Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

ThomasEL

Det har vært diskutert før, og noen mener de har fått det til. Men jeg har fortsatt ikke fått det til, og lurer derfor på om noen har funnet en "vanntett" metode som fungerer hver gang.

Er det noen måte å unngå at bilen slår av "motoren" når man kortvarig forlater førersetet..?

Bare jeg skal en kort tur bak i bagasjerommet med noe, så har bilen "slått seg av" når jeg setter meg inn igjen.

Jeg føler jeg har prøvd det meste. Sette i "P", sette i "N" og håndbrekk, nøkkel igjen i bilen, nøkkel med ut av bilen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Jeg trodde jeg hadde løst det ved å sette bilen i N og P. Fikk den til å stå på i over to timer, med klima på og kunne sette meg inn uten at den skrudde seg av. Men det er noe med hvilken rekkefølge man gjør ting, for det fungerer ikke hver gang. Vet ikke om det er noe med om døra har vært åpnet, om sikkerhetsbeltet har vært av, om man har vært ute av setet eller lignende.

Mener også at jeg har fått det til å fungere å ikke lukke døra helt igjen, som på Tesla men det klarer jeg heller ikke å gjenskape. Hvis man trykker inn bremsen og trykker Start/Stopp på nytt etter man har åpnet døra, som fungerer på e-Golf, skrur man vel bare av bilen? Har ikke testet å feste setebeltet, men det er ikke særlig premium da.. :D

Litt irriterende, særlig med folk i bilen, at musikk og alt stopper når man setter seg inn i bilen igjen. "Hvorfor skrudde du av"?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Pippus

I forbindelse med lading av campingvogn(dcdc 8a) har jeg hatt bilen "i gang" over 4 timer to ganger, uten å være i Bilen. Startet da med døra oppe og rumpa av setet....12v batteriet ble da kontinuerlig vedlikeholdsladet og hovedbatteriet ble tappet ned 3% ila 4 timer. Da med alt forbruk slått av i bilen...

daktari

Sitat fra: Pippus på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:28
I forbindelse med lading av campingvogn(dcdc 8a) har jeg hatt bilen "i gang" over 4 timer to ganger, uten å være i Bilen. Startet da med døra oppe og rumpa av setet....12v batteriet ble da kontinuerlig vedlikeholdsladet og hovedbatteriet ble tappet ned 3% ila 4 timer. Da med alt forbruk slått av i bilen...
du lente deg inn med foten på bremsen, uten å sette deg, og trykket start?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pippus

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:41
du lente deg inn med foten på bremsen, uten å sette deg, og trykket start?
Bare skyve deg opp fra setet når du sitter der, slik at ikke vektsensoren i setet trigges..alternativt din metode. Resultatet blir vel det samme..?

daktari

Ja, begge de kan gå. Litt kronglete, men da har vi en metode hvertfall!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Hmm.. så da kan bilen bare stå i Park, og man kan i teorien skru av lysene  og sove i bilen da. :+1:

Men må man først skru bilen av og så starte den igjen uten rompa på setet? Typisk scenario er at familien stopper ved en manuell bom eller avfallsstasjon ved hyttefeltet, sjåføren setter bilen i P og går ut for å ordne det som ordnes skal og setter seg inn igjen etter et minutt eller to, først da skrur radio, wifi og alt seg av. Er det ikke sånn? Usikker på om varmen egentlig er på frem til dette, men det er ikke noe særlig bedre å måtte skru bilen av og så på igjen.

Da kan man jo like gjerne trykke Stopp, så får man mulighet til å starte varme 30 min, og kan skru på radioen om ønskelig. Men da funker kanskje ikke wifi.

woody

Jeg setter bilen i P, skrur av, tar av meg beltet, skrur på bilen og setter den i N med «brekket» på. Da blir den på hele tiden.
Eneste er at jeg får en beskjed om at bilen ikke bør stå i N fordi den kan rulle når jeg setter meg inn igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

ThomasEL

Svinge ratt/hjul uten at bilen svinger

Ikke nødvendigvis et e-tron spesifikt spørsmål, men la gå:

Jeg har alltid, på alle biler jeg har hatt, vært veldig nøye på å ikke svinge særlig på rattet uten at hjulene triller...
- Har dette noe for seg for å ikke slite unødig på servo, styrestak etc? Eller betyr det ingenting?

(Ble litt stressa da jeg oppdaget at fruen svingte i vei med e-tronen uten at hjulene rullet🙈)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: woody på torsdag 22. oktober 2020, klokken 14:42
Jeg setter bilen i P, skrur av, tar av meg beltet, skrur på bilen og setter den i N med «brekket» på. Da blir den på hele tiden.
Eneste er at jeg får en beskjed om at bilen ikke bør stå i N fordi den kan rulle når jeg setter meg inn igjen.

Aha! Visste det var noe sånt. Trikset er vel kanskje bare å skru den av og på igjen, før du setter den i god gammeldags «camper mode». Trodde det var noe med døra, eller at jeg måtte ut av setet, men det med beltet er kanskje essensielt.

Skulle gjerne hatt en måte uten å skru den av også, når jeg f.eks. skal ut og kaste søppel eller åpne en bom, men.. er vel 30 sek man har på seg da. :-1:

woody

Joda. Vet det tar litt ekstra tid. Men med 3 barn som gir meg mer mas om de mangler musikk mens jeg er borte enn styret det er med å starte bilen på nytt så er det verdt det. Nå har det nesten blitt automatikk

2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

elektro

Ha ha! :) Kjenner meg igjen... «hvorfor skrudde du av musikken, og internettet?!»  :-1:

kasse

Litt inn fra siden her, og sikkert noe alle kjenner til.. Hvis det er musikken som er problemet så mener jeg du kan skru på anlegget når bilen er av med å trykke på knappen oppå "volum hjulet".

elektro

Sitat fra: kasse på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:41
Litt inn fra siden her, og sikkert noe alle kjenner til.. Hvis det er musikken som er problemet så mener jeg du kan skru på anlegget når bilen er av med å trykke på knappen oppå "volum hjulet".

Ja, det fungerer greit med radio. Og varmen får man jo mulighet til å skru på med et tastetrykk, hvis man skrur av bilen uten å åpne døra først. Problemet er at det blir mye styr for et kort «søppelstopp», hvor man kanskje har to barn som ser på iPad via wifi, eller man strømmer musikk fra mobilen. Og hvor alt egentlig er bra helt til sjåføren setter seg inn igjen. Først da skrur bilen seg av. I-lands problem altså.. :)

Det viktigste er at det finnes et par workarounds for lengre stopp, handling, ferge, kolonne, overnatting ol.

Hårek

Hvis noen savner en PDF utgave av brukermanualen, så fant jeg nettopp en plass hvor den kan lastes ned.
Det som skiller denne fra andre PDF filer er at denne inneholder tekst, dvs den er søkbar. De andre jeg har sett er bare fotokopier.
https://ownersmanuals2.com/audi/e-tron-2021-owners-manual-79070/page-165
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA