Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Import

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 03. desember 2007, klokken 17:02

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Norstarts arbeide med å etablere flere ladeplasser ser ut til å lykkes. I budsjettforliket mellom  byrådspartiene, Venstre og KrF er det enighet om at det skal bevilges 4 mill. kroner til nye ladepunkter i 2008.

Hurra!

Vi følger saken videre :-)

Lars

Se også:
Tips oss om steder der det kan etableres ladeplasser i Oslo!
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Gartulerer! :) :)
Så bra, det må jo la seg gjøre å få noen ladeplasser for 4mill.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Da håper jeg de satser på plasser for hurtiglading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. november 2007, klokken 20:24
Da håper jeg de satser på plasser for hurtiglading.

Det forutsetter igjen at elbilprodusentene blir enige om en standard, evt. at laderen kan omstilles til forskjellige spenninger og batterityper.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på tirsdag 27. november 2007, klokken 20:32
Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. november 2007, klokken 20:24
Da håper jeg de satser på plasser for hurtiglading.

Det forutsetter igjen at elbilprodusentene blir enige om en standard, evt. at laderen kan omstilles til forskjellige spenninger og batterityper.

De hurtigladerene som finnes i Porsgrunn og på Torp har en computer som kommuniserer med bilens computer gjennom ladekabelen. Den "spør" bilen hvor mange blokker den har, spenning, Ah osv før den kjører i gang ladingen. Da vet den når den skal stoppe. Er egentlig ganske enkelt.

Jeg har forøvrig en kontakt i Sverige som har vært med på å bygge hurtigladestasjoner i Tyskland og Sverige ved flere anledninger. Han kan antagelig hjelpe til dersom det dras i gang et prosjekt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

#5
Sitat fra: Boogie på tirsdag 27. november 2007, klokken 23:33

De hurtigladerene som finnes i Porsgrunn og på Torp har en computer som kommuniserer med bilens computer gjennom ladekabelen. Den "spør" bilen hvor mange blokker den har, spenning, Ah osv før den kjører i gang ladingen. Da vet den når den skal stoppe. Er egentlig ganske enkelt.


Ja ganske enkelt dersom computeren i laderen kan kommunisere med computeren i bilen. Det vil i alle fall innebære at at det for laderen må skrivest minst et kommunikasjonsprogram for hver variant av computer og kommunikasjonssoftware som sitter i elbilene. Dessuten må tilkoblingen stemme. Den vanlige ladekablen som følger med PSA bilene kan ikke brukes. Det bilr isåfall en egen kabel tilhørende lastasjonen. Den passer ikke til Think, Buddy, CityEl som må ha hver sine varianter. (Tesla kan vi vell se bortfra forløpig)

Dermed blir det minst en variant av software og kable for hver biltype. Altså minst en for PSA, en for Think, en for Kevet en for buddy en for Reva en for Renault etc. Prisen for en slik stasjon vil også bli vesentlig større slik at antallet nye tilkoblingspunkter blir redusert fra ca.400 til 40 eller færre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

goggo

For å få til en slik standardisering av hurtigladestasjoner så burde jo Norstart og vi få med alle skandinaviske Elbil aktører og skandinaviske myndigheter og være pådriver for at det spesifiseres og utvikles  åpne standarder for denne kommunikasjonen og ladeløsningen.

Vi må passe på at ikke bilfabrikanter og andre store konserner får det som de vil og utvikler proprietære løsninger for dette. Slike proprietære løsninger vil - etter all erfaring fra IT og datakom industrien - bare bremse og fordyre utviklingen av slike hurtiglade løsninger.

mvh HUgo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo


Og hvis det er lov å kommentere sitt eget inlegg :-) 

Vi må huske på at disse ladestasjonene ikke bare skal være for rene elbiler men at de også bør kunne brukes av PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicles) som det  om få år vil være store antall av på våre veier.

Mvh HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Lars C. Krogenæs

Selvfølgelig hadde det vært interessant med hurtigladere.

Men skal man smi mens jernet er varmt, bør man ikke vente på utredninger, forhandlinger, internasjonale møter for å få til en ny standard etc, men gå i gang så raskt som mulig, med å etablere vanlige 16 amp. kontakter rundt om i byen. Da kan alle elbiler få ladet, og man får etablert plassene vi sårt trenger nå.

Det man derimot kan tenke på er å dimensjonere ladepunktene med tykke nok kabler etc. slik at det senere ved en evt. innføring av standard hurtigladesystemer vil være mulig, uten graving etc.

Når det gjelder hurtiglading ser jeg heller for meg at dette monteres på bensinstasjoner. (Noe må de jo lokke med, nå når alle skal ha elbil), slik at vi får realisert "Hu-Nor" veien. Dvs hurtigladere langs Europaveiene for kjøring med elbil uten lengre ladepauser. Det er faktisk ikke urealistisk, til forskjell fra "Hy-Nor" som skal etablere tilsvarende hydrogenstasjoner, til en mye mindre bilpark, til en mye høyere pris, på en mye mindre energieffektiv måte, begrenset til E18 mellom Stavanger og Oslo.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. november 2007, klokken 00:15
Dermed blir det minst en variant av software og kable for hver biltype. Altså minst en for PSA, en for Think, en for Kevet en for buddy en for Reva en for Renault etc.

Og så jeg da, som har Biltema sin rimelige plugg på min nå, i stedet for DEFA sin grisedyre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

goggo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. november 2007, klokken 09:13
Når det gjelder hurtiglading ser jeg heller for meg at dette monteres på bensinstasjoner. (Noe må de jo lokke med, nå når alle skal ha elbil), slik at vi får realisert "Hu-Nor" veien. Dvs hurtigladere langs Europaveiene for kjøring med elbil uten lengre ladepauser. Det er faktisk ikke urealistisk, til forskjell fra "Hy-Nor" som skal etablere tilsvarende hydrogenstasjoner, til en mye mindre bilpark, til en mye høyere pris, på en mye mindre energieffektiv måte, begrenset til E18 mellom Stavanger og Oslo.

"Hu-Nor" er en veldig bra ide, så kan jeg fortsatt få meg ei pølse eller en kaffekopp på "energistasjonen" mens bilen fylles med miljøvennlig energi :-)
Men for hurtigladere er standardisering likevel viktig og en åpen standard er definitivt det som ville hjelpe. Og jeg vet ikke om oljeselskapene er de rette å betro dette standardiseringsoppdraget til. De klarer jo ikke engang å få til et standard internasjonalt system for fyllepistoler som  kan hindre at idioter som meg fyller bensin på dieseltanken..

Så kan kommuner og kjøpesentra og andre satse på standard ladeplasser med 16A kontakter, noe som burde være billig og kan gjennomføres uten for stort byråkrati. Jeg antar Norstart allerede har en "standardløsning" for dette?


HUgo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Boogie

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. november 2007, klokken 09:13
Når det gjelder hurtiglading ser jeg heller for meg at dette monteres på bensinstasjoner.

Jeg har ofte snudd spørsmålet når folk bare ser problemer med elbil og kort rekkevidde:
Hvor var forbrenningsmotorbilene før bensinstasjonene kom? De hadde jo så kort rekkevidde...osv.

Det er klart at vi må få opprettet egne "Energistasjoner" hvor vi kan få ladet bilene våre, og at dette er mye billigere og enklere å få til enn en bensin, LPG eller hydrogenstasjon er det ikke noen tvil om. Nettet er jo der. Det er bare laderen (plus litt styring) som skal til.

Standardisering må komme, men i mellomtiden kan vi bruke smarte ladere.

Det finnes en lader fra Mazanita Micro som kan lade alle de bilene vi har i dag uansett spenning (så lenge den ligger mellom 12 og 370 V). Laderen stiller seg inn selv. Det eneste man trenger å regulere er strømmen (dersom du ikke skal ha full fart/har en begrensning på sikringen).

Problemet er at de fleste bilene ikke har et tilkoblingspunkt for hurtiglader, men det kan ordnes med en Anderson Power Pole tilkobling og to ekstra ledninger koblet på batteret. Jeg bruker det i dag. Det fungerer bra. Tar meg et minutt å ta ut ekstraladeren, koble Anderson koblingen og sette i strømtilførsel til laderen.

http://www.andersonpower.com/products/multipole-sb.html

For at dette skal bli standardisert må vi bli enige om hvilken kobling vi bruker (selv om vi kan lage overganger selvfølgelig).

For at bilen skal forstå hva som skjer må tenningen stå på, eller bilen må bruke sin egen interne lader i tillegg. Jeg kan greit komme opp i ca 65A på denne måten (laderen er på 50A, men kan levere opptil 75A dersom spenningen på batteriet er mindre enn inngangsspenningen. Den trekker uansett 50A fra nettet).

Til vanlig når jeg er på tur bruker jeg en mindre lader på 20A/30A eller reduserer nettbelastningen med reguleringsknappen til den sikringen jeg har i øyeblikket.

Laderene finner du her:

http://www.manzanitamicro.com/chargers3.htm

De koster heller ikke all verdens, selv om det kan bli dyrt for den enkelte, men vi kan jo slå oss sammen og spleise. Da jeg kjøpte den minste tror jeg den kom på ca 15000,-

Utfordingen videre er å stoppe denne laderen i tide siden vi ikke ønsker å ha den inne når vi kommer opp i ca 80%.

Da kan vi enten koble den fra manuellt, eller gjøre som Anton i Danmark og bruke en føler som registrerer strømforbruket til hovedladeren. Når denne reduserer ladestrømmen kobles ektraladeren ut, og vi er "safe".

Kansje på tide med ladestasjoner i Oslo og ellers som har noe mer enn 16A?
Kunne godt tenke meg en 64A sikring, og flere kontaktmuligheter: Vanlig stikk, IP44 i en-fas og trefas versjon mm. Forslag tas imot med takk.

Det er kansje letter å ha våre egne kraftige ladere enn å få til hurtigladestasjoner til de fleste biler "overalt".

Men vi burde følge begge retninger!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

De Andersen lade hansker ser veldig likt ut som den Clas Ohlsen selger. Jeg var frarådet på det sterkest til å bruke den her i forumet. Den mangler jord men den 3-pole vil være bedre.
Mvh, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tom

Målet er vel egentlig å gi de som bor i indre by mulighet til å ha elbil. Dette oppnår man ved å rulle ut flest mulige plasser med 16 A.  Med 16 A kurser er det kanskje mulig å surfe på andre kommunale el-anlegg.   

Men, hvis man må opp med egen tilførsel, måler og graving etc er det ikke sikkert at det blir vestenlig dyrere å legge opp med et inntak på for eksempel 3x63 A og legge ut n x 16 A og en 3 x 32 A kurs.

(Ken, snørr og barter bør holdes fra hverandre. "Anderson Power Pole" type kontakter er fine DC kontakter: blå kontakter på 48 volt, rød på 24 volt, grå på 36 volt osv.)
     
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

Sitat fra: Ken på onsdag 28. november 2007, klokken 18:28
De Andersen lade hansker ser veldig likt ut som den Clas Ohlsen selger. Jeg var frarådet på det sterkest til å bruke den her i forumet. Den mangler jord men den 3-pole vil være bedre.
Mvh, Ken

Disse kontaktene er beregnet på å benyttes på likestrømssiden av laderen, altså direkte mot batteriet. De har ingen ting 230V siden mot lysnettet å gjøre. Som du kan lese av Boogis beskrivelse har han to ekstraledninger til batteriet som avsluttes i denne dingsen for letvint å kunne tilkoble en separat lader.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA