikringskap i huset til der ladeboks skal være) Det blir mye greier ::)

Takk for gode svar! Da gidder jeg ikke bruke mer tid på å prøve å få brukt den kontakten til lading..

2020 e-tron 50

automat

Hvis du har skrusikringer, så er det kanskje på tide å oppgradere sikringsskapet uansett?

Husk at fast lading på en eksisterende vanlig stikkontakt ikke er lovlig. Det regnes som en bruksendring, og man må oppgradere sikringskursen til dagens standard. (Som i praksis betyr at man like gjerne kan montere en ladestasjon).

Hvis jeg skulle basert meg på ureglementert lading, så ville jeg heller gjort det ved å bruke en overgang fra trefas-kontakten.

https://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: Kimedic på søndag 06. juni 2021, klokken 10:03
Det var jammen ikke lett å forstå dette :o

Jeg får bruke den nye 3 fas kontakten til noe annet! Jeg tror bestefar la inn 3 fase i garasjen for å bruke bordsag og annet verktøy på 80 tallet. Siden har den bare stått ubrukt.

Kan ikke komme på hva annet jeg kan koble på den bortsett fra enkelte høytrykksvaskere eller kanskje hvis jeg skal ha 2 elektriske garsjeporter..er en stor garsje.

Skjønte på elektriker at hvis jeg skal ha ladeboks så må det byttes til automatsikringer i hele huset og overspenningsvern. (Og legge ny kabel fra sikringsskap i huset til der ladeboks skal være) Det blir mye greier ::)

Takk for gode svar! Da gidder jeg ikke bruke mer tid på å prøve å få brukt den kontakten til lading..
Hvordan lader du bilen pr. idag? Via schuko? Regelverk åpner for den bruken, men det er krav som må følges skal det være i hht. regelverk.

Elektriker har byttet kontakt typen på den gamle 3 fas kontakten i garasjen, men ikke klargjort denne for lading av elbil. Skal elektriker montere en ladeboks er det naturlig at ladeboks blir montert i hht. oppdaterte regler, slik at den faktisk kan benyttes til å lade en elbil.

For kurs som benyttes til å lade bil i garasje skal være i hht. regelverk skal vern for overlast være på plass. Vern for jordfeil kan være i fastmontert ladeboks. Ved schuko må det være i sikringsskapet.

Vil neppe være krav om automatsikringer / jordfeilautomat for alle kurser, men når en "først er i gang" vil det gjerne være mer praktisk å ta alt samlet, samt en sparer plass i sikringsskapet, slik at det blir plass til overspenningsvern.

Har selv sett eksempel der jordfeilvern koblet ut strøm pga. brent koblingsboks. Skrusikring vil ikke gå før det blir en reel overlast. Da kan det oppstå store skader innen det skjer.

Regelverk har blitt strengere da produktene som kreves er enkelt tilgjengelig, til en akseptabel pris.
Få tilfeller av tilbakevirkende kraft, det er bare ved større arbeider det må bygges om til dagens standard. Ved bruksendring som lading av elbil er må en følge reglene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kimedic

Sitat fra: automat på søndag 06. juni 2021, klokken 10:46
Hvis du har skrusikringer, så er det kanskje på tide å oppgradere sikringsskapet uansett?

Husk at fast lading på en eksisterende vanlig stikkontakt ikke er lovlig. Det regnes som en bruksendring, og man må oppgradere sikringskursen til dagens standard. (Som i praksis betyr at man like gjerne kan montere en ladestasjon).

Hvis jeg skulle basert meg på ureglementert lading, så ville jeg heller gjort det ved å bruke en overgang fra trefas-kontakten.

https://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Joda, skal bytte til nye før vinter`n.

Ville bare ha noe å bruke frem til det. Skal se om jeg får ordnet en overgang fra 3fas til schuko.
2020 e-tron 50

TB

Sitat fra: Kimedic på søndag 06. juni 2021, klokken 16:11
Ville bare ha noe å bruke frem til det. Skal se om jeg får ordnet en overgang fra 3fas til schuko.

eksempel på overgang fra CEE 316-9 til schuko:
https://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kimedic

Sitat fra: TB på søndag 06. juni 2021, klokken 18:38
Sitat fra: Kimedic på søndag 06. juni 2021, klokken 16:11

eksempel på overgang fra CEE 316-9 til schuko:
https://www.elektroimportoren.no/overgang-316-9-til-3xschuko-1-5m-ip44/2428406/Product.html

Den er bestilt. Var vanskelig å finne en med kortere ledning, så da ble det denne :+1:
2020 e-tron 50

Orbit

Edit: Nytt spørsmål: Er det mulig å få en forskriftsmessig løsning for lading fra 16 A 3-pin blått industristikk med den orginale ladekladden (dvs uten ekstra tredjeparts adapter)?

Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen? Det står på "undersiden" av den svarte kontakten som er festet i ladekladden, så den må plugges ut for å kunne se dette. Jeg mistenker dette er 7PP.971.678.R (vinklet støpsel) eller 7PP.971.678.AM (rett støpsel)

I så fall, så tror jeg 7PP.971.678.AG er en 16 A variant som vil kunne gi mulighet til å lade på 16 A blåstikk uten noen ekstra overgang, både dersom en orginalt har 32 A blåstikk eller 16 A rødstikk fra fabrikk. (Jeg har selv det siste, og kan derfor ikke sjekke delenummeret selv)

Disse to delenumrene er brukt på andre biler i VW-konsernet (f.eks Porsche), og kontaktene som skal plugges i ladekladden ser like ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

el-H

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:28
Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen? Det står på "undersiden" av den svarte kontakten som er festet i ladekladden, så den må plugges ut for å kunne se dette. Jeg mistenker dette er 7PP.971.678.R (vinklet støpsel) eller 7PP.971.678.AM (rett støpsel)

I så fall, så tror jeg 7PP.971.678.AG er en 16 A variant som vil kunne gi mulighet til å lade på 16 A blåstikk uten noen ekstra overgang, både dersom en orginalt har 32 A blåstikk eller 16 A rødstikk fra fabrikk. (Jeg har selv det siste, og kan derfor ikke sjekke delenummeret selv)

Disse to delenumrene er brukt på andre biler i VW-konsernet (f.eks Porsche), og kontaktene som skal plugges i ladekladden ser like ut.

Har sett at hybridbiler vw og audi leveres med 16a cee støpsel, de ladekladene er på 3,6 kw, men det kan godt hende at denne kabelen passer på 7,5 kw kladdene, men  Kimedic har 3 fase stikkontakt så han må fortsatt ha en overgang eller bytte kontakten på veggen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA