Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til Think

Startet av RuneW, mandag 27. februar 2012, klokken 16:57

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mars 2012, klokken 11:45
Hvis det er likhet de ønsker, er vel parkeringsavgift tingen? (jeg antar ikke alle kjører bil til jobb hos dere)

Jo, ALLE kjører faktisk bil til jobben her, i alle fall på denne tiden av året. Vi er har ganske landlig beliggenhet og  kollektiv-tilbudet er ikke-eksisterende. En del av oss (bla undertegnede) prøver å sykle en del  på sommerhalvåret.

Når det er sagt: Hadde nettopp en prøve tur med et par til akkurat nå (ikke mye jobbing på meg i dag...) hvor den ene har vært en uttalt skeptiker og igjen: Bare lovord. Litt genuin interesserte rundt batterilevetid og servicekostnader - dessverre to dårlige kort når det gjelder Leaf. Men eks-skeptikeren syntes uansett bilen var meget flott, rask og behagelig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Nok en uttalt skeptiker har blitt "helbredet" i dag  ;D

Nå har snart alle 25 på jobben kjørt bilen i tur og orden...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Må si jeg humrer og følger med på utviklingen her, RuneW. Stå på! :D
Nissan Leaf

RuneW

Det kan virke som veldig mye av negativiteten og forutinntattheten egentlig sitter veldig "løst". De ler av elbiler fordi det er "det man skal"  - ikke fordi de egentlig har noe imot elbiler.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond.Strom

mulig jeg trekker dette litt langt, men her om dagen gikk jeg forbi en fossil bil som gikk på tomgang og fikk litt samme følelse som jeg får når noen røyker på bussholdeplassen.

Er fossilbilister de neste røykerne?

Aspiranten

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 12. mars 2012, klokken 13:09
mulig jeg trekker dette litt langt, men her om dagen gikk jeg forbi en fossil bil som gikk på tomgang og fikk litt samme følelse som jeg får når noen røyker på bussholdeplassen.

Er fossilbilister de neste røykerne?

Dette har jeg også tenkt på lenge. Tror nok dessverre at vi vil, slik vi nå ser med røking, observere at det kommer klasseskiller hvor de med lav utdannelse nekter å endre adferd, f.eks. fordi "livet er for kort til å bry seg". Klassisk tobaksargument som dessverre aktualiserer seg selv for de som bruker det...

Det man også bør ta inn over seg er jo at kombinasjonen piggdekk + diesel er jo som å røyke rundt ungene.

For ikke å bruke min diesel+pigg stasjonsvogn for mye så foretrekker jeg å gå når jeg skal på møter og ærender i byen her. Men selv om Molde er en knøttliten by så er det mer enn nok piggbrukere her til at luften blir stram å puste i på stillestående dager. Her om dagen hadde jeg pusteproblemer på en flere km lang strekning langs E39. Det er litt dumt bilene er utstyrt med så gode luftfiltere at sjåførene selv ikke kjenner den skaden de påfører byene...
Nissan Leaf

Aspiranten

Dog, skal vi vel ikke bli for høy på pæra selv om vi kjører "the next big thing" før alle andre  :)

http://www.southparkstudios.no/full-episodes/s10e02-smug-alert

Er det andre enn meg som kjenner seg igjen i mentaliteten de tar på kornet?  ;D
Nissan Leaf

johncl

Sitat fra: Aspiranten på mandag 12. mars 2012, klokken 19:23For ikke å bruke min diesel+pigg stasjonsvogn for mye så foretrekker jeg å gå når jeg skal på møter og ærender i byen her. Men selv om Molde er en knøttliten by så er det mer enn nok piggbrukere her til at luften blir stram å puste i på stillestående dager. Her om dagen hadde jeg pusteproblemer på en flere km lang strekning langs E39. Det er litt dumt bilene er utstyrt med så gode luftfiltere at sjåførene selv ikke kjenner den skaden de påfører byene...

Enig så enig. Har selv vært uten bil nå i en måned da bimmeren begynner å dra på årene og trenger litt mye og dyr service. Håpet var å kjøpe en Leaf men det ser ut som de planene må på hyllen en stund til.

Men som fotgjenger og busspassasjer så slo det meg hvor skitten og bråkete verden utenfor bilen var. Man kan si jeg fikk et lite Eureka av å erfare dette etter å ha åresvis vært isolert i min lille bil-boble. Men den har også blitt mye værre siden som jeg kan huske, da spesielt den utrolige stanken alle veier av Diesel biler, samt alle bråker mye mer med den gjenkjennelige traktor-knatringen. Det er rett og slett ubehagelig å gå på fortauet langs veiene pga dette. Jeg tror flere bileiere bør oftere "utsette" seg for dette for å kjenne litt på kroppen hvordan det har blitt.

Elbiler med null lokalutslipp og betraktelig lavere støy (hjulstøy slipper man da ikke) er jo en gudegave for fotgjengere (med mindre de blir påkjørt da de ikke hører de lengre) og ikke minst syklister. Jeg fatter ikke de som klarer å sykle til byen her i Bergen langs veier med diesel prump og CO2. Det kan da umulig være noe særlig sundt for lungene?

Jeg tror at dess flere som opplever dette, dess flere vil bli overbevist at elbilen er i stor grad fremtiden - så får man heller ha en vanlig forbrenningsbil som nummer to for langturene eller større transportbehov. Men å se så masse diesel 4wd'er levere unger i barnehagen er en utrivelig virkelighet, og noe vi alle spøkte om var "veldig amerikansk" for 10 år siden. Synd at majoriteten har blitt helt som de. Snakk om latterlig statusobjekt.

Vel vel, vi kan jo trøste oss med at elbilene kommer sakte men sikkert å ta over for "fossile biler". :)
Perlehvit Leaf 2014

Thomas Parsli

Å kjøre elbil kan være samme aha-opplevelse som å resikulere;
man blir oppmerksom på sitt eget forbruk og begynner å tenke miljø.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. mars 2012, klokken 11:00
Å kjøre elbil kan være samme aha-opplevelse som å resikulere;
man blir oppmerksom på sitt eget forbruk og begynner å tenke miljø.

Som Sunnmøring så var den første aha-opplevelsen med kildesortering at hvis vi var flinke til å sortere så kunne vi klare oss med halv renovasjonsavgift. ;)  Var ganske fornøyd med å få til det, i en familie på 7.  Etterhvert har noen av ungene forlatt redet, og vi blir stadig flinkere til å sortere, så nå er det ikke alltid vi har full dunk med halv avgift engang. Kommunen samler inn plast og papir. Matavfall ordner vi med selv.

Men jeg er enig i at du blir mer oppmerksom på eget forbruk når du begynner å kjøre elbil, når selv bare en liten tur til butikken gir synlig utslag på "tank"-måleren. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. mars 2012, klokken 11:00
Å kjøre elbil kan være samme aha-opplevelse som å resikulere;
man blir oppmerksom på sitt eget forbruk og begynner å tenke miljø.

Jeg trodde jeg kjørte økonomisk med min gamle bensinbil, men som Thomas sier, nå får jeg en mye mer direkte tilbakemelding på forbruk og nå lar jeg det gå litt sport i lavt forbruk. Dette synes tydelig i Carwings hvor jeg startet på 0.28 og ser tydelig at effektiviteten i kjøringen min stadig blir bedre. Etter en drøy uke er jeg nede på 0.17 kwh/km (det hjelper selvsagt at grisekjøringen for å imponere kolleger har avtatt noe den senere tid...).

Det som er så artig med Leaf'en er at du kan kjøre den superøkonomisk, men samtidig kan du "blåse ut" noen ganger og legge noen bak deg ut fra et lyskryss - den er i stand til begge deler!

---

På den "triste" side: Min eks-elbilskeptiske kone er i ferd med å annektere bilen... ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

johncl

Jepp, og hadde de fleste hatt en mobil/tablet app eller noe annet display i huset som viste strømforbruket til enhver tid + noe statistikk så ville kanskje folk hatt mer fokus på å redusere forbruket i så stor grad som mulig. Dette gjelder forsåvidt også alle andre innkjøp som mat og lignende, å få synliggjort slike tall hjelper ofte på de økonomiske valgene.

Jeg var ganske overrasket av at f.eks. spillekonsollen Nintendo Wii bruker bare under 20 watt under load og rundt 13 watt i idle. I forhold til f.eks. XBox360 og PS3 er dette vanvittig mye lavere. Om man hadde hatt en treningsøkt på en halvtime hver dag så kunne man faktisk generert nok strøm til 5 timer spilling (ekskluderer tv'en da :) ). Men jeg oppdaget også at når Wii er i standby modus så trekker den rundt 10 watt hvis man ikke har skrudd av Connect24 som er default på, som er mer enn de andre i standby. Man kan holde inne on/off knappen til den blir rød og da er dette skrudd av og nede på litt over 1 watt standby.

De fleste som har en PC durende hele tiden kan spare en del strøm på å kjøre maskinen i standby/hibernate, evt skru den av og bruke f.eks en tablet for å sjekke mail/surfe "for en fix". :) - Det finnes også en del gode små Atom baserte PCer i dag som trekker rundt 20 watt og egner seg ypperlig til det meste bortsett fra seneste 3D gaming og heavy programmering eller photoshopping. De fleste laptoper er da klart veldig energi-effektive i forhold til en typisk PC setup.

Jeg syntes at det burde komme et treningsstudio hvor alle spinning syklene er koplet mot generatorer som lader el-biler i garasjen under. :)
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: johncl på tirsdag 13. mars 2012, klokken 14:03
Jeg syntes at det burde komme et treningsstudio hvor alle spinning syklene er koplet mot generatorer som lader el-biler i garasjen under. :)

Hmmm.... Å lyve om dette er kanskje noe for å fyre opp de mest hardbarka elbil-motstnaderne?   "Ikke nok med at vi parkerer gratis, har null mva osv, men når du sliter deg ut på studioet så lader du bilen min gratis også!" ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Hos oss bruker vi padder (skjøteledninger med 3-5 uttak for andre produkter) med fysiske av/på brytere på alle produktene vi har stående i huset.

Ingenting står dermed på standby hos oss, bortsett fra laptoppene som blir brukt til alle døgnets tider. Vi har også strømstyring på oppvarmingen og den står avslått når vi ikke er hjemme. I vintermånedene er også varmtvannstanken koblet til tidstur slik at denne er avslått på dagtid når næringslivet i regionen har mer bruk for strømmen.

Jeg ønsker mer enn gjerne forbruksmålere velkommen til folks hus. Gjerne digitale med egen prisutregning, til enhver tid koblet til strømleverandørens spotprisdatabase. Først da vil vi få ett ordentlig fritt marked hvor forbrukerne selv regulerer det faktiske forbruket. Slik det fungerer nå så er det svært mange som ikke aner hvordan strømregningen egentlig fungerer...
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. mars 2012, klokken 14:39
Jeg ønsker mer enn gjerne forbruksmålere velkommen til folks hus. Gjerne digitale med egen prisutregning, til enhver tid koblet til strømleverandørens spotprisdatabase. Først da vil vi få ett ordentlig fritt marked hvor forbrukerne selv regulerer det faktiske forbruket. Slik det fungerer nå så er det svært mange som ikke aner hvordan strømregningen egentlig fungerer...

Ja, det kunne jeg tenkt meg også. Mener å huske det var en slik måler over komfyren i gamle hus. Tanta mi hadde i alle fall det, og jeg har sett det flere steder. En slik nål som beveget seg når du skrudde på noe som dro litt strøm :)

Og er det ikke slike de reklamerer med på TV for "for better days" eller hvem det nå er? Utskifting av strømmålere til øyeblikksmålere er vel i kjømda, men det vil sikkert ta noen år før det er på plass, og intil da må vi forbrukere ta kostnaden med bytte selv. Må nesten regne på hvor mye en klarer å spare, men mer gjennomtenkt strømstyring er det nok litt å hente på.

Har sett noen imponerende løsninger på nett som bruker tellstick (http://www.telldus.se) og lar deg styre absolutt alt fra hvorsomhelst - litt som i Leaf'en. ;)


Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA