Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lovlig å kjøre i bussfelt, merket gjelder kun buss?

Startet av AreGar, torsdag 01. mars 2012, klokken 12:43

« forrige - neste »

Griffel

12V Batteriet er nødvendig for alle hjelpefunksjoner og lades fra hovedbatteret.
Solcellepanelet, er et designelement, som ikke har noen praktisk betydning. På linje med metallik lakk og spoiler.
Men for en tid tilbake startet vi på en liste over hva en kan fortelle Fossilbiliseten om de spør:

Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:06
Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ja dette er designelement til pynt, og med minimal praktisk verdi.
Men de som har det må jo passe på å fortelle fossilentusiastene om alle fordeler med denne.
I tillegg til ovenevente nevnes i fleng:

Ekstra god akselerasjon på solskinsdager.
Automatisk ventilasjon når bilen står parkert i solen.
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Driver kondensvann pumpen fra aircondition slik at bilen er selvforsynt med destilert vann til batteriene.

Særlig dette er viktig nå som mye strøm bilr importert:
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond.Strom

Jeg kjører normalt ca 5 mil om dagen og  lader mens jeg jobber med 10A ladeklædden som følger med bilen.
I november når det var varmt ladet jeg 80% og det var ikke noe stress, men når kulda kom og vi en dag måtte skru ned temp i kupeen på vei til jobb satte kona foten ned så nå er det 100% lading  og garantert 23 grader i bilen kontinuerlig :)
greit å slippe å tenke på rekkevidde/batteriet også når man tar en ekstratur på kveldstid

Er super fornøyd med bilen og vil på det sterkeste anbefale en leaf.

AreGar

Tror nok jeg skal ta meg en tur til Nissan å sjekke.

Noen som har finans fra Nissan?
Ser kalkulatoren deres er på 4% som standardvilkår men ser ingen betingelse eller beskrivelse ift dette.

masae

#18
Kommer vel an på hvilken forhandler du går til tror jeg.

Birger N. Haug tilbød meg finansiering fra Nordea med rente fra 4,9% om jeg ikke husker feil.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

AreGar

Finnes det oppvarming/kjøling som kan kjøres på 12v batteriet?
Vet at bl.a. Audi A8 leveres med solcellepanel i takluka og dette har man for å drive kjølevifter innvendig i bilen slik at det ikke tapper batteriet og temperaturen holdes i sjakk selv på varme dager i svart bil.

Er det forresten oppvarmet spylervæske på Leafen? Det er gull å ha i Norge etter min mening..

gbzdoc

Dette er en japansk bil, og så langt har ingen japanere jeg har kjørt hatt oppvarmede spyledyser. De har heller ikke noe så banalt som nivå-alarm på spylevæsketanken. At det et tomt, det merker du midt på motorveien når det er langt til neste mulige stopp for å fylle... ;-)

Bortsett fra det, konge bil!!! :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA