Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sensitiv jordfeilbryter på ladekabel?

Startet av El viejo, mandag 20. februar 2012, klokken 15:43

« forrige - neste »

El viejo

Buddy City-jet 6 - 2007 mod. (i Haugesund) kjørt snart 20000.

Samtidig som Pure Mobility konket tok laderen kvelden.  Løsingen ble 6 stk 12V/15A elektroniske ladere, - en på hvert batteripar. Fungerer bra, men er litt mer plasskrevende.
Hører gjerne om andres erfaring med denn typen ladesystem.

I et forsøk på å forlenge levetiden på batteriene har jeg også (ca en mnd. siden) montert 2 stk Megapulse MK5 (jenskleven.no) på batteriene. Hadde vel vært bedre om de ble montert da bilen/batteriene var nye.
Jeg er veldig interessert i å høre om andres eventuelle erfaringer, -eller også meninger - om dette produktet.

Og så, det siste er at buddyen hverken vil gå forover eller bakover. Har tidligere skiftet Car controllerda den ikke ville rygge ( ca 2-3 år siden) Byttet derfor over til den gamle Cc, men bilen er like død. Grønn diode på kapasitetsmåleren lyser vedbruk av gasspedal. Hører ingen lyd (brumme/vibrasjons-lyd) fra M tor Controller, som ellers har vært vanlig.

Er det noen som har noen tips om hva som kan gjøres for å finne ut om feilen likevel kan være i Cc? eller om den ligger i Mc, givere etc.

Er takknemlig for alle mulige tips og triks.
Kan funksjoner i  Cc på noen måte by-passes, slik at bilen likevel ( i nødsfall ) kan kjøres en kort avstand?

Go-carter

Vet ikke så mye om CC, men jeg hadde samme ladeoppsett i min Kewet. Det er genialt, og sørger samtidig for å balansere batteriene mye bedre :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Wired

Ut i fra erfaring og hva du beskriver så er det nok på sin plass og skru ut bagasjeromsgulvet og lokket til elboksen (den aluminiums boksen på venstre side) . Oppi der finner du på vestre side ,nesten midt på er det en 10a sikring se først om denne er hel. Er den ikke det så er det nok en MC som er defekt.
Er denne sikring hel, skjekk da om det er 72volt frem til den. Er det spenning tilstede så er det avhengig videre om det er en sort "klump" på den ene av de røde 0,5mm2 ledningene som går til den hvite multistik kontakten. Denne kan nemlig være defekt. Begynn med disse tingene . Lykke til.

eljet

Heisann
dette høres interesant ut
har nå tulla litt med kewet eg så eg kan komma å se på feilen din

bor i sveio send PM med telefon nummer vist det e intresant
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

hens

Hvis bilen er død, er det noen ting som bør sjekkes før en begynner å demontere:
Gasspedalbevegelse. Hvis den ikke returnerer helt, vil kontrolleren oppfatte gasspådrag ved oppstart, og den vil ikke kjøre.
Gasspedalbryter. Denne kan irre innvendig og derfor ikke gi kjøresignal når pedalen trykkes inn. Da vil heller ikke hovedrele trekke.
Feil justert gasspedal og bryter.
Feil ved bremselysbryter
Feil baklyspære. På enkelte typer baklys med bremselys og parklys i felles pære, vil det bli kortslutning mellom parklys og bremselys. Dette lager mange rare elektriske feil.
Laderens kjøresperrerele: Hindrer bilen i å kjøre når den lades, og kan også lage tull hvis det ikke trekker/slipper, eller har dårlig kontakt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: hens på onsdag 29. februar 2012, klokken 12:08
Laderens kjøresperrerele: Hindrer bilen i å kjøre når den lades, og kan også lage tull hvis det ikke trekker/slipper, eller har dårlig kontakt.

... eller at ledningen (lampettledningen med to spadestikk) til dette releet har falt utav laderen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El viejo

Bilen er nå tilbake på veien, - og har vært det en stund nå.

Årsaken til problemene viste seg, etter endel feilsøking, å være at hovedstrøms-releet ikke slo inn.

Den bakenforliggende årsak ble ikke avklaret, -  om releet ikke fikk spenning (sannsynlig årsak) eller 
om problemet var av mekanisk art, - da releet like etter igjen var samarbeidsvillig og fungerte hver gang "tenningen" ble slått på.

Feilsøkingen ble da avsluttet (inntil videre.)

Senere har alt fungert , har kun opplevd en sjelden gang at "tenningen" må slås på et-par ganger for å aktivisere releet.

Skulle feilfrekvensen øke får jeg gjenoppta  feilsøkingsarbeidet, - om ikke, ser jeg tiden an.

Jeg takker for alle gode tips og tilbud, samtidig som jeg etterlyser brukbare skjemaer for feilsøking.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA