Hovedmeny

Ladekabel til Model 3

Startet av storform, søndag 15. september 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

storform

Hei!

Bytter i disse dager ut min Model S med ny Model 3. Ser Model 3 har en annen ladekontakt (CCS) enn min Model S (Type 2). Til min Salto hjemmelader har jeg en Mennekes Type 2 kabel. (Type 2 til type 2). Vil denne kabelen passe også til min nye Model 3? Kjenner ikke til CCS fra før, men ser at den øverste delen har lik form som type 2, og lurer derfor på om bilen også kan ta i mot en vanlig type 2 kabel? Eller må jeg kjøpe en ny kabel til min Salto hjemmelader?
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Contango

Samme kabel, samme kontakt, samme lader. De to nederste punktene er kun for CCS hurtiglading. Du kan ikke bruke den «gamle» kontakten på superchargeren du brukte på Sen din men må bruke CCS kontakten. Derfor er de to der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

storform

Takker og bukker for oppklaringen! 👍😊
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

The_M

Merk at Tesla ulikt alle andre biler med CCS som er på markedet i dag (ser ut som Polestar 2 gjør det samme dog, men det vet vi ikke før bilen går i produksjon) ikke har deksel over CCS-biten når du kun benytter Type 2.

Er mange her inne som har 3D-printet eller kjøpt deksel til CCS-porten. Har selv bestilt dette med forsenkninger som burde gjøre det lettere å plukke ut. https://www.begood.no/products/ladedeksel-tesla-model-3-ccs-gripetak .

Kikket på en model 3 i garasjen på jobb (den har ladet der jevnlig siden februar/mars) og la merke til at CCS pinnene så møkkete ut. Potensiell varmgang i kontakten vil kunne føre til nedjustert ladehastighet eller at ladingen stopper helt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA