Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Antall leverte biler

Startet av jkirkebo, mandag 05. mars 2012, klokken 17:53

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:10
Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
LOL
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 11:03
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:10
Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
LOL

Så du mener at en "seriøs" bilprodusent kan sende et ufullstendig produkt ut på markedet fullstendig ustraffet? Så ufullstendig at de etter noen hundre biler må omkonstruere bilene slik at det blir mulig å lese av forbruket, men så omfattende ombygging at det ikke blir kompatibelt med første serie.

Men hvis vi som var tidlig ute går sammen i denne saken og stiller et samlet krav til Nissan Norge at saken må løses så stiller vi mye sterkere.
Forbrukermakten er sterk hvis den brukes riktig  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Geving

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:10
Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
For at man skal kunne heve et kjøp, må det foreligge en VESENTLIG feil ved produktet.
En feil som gjør at normal bruk av produktet vanskeliggjøres eller blir umulig.
Mange brukere av Nissan Leaf forholder seg bare til dashbordet.
Her får man god nok informasjon om forbruk og gjenværende kapasitet til å kunne bruke bilen normalt.
Personlig tror jeg ikke det ville vært nok om du hadde manglet hele avlesningen, langt nær hvorvidt du har 1 eller 2 desimaler.


Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:45
Så du mener at en "seriøs" bilprodusent kan sende et ufullstendig produkt ut på markedet fullstendig ustraffet? Så ufullstendig at de etter noen hundre biler må omkonstruere bilene slik at det blir mulig å lese av forbruket, men så omfattende ombygging at det ikke blir kompatibelt med første serie.
Revisjonsendringer skjer ofte.
Å kalle produktet ufullstendig vil nok i de flestes øyne være en overdrivelse.
"Joda, Leaf er god å kjøre og den har god plass.
Men den er ufullstendig som kjøretøy, da den mangler en desimal på visning av momentanforbuket skjønner du..."

Beklager, jeg klarer ikke se for meg at noen sier dette!


Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:45
Men hvis vi som var tidlig ute går sammen i denne saken og stiller et samlet krav til Nissan Norge at saken må løses så stiller vi mye sterkere.
Forbrukermakten er sterk hvis den brukes riktig  :)
Dette blir å sammenlikne epler og appelsiner.
Forbrukermakten du snakker om her, går på vår evne til å påvirke et firma til å gjøre hva vi vil at det skal gjøre.
Din rett til heving av kjøp er en juridisk sak, og påvirkes ikke av antall personer som står sammen, deltar i fakkeltog, protester eller liknende.

Griffel

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 11:03
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:10
Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
LOL

Så du mener at en "seriøs" bilprodusent kan sende et ufullstendig produkt ut på markedet fullstendig ustraffet?
Jeg mener ikke at 1 desimal i dette tilfellet, er spesielt god design og synes at en oppgradering av software nok er på sin plass.
Men å bruke det som grunn for å heve et kjøp av en bil virker som et påskudd. Men ta det gjerne opp med forbrukerrådet, om du har morro av det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ronny

Jeg har knapt nok hatt en bil som viser forbruk, så dersom du ikke har noe annet å klage på må det være en god bil ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Lynet

Nei bortsett fra elendig lakk, dunking i hjuloppheng, rekkevidde dårligere enn forventet og bil som ikke starter hvis man har på forvarming er den ikke verst........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Dunking i hjuloppheng er nok støtdemperene, det hører du på de fleste biler i mer eller mindre grad, lakken er sikkert typisk vannbasert tullelakk som de fleste bruker nå for tiden.
Rekkevidden kan lett forlenges med en dieselvarmer, jeg forvarmer min hver dag, og den starter;)
Kjøp en miev, så skal du få høre på dunking og få merke rekkeviddeangst ;)

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

snurre100

Sitat fra: Ronny på søndag 10. februar 2013, klokken 02:10
Dunking i hjuloppheng er nok støtdemperene, det hører du på de fleste biler i mer eller mindre grad, lakken er sikkert typisk vannbasert tullelakk som de fleste bruker nå for tiden.
Rekkevidden kan lett forlenges med en dieselvarmer, jeg forvarmer min hver dag, og den starter;)
Kjøp en miev, så skal du få høre på dunking og få merke rekkeviddeangst ;)
Godt sagt Ronny.Er fornøyd med bilen jeg   :D
Venter på Kia E Niro

Lynet

Forventer ikke tullelakk på en bil til nesten 300k (uten avgift)
Støtdemper er skiftet, ingen bedring.
Dieselvarmer nekter Nissan deg å montere, garanti forsvinner.
Har ikke rekkeviddeangst, skal jeg lagt kjører jeg Think City  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bruisepristine

Sitat fra: Ronny på søndag 10. februar 2013, klokken 02:10
Kjøp en miev, så skal du få høre på dunking og få merke rekkeviddeangst ;)

Synes synd på dere leafeiere, etter å ha lest store deler av leaf emnene på dette forumet kan det virke som om nissans elbil er gjennomsyret av feil og mangler :(
Blir steget for stort opp til en tesla, kan jeg absolutt anbefale dere en trillingbil :)
Ingen rekkeviddeangst og dunking i hjulopphenget her. :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

gbzdoc

Ingen biler er feilfrie... Gidder ikke nevne alle feilene jeg har hatt på mine andre biler. (Ford, Audi, Toyota, aldri vært på noe forum og diskutert de, men vet mange av feilene er kjente gjengangere.)

Leafen er brillefin den, med unntak av at den tok kvelden etter forvarmingen. Dvs. at det skjedde er ikke så farlig, men at det tok over en måned å få deler, totalt uten oversikt over når delene kunne forventes å komme, var en stor ripe i lakken...

Om jeg er mer fornøyd med Leafen enn jeg var med i-Mieven? Absolutt! På alle punkter! Og det uten at jeg misslikte i-Mieven på noen som helst måte. (Kanskje med unntak av ulinga fra speilene da...) Leafen er bare mer bil på alle områder, med hakket bedre rekkevidde og overlegen komfort.

(Kjøpe i-Miev for å slippe rekkevidde angst... For noe tøv!!)

bruisepristine

som sagt ingen rekkeviddeangst her :)
og har du rekkeviddeangst i en i-miev har du det også i en leaf! :D
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Ronny

Jeg slet ofte med å nå fram i mieven, men leafen går langt nok til at jeg kan kjøre "vanlig" uten å tenke på rekkevidden, og det MED varmeapparatet på.
I mieven kom batterilyset på ca en gang i uken, etter 6000 km i leafen har jeg enda ikke sett det, og det til tross for at jeg hadde dieselvarmer i mieven.
Det beste med leafen er å slippe å tenke på å fylle diesel og stinke diesel etter det ca hver 3 dag (liten tank) og slippe å fikle med tidsur og defa varmer hver dag.
Det jeg savner er RWD og sinnsyk svingradius. Mieven hadde vesentlig mere lyder i støtdemperene, men de druknet i det generelt høye lydnivået ellers i bilen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Blip

Bare for å balansere litt: Jeg har fanboy-angst, dvs. jeg har angst for å framstå som en fanboy som er blindt positiv for å forsvare mine egne valg.

Når det er sagt anbefaler jeg fremdeles Leaf til venner og kolleger. Dersom de trauste merkene (VW mfl.) klarer å somle seg til å mekke sammen en el-bil, vil jeg nok anbefale en VW foran en Nissan. Until then: Jeg har enda ikke angra på å kjøpe Nissan Leaf! 8)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA