Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

chargedup

Jeg mener jo at sammenligningen med lansering av model X vs S bruktpris er mer epler og pærer enn lansering av model 3 vs S bruktpris eller model Y vs 3 bruktpris. Model 3 og Y er langt nærmere hverandre i utseende og pris enn model S og X.

Vi er for det meste alle enig i at nybilsalget av model Y vil gå utover nybilsalget av TM3 (tittelen på tråden)?
Og alle er enige i at prisene på model 3 på finn vil synke når det legges ut flere til salgs (ettersom det er påpekt av mange at markedet er priset unaturlig høyt og grunnen til det sannsynligvis er at det er veldig få biler på finn)? Markedet av brukte model 3 på finn kommer garantert til å stige jevnt og trutt framover (altså lenge før model Y får bestillingsmulighet) og dermed blir prisene på bruktmarkedet til å bli mer normalisert.

Det er rett og slett nyanser og hvor store utslag de faktisk gir, de fleste av oss her inne egentlig er uenige om.

Min gjetning på pris på de rimeligste brukte model 3LR AWD, 2 mnd etter Tesla leverer model Y i Norge, er 25-30' mindre enn rett før det åpnes for bestilling av model Y. Forutsetning: at model Y kan leveres i like stort antall og har samme "plutselige" mulighet til å bestilles som model 3.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Sitat fra: jlan på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:41
Sitat
Jeg kjøpte Model 3 som "ventepølse", men nå er jeg blitt så fornøyd med den at jeg vil ikke bytte til Model Y. Tanken på å kjøre rundt "på stylter" igjen frister rett og slett ikke. Ja, den bakluken er litt liten, men det man putter inn der blir ihvertfall inni der. Og skal man ha noe på taket så slipper man å klatre.
Jeg har også sett for meg at min model 3 skulle byttes ut innen 1-2 år (til fordel for model Y eller en annen elbil), men at rekkevidden på motorvei er den store fordelen til model 3 i forhold til alt annet som lanseres, samt at verditapet på nye elbiler blir mer og mer normalisert.
Ideelt sett skulle jeg ha hatt en elbil med størrelse og bakluke som i3, der resten var som model 3 (spesielt batteri/rekkevidde, motor og OTA), men Tesla ser nok dessverre ikke på hatchback som et viktig segment :o
EQE 43AMG

fonberg

18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Jon65

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 17:28
Sitat fra: fonberg på søndag 08. mars 2020, klokken 16:45
https://insideevs.com/features/402629/tesla-model-3-resale-value-op-ed/
Konklusjonen i denne artikkelen er = ikke så veldig mye....
Og hadde de hatt en konklusjon er det ikke sikkert den hadde stemt her i Norge. USA er jo mye mer et sedan land enn Norge er.

Counterpointer

Sitat fra: Jon65 på søndag 08. mars 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 17:28
Sitat fra: fonberg på søndag 08. mars 2020, klokken 16:45
https://insideevs.com/features/402629/tesla-model-3-resale-value-op-ed/
Konklusjonen i denne artikkelen er = ikke så veldig mye....
Og hadde de hatt en konklusjon er det ikke sikkert den hadde stemt her i Norge. USA er jo mye mer et sedan land enn Norge er.
Enig i at USA og Norge ikke har nødvendigvis samme mekanismer. Men nå ble ikke sedan tillagt noen vekt i argumentasjonen her i denne artikkelen.

Når bobla kom hadde den en unik formfaktor, senere ble det det samme med Golf og for den saks skyld Ford Sierra (grøss og gru), kjøpegruppen kan tilpasse seg så mye. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk vil ha SUV uten awd, men det selges i bøtter og spann.....

Facet

I disse tider med permitteringer og mulig reduserte inntekter, vil vi kunne se et kunstig raskt fall i bruktprisen på Model 3, hvis folk må selge for å overleve?
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

chargedup

https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld
Veldig mange Teslaeiere har belånt bilen 100% og strukket seg litt lenger enn de ville gjort om de kjøpte fossilbil. Er klart at veldig mange av disse som må selge bilen hvis de vet at de er i faresonen for å få utbetalt 62% av lønnen (opptil 6G) over tid.
Jeg solgte min model 3 ila helgen, selv om jeg ikke har lån på den eller frykter for jobben på nåværende tidspunkt. Hovedgrunnen er frykten for fall i bruktbilprisene og spesielt model 3 som fortsatt er "for høyt priset". Jeg tapte litt mindre enn 50' på å ha bilen ett år og er strålende fornøyd med det (10% tap). Sitter klar med cash til å kjøpe en model 3 igjen hvis dette skulle bli min levetids største finanskrise (med flere selvmord pga Coronoa enn faktisk døde av Corona), akkurat som jeg gjør i aksjemarkedet, og er på utkikk etter en billig eldre elbil.
Som en kuriositet kan man se på forumet under "kjøpe elbil?" og se hvor lite aktivitet det er der om dagen...
EQE 43AMG

1000kwh

Sitat fra: chargedup på tirsdag 17. mars 2020, klokken 09:39
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld
Veldig mange Teslaeiere har belånt bilen 100% og strukket seg litt lenger enn de ville gjort om de kjøpte fossilbil. Er klart at veldig mange av disse som må selge bilen hvis de vet at de er i faresonen for å få utbetalt 62% av lønnen (opptil 6G) over tid.
Jeg solgte min model 3 ila helgen, selv om jeg ikke har lån på den eller frykter for jobben på nåværende tidspunkt. Hovedgrunnen er frykten for fall i bruktbilprisene og spesielt model 3 som fortsatt er "for høyt priset". Jeg tapte litt mindre enn 50' på å ha bilen ett år og er strålende fornøyd med det (10% tap). Sitter klar med cash til å kjøpe en model 3 igjen hvis dette skulle bli min levetids største finanskrise (med flere selvmord pga Coronoa enn faktisk døde av Corona), akkurat som jeg gjør i aksjemarkedet, og er på utkikk etter en billig eldre elbil.
Som en kuriositet kan man se på forumet under "kjøpe elbil?" og se hvor lite aktivitet det er der om dagen...
Trenger ikke folk bil også i denne perioden? Hva med å smøre lånet litt tynnere? Evt. bare drite i å betale i 6mnd. Skjer nok ingenting.

daktari

Mange tok 100% lån fordi renten var nominell 0,25% og 1% i kampanje. Skulle vært interessant å sett tallene for andre bilmerker.
Statistisk er tallene i artikkelen rubbish; det er solgt 15.000 Model 3...Hva vet vi om de 14.761 andre?
SitatVi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.
Det kan også være slik at noen har spekulert i raskt videresalg og derfor har valgt 100% belåning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Mange trenger fortsatt bil ja, men må de ha en som koster 500' eller klarer de seg fint med en bil til 100-300'? Man MÅ ha et sted å bo og penger nok til mat. Noen steder MÅ man nok fortsatt ha bil, men i byer MÅ ingen ha bil hvis de mister jobben. Tror man skal slite med å få avdragsfrihet på billån over tid, der bilen allerede idag er verdt mindre enn lånet (33% på finn i des/jan ifølge artikkelen). Jeg tror hele "nesten nybilmarkedet" skal nedover i pris uansett merke hvis nedgangen igår ikke bare var et blaff. Nordmenn har blitt ekstremt komfortable med å ta opp gjeld. Dow Jones indeksen hadde sitt største fall noensinne igår, men ingen aviser hadde dette som overskrift på forsiden igår (noe de normalt sett ville ha hatt).

Hvis man har 4 gangeren i lån pr idag og blir permitert (over 20 dager) så har man i realiteten 6,4 gangeren i lån (enda mer hvis man tjener over 6G). Hvis man ender opp med å bli sagt opp pga finanskrise så er det heller ikke bare et halvt år med lav lønn heller.

Er enig i at 100% belåning på model X og S var lurt med lavere rente enn boliglån, men for model 3 var det vel helt normale rentebetingelser for billån som gjaldt.
EQE 43AMG

Counterpointer

Uansett hva en trodde er nå situasjonen helt ny med langvarige nedstenging av store deler av samfunnet.

Dette vil gjelde alle og bli sterkere over tid. Personlig hadde jeg tenkt å kjøpe en bil for de som nettopp fylte 18 i vår familie. Men denne planen er nå skjøvet langt frem i tid.

Om Model 3 er spesielt hardt belånt vet jeg ikke, men av fire stykker jeg kjenner økonomien til så er tre stykker ikke belånt og den siste forholdsvis moderat og ingen av dem kommer til å selges i år.

emurof

Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 20:54TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.

Salget av TMS og TMX stoppet opp da de billigste utgavene forsvant og du kunne kjøpe Model 3 til halve prisen med nesten samme rekkevidde. Før Model 3 var det jo bare TMS og TMX tilgjengelig for de som trengte god rekkevidde.

Muffinman

Tror jammen ikke mange vil se noen vits i å kjøpe Model X når Y blir tilgjengelig. Man får en bil som er bedre og mer "ferdig" på de fleste områder til langt lavere pris og må gi avkall på lite.  Redd kanskje bruktprisene på X kan bli påvirket negativt også. Tror også Model 3 blir påvirket da Y fremstår som et vesentlig bedre kjøp om man liker den type biler.

kodax

TMX har mer luksus og mer kvalitet på endel ting, litt mer bagasjeplass (plass til bla. stort hundebur), bedre plass på 2. og 3.rad, og mer maksvekt i bil og på henger. Men en de fleste kommer garantert til å velge lavere pris og takstativmulighet (forutsatt at hengervekten blir ok).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA