Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

finn_roen

Ja jeg tror du har rett, for min del skulle jeg ønske tesla inntil videre kunne deaktivere bremse funksjonen eventuelt endre sensiviteten ved bruk av CC
Det samme med sensitiviteten på auto vindusvisker hastighet, nå er den håpløst dårlig vindusviskerene går for fullt bare det er litt yr ute (håpløst)
Merker at jeg savner Model S med Ap1 ganske ofte her på Vestlandet  😥

Hodetelefoner

Sjeldent med phantom bremsing om dagen. Kart data som ødelegger nå.
Ikke opplevd phantom bremsing på et par oppdateringer

Tom

Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:50
Ja jeg tror du har rett, for min del skulle jeg ønske tesla inntil videre kunne deaktivere bremse funksjonen eventuelt endre sensiviteten ved bruk av CC
Det samme med sensitiviteten på auto vindusvisker hastighet, nå er den håpløst dårlig vindusviskerene går for fullt bare det er litt yr ute (håpløst)
Merker at jeg savner Model S med Ap1 ganske ofte her på Vestlandet  😥
Har du prøvd med rainx eller lignende på front kamera?

1000kwh

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. januar 2020, klokken 07:22
Sjeldent med phantom bremsing om dagen. Kart data som ødelegger nå.
Ikke opplevd phantom bremsing på et par oppdateringer
Samme erfaring etter å ikke ha opplevd «fartsgrensebremsing» på lang tid.. feks 40kmt på E18..  >:(

daggad

Eller at de slett ikke ser noen regn eller sluddbyger og holder viskerne i ro. På vei til jobb i dag stilte jeg over til maks manuelt. Dette er alt for dårlig Tesla !
Det er rett og slett trafikkfarlig å begynne å knote med skjermen for å finne manuell modus. Klarer de ikke å lage en skikkelig auto så må vi få en bedre manuell styring via venstre knapp.
Et annet godt eksempel jeg ser gang på gang er når det regner tungt og jeg kjører inn i en tunell. Da stopper de men kommer ikke på igjen når jeg kjører ut på andre siden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Handyman

Sitat fra: daggad på fredag 24. januar 2020, klokken 08:26
Eller at de slett ikke ser noen regn eller sluddbyger og holder viskerne i ro. På vei til jobb i dag stilte jeg over til maks manuelt. Dette er alt for dårlig Tesla !
Det er rett og slett trafikkfarlig å begynne å knote med skjermen for å finne manuell modus. Klarer de ikke å lage en skikkelig auto så må vi få en bedre manuell styring via venstre knapp.
Et annet godt eksempel jeg ser gang på gang er når det regner tungt og jeg kjører inn i en tunell. Da stopper de men kommer ikke på igjen når jeg kjører ut på andre siden.
Du vet at det finnes en knapp på enden av retningsviserarmen som starter viskerne og bringer opp menyen på skjermen? Ikke det du ønsker, men likevel ganske enkelt å sette hastighet manuelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Når jeg prøvekjørte Model 3 var visker-styring på skjerm noe jeg var veldig skeptisk på i forkant, men i praktisk bruk var det veldig lett ettersom knappene spretter opp automatisk, er store og plassert tett på fører på skjermen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:03
Begynner å bli ganske så lei CC og AP på Model 3, bilen småbremser ofte for møtende trafikk, og noen ganger bremser den ganske kraftig nesten bråbremsing, dette problemet var nærmest fraværende på Model S med Ap1.
Fikk min bil i oktober 2019 med HW3 og hadde håpet på betydelige forbedringer etterhvert som det kommer nye software oppdateringer, men problemet er de samme, autopilot har en uvane med å svinge kraftig til høyre i påkjøringsfeltet, dette har bedret seg med siste Software oppdatering men fremdeles betydelig, dette var også fraværende med Ap1.
Er det noe som kan gjøres for å bedre dette, innstillinger ect?
Sender dere inn bug report, når slike feil inntreffer? Jeg opplever att varsling med bruk av stemme kommandoer er ganske kranglete, så jeg har i grunnen gitt opp og sende slike varsler.
Tesla har ikke CC, det er TACC, altså AP uten autostyring. Det vil si at resten av systemet er aktivt.
Du er ikke den eneste som ønseker en ren fartsholder (CC), evt med radarstøtte (ACC).

daggad

Sitat fra: Handyman på fredag 24. januar 2020, klokken 08:46
Du vet at det finnes en knapp på enden av retningsviserarmen som starter viskerne og bringer opp menyen på skjermen? Ikke det du ønsker, men likevel ganske enkelt å sette hastighet manuelt.
Ja kjenner godt til den ! ;)
Det går an. Men hvorfor ikke la oss for eks starte med den knappen og så styre tempo videre med evt flere eller lengre press ?
En må altså kikke ned til venstre på skjermen når en kjører i dårlig sikt og finne disse stegene. Jeg synes dette er rett og slett trafikkfarlig. Vi som er veldige interesserte i bilen og studerer det meste vet jo disse tingene. Men for eks min frue er livredd den i regnvær.
Seriøst dette burde de fikse.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Handyman

Sitat fra: daggad på fredag 24. januar 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Handyman på fredag 24. januar 2020, klokken 08:46
Ja kjenner godt til den ! ;)
Det går an. Men hvorfor ikke la oss for eks starte med den knappen og så styre tempo videre med evt flere eller lengre press ?
En må altså kikke ned til venstre på skjermen når en kjører i dårlig sikt og finne disse stegene. Jeg synes dette er rett og slett trafikkfarlig. Vi som er veldige interesserte i bilen og studerer det meste vet jo disse tingene. Men for eks min frue er livredd den i regnvær.
Seriøst dette burde de fikse.
Helt enig i at det absolutt kunne vært løst på bedre måter.
Men det er "bare" å bruke knappen til man har overskudd/kapasitet og deretter trykke på skjermen. Irriterende ja, men ikke farlig.
Hvis din kone er livredd i regnvær, er min første tanke at hun kanskje ikke burde kjøre i regnvær, eller så bør hun vurdere sette den i manuell før hun begynner kjøreturen.

daggad

Ja men problemet er jo at selv i manuell må du styre dette nederst til venstre på skjermen. Som sagt er dette relativt greit for de fleste av oss med godt syn og vant til å trykke på skjermer. Men mange sliter med å være tilpasse seg med slikt. Og det er ikke volumet på musikken vi snakker om, det er sikten ut av bilen.
Jeg hørte mye om dette som en negativ før jeg fikk den men trodde ærlig talt det ikke skulle være så galt. Min 2011 Qashqai har en MYE bedre fungerende autofunksjon og i tillegg enkel manuell styring.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Boge

Sikkert noe galt med bilen min siden jeg ikke opplever fantombremsing på CC / Autopilot. Autofunksjon på viskere fungerer også mye bedre enn det gjorde på Tiguan 2013 modell som jeg hadde før.

Og hvis du ikke klarer å se symbolene nederst på venstre side på skjermen burde du kanskje ikke kjøre bil. Det er jo bare å trykke inn knappen på spaken til venstre hvis du er misfornøyd med autofunksjonen på viskere. Men det er klart jeg kan fort glemme det siden det er så sjelden jeg har det behovet.

Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

No-name

Sitat fra: Boge på fredag 24. januar 2020, klokken 10:12

Og hvis du ikke klarer å se symbolene nederst på venstre side på skjermen burde du kanskje ikke kjøre bil. Det er jo bare å trykke inn knappen på spaken til venstre hvis du er misfornøyd med autofunksjonen på viskere.

Minner meg om IPhone antenna og utsagnet: "You are holding it wrong! " 8)

DagfinnN

Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:03
Begynner å bli ganske så lei CC og AP på Model 3, bilen småbremser ofte for møtende trafikk, og noen ganger bremser den ganske kraftig nesten bråbremsing, dette problemet var nærmest fraværende på Model S med Ap1.
Livet er for kort til å irritere seg over en bil. Du har 2 valg:
1. Bytt til en annen bil/merke
2. Slapp og nyt det du liker med bilen. OTA vil nok tilslutt fixe dette selv om det føles som om det tar uendelig med tid.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daggad

Sitat fra: Boge på fredag 24. januar 2020, klokken 10:12
Og hvis du ikke klarer å se symbolene nederst på venstre side på skjermen burde du kanskje ikke kjøre bil.

Er dette seriøst det du synes er et godt svar til meg på det jeg skriver ?
Selv om du er på anonyme forum så kan det være greit å tenke på at man oppfører seg som ellers sammen med medmennesker.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA