Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

kirky

Tesla har ikke shippet mye TM3 hit de siste månedene, ikke pga etterspørsel men pga logistikk, prioritering av andre markeder og kvartalsslutt-sendinger.
2023 Model S

Polo

Sitat fra: kirky på tirsdag 31. mars 2020, klokken 13:52
Tesla har ikke shippet mye TM3 hit de siste månedene, ikke pga etterspørsel men pga logistikk, prioritering av andre markeder og kvartalsslutt-sendinger.

Har ikke shippet biler på 3-4 måneder på grunn av logistikk ? Da blir det spennende å se om de får orden på logistikken i Q2. Riktig at Norge ble prioritert ned pga slutt på subsidier i Nederland ved årsslutt, før jul, men ikke etter jul.

Magnus Hansen

Antall produserte og solgte biler blir offentliggjort om noen dager, så da får vi fasiten for første kvartal. Allerede før corona har jo Tesla sagt at q1 og q2 ventes svakere enn foregående kvartaler. Forøvrig bare noen få Model 3 i inventory i Norge

chargedup

"Når får vi bilen vår" i model 3 forumet tyder på at iaf de ivrigste har fått bilen sin og ikke lenger venter (den har ligget på 1.siden i månedsvis, men nå må man på side 2). Vi i Norge har "alltid" hatt et et rush på leveringer av tesla før kvartalsslutt og det ser vi jo nå også. At noen biler er forsinket tviler jeg ikke på, men at etterspørselen synker etter at bilen ikke lenger er en "nyhet" er det liten tvil om.

Antall model 3 på finn har steget fra ca 70 til ca 90 på et par uker. Prisene har sunket fra 459' (som var billigste LR awd under 20.000km da jeg solgte for to uker siden) til 440'. Skal nevnes at SR+ er billigere å kjøpe fra tesla inventory, enn på finn nå.

Er nok flere som avbestiller utlevering av model 3 i forhold til e-tron, mtp at man ikke trenger å betale noe hos tesla ved å gå fra kontrakten, men hos Audi er det helt sikkert opptil 10% for å gå fra kontrakt. Jeg tror heller ikke e-tron klarer å selge like mye når e-tron 50 ikke er ny lenger, spesielt ikke nå som alle er usikre på framtiden.

Innlegget er skrevet om Norge fram til nå, men electrek (i mine øyne ganske pro tesla nettside) har nå en artikkel der de antar at etterspørsel etter model y allerede har sunket. Hvis det stemmer, så tipper jeg at etterspørselen har sunket enda mer for model 3 i usa.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:45

Edit: sikkert provoserende, men sammenligningen er ikke riktig. Du må opp på 600k for å få en sammenlignbar bil, og da vet jeg ikke hva slags "autopilot" du får i Audien. Det er i hvertfall et virvarr av utstyr og pakker det er vanskelig å sette seg inn i.
En etron 50 advanced sport koster 610k veiledende. Utsalgsprisen på den blir ikke veldig annerledes enn en Model Y LR med FSD. Da får man og 1800kg hengervekt og luftfjæring. For mange er er dette og en bil som vil oppleves mere luksuriøs og komfortabel enn Model Y, og vil fremstå som ett mye bedre kjøp.

Men hele poenget mitt var egentlig bare det at Model Y er ikke først ut av gata med høyrest bil med hengerfeste og firehjulstrekk og plass til en familie på 4 til rundt-halv-million klassen. Den æren tilhører årets hittil mest solgte bil. Jeg har selv en Model Y i bestilling og mener den har nok salgsargumenter, men trenger ikke å skryte på noe som ikke er sant.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Model Y koster 520.000 ferdig levert. Da får du elektriske skinnseter, setevarme, panoramatak, bedre ytelser, autopilot og adaptiv cruise, bedre rekkevidde osv. Mangler luft, og pris på krok er ikke kjent (men kg ser ut til å lande på 1000-1500kg).
Når jeg spekker opp E-Tron med skinn, setevarme, adaptiv cruise, pano osv ender den fort på 600-650, men da med mye dårligere rekkevidde og ytelser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. mars 2020, klokken 20:58
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:45

Edit: sikkert provoserende, men sammenligningen er ikke riktig. Du må opp på 600k for å få en sammenlignbar bil, og da vet jeg ikke hva slags "autopilot" du får i Audien. Det er i hvertfall et virvarr av utstyr og pakker det er vanskelig å sette seg inn i.
En etron 50 advanced sport koster 610k veiledende. Utsalgsprisen på den blir ikke veldig annerledes enn en Model Y LR med FSD. Da får man og 1800kg hengervekt og luftfjæring. For mange er er dette og en bil som vil oppleves mere luksuriøs og komfortabel enn Model Y, og vil fremstå som ett mye bedre kjøp.

Men hele poenget mitt var egentlig bare det at Model Y er ikke først ut av gata med høyrest bil med hengerfeste og firehjulstrekk og plass til en familie på 4 til rundt-halv-million klassen. Den æren tilhører årets hittil mest solgte bil. Jeg har selv en Model Y i bestilling og mener den har nok salgsargumenter, men trenger ikke å skryte på noe som ikke er sant.
Jon65 sitt utsagn står seg. Man får en komplett bil med plassen og rekkevidden barnefamiler ønsker. Til faktisk en halv million.

Så kommer det vel billigere Yer etterhvert. Audi kan ikke slanke batteriet mer i etron, for da blir det snaut..

ELoldtimer

S og X var Tesla sine bærebjelker. Så kom TM3 og slo alle rekorder. Nå kommer model-Y og det kommer til å svi for nesten alle. Til og med, Tesla kommer til og merke at de selger mindre av S,X og TM3.
Det vitigste argumentet for en Tesla, når andre konkurrenter er i nærheten, er Tesla sitt ladenettverk. Da er løpet kjørt. Men man vet jo ikke hvor bra det er, før man er på langtur i en Tesla.
Skal man kjøre langt med alle andre biler enn Tesla, koster det "bensin og diesel pris" + at man skal være heldig med ladekøer og ladestasjoner som virker..
Dessuten er man litt engstelig for sin økonomiske fremtid, men tar seg råd til ny bil alikevel, så er Tesla best med en kontrakt man kan gå i fra om man blir nødt.

ELoldtimer

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 31. mars 2020, klokken 09:28
Enig TMY blir vel den første elbilen som oppfyller de flestes krav uten å koste en formue.
Firehjulstrekk, hengerfeste (sannsynligvis), god plass til en vanlig familie.
Tror den kommer til å bli en stor hit.
Det ble referert til Jon65 sitt innlegg, og det var kort og godt; Et godt og kort inlegg :)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:14
Model Y koster 520.000 ferdig levert. Da får du elektriske skinnseter, setevarme, panoramatak, bedre ytelser, autopilot og adaptiv cruise, bedre rekkevidde osv. Mangler luft, og pris på krok er ikke kjent (men kg ser ut til å lande på 1000-1500kg).
Når jeg spekker opp E-Tron med skinn, setevarme, adaptiv cruise, pano osv ender den fort på 600-650, men da med mye dårligere rekkevidde og ytelser.

Det er dog ikke relevant om man faktisk ikke ønsker seg skinn, ACC, pano osv. Jeg spekket opp en E50 en gang slik jeg ville bestilt den og endte på 572k inkl. vinterdekk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Om du vil ha skrapa bil er Audi veien å gå. I hvert fall tidligere var det mulig å bestille bil uten helt basic utstyr. Usikker på om en kan få til det med E50, men med E55 var det muligheter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

Bestilte selv Y i går.
Konkurrenten var e-tron 50, og den er fortsatt aktuell om gamlebilen legger inn årene før Y kommer.

Favør model Y er:
- vesentlig bedre rekkevidde, opptil 20mil(!) før man klasker på en skiboks feks ift e50.
- støtter 3-fas IT lading som MY, høyst sannsynlig.
- større og mer praktisk bagasjerom
- vanlig fjæring, luft er uheldig etter garantien går ut.
- Helt annet vedlikeholds-regime forhåpentligvis, bare bremser på Audi blir helt sinnsykt dyrt, og stakkars den som får rustene bremseskiver på første EU.
- mer basic std. utstyr, som man forventer på bil til 500k (tenk e50 Launch Editon kutta ut selv sidekollisjonsputer bak!)
- minst 500kg lettere bil, med de fordeler det har.
- supercharger tilgang.

Minuset med Y kan bli:
- mer støy
- byggkvalitet
- litt ullene serviceverksteder
- trolig litt lavere hengervekt (men gikk for 19" for å håpe det gir flere kilo på kroken)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:14

Det er dog ikke relevant om man faktisk ikke ønsker seg skinn, ACC, pano osv. Jeg spekket opp en E50 en gang slik jeg ville bestilt den og endte på 572k inkl. vinterdekk.
Da vil man veldig gjerne ha en Audi.   :D

turfsurf

Når jeg spekker opp TMY og etron 50 ender jeg opp med ca lik pris. Forskjellen er at TMY er en bil som kan brukes på langtur, etron 50 til hytta sommerstid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ELoldtimer

Prøvde å sjekke priser på Ionity nå, men det er jo så mange alternativer på prislisten deres. Fast abonement + høy ladepris ser det ut som. Dette må tas med i beregningen om man kjører.. :police:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA