Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 01. mars 2020, klokken 19:02
Men hadde prisen vært lik så et det nok veldig få i Norge som ville valgt 3 foran Y
For et år siden ville jeg ha vært helt enig i den påstanden. Men etter et år i M3P så vil jeg kjøre en lang tur med en Y før jeg konkluderer på den påstanden.
Hvis de kommer med en 100 kW utgave av Model 3 med luftfjæring og ludi, så ville jeg heller valgt den enn Y sånn jeg ser det i dag.

Polo

Sitat fra: lirekassa på søndag 01. mars 2020, klokken 19:15
Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 17:50
At fakta om TMX og TMS salgsutvikling er provoserende, og spekulasjoner om TMY salg i forhold TM3, er vanskelig å se for enkelte her inne uten at man gyver løs på "trollet", illustrerer godt.

Du kaster bare ut en løs påstand uten å bygge den opp. Kan du svare på hvilke modeller som kommer i 2020 som er bedre enn Model Y, og hvorfor?

"Bedre" er vel opp til hver enkelt å vurdere men TMY vil merke Volvo, Polestar, Skoda VW, Audi, Jaguar, Mercedes, Byton, Ford med flere på enn helt annen måte enn TM3. TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.

turfsurf

Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 20:54
TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.
Det var vel og mye slik at X/S salget stagnerte når de droppet den minste batteripakken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Sitat fra: lirekassa på søndag 01. mars 2020, klokken 19:15
Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 17:50
At fakta om TMX og TMS salgsutvikling er provoserende, og spekulasjoner om TMY salg i forhold TM3, er vanskelig å se for enkelte her inne uten at man gyver løs på "trollet", illustrerer godt.

Du kaster bare ut en løs påstand uten å bygge den opp. Kan du svare på hvilke modeller som kommer i 2020 som er bedre enn Model Y, og hvorfor?

"Bedre" er vel opp til hver enkelt å vurdere men TMY vil merke Volvo, Polestar, Skoda VW, Audi, Jaguar, Mercedes, Byton, Ford med flere på enn helt annen måte enn TM3. TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.

Hvorfor mener du de er bedre?

Motorwatt

Noen vil kanskje si:

Ikke skiltgjenkjenning fra kamera
Ikke/dårlig fungerende regnsensor
Ikke justerbare setebelter
Ikke HeadUp display
Ikke skipose
Ikke nedfellbart midtarmelene bak
Ikke adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
Ikke lyktespylere
Ikke 4-soners klimaanlegg
Ikke indikasjon på låst bil hvis man ikke bruker folding av speil
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo (bilder) på DAB-radio
Ikke fartsavhengig volum på lydkilder
Ikke Waypoints i navigasjon
Ikke lukking/åpning av vinduer/soltak fra Fob.
Ikke beskyttelse av ryggekamera
Ikke CarPlay eller Android Auto

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Doff

En del av punktene du nevner er selvsagt smak og behag. Det som dog skiller Tesla fra vel så godt alle andre bilmerker er egenskapen til å faktisk endre, forbedre og legge til funksjoner via OTA-oppdateringer, noe de har bevisst utallige ganger at de faktisk gjør, selv om noen ting tar lengre tid enn andre.

Ikke skiltgjenkjenning fra kamera Kommer nok i en OTA software update

Ikke/dårlig fungerende regnsensor Kommer nok i en OTA software update

Ikke justerbare setebelter Hvorfor?

Ikke HeadUp display Smak og behag

Ikke skipose Kommer med tre separate nedfellbare bakseter. Løser vel problemet. Kjøp deg en pose?

Ikke nedfellbart midtarmelene bak Kommer med nedfellbart midtarmlene ifølge bilder lekket i helga

Ikke adaptive frontlys. Dårlige lys generelt. Har adaptiv fjernlys. Ikke verre lys enn andre nye biler.

Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging Kommer nok i en OTA software update

Ikke lyktespylere 1 av 2 jeg er enig i  ;)

Ikke 4-soners klimaanlegg Legges knapt merke til forskjellen

Ikke indikasjon på låst bil hvis man ikke bruker folding av speil Via innstillinger kan frontlysene skru seg på samtidig som bilen låses. Bilen kan forøvrig låses så raskt nøkkel er et par meter unna bilen

Ikke 360-graders kameravisning Nok av kameraer og sensorer å ta av. Kommer nok i en OTA software update

Ikke visning av kanalinfo (bilder) på DAB-radio Kan nok komme i en OTA software update

Ikke fartsavhengig volum på lydkilder Kan nok komme i en OTA software update

Ikke Waypoints i navigasjon Kan nok komme i en OTA software update

Ikke lukking/åpning av vinduer/soltak fra Fob. Hørt om Tesla-appen?

Ikke beskyttelse av ryggekamera Tar deg 2 sek på vei fra bilen ved bebov

Ikke CarPlay eller Android Auto 2 av 2 jeg er enig i ;)
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

No-name

Veldig fine, alle disse punktene: Kommer nok i OTA.

Counterpointer

turfsurf

Sitat fra: Doff på søndag 01. mars 2020, klokken 23:06
Ikke visning av kanalinfo (bilder) på DAB-radio Kan nok komme i en OTA software update
Det frustrerende med dette er at de hadde støtte for det i en tidligere versjon av SW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Nå har jeg nylig testet Android auto og det er jo komplett søppel sammenlignet med det Tesla leverer integrert.  Jeg forstår ønsket om integrert trådløst carplay/AA dersom standard infotaiment er så som så slik som i div tyske og asiatiske biler.  Men Tesla leverer meget bra infotainment system med Google Maps, spotify, nettradio, netflix osv integrert. Greit nok at det kan være enkelte funksjoner en kunne ønsket seg, som eksempelvis integrert waze med fotoboksvarsler osv. Men se hvor smått og elendig det ser ut i bilene som har dette på plass. Kan ikke en gang søke på sanger i Spotify. AA/Carplay er en ok nødløsning når infotainment fra produsenten ikke duger, mangler spotify osv.

Ellers er listen over ting Model Y leverer bedre på sikkert lang den også. For meg er det primært lys, støydemping og seter jeg ikke har høyeste forventninger til. Og diverse annet småtteri Tesla burde fått på plass, men som de ikke har klart pt. Derimot forventer jeg at den leverer meget bra på en del andre områder hvor konkurrentene faller igjennom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2020, klokken 09:00
Nå har jeg nylig testet Android auto og det er jo komplett søppel sammenlignet med det Tesla leverer integrert.  Jeg forstår ønsket om integrert trådløst carplay/AA dersom standard infotaiment er så som så slik som i div tyske og asiatiske biler.  Men Tesla leverer meget bra infotainment system med Google Maps, spotify, nettradio, netflix osv integrert. Greit nok at det kan være enkelte funksjoner en kunne ønsket seg, som eksempelvis integrert waze med fotoboksvarsler osv. Men se hvor smått og elendig det ser ut i bilene som har dette på plass. Kan ikke en gang søke på sanger i Spotify. AA/Carplay er en ok nødløsning når infotainment fra produsenten ikke duger, mangler spotify osv.

Ellers er listen over ting Model Y leverer bedre på sikkert lang den også. For meg er det primært lys, støydemping og seter jeg ikke har høyeste forventninger til. Og diverse annet småtteri Tesla burde fått på plass, men som de ikke har klart pt. Derimot forventer jeg at den leverer meget bra på en del andre områder hvor konkurrentene faller igjennom.
Enig, leker med AA og Apple Carplay i Audien - det er ganske verdiløst dessverre.

Når vi ser hvor mange som f.eks. kjøper e-tron E50 sport uten matrix, uten HUD, uten el-seter, uten night vision, uten ACC/radarcruise, uten B&O, uten nøkkelfri låsing, uten ekstra tykke vinduer, uten superdigge 18-veis-seter med massasje - alt utstyr som i sum er omtrent 200.000; så ser man jo fort at det går fint å leve med en Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Ja det er ikke alle som lasser på noen hundre K i utstyr. HUD kunne Y hatt mtp plassering av skjermen. I X og S savner jeg ikke HUD da hastigheten er plassert øverst på displayet i store tydelige tall.
I EQC`en derimot tenker jeg HUD er mer viktig da den har mer tradisjonelt dash med speedometer nede til venstre. Night vision – krever en skjerm høyt og smart plassert ift veien, kan ikke implementeres i Y med godt resultat tror jeg. Og Tesla er ikke så bra på den typen utvidelser.
Keyless er vel standard hos Tesla, med automatisk opp/igjenlåsing enten med app eller med nøkkel. Tipper Y blir lik som 3, dvs en må bestille FOB separat om en ønsker nøkkel i tillegg til mobilen og kortet.

Jeg synes setene i 3`ern var litt små. Frykter det er de samme i Y`en. Her har Tesla en lang vei å gå mtp valgmuligheter og justeringsmuligheter sammenlignet med tyskerne.

For meg tenker jeg viktigste momentene ved Y er stor plass sammenlignet med ytre mål, gode ytelser, ladenettverk/hastighet, energieffektivitet og infotainment. Og med litt størrelse på felgene liker jeg designet også.

Får egentlig Y elektrisk bakluke? Det har jeg ikke sjekket!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Y får elektrisk bakluke. Ellers er Tesla veldig opptatt av å dele flest mulig deler mellom 3 og Y. Så setene blir garantert like.

Doff

Sitat fra: No-name på søndag 01. mars 2020, klokken 23:16
Veldig fine, alle disse punktene: Kommer nok i OTA, hehe

Hehe, Elon har jo vist før at han gjerne tar imot feedback via Twitter fra eiere over hele verden, og er det en fabrikant som faktisk kan implementere de overnevnte funksjonene via OTA så er det Tesla. Mitt inntrykk er at de andre bilfabrikantene enda er stuck i fortiden og dermed gamle løsninger som krever manuelle modifikasjoner fremfor sømløse oppdateringer, selv på helt nye elbiler.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

geear

Nettopp, det er opp til hver enkelt å vurdere. Hvordan mener du da at du sitter med fasiten for hva andre vil ha?

Minner om at omtrent alle i "kulten", som du kaller det, sannsynligvis har hatt andre bilmerker for bare kort tid siden, kanskje til og med vært i "kulten" der, og for egen del har halve livet mitt handlet om BMW, og jeg har vært stor bidragsyter i miljøet der (har også BMW fortsatt). Derfor syns jeg det er ganske spesielt at vi som har Tesla i dag blir kalt kult og fanboys. Jeg har hatt Audi, Volvo, og en haug med andre bilmerker også, men aldri opplevd å bli kalt del av "kult" eller "fanboy" av de merkene, bare fordi jeg har skrevet noe positivt om de på et forum. Det som er burde være påfallende for alle "utenfor", er hvor godt produktet må være når så mange lar seg overbevise og konvertere fra andre merker, på så kort tid.

Hvis du tror at alt som lanseres fremover vil være perfekt så må du tro om igjen. Det jeg gang på gang opplever er å høre for eksempel at Tesla har så dårlig kvalitet. Gamle gubber sitter rundt lunsjbordet her på jobb og sier at det er så billig følelse i en Model X, og at XC90, ja, det er tingen å ha. Men så setter jeg meg inn i en XC90, og syns det er som å gå ti år tilbake i tid. Jeg må til og med lukke døra selv. For meg har DET blitt en kvalitetsfølelse. Lukke alle dørene elektrisk med nøkkelen for eksempel. NY definisjon på kvalitetsopplevelse.

Og de samme gamle gubbene sitter og ler av Cybertruck, og fatter ikke at det kan være noe annet enn en spøk. Verdens styggeste bil. Samtidig så har halve klassene til guttungene mine cybertruck som musepeker og bakgrunnsbilde på chromebookene sine på skolen. Selv ungene som ikke har Tesla i familiene i dag går og drømmer om cybertruck. Dette er unger som skal ha biler selv om 5-10-15-20 år, når alle de grå gubbene har lagt hatten på hattehylla i Benzen for godt. Omsider har en del investorer også begynt å skjønne hva som foregår...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA