Hovedmeny

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Dieselgubben

Varmepumpe trekker ytterligere i retning av tmy vs de andre. Med snittemperatur mange plasser rett på plussiden, tror jeg mange vil vektlegge dette.

THE

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:44
TMX har mer luksus og mer kvalitet på endel ting, litt mer bagasjeplass (plass til bla. stort hundebur), bedre plass på 2. og 3.rad, og mer maksvekt i bil og på henger. Men en de fleste kommer garantert til å velge lavere pris og takstativmulighet (forutsatt at hengervekten blir ok).

TMX og TMS har HEPA-filter. Slik jeg har forstått det har verken TM3 eller TMY det? For min del er dette en god grunn til å beholde X i alle fall.

Hvis ryktene om 1450-1500 kg tilhengervekt for TMY stemmer så vil det være tilfredsstillende for veldig mange. Plass og egenskaper ellers for TMY er også veldig bra, og bilen vil nok kunne erstatte mange fossildrevne mellomstore stasjonsvogner (Passat, Mondeo, Octavia osv.) og mellomstore SUV/CUV. Jeg tror TMY er ganske nær definisjonen på en "Norgesbil" med 4x4, bra bakkeklaring, god bagasjeplass, mulighet for takboks og med anstendig tilhengerkapasitet (forhåpentligvis). Prisen er jo også ganske grei, og spesielt når man tar pris på drivstoff med i regnestykket. Slik jeg ser det er TM3 og TMY to helt forskjellige biler. For oss kan TMY fungere som eneste bil i husstanden, men det er TM3 veldig langt unna å klare. Skulle jeg kjøpt nr. 2 bil ville jeg personlig likevel valgt TM3 i stedet for TMY. Jeg tror salget av TM3 i Norge blir mer enn halvert ved lansering av TMY, men at TM3 likevel vil selge OK, og sannsynligvis være den mest solgte sedanen i Norge i lang tid framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Polo

Fasiten fra 1. Kvartal 2020 viser jo at TMS og TMX ikke klarer litt konkurranse. Nærmest utradert fra markedet. TM3 skuffer også,klarer seg noe bedre, men har enda ikke fått så god konkurranse . Selger litt bedre enn gamle E-golf. Fortsetter brått nedover i Q2 og Q3 er min spådom.

turfsurf

Sitat fra: Polo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:33
Fasiten fra 1. Kvartal 2020 viser jo at TMS og TMX ikke klarer litt konkurranse.
Salget til disse droppet hovedsaklig når 75/SR modellene forsvant fra markedet. Men ja, de trenger i tillegg en fornying for å kunne ta markedsandeler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Polo: Fortsatt så er trolig etterspørselen etter bilene høyere enn hva Tesla faktisk klarer å produsere. Å si at de er "utradert fra markedet" har flere aspekter... Det er jo ikke vanlig i noe marked at biler i prisklassen til S og X skal være folkebilene, så det er jo helt naturlig at TM3 og TMY vil spise en stor del av denne kaken.

Prisklasse har mye å si, og som det er blitt påpekt så er bortfallet av de mindre batteripakkene til S og X sannsynligvis en av de viktigste faktorene på at salget har gått ned på de modellene. S og X har også vært på markedet en en del år, så det er ikke spesielt rart at en del folk ønsker å prøve noe nytt.

Også sammenligner du TM3 med e-Golf, men sier ingenting om at de er i forskjellige prisklasser og treffer sin andel av befolkningen, rent økonomisk. Det mener jeg forenkler grunnlaget for spådommen din med noen hakk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Alle Polos innlegg her er til forveksling like, så vet ikke helt hvorfor folk fremdeles gidder å gi han oppmerksomhet

z4rd

Løse påstander skal ikke stå uimotsagt :)

Min "spådom" er at TMY kommer til å bli en kjempesuksess i Norge. Håper den følger TM3 mht få feil/mangler kontra tidligere utgaver av S og X.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jon65

Enig TMY blir vel den første elbilen som oppfyller de flestes krav uten å koste en formue.
Firehjulstrekk, hengerfeste (sannsynligvis), god plass til en vanlig familie.
Tror den kommer til å bli en stor hit.

1000kwh

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 31. mars 2020, klokken 09:28
Enig TMY blir vel den første elbilen som oppfyller de flestes krav uten å koste en formue.
Og ikke glem at den knuser alt av "premium" tyskere i akselerasjon ;)

Tror "folk" venter på model Y og vet lite om alt det andre..

Edit: Det må jo legges til at elbil i USA er Tesla. Tesla er også en merkevare på linje med Apple. Bare det alene selger.

turfsurf

Tja, den legger seg vel ca i prisleiet til etron 50 (litt billigere). Den har jo alt du nevner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:21
Tja, den legger seg vel ca i prisleiet til etron 50 (litt billigere). Den har jo alt du nevner.
En ribbet etron med stoffseter ja ;) Kortere rekkevidde, ikke-fungerende app, mindre plass osv ..

z4rd

TMY vil dog appellere til langt flere som bil nr 1, ene og alene pga vesentlig bedre rekkevidde. 
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:24
..en ribbet etron med stoffseter ja ;)
Jeg betalte "dyrt" for å få stoffseter, isteden for plastseter.  :D (måtte ta med noe utstyr jeg ikke trengte)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Magnus Hansen

Vi får nå se hva prisen for Y og etron er om noen måneder... ikke godt og vite kronekursen fremover i tid

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:34
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:24
..en ribbet etron med stoffseter ja ;)
Jeg betalte "dyrt" for å få stoffseter, isteden for plastseter.  :D (måtte ta med noe utstyr jeg ikke trengte)
Altså dette er stoffseter ala 1990

Edit: sikkert provoserende, men sammenligningen er ikke riktig. Du må opp på 600k for å få en sammenlignbar bil, og da vet jeg ikke hva slags "autopilot" du får i Audien. Det er i hvertfall et virvarr av utstyr og pakker det er vanskelig å sette seg inn i.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA