Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Energy Economy

Startet av RuneW, torsdag 01. mars 2012, klokken 22:51

« forrige - neste »

RuneW

Jeg henvendte meg til Nissan og foreslo visse endringer (soc, oppvarming til annen temperatur enn 25 grader etc). Jeg argumenterte med at dette burde være enkle ting å gjøre i software og her er svaret jeg fikk:

"

Takk for at du har kontaktet Nissan Kundeservice 16.02.2012

Ditt referansenummer er: 1-2UIUNO

I forbindelse med din henvendelse vedrørende forslag om oppgraderinger av Nissan Leaf, vil vi takke deg for tilbakemeldingen. Vi vil videreformidle dine forslag, og vi setter stor pris på at du tar deg tid til å informere oss om dette.

Når det kommer til dine spørsmål i forbindelse med forvarming av bilen, visning av batterikapasitet i prosent og visning av km/kwh istedenfor kwh/km kan vi informere deg om følgende: Utover å forandre innvendig temperatur manuelt i bilen, er ikke mulig å forandre på forvarmings temperaturen, da den er fabrikkinnstilt. Batterikapasiteten kan ikke vises i prosent og en visning av km/kwh istedenfor kwh/km, er kun mulig i USA. I forhold til å bytte software, så er dette ikke gjort i Norge før, men det er nylig blitt gjort i UK og dette beløp seg til £10 000, som vil tilsvare en ca.100 000 norske kroner. I og med at dette ikke er blitt gjort i Norge før, så foreligger det ikke noe pris på bytte av software i bilen. Med henvisning til bytte som ble foretatt i UK, så vil nok dette i så tilfelle bli kostbart å få utført i Norge.

Vi håper at dette er til hjelp og du må gjerne ta kontakt med oss igjen hvis du har flere spørsmål eller tilbakemeldinger."

Hva er det mennesket snakker om? Custom software for EN Leaf???

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

vangli

Leaf eier fra 24/1-2012

Smiling when sailing

Det kan jo ikke være så vanskelig... Jeg vet ikke hva det heter på Leaf/Windows, men heter ikke det jailbreak og root i andre fabrikater? Noe sånt dukker sikkert opp om 3-5 år da garantien til de første leafene løper ut... er jo litt dyrere enn en smartphone ;-)
Blå Leaf, Tromsø

cra

100.000 kr for å bytte software? BULLSHIT!! Det koster ikke 100.000 kr å koble til en laptop og trykke på "update" knappen. Høres ut som pisspreik for å avskrekke oss fra å stille ubehagelige spørsmål, såør du meg. Litt sånn "her kommer en som trur han veit hvordan det funker - vi lirer av oss noe så han slutter å tru det".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bno

Du har landet på første forsvarsverk. Må prøve å komme deg forbi bondene før du kan risikere å få et vettugt svar. De tar ikke kunden på alvor med å komme med slikt nonsens. Sjekk litt på mynissanleaf.com om temaet så vil du bli noe klokere. cra har selvsagt helt korrekt. Kan ikke skjønne hvorfor us er forskejllig. Hva er rasjonaliteten bak dette?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Relevant link

After 13100 miles, no loss. With this cooler weather seem to get more range as a/c not used and when wife gets home she has 3 bars left vs. 2 in summer time in her 60 mile commute. There is a big drop in range when heater is used, 3 times the a/c use. I here the upgraded software fixes some of the heating issues as well as range estimates. I will get the free upgrade as soon as I can. http://www.greencarreports.com/news/1073055_2011-nissan-leaf-one-year-on-how-healthy-is-the-battery-pack

Lurer på om de betaler 100000 for den oppgraderingen.  ;D RuneW kaunne kansje respondere til Nissan (....)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Boogie

Kan være greit å vise til denne også:
http://nissan-leaf.net/2012/02/14/nissan-offers-complimentary-software-update-for-leaf/

Tydelig at han som skrev mailen hos Nissan ikke aner hva han skriver om!

"Apparently, the update will improve the accuracy of the Nissan LEAF's on-board range indicator. Additionally, Nissan has added another driver convenience alert, which is designed to notify the driver if their door is opened while the vehicle is still in the "ON" or "READY" mode and the shift selector is not in "P". The car company has also improved both the accuracy of the charging time estimate on the meter display and the distance to empty estimate when using a smartphone or other internet device through Carwings.
Current Nissan LEAF owners should hear from either Nissan or their local dealer in the coming few weeks concerning the update. The update, which is free of charge for existing owners, can be done at the customer's local dealership."
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

arnejorg1

Sitat fra: Boogie på fredag 17. februar 2012, klokken 20:17
The update, which is free of charge for existing owners, can be done at the customer's local dealership."

Håper dette også gjelder i Norge, da skal jeg ialefall få oppgradert. Godt og høre at man slipper og ut med 100000. Noe som ikke hadde blitt aktuelt
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

commiesoft

Hva er poenget med å oppgi km/kwh istedet for kwh/km?

Det siste tilsvarer l/km for fossilbiler, hvorfor ikke kwh/mil istedet, sånn
at vi kan sammenligne:

Ex, 0,45 L diesel / mil = 0.45 l/mil * 10.7 kwh/l / mil = 4.85 kwH / mil.

(Det siste tallet bekrefter forøvrig at fossilmotoren er en nær slektning av dampmotoren..)  ::)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

RuneW

Så vidt jeg vet har dette noe med nøyaktighet å gjøre. Leaf viser bare ett siffer bak komma og dermed kan kwh/km bli veldig lite nøyaktig (man kan ikke skille 0.20 fra 0.29 kwh/km).

Snus måleenhetene så blir det større nøyaktighet (tilsvarende tall fra eksempelet over er 5.0 og 3.4 km/kwh).

Tror jeg da. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette enda...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: commiesoft på søndag 19. februar 2012, klokken 19:27
Hva er poenget med å oppgi km/kwh istedet for kwh/km?

Amerikanerne har vel alltid snakket om "miles to the gallon" (rekkevidde pr mengde), mens vi her på bjerget snakker om forbruk pr lenge (liter pr mil). Hvis det gir større nøyaktighet så ser jeg forsåvidt også nytten med å bruke km/kWh
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oymo

Sitat fra: RuneW på søndag 19. februar 2012, klokken 23:10
Så vidt jeg vet har dette noe med nøyaktighet å gjøre. Leaf viser bare ett siffer bak komma og dermed kan kwh/km bli veldig lite nøyaktig (man kan ikke skille 0.20 fra 0.29 kwh/km).

Snus måleenhetene så blir det større nøyaktighet (tilsvarende tall fra eksempelet over er 5.0 og 3.4 km/kwh).

Tror jeg da. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette enda...

Kan antall desimaler være endret i programvaren allerede? Jeg fikk bilen min den 12 januar, og kjørekomputeren i dashboardet viser to desimaler.

-oymo
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

RuneW

Sitat fra: oymo på mandag 20. februar 2012, klokken 11:48
Kan antall desimaler være endret i programvaren allerede? Jeg fikk bilen min den 12 januar, og kjørekomputeren i dashboardet viser to desimaler.

-oymo

Det hadde jo vært supert. Som sagt, dette har jeg egentlig aldri observert selv....
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Blip

Jeg har 2 desimaler, men det spørs vel hvilket display vi snakkes om...

(knasta inn fra en telefon)

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Blip

Hvis det er dette vi snakkes om, viser bildet at jeg har brukt 0,26kwh/km siden siste reset. 2 desimaler (etter komma)

(knasta inn fra en telefon)

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA