Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsk - elbilismens språk /sosiolekt

Startet av ovst, mandag 20. februar 2012, klokken 18:39

« forrige - neste »

ovst

kan lese at noen kun lader batteriene til 80% dette for å forlenge batterienes levetid. Dette kan gjøres via programering av lading i bilen, ved bruk av timer der. Jeg for min del stikker i ladekontakten rett i bilen (bruker ikke timer) og vips etter x antall timer er den fulladet og klar.... og da har den full rekkevidde og jeg kan stort sett kjøre dit jeg vil uten å tenke på hvor mye strøm jeg har på batteriet.

Skal jeg lade kun til 80% ville kjørelengden blitt vesentlig kortere, spessiellt på vinteren vil man merke dette.
Og med andre ord ville ikke bilen kunne brukes like mye, og anvendelsen ville bli mye dårliggere.

Tut og kjør med lading til 100% uansett sier jeg bare........ har 5 år garanti på batteriene, hvis effekten skulle være under 80% etter 5 år får man jo nye batterier.
Hvis det er riktig at batteriene får lengre levetid ved å saktelade til 80% Og når bilen er 5 år og feks batteriene er 19% svekket eller mindre.... da får man ikke nye batterier... Hadde man derimot ladet til 100% og batteriene hadde blitt svekket med 21 % eller mer får man nye batterier.... Og bilen er sikret ennå lenger liv :-)

Hvordan lader dere Leafen deres folkens :-) ?

jkirkebo

Jeg lader vanligvis til 80% da vi ikke trenger mer i den daglige bruken. Skal jeg kjøre langt (noe jeg alltid vet om på forhånd) overstyrer jeg timeren og lader til 100%.

80% er ikke bare nyttig for å spare batteriet. En bil ladet til 100% har ingen regen noe som fører til mer bruk av bremsepedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

#2
Lader til 80%, og til 100% kun når jeg trenger det. Eller ca. en gang i uken for å toppe batteriene. Kjører ca. 5-600km i uken. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

bno

Sitat fra: eivisa på onsdag 08. februar 2012, klokken 06:38
Lader til 80%, og til 100% kun når jeg trenger det. Eller ca. en gang i uken for å toppe batteriene. Kjører ca. 5-600km i uken. ;)

Har samme lademønster 80/100. Lurte på dette med å toppe batteriet. Gjøres for de det er gunstig for batteri levetid/bevaring?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

bno

eivisa
Taskk skal du ha for den linken. Var mye god informasjon der om tema. :P
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

vangli

My fin informasjon der ja. Selv lader jeg alltid til 80%. Da følger jeg råd funnet her på forumet. Set starttid og sluttid til samme klokkeslett i timeren og velg 80% lading. Da vil ladingen alltid starte når du plugger i kontakten, og lade til 80%. Trenger du 100% bruker du enten websiden, appen eller overide knappen i bilen. Da vil ladingen stoppe på 100%.

Mvh Bent  :)

N.B! Har et kjempeproblem med bilen. Klarer nesten ikke å gå ut av den....  ;D ;D ;D ;D ;D
Leaf eier fra 24/1-2012

snurre100

Sitat fra: vangli på onsdag 08. februar 2012, klokken 08:29
N.B! Har et kjempeproblem med bilen. Klarer nesten ikke å gå ut av den....  ;D ;D ;D ;D ;D
Det har vel de fleste.For en gangs skyld gleder jeg meg til å kjøre på jobb  :D
Venter på Kia E Niro

Joachim

Jeg lader alltid til hundre. Tror ikke det har noen praktisk betydning for levetid. Eneste jeg passer på er å vente til den er under 80% når jeg setter den til lading. Litt rar den regelen da det er "umulig" å lese av SOC...

Stjerneglis

Hvis det er så viktig å ikke lade til 100% for å forlenge batteriets levetid, skulle jeg tro at Nissan hadde bygd inn denne begrensningen i bilen allerede? Hvordan skal elbilen utkonkurrere fossilbilen hvis det er påkrevet at brukerne må ta slike hensyn under normal bruk?   
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

jkirkebo

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 08. februar 2012, klokken 09:22
Hvis det er så viktig å ikke lade til 100% for å forlenge batteriets levetid, skulle jeg tro at Nissan hadde bygd inn denne begrensningen i bilen allerede? Hvordan skal elbilen utkonkurrere fossilbilen hvis det er påkrevet at brukerne må ta slike hensyn under normal bruk?   

Jeg tror ikke det er påkrevd på noen måte, kun en mulighet for å være ekstra forsiktig med batteriet for de som ønsker det.

For min del lader jeg til 80% hovedsakelig fordi jeg ikke liker å kjøre uten regen. Hadde jeg trengt 100% hver dag hadde jeg ikke hatt noen kvaler mot å lade til 100% hver dag. Men slik som det er nå har jeg bare fordeler av å lade til 80% og ingen ulemper.

Tesla har tilsvarende system med "Standard" og "Range" mode. Eneste forskjellen der er at "standard" faktisk er standard mens du aktivt må velge "range" for å lade helt opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. februar 2012, klokken 09:50

For min del lader jeg til 80% hovedsakelig fordi jeg ikke liker å kjøre uten regen. Hadde jeg trengt 100% hver dag hadde jeg ikke hatt noen kvaler mot å lade til 100% hver dag. Men slik som det er nå har jeg bare fordeler av å lade til 80% og ingen ulemper.

Det med regenerering er et poeng. De første par kilometerene, er det ingen beremseeffekt fra motoren med fulle batterier.

På den annen side har elbiler bare godt av å få brukt bremsene litt, så å starte hver tur med litt bruk av bremser er heller ikke så dumt for å holde bremseskiver fri for rust.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 08. februar 2012, klokken 09:22
Hvis det er så viktig å ikke lade til 100% for å forlenge batteriets levetid, skulle jeg tro at Nissan hadde bygd inn denne begrensningen i bilen allerede?

Det har de vel i og for seg? 100% er egentlig ikke 100% for å si det slik.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kallagtunet

#13
Sitat fra: ovst på onsdag 08. februar 2012, klokken 01:57
Tut og kjør med lading til 100% uansett sier jeg bare........ har 5 år garanti på batteriene, hvis effekten skulle være under 80% etter 5 år får man jo nye batterier.

Dette hadde jo vært flott hvis det hadde vært korrekt, men les service og garanti heftet ditt der det står detaljert om alt "garantien" ikke dekker. Noen definert restkapasitet etter 5 år er IKKE garantert.

Mer om manglende batteri garanti her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4399.0.html

Kristian

Sitat fra: ovst på onsdag 08. februar 2012, klokken 01:57
Tut og kjør med lading til 100% uansett sier jeg bare........ har 5 år garanti på batteriene, hvis effekten skulle være under 80% etter 5 år får man jo nye batterier.

Jeg tror det er en grei leveregel å forsøke å ta godt vare på det en har til disposisjon uansett hvem som må betale hvis det går galt. Det er nok både mest lønnsomt og det moralskt riktig.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA