OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)

Startet av toremolt, søndag 20. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: janbanan på torsdag 03. februar 2022, klokken 08:40
Ser også på mine målinger at Temperature varierer fra -40 til +19,5 Celsius. Dette er ikke betryggende for hva som faktisk måles her i mine øyne.
Temperaturen som ligger under "C6 Battery Charger" er nok som du sier ikke til å stole på. Jeg har brukt  "Battery temperature" fra "8C Battery Energy Module" som ser ut til å gi mening (og som også stemmer bra med de individuelle celletemperaturene).

Her er litt mer data om hva BMS rapporterer etter 93M3-oppdatering på e-55. Merk at dette alle er målinger i relativt kaldt vær. Jeg kommer også til å kjøre bilen helt ned/opp i SOC ved anledning for å også få noen målinger der.

SOC batteri vs. SOC MMI
Ut fra trendlinjen, tilsvarer 0% vist i MMI at det er 7.6% på batteri (brick protection), mens 100% i MMI er 88.7%+7.6% = 96.3% på batteri, dvs 3.7% buffer på toppen. Totalt gir det at 88.7% av batteri er tilgjengelig. Teorien er vel 90,5%, men siden jeg ikke var vært helt i enden av skalen med målinger ennå er nok avviket innenfor forventet. Alle målingene ligger tett opp mot trendlinjen, som tilsier at både SOC rapportert i MMI og direkte fra BMS er temperaturkompensert før rapportering.
[attachment id=0 msg=1033491]

Work Wh vs. SOC MMI
Her er det litt mer spredning rundt trendlinjen, men det kommer av at tilgjengelig kapasitet er temperaturavhenging (ref graf i tidligere post). De fleste av målingene så langt er med batteri mellom 0-10 C. Trenden (dominert av relativt kalde målinger) er 80.7 kWh tilgjengelig ved 100% vist i bil.
[attachment id=1 msg=1033491]

Work Wh vs. SOC batteri
Samme spredning pga temperaturvarisjoner som over. Trendlinjen tilsier 6.8 kWh buffer i bunn, og 97,5 kWh (!!) brutto tilgjengelig på batteriet. Trenger litt større spenn i målinger også her før jeg vil legge for mye i dette.
[attachment id=2 msg=1033491]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Helt rått arbeid @Orbit ! Teslabjørn gjentar stadig at e-tron quattro har 12% degradering etter to år, senest i dagens livestream. Hva tenker dere om det?

Vanskelig å si for biler som har fått 93M3-oppgradering naturligvis, modellen byttet jo også batteriprodusent og celletype rundt okt. 20, men det tilsvarer jo et drop fra 86,5 til 76 kWh. Eller fra 83,6 til 73,3 kWh. Virkelig?

Jeg har ligget rundt 81-79 kWh når jeg har målt hvor mye jeg får ut av batteriet i instrumentet, siden bilen var ganske ny. Nå målte jeg riktig nok Work Wh til å være kun 77050 ved 100% SOC med batteritemp 11 grader rett før 93M3-oppgraderingen. Men jeg nekter å tro at den noen gang har vært i nærheten av oppgitte 83,6 kWh. Selv om man legger dette til grunn, er det «bare» 7,8% degradering på tre år og 58k km.

Er spent på hva verdien er etter oppgraderingen, men hvor mye får man egentlig om man leser av Work Wh på en fabrikkny bil i dag? Det er jo denne diffen som må regnes som degradering.. (Før eller etter den er mishandlet av Møller?)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Det virker i alle fall som forbrukstallet vist i bil stemmer bra med "Work Wh" i OBD11. F.eks. siste tur på 192 km viser bilen forbruk på 26,5 kWh/100 km, dvs medgått 50,9 kWh (94,5% -> 31,0%). Work Wh går fra 76100 til 25550, dvs medgått 50,6 kWh. Slik sett burde du få et like bra (eller dårlig) estimat på netto batteri ved begge utregningsmåter.

Utregnet fra "Work Wh" stiger estimert netto batteri fra 80,5 til 82,4 kWh gjennom turen, da batteriet gikk opp fra +8 til +11 grader (700 m stigning siste 15 km).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Elektro:
Har TB laget noe egen film om degradering for e-tron? Han snakket jo om det tidligere, men har ikke sett det har kommet noe..? Eller bare snakker han om det i andre filmer? Har han nevnt det flere steder enn i dagens live stream?

Vet du om han har gjort en kapastetstest med en 2 år gammel etron selv, eller om det er tilfeller fra Facebookgruppen han refererer til?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

@Orbit Det er jo ganske bra? Det samme er @Tonk sitt resultat på 80,3 kWh (eller er det egentlig 81 kWh?) på en bil som har gått langt over 100.000 km. Helt avgjørende for hvor bra det er, er om man måler degradering ut fra produsentens spec, eller faktisk kan mål tilgjengelig batteri etter at bilen er at den er tatt i bruk.

@ThomasEL Teslabjørn har sagt mange ganger i det siste at han har hørt av andre at e-tron har problemer med degradering. I dag sa han konkret 12%, men han han har ikke testet dette selv. Om dette er én bestemt av de 22.000 bilene som er solgt i Norge, vet jeg ikke, men det stemmer ganske dårlig med egen erfaring. Og det jeg leser her.

Kanskje med unntak av din e50? Men spørsmålet er jo 1) hvor mye batteri den hadde tilgjengelig da den forlot samlebåndet og 2) hvor mye den hadde da den forlot forhandler.

Orbit

Sitat fra: elektro på lørdag 05. februar 2022, klokken 19:48
@Orbit Det er jo ganske bra?
Jeg har i alle fall ikke noe degradering i nærheten av 12%. Min bil har bare kjørt 40k så langt. Den kom noenlunde direkte fra fabrikk til utlevering (4 uker fra start på samlebåndet i Belgia til utlevert bil), og har i alle fall etter utlevering kun hatt noen få timer med 100% opplading, og hovedsakelig AC-lading. Om en bil er ladet mye til 100% (det tok jo litt tid før oppdateringen av MMI med anbefalt 80% til daglig kom), og mye på lynladere kan jo tapet være et annet.

Siste måling: Litt mer varme i batteriet i dag (+19) etter først parkering i varm garasje og en del kjøring, da er estimat oppe på 67800 Wh / 0.815 = 83,2 kWh. Vil tippe det vil nærme seg 85 kWh på sommeren.
[attachment id=0 msg=1033942]

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Basert på det dere sier der, så tipper jeg TB baserer dette på en enkel konkret rapport på Facebooksiden:
Nemlig en bil et sted i Europa som nesten kun hadde blitt ladet på hurtigladere, knapt noe på AC. Han rapporterte om 12% degradering påvist hos verksted.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Jaja, den som leter finner.. Godt man har dette forumet da. Noen flere e50 resultater forresten? Her virker jo den prosentvise degraderingen faktisk ganske stor. TB fikk 63 kWh ut av sin demobil.
https://youtu.be/pPROK8jjGJM

Skal få målt min egen etter 93M3 til uka. :o Burde kjørt en 100-0% test også, for å se hvor mye jeg får ut. Skulle nesten registrert alt sammen i en fil på Google sheet eller noe. Bare litt verdiløst siden jeg ikke gjorde dette da bilen var helt ny, men nå er den jo på en måte født på ny. Så hvis jeg beholder den en stund til, kan det være interessant å se. Og det er jo interessant å sammenligne mot hverandre.

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 06. februar 2022, klokken 00:19
Jaja, den som leter finner.. Godt man har dette forumet da. Noen flere e50 resultater forresten? Her virker jo den prosentvise degraderingen faktisk ganske stor. TB fikk 63 kWh ut av sin demobil.

Skal få målt min egen etter 93M3 til uka. :o Burde kjørt en 100-0% test også, for å se hvor mye jeg får ut. Skulle nesten registrert alt sammen i en fil på Google sheet eller noe. Bare litt verdiløst siden jeg ikke gjorde dette da bilen var helt ny, men nå er den jo på en måte født på ny. Så hvis jeg beholder den en stund til, kan det være interessant å se. Og det er jo interessant å sammenligne mot hverandre.

Det er vel egentlig den testen til Bjørn, samt at NAF/MOTOR fikk et noenlunde tilsvarende resultat, som la grunnlaget for min uro omkring kapasiteten. Samtidig, hvis jeg skal prøve å være rasjonell og objektiv, så kan det være at resultatene jeg har fått egentlig er helt normalt for det store flertallet av 50 på norske veier. Det er jo bare en brøkdel av e-tron eierne som driver med kapasitetsavlesning på hver tur... Ser for eksempel en bekjent av meg med samme bil og samme strekning til hytta. Han har alltid måttet lade på vinteren med skiboks. Jeg har kun behøvd å gjøre det én gang, da i nesten 30 minusgrader... Og han har aldri tenkt at noe skulle være "feil"/degradert med sitt batteri. Så har vi noen få her på forumet som har postet bedre resultater enn meg, men det kan jo like godt være det er de som er unntaket. Det vet vi ikke, for tallmaterialet er så lite. Det skal jo også sies at den ene gangen jeg kjørte en full kapasitetstest fra 100% til stopp, fikk jeg jo 61,3kWt i ca 14 varmegrader og fart på 100 km/t. Kanskje ikke helt galt. Men uansett: Normalt eller ikke normalt, så gjorde det faktum at jeg fikk noen kWt mindre ut av batteriet enn forventet, at jeg alltid har hatt en uro omkring turene til fjells på vinteren, selv om det altså kun en gang ble nødvendig med ladepause. Men kanskje har jeg av og til holdt litt igjen på farten for å være sikker. Og så har det satt seg litt mellom ørene, slik at det har vært litt vanskelig å nyte den fantastisk fine bilen.
    Nå har jeg solgt 50-bilen min, og får snart en 2022 e-tron 55 Advanced Sport. Det blir jo en god oppgradering både rekkeviddemessig og utstyrsmessig. Fra min bedre halvdels side er det nesten et krav at jeg nå kutter ut batteribekymring og kapasitetsmålinger med "millimetermål" Så skal faktisk prøve å la være å måle når jeg får den ;D Så får tiden vise om nerden i meg klarer å holde fingrene fra fatet ;D ;D
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Gratulerer! Dette må jo være en god anledning til å legge fra seg kalkulatoren og OBD dongelen, ja. :) Jeg har selv fått et mer avslappet forhold til dette, helt til denne oppgraderingen kom. Da våkent interessen litt.

Stort sett bruker jeg nå ruteplanleggeren i bilen hvor jeg manuelt legger inn stopp og følger med på estimert batteri ved ankomst. Bruker i tillegg ChargeFinder appen til å se hvordan situasjonen er hvis jeg planlegger å lade.

I tillegg vet jeg at at batteriet er ca. 80 kWh, så hvis jeg starter med f.eks. 76% har jeg omtrent 60kWh å rutte med. Da må jeg holde meg under 30,0 kWh/100 km. Men der stopper det.. EDIT: Dette  ser kanskje ikke særlig enkelt ut, men det siste er ikke noe jeg plager passasjerene med. Kun noe jeg koser meg med selv eller bruker som en «sanity sjekk».

Jeg synes alltid stoppene faller seg ganske naturlig, hvis jeg må stoppe. Min lyst på boller/kaffe og burger, samt blæras kapasitet, styrer dette. Den største gleden med e-tron 55 er som jeg har fremholdt før den flate ladekurven, som gjør det nyttig å koble seg til en HPC selv om det er tidlig på turen og bare snakk om 5-10 minutter.

Vaduz

Sitat fra: ThomasEL på søndag 06. februar 2022, klokken 10:28
Sitat fra: elektro på søndag 06. februar 2022, klokken 00:19

Det er vel egentlig den testen til Bjørn, samt at NAF/MOTOR fikk et noenlunde tilsvarende resultat, som la grunnlaget for min uro omkring kapasiteten. Samtidig, hvis jeg skal prøve å være rasjonell og objektiv, så kan det være at resultatene jeg har fått egentlig er helt normalt for det store flertallet av 50 på norske veier. Det er jo bare en brøkdel av e-tron eierne som driver med kapasitetsavlesning på hver tur... Ser for eksempel en bekjent av meg med samme bil og samme strekning til hytta. Han har alltid måttet lade på vinteren med skiboks. Jeg har kun behøvd å gjøre det én gang, da i nesten 30 minusgrader... Og han har aldri tenkt at noe skulle være "feil"/degradert med sitt batteri. Så har vi noen få her på forumet som har postet bedre resultater enn meg, men det kan jo like godt være det er de som er unntaket. Det vet vi ikke, for tallmaterialet er så lite. Det skal jo også sies at den ene gangen jeg kjørte en full kapasitetstest fra 100% til stopp, fikk jeg jo 61,3kWt i ca 14 varmegrader og fart på 100 km/t. Kanskje ikke helt galt. Men uansett: Normalt eller ikke normalt, så gjorde det faktum at jeg fikk noen kWt mindre ut av batteriet enn forventet, at jeg alltid har hatt en uro omkring turene til fjells på vinteren, selv om det altså kun en gang ble nødvendig med ladepause. Men kanskje har jeg av og til holdt litt igjen på farten for å være sikker. Og så har det satt seg litt mellom ørene, slik at det har vært litt vanskelig å nyte den fantastisk fine bilen.
    Nå har jeg solgt 50-bilen min, og får snart en 2022 e-tron 55 Advanced Sport. Det blir jo en god oppgradering både rekkeviddemessig og utstyrsmessig. Fra min bedre halvdels side er det nesten et krav at jeg nå kutter ut batteribekymring og kapasitetsmålinger med "millimetermål" Så skal faktisk prøve å la være å måle når jeg får den ;D Så får tiden vise om nerden i meg klarer å holde fingrene fra fatet ;D ;D

Grattis! Har ment at du burde solgt den bilen din første uka:p men mye bra i og fra alle trådene om emnet da, så bra for oss:)

Men jeg er enig med kona di, sett det inn i bilen, kjenn på lukt og følelse av ny bil, lad når du kan, kjør når du vil og aldri regne noe på det batteriet ditt;)

ThomasEL

Takk for gratulasjoner  :)

Med 55 får jeg jo betydelig bedre marginer også, så blir nok lettere å ikke bekymre seg for om man får nøyaktig de kWt man forventer. I følge "A better route planner" vil jeg nå frem til hytta selv i kombinasjonen 30 minusgrader, kraftig snø og 15 m/s motvind. En kombinasjon som er verre enn "worst case", og i praksis noe som aldri vil inntreffe samtig :laugh: :laugh:

Satser på å innta en større grad av nyte-holdning denne gangen, ja :laugh: ;D
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Får håpe ny eier blir også fornøyd da og har realistiske forventninger. Det er jo et moralsk dilemma å selge en bil når du har publisert så mange av dine bekymringer om batterihelse. Forstår godt valget, og 6-8 mil ekstra merkes jo godt.

elektro

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. februar 2022, klokken 06:21
Får håpe ny eier blir også fornøyd da og har realistiske forventninger. Det er jo et moralsk dilemma å selge en bil når du har publisert så mange av dine bekymringer om batterihelse. Forstår godt valget, og 6-8 mil ekstra merkes jo godt.

Tja, nå har den jo vært kontrollert av Møller flere ganger, som sier den skal være sånn. For de aller fleste er det vel det å ha realistiske forventninger om rekkevidde det viktigste for å bli fornøyd med bilkjøpet.

ThomasEL

Sitat fra: elektro på tirsdag 08. februar 2022, klokken 07:31
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. februar 2022, klokken 06:21

Tja, nå har den jo vært kontrollert av Møller flere ganger, som sier den skal være sånn. For de aller fleste er det vel det å ha realistiske forventninger om rekkevidde det viktigste for å bli fornøyd med bilkjøpet.

Ja, det er foretatt svært grundige undersøkelser av batteriet som konkluderer med at alt er i orden. Tror få andre biler har vært sjekket bedre.

Og ja, vedkommende som kjøpte bilen min er godt informert om realistisk vinter- og sommerrekkevidde.

Og til slutt:
Jeg har egentlig aldri vært misfornøyd eller overrasket over selve rekkevidden. Da jeg kjøpte bilen ny, hadde jeg beregnet å måtte lade til hytta enkelte ganger vinterstid. På knappe to år ble det kun nødvendig å lade på den strekningen EN gang, til tross for skiboks. Andre jeg vet om med 50 lader hver gang når de kjører den strekningen med skiboks.
Det er FORHOLDET mellom forbruk og rekkevidde som har kvernet i hodet mitt siden jeg fikk bilen. Eller for å si det på en annen måte: Hvis ikke jeg etter hver tur hadde tatt frem kalkulatoren og regnet på kapasitet, så hadde jeg aldri vært skuffet eller misfornøyd. Da hadde jeg aldri tenkt over at det var noe å være misfornøyd med. Men dette satte seg mellom ørene mine og ødela mye av gleden for meg. Da var det vanskelig å bli kvitt de tankene, selv om batteritest hos autorisert verksted viste at alt var i skjønneste orden.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA