Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Antall leverte biler

Startet av jkirkebo, mandag 05. mars 2012, klokken 17:53

« forrige - neste »

bno

Da var dere før meg idag. Kona var innom og vet ikke helt hvordan dette har gått. Hvis det er som mortenmann sier kommer jeg til å klage på dette overfor selger. Biler som har blitt kjøpt før meg har en bedre oppløsning og det kommer i et hvert fall ikke jeg til å finne meg i. Da får de ta en henvendelse og få på plass relevant software som andre som kjøpte bil før meg har. Da blir jeg meeeget sur... ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Riimelig spesielt at det er forskjellige tall på forbruket i bilene, og at dette ikke oppgraderes.

Vi har også bare ètt desimal, og funksjonen er derfor helt ubrukelig.
Nissan Leaf

BE

Jeg kan bekrefte det Mortenmann sier, det er fortsatt bare 1 desimal i displayet. Mens jeg ventet på oppgraderingen fikk jeg låne en Leaf, og denne hadde 2 desimaler. Nå har jeg enda mer lyst på 2 desimaler....

Uansett, jeg har bilde av softwareversjonene før og etter oppgradering, så jeg skal ta en titt hva som er oppdatert. Jeg håper bare vi får muligheter selv til å oppdatere programvaren via SD-minne, slik det tydeligvis er lagt opp til i servicemenyen.

Edit:

Versjonene i min bil før oppdatering er merket med sort. Ny oppdatering min bil merket med rød. Forskjell fra min bil og demobil er merket med blått

Boot Ware (NK1):147 158
Application (NK2):147 158
Audio Unit Software:067
CAN uCOM Software:018
Front Display Software:030
BOLERO Software:00.05
Bluetooth Firmware:C230
Voice Recognition Engine:925-123-000
Voice Synthesis Engine:5.0.0.3-PS-P2
Voice Recognition Grammar Version:00001080
Voice Synthesis Data Version:00002000
Record Data Version:00001020
Part Number:3ND0D 3ND0D
Switch Software:030000
TCU Software:3ND0000626 3ND0000627 x627 i demobil
Map Version:10/07/30/01 11/06/27/01

Det er med andre ord bare TCU software som er oppdatert. Jeg tipper andre oppdateringer vil være tilgjengelig om en stund. Hva er egentlig TCU, Tele Communication Unit?

Eneste forskjellen jeg har merket til nå er at du nå får en varsel dersom du åpner døren uten at bilen er satt i park. Ganske fornuftig varsel!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på onsdag 07. mars 2012, klokken 14:42
Uansett, jeg har bilde av softwareversjonene før og etter oppgradering, så jeg skal ta en titt hva som er oppdatert. Jeg håper bare vi får muligheter selv til å oppdatere programvaren via SD-minne, slik det tydeligvis er lagt opp til i servicemenyen.

Det er ikke mulig å oppdatere firmware på bilen fra SD-kort, kun navigasjonsenheten (kart).
Hvilken verson har du?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mars 2012, klokken 15:05
Det er ikke mulig å oppdatere firmware på bilen fra SD-kort, kun navigasjonsenheten (kart).
Hvilken verson har du?

Thomas
Jeg har nå langt ut alle versjonene i innlegget over.

Ligger ikke hele kartet på en SD-brikke allerede? Jeg tenker i grunne på den linjen inne i servicemenyen som sier noe slikt som  "Upgrader from SD-card". Jeg øynet en liten mulighet for å kunne oppgradere softwaren i fremtiden...

bno

"Eneste forskjellen jeg har merket til nå er at du nå får en varsel dersom du åpner døren uten at bilen er satt i park. Ganske fornuftig varsel!"

Dette er en del av den "annonserte" oppgraderingen fra US. så den er grei, men 2 desimaler slik at man kan bruke dette instrumentet noe mer fornuftig er tingen

bno

Boot Ware (NK1):147
Application (NK2):147
Part Number:3ND0D
TCU Software:3ND0000626 (627)
Map Version:10/07/30/01

Den eneste oppdateringen som er gjort her er TCU og det ventet kona 2 timer på. Tullete det hele forbasket useriøst (fordi bilen burde vært oppdatert som del av klargjøringen før overleveringen) etter som bilen som er levert på et tidligere tidspunkt enn min har 2 desimaler. Det skal jeg ordne opp i !!!!!!!!!!!!!!!

BE

Sitat fra: bno på onsdag 07. mars 2012, klokken 15:48
Tullete det hele forbasket useriøst etter som bilen som er levert på et tidligere tidspunkt enn min har 2 desimaler. Det skal jeg ordne opp i !!!!!!!!!!!!!!!
@bno, dersom du ringer og hører med dem er jeg veldig spent på svaret. Legger du det ut her i forumet, eventuelt i PM? Jeg er vil også ha programvaren på bilen oppdatert til nyere versjon, den oppdateringen vi fikk i dag var ikke verdt bryet.

bno

Jeg RINGER ikke jeg skal SNAKKE med dem eyeball to eyeball forhåpentligvis imorgen om jeg får revet meg løs fra jobben og om kona lar meg få låne bilen som en avveksling fra bone og vaskejobben med den.  ;D Jeg legger svaret ut på forumet.

Bil2

Rart det skal være så mange ulike kombinasjoner av firmware, og at det bare er noe som oppgraderes.
Har en bil som er registrert i midten av februar 2012.
Boot Ware (NK1):158
Application (NK2):158
Part Number:3ND0E
TCU Software:3ND0000627
Map Version:11/06/27/01

Noen som forresten vet om det er inkludert kartoppdateringer på GPSen, eller må dette kjøpes? (på de fleste bilmerker må man vel betale for dette ?)
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

gbzdoc

Da jeg fikk overlevert bilen fikk jeg vite at dette måtte kjøpes. Mener å huske det var dyrt også... ;-)

bno

Kartdata kan jeg forstå må betales, men ikke ett år gamle kartdata levert i ny bil. Disse burde vært levert sammen med annen dokumentasjon på ett SD kort eller på en DVD-rom for overføring til eget SD kort for oppdatering (les innlegging via høyre SD kort leser). Dette er normalen for alle også for Nissan sine øvrige fossilbiler. Dette skal jeg ta opp med Nissan formelt som en klage. Tar for gitt at dette blir løst på lavest mullig nivå for å si det slik. Men det jeg også vet og som jeg er sikker på at jeg skal ha, er en bil med nyeste software den dagen denne ble utlevert. Noe annet er selvsagt utelukket. Det blir slik enkelt å greit.

BE

Jeg er også litt undrende til at kartdata på bilen er datert juli 2010, så lenge det finnes kart som er et år nyere, og lansert mange måneder før jeg fikk bilen.

Jeg hadde håpet det var mer enn bare TCU som ble oppdatert etter dagens besøk, det er tross alt mange flere oppdateringer enn dette til bilen. Jeg tror problemet er det at verkstedet ikke vet hvordan de skal oppdatere det andre....

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 07. mars 2012, klokken 19:28
Da jeg fikk overlevert bilen fikk jeg vite at dette måtte kjøpes. Mener å huske det var dyrt også... ;-)

Jeg mener å ha hørt rundt 1000-lappen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

bno

RuneW
Se mitt innlegg over her. De må gi oss nyeste kartdata ved utlevering. Man kan ikke definere nyeste som et år gamle data....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA