Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av flux, tirsdag 21. februar 2012, klokken 18:13

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Er helt enig i at det handler om livskvalitet å kjøre elbil. Jeg kan ikke spare noen som helst kroner her i Tromsø i forhold til en bensinbil. Faktisk kommer jeg til å tape litt, selv om bensinprisen stiger til 20 Kr literen, noe den gjør sikkert etter hvert. Hvis den stiger enda høgere så begynner det å bli lønnsomt for meg ;-).  Jeg bor på landet utenfor Tromsø så den gunstigste alternativen ville sikkert vært å flytte tilbake til byen og ikke bruke bil i det hele tatt. Men jeg orker ikke å bo i byen, og derfor må jeg betale litt mer for mobiliteten. Med elbil kan jeg derimot spare litt miljø til tross for pendling. Og selvfølgelig kommer elbilene til å bli billigere etter hvert, men det gjør datamaskinen også hele tiden og likevel venter jeg ikke med kjøpet til det kommer ut en ny model som er billigere men kraftigere siden jeg trenger den nå og ikke bare om ett år. Alternativet ville være å bruke den gamle datamaskinen/bilen og leve med all de ulempene dette innebærer.
Blå Leaf, Tromsø

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 13:00
http://www.dinside.no/889309/elbil-eller-vanlig

Den artikkelen er bullshit, men jeg fikk ikke svare på den av en eller annen grunn.

Det du må tenke på Kallag, er månedskostnadene. Leafen koster oss like mye i mnd som en bruktbil... Og det er det som er intr. Han som har forfattet den artikkelen er ute etter å skade elbiler, ikke å vise noe fakta. Det ser du fordi han sammenligner elbiler vs. fossilbiler, ved å bruke iMiev som ikke er en ordentlig bil, og heller ikke i samme segmentet som Golf. Leaf nevner han ikke engang, selv om Leaf banker opp Golf så hardt at Golf løper tilbake til mor med halen mellom bena, og det er her Golfs eneste fordel kommer inn: den kjører fra Leaf på rekkevidden :P

En VW Golf koster bare 30,000,- når den er 10 år gammel. Sjekk finn.no. Hvorfor i alle dager vil du kjøpe en ny batteripakke til Leafen da? Kjøp deg ny bil heller, eller kjøp ett brukt batteri fra en kondemnert Leaf som er tatt videre via forsikringselskapet. Man kjøper ikke en ny motor på merkevareverksted til en Golf kjørt 220,000km etter 10 år.

En helt ny VW Golf eller Polo ville vært fullstendig uaktuelt for oss, pga. de høye månedskostnadene dette medfører. Drivstoff til disse er svindyrt, og det vil bare bli dyrere.
Nissan Leaf

jkirkebo

#17
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 12:54
Hvordan kommer du frem til de 20k i besparelse i året?

Kjørelengde 20kkm:

Golf 1.6TDI m/mye småkjøring og webastobruk: 0.65l/mil=1300l á kr. 13,-
Leaf 250Wh/km årssnitt fra veggen, 70% lading hjemme: 3500kWh á kr. 0.83

Besparelse:
Drivstoffforskjellen blir 14000,-
Årsavgift: 2500,-
Forsikring: 1500,- (betaler 1900,- for Leaf og 3400,- for Touran i dag)
Service: 2000,- (6000,- pr. 30kkm på VW, 2000,- pr. år anslått på Leaf)

Det blir 20.000,- pr. år. I tillegg kommer bompenger og parkering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 09. februar 2012, klokken 13:26
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 13:00
http://www.dinside.no/889309/elbil-eller-vanlig
Det du må tenke på Kallag, er månedskostnadene. Leafen koster oss like mye i mnd som en bruktbil...

Jeg skjønner at dette har vært argumentasjonen overfor kona:-D

Men det å se isolert sett driftskostnader per mnd og ikke avskriving og kapitalkost er å lure seg selv og det er jo selvsagt lov, men det kan være greit å vite at det er det en gjør....

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. februar 2012, klokken 13:53
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 12:54
Hvordan kommer du frem til de 20k i besparelse i året?

Kjørelengde 20kkm:

Golf 1.6TDI m/mye småkjøring og webastobruk: 0.65l/mil=1300l á kr. 13,-
Leaf 250Wh/km årssnitt fra veggen, 70% lading hjemme: 3500kWh á kr. 0.83

Besparelse:
Drivstoffforskjellen blir 14000,-
Årsavgift: 2500,-
Forsikring: 1500,- (betaler 1900,- for Leaf og 3400,- for Touran i dag)
Service: 2000,- (6000,- pr. 30kkm på VW, 2000,- pr. år anslått på Leaf)

Det blir 20.000,- pr. år. I tillegg kommer bompenger og parkering.


En fordel hvis en får ladet litt gratis ute og i tillegg kjører forholdsvis mye og skal ha bilen lenge så kan det være lønnsomt for noen. Det som er mitt poeng er at hver enkelt regne på sitt bruksmønster og se på hele kostnadsbildet inklusive avskrivninger for å se om det er økonomi eller andre forhold som gjør en til elbil entusiast.

cra

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 14:15Det som er mitt poeng er at hver enkelt regne på sitt bruksmønster og se på hele kostnadsbildet inklusive avskrivninger for å se om det er økonomi eller andre forhold som gjør en til elbil entusiast.

Nettopp, og hvem tar vel da med potensielt 120.000 i nytt batteri etter ti år? Sikkert de samme som kalkulerer med skifte av motor etter røket registerreim etter tilsvaren de tid. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kallagtunet

Nei en tar ikke med det selvsagt en avskriver verdien på bilen til 0. En ti år gammel golf er verd runt 50 - 60 k så hvis en har bil så lenge er dealen sikkert god for mange, for de som har bil i 2 til 4 år derimot som veldig mange har så er regnestykket anderledes.

Haavard

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 13:00
http://www.dinside.no/889309/elbil-eller-vanlig

SitatDet er naturligvis umulig å finne et entydig svar man kan sette to streker under, med hundre prosent sikkerhet om at svaret er det eneste korrekte.

Er jo langt i fra alle som har så lave parkering og bompenge avgifter som er beregnet med der og som i tilleg har gratis strøm på jobben så at el-bil kan vera veldig lønnsomt for nokon er nok veldig rett. Det kan og gå i null eller minus for nokon kan eg tenka meg men å skubbe alle med ein kost blir rett og slett feil.

Så det regnestykket på dinside.no er feil for nokon og rett for dei som passer det regnestykket der.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

bno

#23
Ref. forrige post med link til din side. Etter min vurdering burde man ha tatt med kostnaden som forurensningen koster. Det er ikke med i regnskapet. Det er det heller ikke for billig flesk fra Danske bønder sin produksjon. Samfunnsregnskapet må tas med altså burde det bli tatt med en CO2 komponent priset i beregningen. Da blir det noe annet. Forurensningen av grunnvannet i Danmark koster samfunnet utrolig mye.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

#24
Sitat fra: cra på torsdag 09. februar 2012, klokken 14:23
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 14:15Det som er mitt poeng er at hver enkelt regne på sitt bruksmønster og se på hele kostnadsbildet inklusive avskrivninger for å se om det er økonomi eller andre forhold som gjør en til elbil entusiast.

Nettopp, og hvem tar vel da med potensielt 120.000 i nytt batteri etter ti år? Sikkert de samme som kalkulerer med skifte av motor etter røket registerreim etter tilsvaren de tid. ;)

Registerreima er det faktisk verkstedet som byttet den som er ansvarlig for i serviceperioden som er på 5 år for de aller fleste biler. Vedr. forbrukerkjøpsloven og flere saker som har vært innom forbrukerrådet. Men den dagen man overstiger serviceintervallen som er 5 år med bare èn dag, så må man dekke nye ventiler og sjit til 50,000,- på egenhånd.

Ny girkasse? 40,000,-
Nytt svinghjul? 20,000,-
Ny turbo? 30,000,-

Vi kan fort kjøpe ett par batterier mens vi reparerer fossilmotoren Kallagtunet  ;D

Månedskostnadene er ikke argumentet jeg har brukt ovenfor kona, men argumentet som gjør om vi KAN kjøpe nybil eller ikke. Vi står foran husbygging og kommer til å sitte med 4,000,000,- i gjeld. Da nytter det ikke å være stormannsgal med nybil som koster 15,000,- i året bare i drivstoff, + forsikring +årsavgift +parkering +forurensning oppå den høye finansieringskostnaden av nybil som består av renter og avdrag. Verkstedskostnadene på bruktbiler er nesten så høye at det lønner seg å kjøpe nybil, nesten. En elbil sparer såpass mye inn at det dermed lønner seg å kjøpe nybil fremfor brukt- når sikkerheten står i fokus og alternativet er 4-6 år gammel bruktbil.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10041814
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1606823/tittel/dieselbiler-med-daarlig-svinghjul

Elbilforeningen har tidligere skrevet artikler om regnestykket med elbil. Mitt sammendrag fra disse er at de kan være like dyre som vanlige biler hvis du må bytte batteriet. De store besparelsene i drivstoffkostnader dekkes inn av ett nytt batteri, og sluttsummen blir da som en dieselbil.

Så da kan vi se på en 20 års periode. Du bytter batteri etter 10 år. Mirakuløst nok koster det 100,000,- siden vi overser stordriftsfordeler, økt etterspørsel osv.

Da har du først spart 100,000,- i drivstoffutgifter de første 10 årene, og så betaler du ned batteriet de neste 10 årene... For du nullstiller jo i praksis bilens km.stand når du kjøper ny motor på merkevareverksted, og bruktbilverdien vil stige, i min mening betraktelig fra de ynkelige 15-30,000,- den ligger på som 10 åring.

Jeg vil også føle meg rimelig sikker på at en gammel Leaf vil være mer verdt enn Golf som 10 åring dersom batteriet er i god stand, fordi besparelsene mellom strøm og fossilt drivstoff er såpass store. En Golf til 30,000,- vil bare koste mer penger for kjøperen, mens når vi sammenligner med en elbil til 20,000,- vil den være gratis etter bare 2 år (!) med dagens drivstoffpriser. Det er jo helt supert for en litt mindre velstående familie å ha en slik sparebøsse til lokal kjøring, selv med bare 72% av original rekkevidde gjenstående. Det er jo KLART at dette vil gjenspeile seg i bruktbilprisene. Fars bil nr. 2 til og fra jobb f.eks. Hvor mange vrak finnes det ikke idag med slik oppgave?

Med de prisøkningene vi ser på drivstoff nå bla. på grunn av Iran osv. så er jeg ikke overrasket dersom elbilene vil slå an pga. økonomiske årsaker innen 10 år. Folks fordommer mot elbilene er vel den største utfordringen, egentlig.

Det største verdifallet på Leaf skjer nå de første 4 årene, og sånn er det med alle biler. Det er etter dette at bilens sparepotensiale virkelig kicker inn... I motsetning til fossilbiler som bare fortsetter å være utgiftsposter  8) Jeg vet det, fordi jeg har en skitten fossilbil parkert utenfor her... Nye dekk til sommeren, det er 5000,-. Ny service også, 3500,- og da gjør jeg det meste selv (slik at den synker i verdi på bruktmarkedet...). Dessuten skal den ha nye bremser bak, både klosser og skiver. I tillegg har det begynt å knirke fra hjulstillingen på bilen. Bruktbil er noe dritt  >:(

Regn selv Kallag, se på 10 års regnestykke.

Selv om du må kaste elbilen etter 8 år pga. batteriet så kommer du relativt jevnt ut som følge av de skyhøye drivstoffkostnadene på fossilbiler. Du må også bytte reg.reim+vannpumpe 10,000,- etter 5 år. 10 oljeskift, 10 luftfiltere, 10 oljefiltere, 3-4 kjølevæske... Utgiftene raser oppover :-) En Golf er verdt like mye som en moped når den er 10-12 år. Tenk på det. En moped...

Men som jeg har sagt før, det kan godt hende Leaf flopper på grunn av modellspesifikke svakheter eller hvis det forekommer hyppige feil med batteriet. Jeg antar som den optimisten jeg er at alt går bra i regnestykket mitt ovenfor. Gjør det ikke det, neivel, men det var steike meg vel verdt det pga. lykkerusen vi får hver gang vi setter oss inn i bilen!  ;D Andre folk kjøper Canada Goose jakker til 6600, iPhone til 7000,- og bukser til 5500 for å gjøre seg selv lykkelige. Mange handler også på Rema 1000 for å spare penger på mat av dårlig kvalitet mens de rett etterpå går på Elkjøp og kjøper ny tv uten å sjekke prisene på nett- og taper dermed like mye som de sparer på Rema 1000 hvert år, på ètt drag med VISA kortet hos elkjøp (dem er dyre, sjekk www.prisjakt.no. Vi har nok spart 50,000,- siste året pga. den nettsiden.)

Alt i alt, dont worry be happy og nyt bilen Kallag. Frem til ett evt. batterihavari kommer, så har du jo sjitbillig bil  ;) Spar pengene på huslånet og betale 4% mindre rente på dem istedetfor å gi dem til oljenæringen.
Nissan Leaf

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 09. februar 2012, klokken 15:10
Spar pengene på huslånet og betale 4% mindre rente på dem istedetfor å gi dem til oljenæringen.

Nå er det faktisk oljenæringen som betaler avdragene på bilen og huset....


Aspiranten

Det er den internasjonale næringen som har voldtatt Nigeria, Canada (oljesand), USA (gulfen, exxon valdez) og andre mindre land rundt om i verden jeg helst vil løsrive meg fra. Jeg har naivt nok enda stor tillit til den norske næringen, men rapporter fra BP``s plattformer viser jo at de gir blanke også i norske sikkerhetskrav. Det er jo risikotakning dem er kjent for...



Superegoistisk cowboymentalitet.
Nissan Leaf

Kallagtunet

#28
Vi får snakkes når du blir pensjonist.... Da skal du leve av samme pengesekken vi har produsert opp...

Følger ikke opp denne diskusjonen her har vi fundamentalt forskjellig ståsted og jeg ser ikke at det er noen som helst mulighet at hverken du eller jeg skal endre syn.

Når det er sagt så synes jeg at du i mange innlegg tidligere har viet temaet som det er helt klart at du ikke har spesielt innsikt i mye plass på ett forum som vel egentlig har ett annet formål, men meg om det jeg bare hopper over innleggene dine, når jeg ser at konspirasjonsteoriene kommer krypende enten det gjelder olje eller epler:-D

bno

Man kan ikke løsrive seg fra helheten. Da er ulike syn bra. Tror diskusjonen (idekastingen noen ganger) bærer feil avsted om det utvikler seg til en egenskapsforklaring av det hele. Dette som en generell betraktning.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA