Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkel range extender gir 800km rekkevidde på Geo Prizm EL-bil

Startet av jahnarne, lørdag 03. mars 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

aalbork

Hva måler denne kladden på for å kontrollere spenningen inn?


  • For høy/lav linjespenning?

  • For høy/lav spenning mot jord?

  • Formen på sinuskurven? (kan bli litt stygg(støy) hvis man ligger langt fra trafo og noen kjører en strømretter med induktiv last et eller annet sted)).

Bortsett fra å være en frustrasjonsfaktor, Hvilke(n) funksjon(er) er det denne boksen skal ivareta? Finnes det noen beskrivelse/koblingsskjema av innmaten i disse boksene?

Stod og kikket litt på boksen til en Leaf i dag. Den stod og blinket rødt når jeg kom. Etter at jeg hadde åpnet og lukket, for å koble meg til, Lyste den grønt og så tilsynelatende fornøyd ut. La merke til at kabelen mot bilen var tykkere enn kabelen mot schukokontakten. Antar derfor at det går noen ekstra ledninger knyttet til noe i bilen på den siden. Ikke så mye annet enn 230V AC å finne i den motsatte enden.

Hvis det er en jordfeil den skal beskytte mot er vel de fleste hjemme- og alle offentlige kontakter forankoblet et 30 mA jordfeilvern. Eldre Elbiler er jo prisgitt det samt jordingen gjennom kabelen.
Skal den fortelle bilen hva den kan trekke av strøm, er det noe som bør kunne stilles på annet vis. I kangooen kan jeg velge mellom 10 eller 16 A trekk fra nettet, ved å sette inn/ ta ut en sikring.

Hvis boksen er veldig viktig, hvorfor er ikke da funksjonaliteten allerede innebygget i bilen?


Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

jkirkebo

Sitat fra: aalbork på mandag 20. februar 2012, klokken 20:09
Hvis boksen er veldig viktig, hvorfor er ikke da funksjonaliteten allerede innebygget i bilen?

Det går ikke, da forsvinner funksjonaliteten. Meningen er at denne funksjonaliteten skal bygges inn i ladepunktene. I USA består de offentlige ladepunktene av en EVSE som typisk kan levere 30A og som har J1772 kontakt. I deler av Europa består ladepunktene av et Mennekes-støpsel der du bruker din egen Mennekes-J1772 kabel (eller Mennekes-Tesla osv.). I Norge har vi bare Schuko-støpsler, disse kan ikke den nødvendige funksjonaliteten bygges inn i. Derav kabelen med "kladden".

Har du fastmontert ladepunkt hjemme er funksjonaliteten bygges inn i det.

Når vi i Norge etterhvert (forhåpentligvis) går over til å bygge ut Mennekes-ladepunkter på 3x16A (11kW) eller 3x32A (22kW) trengs ikke "kladden" lengre, kun en enkel kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#17
Kladden på ladeledningen  er omtalt på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4723.0.html

Edit: fjærnet det ordet som Griffel er uenig i.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#18
Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. februar 2012, klokken 11:51
Kladden på ladeledningen kalles EVSE på engelsk. Den er omtalt på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4723.0.html
Det er vel ikke helt riktig.
Når den er fatmontert på veggen er det EVSE som benyttes som Akronym.
(Jeg forsøker å bruke ladepunkt så ofte jeg kan)
Sitter den på kablen er det et annet akronym som berukes (ICBB) In Cable Control Box (på norsk kladd). (På tysk Ladekabelkintegrerte Steuergerat EFSV))
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Har nå initiert oppgradering av ladeinntaket på Nye Think:

Ideen min er å bytte ut den originale støpselet i bilen med et 5 pins 400V inntak, og bruke en spesialbygget shuko til EEC ladekabel som gir bilen 230V enfase, og mulighet for 3x230V.

I bilen under panseret blir det montert en boks med den nødvendige J1772 kommunikasjonen med bilens lader, og med vippebryter for 10A h.h.v. 14A lading som er maks Eltec Valere laderen kan lade med.

Senere oppgradering med 2 ekstra ladere gir 3 fase lading med en vanlig 400V 16A kabel.

Håper å ha dette klart på egen Think snarest, og i god tid før Wave2012 rallyet.

Om noen her inne kan bidra teknisk, kan dette gå enda raskere enn at jeg må vente på trege tyskere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Sitat fra: AGD på mandag 20. februar 2012, klokken 19:04
Vi har byttet pcu og fått det samme problemet etterpå , jeg mener det er ladekabelen. Kan jo aldri være helt sikker på at det er samme problem men det er vanlig å bytte/reparere ladekabelen. Tror det kan være lurt å få reparert før den sier "poff" , det har nemlig også skjedd en gang. Mener å huske den blinket rødt noen ganger også ,  uten at den var koplet i bilen. Noen ganger var den helt død. Altså ikke strøm overhodet.
Hva med å spørre en "voksen" , f.eks noen på Røhne Selmer Sandvika ?
Ifølge RS var ikke kabelen helt frisk nei, men jeg kunne få en "nyreparert" for ~2.500,-

Gjorde det og ga fra meg kabelen, men har i ettertid angret litt og tenkt at jeg iallefall skulle ha skrudd fra hverandre greia og tittet inni. Ifølge teknikeren på RS var det kretskortet som var gåent. Jaja, worst case er jeg vel nå iallefall beskyttet av håndverkertjenesteloven siden de gjør en reparasjon på komponenten ;) (eller?)

electrolux: har du prøvd å skru fra hverandre din?

Go-carter

Har mange bilder av kretskortet, er ikke noe hokus pokus. Gjetter på at din er fuktskadet... ;-)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

To nye biler: To ladekladder som indikerer feil på strømnettet mitt.  :'(

Sist dette skjedde, virket ikke kladden andre steder heller.

Går disse kablene sundt om man har en liten jordfeil.

Har 30 mA vern som slår ut noen ganger. Mistenker Høytrykkspyleren.

Nå skal jeg teste kablene på offentlige ladeplasser, og håper det er nettet mitt, og ikke 2 nye kladder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#23
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mars 2012, klokken 13:54
To nye biler: To ladekladder som indikerer feil på strømnettet mitt.  :'(

Er dette kladder laget for:
A:  USA splittfase nett ?
eller
B: EU TN nett, og du har IT nett ?

A: Muligens en feil hos deg, litt avhengig av type overvåking.

B: Ikke feil hos deg, men skylles trolig ulikehetene i disse nettypene (evt feil i kladden).

C: og laget orginalt for Schuko kontakt (Plugg kan settes begge veier i stikkontakten)?
Har ingen teori.
D: laget orginat for plugg med orientering?
Har en teori

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ser lovende ut.

Begge kladdene indikerer ingen feil ved kobling mot ladepunkt i byen, så de er nok sensitive nok til å oppdage feil hos meg, som jordfeilbryteren ikke tar.

Ellers er det EU kladder med påmontert schuko, og jeg har 230V anlegg i huset.

Så snart jeg får skilter på glisene blir det test om bilene tar lading.

Ene bilen er nå klargjort med Goldwing T-ledd på varmekretsen, Nytt 12V batteri da det originale var betydelig svekket av å bli tømt for mange ganger, Demontert og avfuktet Lithiumbatteri, selv om dette batteriet var tørt i utgangspunktet, Bunnpanne fra Classic, gummimatter fra Biltema og 5,5mm dreneringshull på nederste punkt på bærearmer bak, for å forhindre oppsamling av vann i bakaksling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#25
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mars 2012, klokken 16:36
Ser lovende ut.
Begge kladdene indikerer ingen feil ved kobling mot ladepunkt i byen, så de er nok sensitive nok til å oppdage feil hos meg, som jordfeilbryteren ikke tar.

Da måler de nok isolasjonsmotstanden ved hjelp av en galvanisk uavhengig påtrykket spenning mellom en av lederene og jord. I såfall registreres alt på samme transformatorkrets som deg, ofte hele nabolaget. Så en slik feil behøver ikke ligge hos deg.
Jordfeilbrytere bruker et sumstrøm prinsipp og registrerer jordfeil som ligger etter bryteren i effektretningen. Derfor kan feilen ligge et sted som ikke er beskyttet av noen jordfeilbryter.

Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til sikkert å vite at det er slik, men er det bygget på den måten forklarer det observasjonene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på søndag 11. mars 2012, klokken 19:12
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. mars 2012, klokken 16:36
Ser lovende ut.
Begge kladdene indikerer ingen feil ved kobling mot ladepunkt i byen, så de er nok sensitive nok til å oppdage feil hos meg, som jordfeilbryteren ikke tar.

Da måler de nok isolasjonsmotstanden ved hjelp av en galvanisk uavhengig påtrykket spenning mellom en av lederene og jord. I såfall registreres alt på samme transformatorkrets som deg, ofte hele nabolaget. Så en slik feil behøver ikke ligge hos deg.
Jordfeilbrytere bruker et sumstrøm prinsipp og registrerer jordfeil som ligger etter bryteren i effektretningen. Derfor kan feilen ligge et sted som ikke er beskyttet av noen jordfeilbryter.

Hvorfor måler de på den måten?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Nå har nok en ladekladd fra en importbil sviktet.

Virker som ladekladdene på utenlanske biler kun er beregnet på 400V anlegg, og rett og slett ikke tåler bruk på 230V anlegg.

Begge mine kladder er beregnet på 400V og nå tør jeg ikke forsøke å koble dem til 230V anlegg.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Nå har nok en ladekladd fra en importbil sviktet.

Virker som ladekladdene på utenlanske biler kun er beregnet på 400V anlegg, og rett og slett ikke tåler bruk på 230V anlegg.

Begge mine kladder er beregnet på 400V og nå tør jeg ikke forsøke å koble dem til 230V anlegg.



Jøss, beregnet på 400V? ??? Bilde/står det noe spesielt på kladden? Min står det 230V på.

Sikker på at de ikke er ødelagt av fukt?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Jeg har IT nett på 230V og kladdene er laget for TN nett på 400V, og bruker en av fasene som dermed gir 230V.

Ser av tidligere innlegg at mine overlevte tilkobling mot mitt nett. Dette i motsettning til den første og siste bilen bilen sine som fungerte helt til de ble tilkoblet et IT nett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA