Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkel range extender gir 800km rekkevidde på Geo Prizm EL-bil

Startet av jahnarne, lørdag 03. mars 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

jahnarne

Er det andre som har opplevd at ladekabelen er vel sensitiv ift jordfeil? Rød lampe med Power Fault som lyser konstant. Fungerer helt fint på ladestasjoner, men ikke snakk om hjemme. Har prøvd flere av kursene også, men samme resultat.

Er det bare å ringe elektrikeren med en gang? :P Bor i relativt nytt hus (2007) og har aldri opplevd at jordfeilbryter har slått ut. Tenker at det evt kan være noe på strømnettet mitt som skaper støy (kjøleskap e.l).

Merk: dette er før bilen er koblet i

Go-carter

Har slitt med at Clipper Creek EVSE'en til Transit elconnect også sleit som pokker, vel og merke med ladestasjoner i Oslo, men det er tydeligvis et fenomen. Fungerer det på ladestasjonene, ville jeg hørt med en elektriker.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 19. februar 2012, klokken 18:38
Fungerer det på ladestasjonene, ville jeg hørt med en elektriker.
Støtter den. Har du gammel type nett kan jordfeilen like gjerne ligge hos en av naboene som er tilkoblet samme trafostasjon.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jahnarne

Joa, men heller mer mot støy selv. Har strømnett fra 2007 - ser for meg at jeg burde ha opplevd at dette skulle ha slått ut iallefall en gang om det var jordfeil i anlegget. Ingen som vet hvilken strøm Think-kabelen regner som jordfeil? Kan dette evt være lavere enn jordfeilsikringene mine?

Go-carter

Tro meg - om den godtar de slitne ladestolpene i sentrum, så burde den minst godtatt ditt 2007-anlegg  ::) Jeg har heller aldri slitt med min ladeklump, selv på lugubre strømkurser.

Har du sjekka at lampen betyr jordfeil, og ikke noe annet? Kan være at selve klumpen er defekt, med dertil morsom oppførsel.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Rart dette blir tatt opp, da fatterens ladekabel meldte Power fault hjemme hos meg, og senere 2 andre steder i Oslo.

Skulle akkurat til å kjøpe ny, men får nå fornyet håp om at det rett og slett er jordfeil som er årsaken.

Den røde lampen kommer på med en gang kabelen som kun er brukt
4-5 ganger og aldri utsatt for vann kobles til strøm. Bilen blir snart tom om vi ikke får ladet den snart.

Bilen står nå hos Acar i Oslo, og om noen føler kallet hadde det vært supert å sammenlignet med en annen kabel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Go-carter: ifølge teksten bakpå ladekabelen og i brukermanual betyr en kontinuerlig rød lampe for "power fault" at det er jordfeil i anlegget. Dersom det er feil i "klumpen" skulle lampen ha blinket og ikke lyst konstant på noen nett. Iallefall i teorien ;)

elektrolux: høres ut som vi har samme featuren. Om du får noen til å teste den i en av Proxll-stasjonene kan du trolig få det verifisert.

III

#7
Tipper det er ladeledningen som har dårlig kontakt , vi har byttet den tre ganger hittil(på garantien foreløpig), og det har vist seg å funke(for noen måneder). :-\
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jahnarne


Go-carter

Sitat fra: AGD på mandag 20. februar 2012, klokken 15:33
Tipper det er ladeledningen som har dårlig kontakt , vi har byttet den tre ganger hittil(på garantien foreløpig), og det har vist seg å funke(for noen måneder). :-\

Ja R&S har en trillebår + en kasse full av EVSE'er og kabler, så...  ::) Du er nok ikke førstemann, dessverre.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

III

Fått røde blink noen ganger ja , men i og med at det skjer på forskjellige steder , tror jeg det kan være verdt å prøve en annen ladekabel.  Vi har byttet kabelen 3 ganger allerede og det har virket bra etter hver gang. Men mulig det noe annet feil også , som gjør at ladekabelen streiker,  det vet jeg ikke.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Go-carter

Jahnarne: hvilken årsmodell er din think? Evt. hvilken PCU.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

2010/gen 2, men dette er som sagt før ladekabelen er satt i bilen.

elektrolux

Samme problem, PCU, og årsmodel her.  >:(

På høy tid vi finner en måte å eliminere hele kladden, og bruke en skikkelig ladekabel. F.eks en slik Defa kontakt som Kewet og Think Classic bruker. ;D

Den tåler faktisk 16A uten å bli varm, men bør byttes hvert 10. år da kontaktfjørene blir slakke, og kontaktene skitne etter hvert. Det fører til varmgang, og prosessen er aksellererende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

III

Vi har byttet pcu og fått det samme problemet etterpå , jeg mener det er ladekabelen. Kan jo aldri være helt sikker på at det er samme problem men det er vanlig å bytte/reparere ladekabelen. Tror det kan være lurt å få reparert før den sier "poff" , det har nemlig også skjedd en gang. Mener å huske den blinket rødt noen ganger også ,  uten at den var koplet i bilen. Noen ganger var den helt død. Altså ikke strøm overhodet.
Hva med å spørre en "voksen" , f.eks noen på Røhne Selmer Sandvika ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA