Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til Think

Startet av RuneW, mandag 27. februar 2012, klokken 16:57

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mars 2012, klokken 12:31
Når det gjelder brann mens man sover er brannalarm en enkel løsning.

Brann i bolig skyldes som regel helt andre ting enn oppvaskmaskin, vaskemaskin og lading av elbil.
Men det er mulig jeg ikke forstår denne ordentlig: http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Brannarsaker-i-boliger

Heller ikke http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner får disse maskinene til å fremstå som spesielt farlige å bruke om natten (forutsatt at man har brannalarm).

Hei Thomas

Dersom du ser på statistikken din så står elektriske branner + "ubestemmelige branner" for nesten hele brannstatistikken alene.

Og hvis du ser på den siste oversikten så vil du se at vaskemaskiner og tørketromler står for over 150% flere branner enn panelovner. Alle som har hatt barn vet hvor farlig det er hvis barna kaster klærne sine oppå panelovnen. Det bør tegne ett visst risikobilde for de fleste av oss! At komfyr troner soleklart øverst på risikoen er rimelig lettfattelig.

Når det gjelder brannvarslere så er det en selvfølgelighet for alle, mener jeg :D Men en tommelfingerregel sier følgende: Branner bruker sekunder på å spre seg oppover, minutter bortover og timer nedover.

Skal man bygge hus ut ifra denne regelen så vil man i et brannsikkert hus bygge vaskerom og kjøkken på loftet, og soverom nede i kjelleren hvor det uansett er kaldt og svalt, slik de fleste av oss foretrekker det. Da får man både økt komfort, økt sikkerhet og mindre varmeforbruk på oppvarming av nettopp kjøkken og stue som ligger øverst i huset. Slik mange hus er bygget idag så forsvinner varmen opp gjennom taket og inn på soverommene hvor vinduene står åpne på for å holde kjølige til natten, samtidig som at rømningsveiene er risikable mtp. beinbrudd o.l. ved hopp ut av vinduet. Noe særlig mer tid til å rømme enn det får man ofte ikke. Dersom man sover i kjelleren har man god tid til å sikre samboer, barn, verdipapiper, familiebilder m.m.

cra: jeg har fått med meg tipset om å legge en varmekilde øverst ved opptenning, men som gammel telter og bålfyrer i regnvær så er gamle vaner vonde å vende... Ja omtrent som en fossilbilist  ;)
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 13:01
Skal man bygge hus ut ifra denne regelen så vil man i et brannsikkert hus bygge vaskerom og kjøkken på loftet, og soverom nede i kjelleren hvor det uansett er kaldt og svalt, slik de fleste av oss foretrekker det.

Ja, det hadde sånn sett ikke vært så dumt. Spørs hva forsikringsselskapene sier til det, mtp potensielle vannlekasjer fra slikt maskineri, og rørleggerkostnader mm tilsier vel også at det kanskje er en grunn til at det gjøres slik. Muligens også komfort mtp lyd fra maskineriet når det går for fullt. :)  Men jeg ser absolutt logikken, ja.

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 13:01
cra: jeg har fått med meg tipset om å legge en varmekilde øverst ved opptenning, men som gammel telter og bålfyrer i regnvær så er gamle vaner vonde å vende... Ja omtrent som en fossilbilist  ;)

Kan du å fyre, så gjør det for all del på den måten du er vant til. Ingen grunn til å endre rutine bare for å endre; når det brenner så brenner det jo.  Jeg gjorde det på måten med brikett (eller papir) nederst før, og det funket bra i den gamle ovnen. I vår nye rentbrennende ovn (som knapt produserer hverken  røyk eller aske!  ??? ) funker det best med den "nye" metoden - jeg synes det er enklere å få fyr slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Ja, min samboer er også "utent" på den ideen pga. nettopp vannskader, men vi har en 20-30 ferdighuskataloger liggende her siden vi drømmer om å bygge, og i nesten alle katalogene er det tegnet inn enten ett fullverdig bad m/ dusj eller ett toalett i 2. og 3. etg., alt etter hvilken bolig det er snakk om. Så det er jo ikke noe nytt sånnsett. Og dersom man også støper en potte tett plastform som kan fungere som ett slags badekar inn i selve veggkonstruksjonen på vaskerommet så vil man eliminere den risikoen.

Men som den ene boligbyggeren vår her oppe sa når vi hadde møte: Folk vil ikke ha forandringer, folk vil bygge de samme husene som foreldrene bygget for 30-40 år siden. Tradisjonelle hus er det vi selger mest av.

Nissan Leaf

gbzdoc

Vannlekasjer trenger man ikke bekymre seg for så lenge det bygges etter normal moderne våtromsstandard.

Støy kan dempes... ;-)

gbzdoc

Vannlekasjer trenger man ikke bekymre seg for så lenge det bygges etter normal moderne våtromsstandard.

Støy kan dempes... ;-)

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mars 2012, klokken 12:31
Når det gjelder brann mens man sover er brannalarm en enkel løsning.
Vel... det kan absolutt berge livet til deg og dine (...og anbefales. Jeg har kombinert tyveri/brann alarm fra Securitas med hele 5 bevegelsesdetektorer og 5 branndetektorer i huset), men du vil likevel kunne få betydelige brannskader på hus/inventar og i verste fall totalskadet/nedbrent hus.

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mars 2012, klokken 12:31Brann i bolig skyldes som regel helt andre ting enn oppvaskmaskin, vaskemaskin og lading av elbil.
Men det er mulig jeg ikke forstår denne ordentlig: http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Brannarsaker-i-boliger

Heller ikke http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner får disse maskinene til å fremstå som spesielt farlige å bruke om natten (forutsatt at man har brannalarm).
Jeg vil nesten si du ikke har forstått statistikken ordentlig ja. Jeg har ellers selv vært med som sakkyndig under brannetterforskning i noen saker der man i utgangspunktet mistenkte elektrisk årsak.
Først... den ene tabellen du henviste til viser antall boligbranner ulike elektriske apparater og komponenter har vært involvert i som brannkilde, i løpet av en periode på 4 år (2004-2008). Summen av "Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner (129)" og  "Tørketromler, tørkeskap (76)" er tross alt 205 branner (51/år)!!! Tar man med uspesifiserte "Andre apparater (82)" og "Annet utstyr (50)" er man på 337.

Når det gjelder "Elektrisk årsak" er det nevnt noen få spesifikke årsaker som Jordfeil, Serielysbue, Krypestrøm og Termostatsvikt, men den største under elektrisk årsak er "annet". Elektriske apparater kan vel faktisk også inngå i alle de 5 kategoriene da slike feil kan være både i selve boliginstallasjonen (kabler, koblingsbokser etc) og i elektriske apparat.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Sitat fra: Helge på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:10
Jeg vil nesten si du ikke har forstått statistikken ordentlig ja.

Det jeg kommenterte var variabel strømpris og bruk av vaskemaskin/oppvaskmaskin om natten.
Man må gjerne mene disse er dødsfeller, men statistikken tilser noe annet. (jeg heller mot at jeg har forstått den...)

Problemstillingen er jo ikke om man skal bruke disse apparatene, men om variabel strømpris gjør at man bruker disse på "feil" del av døgnet.

Nå er jo oppvarming og varmt vann de største energislukene i boliger, så jeg tror ikke man bør henge seg opp i energieffektive hvitevarer...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Det er snakk om peaks.

Dette er ett helt random bilde fra google-bildesøk.

Se på de to store toppene. Dersom vi kunne minsket disse og fordelt presset på timene før og etter de to stygge toppene ville mye kunne vært gjort mtp. krav til strømnettet! Det er lite forskjell fra kl. 17 og kl. 20 i forhold til risiko på aparatene, men belastningen på strømnettet blir vesentlig mindre når man flytter forbruket sitt bare en time og to...

Når du bor i en region med stor manko på strøm som her i midt-norge så blir man mere bevisst. Storindustrien her oppe suger ut strømmen på dagtid, derfor har vi alt i huset avslått på dagtid når vi ikke er hjemme. Dette jevner ut belastningen på strømnettet, samtidig som dagsprisene blir billigere for bedriftene og vi får billigere nettleie som gevinst.

Jeg slengte bare på det lille man sparer på "time for time" prisen som en ren og pen liten bonus, jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere sånn opp i bare de tallene. Det kommer jo utelukkende som en bonus siden man uansett sparer strøm på dagtid :)
Nissan Leaf

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:22
Det jeg kommenterte var variabel strømpris og bruk av vaskemaskin/oppvaskmaskin om natten.
Man må gjerne mene disse er dødsfeller, men statistikken tilser noe annet. (jeg heller mot at jeg har forstått den...)
Vel... jeg gjentar: brannstatistikken du selv henviste til beskriver at antall boligbranner der vaskemaskiner, oppvaskmaskiner,  tørketromler og tørkeskap har vært involvert som brannkilde har vært 51 per år for de årene statistikken omhandlet. Hver av de 51 gangene pr år dette skjer hos en eller annen husstand vil jeg foretrekke at det skjer mens den/de som bor der ikke sover!

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:22Nå er jo oppvarming og varmt vann de største energislukene i boliger, så jeg tror ikke man bør henge seg opp i energieffektive hvitevarer...
Der er vi delvis enige Thomas. Den elektriske lasten som er aller best egnet å styre hos oss sluttbrukere er relativt store belastninger som har "lang tidskonstant" som eksempelvis varmtvannstanker og varmekabler. De aller verste topplastperiodene er typisk om morgenen og sent på ettermiddagen på de kaldeste vinterdagene og da hjelper det strengt tatt like godt om man flytter tidspunkt for middagslaging eller vasking av klær og kopper som å slå av varmtvannstanken et par timer  :)

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:34

Jeg slengte bare på det lille man sparer på "time for time" prisen som en ren og pen liten bonus, jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere sånn opp i bare de tallene. Det kommer jo utelukkende som en bonus siden man uansett sparer strøm på dagtid :)

Spare strøm er selvsagt bra. 1kW spart er fort en krone spart. Flytte forbruk fra dag til natt har ikke helt det samme potensialet. 1 kW om dagen erstattet av 1 kW time om natten er gjennomsnittlig 5 øre spart.

Et par ting kan monne slå av varmtvann beholderen om dagen, og på om kvelden dersom den er stor nok til å lever det du bruker av vann om dagen. Det andre er elbil lading om natten. Resten er av liten betydning.

Det er snakk om peaks.

Se på de to store toppene. Dersom vi kunne minsket disse og fordelt presset på timene før og etter de to stygge toppene ville mye kunne vært gjort mtp. krav til strømnettet! Det er lite forskjell fra kl. 17 og kl. 20 i forhold til risiko på aparatene, men belastningen på strømnettet blir vesentlig mindre når man flytter forbruket sitt bare en time og to...
Denne kurven er da faktisk for et år ikke et døgn.

Her er priskurven for idag:
Som dere ser er forskjellen mellom høyeste og laveste snaut 4 øre . For Oslo 24 øre maks, litt over 20 øre min + MVA blir 5 øre spart /kW time med å slå av varmtvann beholleren kl 6 om morgnen og på igejen etter 12 om natten. Med 2 kW i 6 timer om natten får jeg varmet opp 200l vann fra 8 til 60 grader. og det holder for en dusj til meg og kona, vips har vi spart 200 kr på et år.

Enkelt dager er det noen få timer med blodpris men kurven under er mest vanlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Jeg la inn det bildet utelukkende for å illustrere hva terminologien "statistiske topper" er, Griffel.

Ellers ser jeg at du snakker om pris igjen, du gadd ikke å lese mitt forrige innlegg? :)
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 15. mars 2012, klokken 00:40
Ellers ser jeg at du snakker om pris igjen, du gadd ikke å lese mitt forrige innlegg? :)
Jo da, men det er ikke så mye en kan gjøre ut over det å lade om natten og slå av varmtvann beholder om dagen.
Spare strøm kan en gjøre hele døgnet.

Og de omtalte stygge toppene var da spesielle månder ikke timer på dagen.
Prisen på strøm over døgent gjenspeiler jo forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
Varier nettleia over døgnet, det var kanskje den som burde det?
Nettet må uansett diminsjoneres for den "kaldeste dagen" så det er ikke mye å henet med tanke på å spare "spare nettet" untatt på nettopp de 5 kaldeset dagene i året.
Bedre hadde vært om en kunne flytte noe forbruk fra Januar til Juli.
På disse 5 kaldeste dagene er det også en del å spare i kr på å flytte forbruket fra 8-10 på dagen til neste natt.
Hyundai Ionic.

Aspiranten

Her er det ikke nok strømnett og kraft til at alle private boliger kan bruke masse strøm samtidig som den kraftintensive industrien kan bruke masse strøm.

Det er ingenting i veien for å skru av varmeovnene mens man er på jobb. Dette kan fort bli 10kW per time, altså rundt 80kWt (fire ganger Leaf batteriet) hver eneste dag mens man er på jobb. Med tykkere isolasjon i veggene vil det også gjøre susen for å holde på varmen slik at det er behagelig når man kommer hjem igjen, selv om ovnene har vært avskrudd.

Grunnen til at prisene er såpass flate i Norge er fordi vannkraften kan reguleres på sekunder. I Sverige har de nytt godt av strømpriser bortimot 14kr per kWt i enkelte timer, så...

Nissan Leaf

Helge

Sitat fra: Aspiranten på fredag 16. mars 2012, klokken 09:49I Sverige har de nytt godt av strømpriser bortimot 14kr per kWt i enkelte timer, så...
Hvis man kun snakker om "enkelte timer" så har vi vært over 12 kr/kWt i enkelte deler av Norge også! Det var imidlertid ikke på sprengkalde vinterdager og hadde ikke noe med distribusjonsnettet (som jeg er mest bekymret for) å gjøre... snarere produksjonskapasitet og delvis flaskehalser i sentralnettet.

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på fredag 16. mars 2012, klokken 09:49
Her er det ikke nok strømnett og kraft til at alle private boliger kan bruke masse strøm samtidig som den kraftintensive industrien kan bruke masse strøm.
Sitat fra: Helge på fredag 16. mars 2012, klokken 11:03
distribusjonsnettet (som jeg er mest bekymret for)
Dette er ikke noe å være bekymret for, de nye målerene vi alle må ha innen 2016, inneholder en kontaktor som kan fjernstyres, slik at nettselskapet kan kobe ut enkelte hushildninger noen timer når det er strengt nødvendig. ;D
Hyundai Ionic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA