Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: iMiev 2011 eller 2012

Startet av Arnie, fredag 24. februar 2012, klokken 08:31

« forrige - neste »

Arnie

Norsk Elbilforening inviterer til oppstarten av Trøndelag Elbilforening.
Vi søker derfor dere som ønsker å slå et slag for elbilen i Trøndelag.


Du inviteres herved til oppstartsmøte onsdag 15. februar kl 20:00. 

Sted: Granåsveien 15 på Brøset i Trondheim.
(same bygg som YIT, like ved Tore Ligaard AS vindu/dører)
Vi ønsker flest mulig brukere og aktører velkommen.

Norsk Elbilforening er en forbruker- og interesseorganisasjon for deg med elbil, og har over halvparten, eller ca 3000 av landets elbilister som medlemmer. Her kan både privatpersoner og bedrifter være medlem.


Foreningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

I 2012 har Norsk Elbilforening som målsetning å danne lokallag i Trøndelag, for å bygge opp under den stadig voksende elbilinteressen..

Målet er altså oppstart av en lokal elbilforening, organisert under Norsk Elbilforening. Lokalforeningens formål er å være elbilisters lokaletalerør for regionen, samt diskusjonspartner og rådførende organ til lokale aktører og lokal forvaltning. Her skal hvem som helst kunne være medlem, uavhengig av bilmerke.

Arbeidet til en lokalforening bør være å fremme elbilismen og vinkling for å oppnå best mulig utvikling av goder og infrastruktur i regionen. Vi ser for oss å flagge saker som:

- Bedre utbygging av normal-ladestasjoner
- Positivt påvirke til utbredelsen av flere hurtigladestasjoner

- Styrke de generelle godene for elbiler og fokusere på mulighetene
- Finne og stimulere til synergieffekter mellom stat, kommune, bedrift og private innen elbilområdet
- Utadrettet organisasjonsvirksomhet som elbilparade, stands i lag med lokale forhandlere og ulike mediebegivenheter 

- Avholde elbiltreff/arrangement for foreningens medlemmer
- Ombygging og reparasjoner, bytte av batterikjemi, elektrotekniske endringer, dokumentasjon og godkjenning

Har du litt eller mye lyst til å være med på oppstarten av Trøndelag Elbilforening, har innspill til lokal aktivitet, eller har spørsmål,  møt opp eller kontakt undertegnede.

Med elektrisk hilsen

Snorre Sletvold
Norsk Elbilforening
Telefon 90088848
snorre@elbil.no
www.elbil.no
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

elektrolux

Bra, men tror ikke du hadde trengt å fylle opp omtrent alle merkespesifikke tråder med link hit. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Kanskje litt freidig forum-oppførsel dette, men jeg antar at mange gjør som meg og stort sett bare titter på de merkespesifikke trådene. Derfor litt ekstra PR. Unnskyld.

Og jeg syntes ikke jeg kunne gjøre forskjell. Reva-folk er like velkomne som Leaf-gjengen.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

hma

Da vil vi (nok en gang) ønske alle velkommen til møte i kveld kl 20

Oppmøte ved Granåsveien 15 på Brøset i Trondheim (same bygg som YIT, like ved Tore Ligaard AS vindu/dører).

Møteplan:
  1.  Velkommen,
  2.  Innledning ved leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold
  3.  Akiviteter i regi av Trondheim Kommune, Håkon Markussen (skrevet av Bjørn Ove Berthelsen)
  4.  Nissan Leaf-  nytt og nyttig, ved Witro Bil
  5.  Pause - kaffe og noe å bite i
  6.  Bygging av ladeinfrastruktur, ved Gøran hos EV Power
  7.  Innformasjon om fokusgruppeintervju og brukererfaringer ved Marit Toftaker, Stipendiat doktorgradsprosjekt ved NTNU (E-Car) om elbil.
  8.  Valg av styre
  9.  Annet

Vel møtt!

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Takk til alle for oppmøte i går ved etablering av Trøndelag Elbilforening! :)


Kort oppsumering:

1. Trøndelag Elbilforening ble stiftet 15.02.2012 med følgende medlemmer i styret:

    - Audun Asphjell
    - Houchang Fathi
    - Ståle Langolf
    - Håkon Markussen (leder)
    - Per Magnar Skånøy

Styrets første oppgave blir å gjennomføre konstitusjonsmøte, manifestere Norsk Elbilforenings vedtekter, egne vedtekter og fordele interne verv.

Øvrige primæroppgaver kan være:
    - Være trønderske elbilister sitt talerør mot forvaltning og kommersielle aktører - bygge opp kontaktnett mot disse.
    - Organisere og tilrettelegge for elbilmarkeringer og treff.
    - Ambassadør mot publikum og lokale media, samt bidra til å rekruttere nye elbilister.
    - Jobbe for bytte av batterikjemi på eldre elbiler.


I bagasjen fikk styret tildelt kr 20'000NoK fra Norsk Elbilforening, noe vi setter stor pris på.


Trondheim Thinkers er en undergruppe av Trøndelag Elbilforening. Det er åpent for alle å opprette andre undergrupper innenfor øvrige bilmerker, alt etter som behov, og det vil være mulig å søke om aktivitetstilskudd.
Trondheim Thinkers har allerede søkt om bidra til å kjøpe ut viktig verkstedutstyr for Think Classic fra Ford.

Jeg håper og ønsker at samtlige som deltok på møtet kan bidra med innspill og drahjelp videre. Send epost eller ring om du har noe på hjertet.

Vennlig hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

arnejorg1

Takk for ett bra møte. Regner med at det blir opplyst i dette forumet neste gang det blir møte.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Elmanuell

Orkanger. Ny Nissan Leaf min første elbil :)
Tidligere fossilslave.

hma

Under følger et enkelt referat med oppsummering av konstitusjonsmøtet mandag 5. mars 2012.

Vi planlegger neste møte uke 16 (kommer tilbake til dato). Da skal vi forsøke å få til en tema/diskusjonskveld hvor vi inviterer Politiet, Statens Vegvesen og Trondheim Kommune. Foreløpig er ikke noe avklart eller bekreftet, men det er i alle fall planen.


Konstitusjon av styret

Leder ønsket velkommen og orienterte om møteplan. Vedtektene til Norsk Elbilforening ble delt ut og gjennomgått i grove trekk.
Det ble diskutert hvilke tilleggsoppgaver lokalforeningen, Trøndelag Elbilforening, skulle påta seg samt hvordan vi skal representere Norsk Elbilforening.
Deretter ble styret satt sammen ut i fra hver enkelt sine egenskaper og ønsker:

Markeds- og regnskapsansvarlig:
Ståle Langolf

Presseansvarlig og sekretær:
Audun Asphjell

Prosjekt- og aktivitetsansvarlige:
Fathi Houchang
Per Magnar Skånøy

Kontakt mot regional forvaltning (Statens Vegvesen, Trondheim Parkering, Trondheim Kommune):
Per Magnar Skånøy

Leder
Håkon Markussen


Styrevervets varighet er 1 år. Eventuell fratredelse meldes til valgkomité så tidlig som mulig (valgkomité er p.t. ikke utnevnt, men planlegges ved neste møte).


Styrets øvrige oppgaver

- Følge opp kommersielle aktiviteter rundt hurtiglading i og rundt regionen. Påvirke i retning mot en sømløs betalingsmodell som fremmer enkel ferdsel med elbil. Påvirke flere aktører til å levere løsninger slik at man ikke ender i en monopolsituasjon. F.eks med mindre hurigladere (20kW) ved kjøpesentra, bensinstasjoner og andre kjeder.

- Følge opp skilting for elbiler og sørge for at myndigheter (Politi, Statens Vegvesen) og elbilister er harmoniserte i forståelse og praksis.

- Parkering og lading. Bidra til utvikling av parkerings- og ladetidsbestemmelser. 2-3timer er ikke tilstrekkelig og hindrer bruken.

- Være elbilister sitt talerør mot lokal forvaltning og kommersielle aktører

- Formidle sunne elbilholdninger for å fremme sikker bruk og trygg ferdsel

- Markedsføre elbilisme og støtte undergrupper som 'Trondheim Thinkers'


Aktivitetsplan
I første omgang skal vi forsøke å arrangere informasjons- og diskusjonsmøte uke 16 hvor politiet, Statens Vegvesen og Trondheim Kommune deltar.

Dernest skal vi forsøke å få til en stor aktivitetsstand 14-16. juni i forbindelse med Zero Rally 2012 på torget i Trondheim.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Dersom vegvesenet stiller, kunne dere kanskje tatt opp dette med bytte av batteri, og bytte til annen kjemi.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. mars 2012, klokken 12:33
Dersom vegvesenet stiller, kunne dere kanskje tatt opp dette med bytte av batteri, og bytte til annen kjemi.



Hva skal vegvesenet bidra med der?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

Informasjon om framgansmåte for å få et bytte av batterikjemi godkjent.

Pr. idag fraskiver alle seg ansvar, og viser til urealistiske krav om godkjenning fra fabrikk, eller uavhengige laboratorium, som måtte brukt tid og resurser tilsvarende flere 100000 talls kroner for å kunne godkjenne en slik ombygging.

Hva med egenerklæring på at gitte punkter er oppfylte.

F.eks automatisk ladestopp bassert på cellespenning, dobbelisolering der fare for knissning og kortsluttning forekommer, bruk av orange kabler i stor nok dimensjon etc. Alt logisk for dem som har litt peiling og yrkesstolthet, men uansett et lurt krav for førstegangsbyggeren som har kjøpt en defekt classic, og som vil ha den på veien raskest mulig og billigst mulig og med ny kjemi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Uten å love for mye, er planen er at Trøndelag Elbilforening skal gjøre framstøt for muliggjøring av batterikjemibytte.
Som Elektrolux påpeker er det meningsløst å kreve kollisjonstest av kjøretøyet. Kravene må være rimelige, løsbare, men også ivareta sikkerhet.

Dette er ikke det enkleste å ta tak i og det blir heller ikke vår første sak. Øverst på agendaen er for tiden skilting for elbilister; nærmere bestemt påbudt sving/kjørefelt + "gjelder ikke buss og taxi".

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Helge

Sitat fra: hma på tirsdag 27. mars 2012, klokken 08:34Øverst på agendaen er for tiden skilting for elbilister; nærmere bestemt påbudt sving/kjørefelt + "gjelder ikke buss og taxi".
Helt enig i at dette er en viktig sak... men videre:

Det er sikkert diskutert i det nye styret(?), men jeg mener også Trondheim kommunes lille "torpedo" mot insentivet gratis parkering på offentlige plasser burde utfordres. De har ikke gjort noe for helt å ødelegge dette parkeringsinsentivet, men de har gjort noe som ikke gjør dette insentivet så gunstig som det BURDE være. Da tenker jeg på Trondheim kommunes ganske konsekvet/utbredte opplegg med maks parkeringstide på 5 timer i de sentrale deler av Trondheim.

Men kan diskutere i det vide og brede om folk som skal på jobb i eksempelvis Midtbyen KUN burde ta buss eller alternativt gå eller sykle, men det er nå engang slik at mange fremdeles kjører egen bil og DET ikke er forbudt :D  Det kan være mange årsaker til dette (både noen dårlige unnskyldninger og noen litt bedre forklaringer). Uavhengig av om det er for å kunne hente barn både i barnehage og fra SFO på skolen og at bussen ikke går forbi begge og eller går til praktiske nok tidspunkt osv (eller andre årsaker) så er det nå slik at en del kjører bil til jobb i Midtbyen. Jeg synes det haddde vært flott om mange flere av disse gikk over til å kjøre elbil og mener at det (som et like midlertidig tiltak som vel alle de andre insentivordningene for elbil ER) burde være mulig å stå parkert i en hel arbeidsdag uten å måtte forlate eksempelvis et møte for å flytte bilen fordi man ellers står ulovlig (over 5 timer). Nå er det vel noen som tar sjanser og ikke flytter elbilen og andre som faktisk går ut og om ikke flytter den til en annet plass så flytter den litt innenfor den plassen de står på... eller i hvert fall flytter på parkeringsurskiven.

Jeg mener imidlertid at slikt blir for tøvete. Når elbilene unntas fra avgiftsplikten som står på skiltene burde de også kunne unntas fra 5 timersgrensen. Dette bør jo selsagt også være en del av de midlertidige insentivene og fjernes når det blir så mange elbiler at dette i det hele tatt blir et praktisk problem. Jeg "syter ikke" på egne vegne  ;D da jeg selv bor svært nær min arbeidsplass på Gløshaugen og sykler eller går til jobb.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

cra

Sitat fra: Helge på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:49
Jeg mener imidlertid at slikt blir for tøvete. Når elbilene unntas fra avgiftsplikten som står på skiltene burde de også kunne unntas fra 5 timersgrensen. Dette bør jo selsagt også være en del av de midlertidige insentivene og fjernes når det blir så mange elbiler at dette i det hele tatt blir et praktisk problem. Jeg "syter ikke" på egne vegne  ;D da jeg selv bor svært nær min arbeidsplass på Gløshaugen og sykler eller går til jobb.

Ja, det ville i alle fall sikkert være en flott gulrot for mange, at de i tillegg til å stå gratis kan stå hele dagen, mens de med fossilbil må ut og flytte på den og mate penge-dyret.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: Helge på tirsdag 27. mars 2012, klokken 10:49
Når elbilene unntas fra avgiftsplikten som står på skiltene burde de også kunne unntas fra 5 timersgrensen.
Bra innspill Helge, jeg støtter dette og vil bringe saken videre :)

For øyeblikket jobber foreningen med å etablere kontakter og relasjoner mot relevante aktører og bidragsytere. Jeg ser det som et poeng å komme gravis i gang for å gi oss tilkjenne og oppnå best mulig dialog og gjennomslagskraft.
Vi er på god vei mot et fint samarbeide med Trondheim Kommune sin miljøenhet hvor vi kan samkjøre våre mål og vårt budskap.
Foreningen vil også gjennomføre dialog med Trondheim Parkering i nær framtid.

Jeg er opptatt av at Trøndelag Elbilforening ikke skal love mer enn vi kan holde. Vår innsats er dugnadsbasert og sett i lys av organisasjonens unge alder må vi begynne med litt "enklere" oppgaver og utvikle oss videre derifra.
For øyeblikket jobber vi mot et allmøte/diskusjonsforum hvor tema er skilting. Det er alt jeg kan si foreløpig, men ønsker som nevnt å utfordre/endre de "etablerte" parkeringstidsbestemmelsene. :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA