Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4500,- for en kjapp Leaf service...

Startet av SvenF, onsdag 22. februar 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

SvenF

Jag har fått veta följande från Vattenfall som är EMO i Sverige;

"Nissan Leaf's on board charger har en laddström på 16A +/- 10%, så i värsta fall är laddströmmen 17,6A. Det innebär att i värsta fallet räcker det inte till med en 16A matning utan det krävs då en matning på 20A. Tyvärr kan inte Nissan säga att detta gäller alla bilar utan om kunden har fått en bill som drar 17,6A så kommer den alltid att göra det. Det som Nissan menar är att det är en variation från bil till bil och inte från ett tillfälle till ett annat."

Så 16A blir 17,6A?
-Någon som har mätt/målt strömmen?

??? ???

RogerB

Sven, strøm trekket varierer fordi spenningen kan variere.

Det er nok mer riktig å se på effekt som blir forbrukt.

Er du veldig bekymret for dette så følger det med en 10A ladde kabel  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

elektrolux

#2
Sitat fra: RogerB på torsdag 09. februar 2012, klokken 20:58
Sven, strøm trekket varierer fordi spenningen kan variere.

Med mindre du vet bedre, vil jeg påstå dette er feil.

Laderen er konstant strøm, IKKE konstant effekt, som du skisserer. Effekten blir det spenning og strømmen tillater.

Har ledning som skal tillate 18A trekk, eller i praksis utnytte laderen 100% Skal sjekke ved første anledning om dette gir ladestrøm på over 16A på de bilene jeg har tilgang til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det som vel er sikkert er at laderen er strømstyrt, så spenningen burde ikke spille noen rolle.
Spørsmålet er kanskje hvor stor toleranse det er på denne reguleringen. +/- 10% høres ikke riktig ut i slike sammenhenger, slik bruker å være mer nøyaktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Xtian

Nå skal vel laderen levere konstant strøm til batteriet (som har en gitt spenning ut fra ladetilstand), noe som gir en gitt effekt avhenging av ladetilstand.  Har du lav nett-spenning vil laderen trekke mer strøm fra nettet.

Christian 8-)

Griffel

#5
Sitat fra: Xtian på fredag 10. februar 2012, klokken 15:11
Nå skal vel laderen levere konstant strøm til batteriet (som har en gitt spenning ut fra ladetilstand), noe som gir en gitt effekt avhenging av ladetilstand.  Har du lav nett-spenning vil laderen trekke mer strøm fra nettet.

Christian 8-)
Husk at der er kladd på ledningen eller ladepunkt på vegg som  "forteller" lader hvor my strøm den får lov å trekke fra den aktuelle kursen.
Først når bilen nermer seg fulladet regulerer den strømmen ned i forhold til dette.

Men selvfølgelig om ladepunktet sier"du kan trekke 20A" og laderen bare går til 16A nøyer den seg med det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

Sitat fra: Xtian på fredag 10. februar 2012, klokken 15:11
Nå skal vel laderen levere konstant strøm til batteriet (som har en gitt spenning ut fra ladetilstand), noe som gir en gitt effekt avhenging av ladetilstand.  Har du lav nett-spenning vil laderen trekke mer strøm fra nettet.

Christian 8-)

Takk Christian, som du sier den totale effekten forblir den samme..............

Gidder ikke å forklare fysiske lover her, jeg er ferdig på jobb og det er helg  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

#7
Fullt så enkelt er det nok ikke.
Disse moderne bilene har så mange finesser. En av finessene er ikke en gang i bilen men henger på veggen og heter noe så guffent som EVSE.
Denne gjør ugreie ting med fysikken din. Har du en bil med en 11 kW lader og kobler denne til en 10 A 1 fas 230V+/-10% EVSE trekkes 10A fra nettet og effekten som trekkes fra nettet er 10*230 +/- 10% og strømmen til batteriet blir deretter og ladetiden lang, tilstanden på batteriet har ingen betydning før den nærmer seg fulladet, effektbehovet reduseres og strømtrekket fra nettet blir under 10A. Kobles den samme laderen til 32A 3 fase 400 V EVSE. Trekker den nok det den makter, og den omtalte fysiske loven har nok en mening.

Altså så lenge batteriet tåler mer enn det laderen kan levere bestemmes strømtrekket til laderen av et signal fra EVSE, effekten som laderen klarer å levere under disse forhold bestemmer strømmen til batteriet.

Sitat fra: Xtian på fredag 10. februar 2012, klokken 15:11
Nå skal vel laderen levere konstant strøm til batteriet (som har en gitt spenning ut fra ladetilstand), noe som gir en gitt effekt avhenging av ladetilstand.  Har du lav nett-spenning vil laderen trekke mer strøm fra nettet.
Christian 8-)
Siden ladestrømmen batteriet tåler er langt større enn enn det lader og EVSE tillater blir denne betraktningen feil. Noe annet er det når en kobler seg til en DC hurtiglader, da er det batteriet som bestemmer noe mange har oppdaget nå når det er kaldt, og de ikke får de 50kW som laderen kan levere.

Det hele koker ned til toleranser, Hvor nøyaktig er signalet fra EVSE, Hvor nøyaktig er Dekoderen i lader og hva er toleransene i reguleringen.

Sikringer har også toleranser en vanlig 16A sikring er nominelt på 16A men den skal ikke ryke om den belastes med dette. Faktisk skal den varig tåle 13% mer. Over dette vil de variere litt hvor lenge den holder men den skal gå før det har gått en time om overlasten er 45%. Så om nøyaktighet på systemet er +/- 10% så ligger det innenfor det kursen skal tåle, selv om jeg synes det høres mye ut for moderne komponenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SvenF

Är det någon som mätt/målt strömmen vid 16A-laddning? ???

gbzdoc

Den er eksakt 16A med 16A EVSE.

Den er eksakt 10A med 10A EVSE.

Til sammenlikning trakk min i-Miev rett over 13A med samme 16A EVSEn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA