Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsk - elbilismens språk /sosiolekt

Startet av MortenH, mandag 20. februar 2012, klokken 14:49

« forrige - neste »

MortenH

Jeg har en ett år gammel iMiEV. Når bilen har stått parkert noen timer, er regenereringen uforutsigbar de første ca 500 meterne av kjøringen. Den er enten helt fraværende, eller slår inn trinnvis (små rykk kjennes). Etter litt kjøring virker den normalt.
Etter korttidsparkering er det intet unormalt å merke.
Problemet har vart i over 4 uker. merker det hver morgen ned bakken og ved krysset der jeg bor.

Jeg har en gang fått feilmelding på Navigasjons-systemet: Ved oppstart etter 8 timers parkering uten ladning på togstasjonjen, viste meldingen: Batterinivå kritisk lavt. (Startet bilen uten problem)  Jeg hadde ikke latt noe stå på som bruker strøm, unntatt at jeg kjører hver dag til og fra togstasjonen 4 km med setevarmen alltid på.

Kan dette ha tappet 12V-batteriet og medført at regenereringen svikter?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Stjerneglis

#1
Meldingen på navien har ikke noe med bilen å gjøre. Det sitter ett batteri i dekslet på navien. På baksiden av dekslet er det en bryter. I din bil er denne muligens satt til ON. Skift batteri og sett bryteren til OFF, så slipper du feilmeldingen.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

erik e

Kan det være glatt på veien slik at stabilitets kontrollen ikke tillater "motorbrems"? Samme sted til samme tid? Lav spenning i Navi går nok snart over. ;)  Det skal jo ikke være noe galt med i-Miev. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

MortenH

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 07. februar 2012, klokken 19:53
Meldingen på navien har ikke noe med bilen å gjøre. Det sitter ett batteri i dekslet på navien. På baksiden av dekslet er det en bryter. I din bil er denne muligens satt til ON. Skift batteri og sett bryteren til OFF, så slipper du feilmeldingen.
Det er et godt tips. Min har stått OFF hele tiden. Jeg var nettopp ute og dobbeltsjekket. Takk for hjelpen, likevel. :)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Thomas Parsli

Det skader ikke å sjekke tilstanden på 12v batteriet, ev. lade det en natt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

wat

Sitat fra: MortenH på tirsdag 07. februar 2012, klokken 19:07
Jeg har en ett år gammel iMiEV. Når bilen har stått parkert noen timer, er regenereringen uforutsigbar de første ca 500 meterne av kjøringen. Den er enten helt fraværende, eller slår inn trinnvis (små rykk kjennes). Etter litt kjøring virker den normalt.
Etter korttidsparkering er det intet unormalt å merke.
Problemet har vart i over 4 uker. merker det hver morgen ned bakken og ved krysset der jeg bor.

Jeg har en gang fått feilmelding på Navigasjons-systemet: Ved oppstart etter 8 timers parkering uten ladning på togstasjonjen, viste meldingen: Batterinivå kritisk lavt. (Startet bilen uten problem)  Jeg hadde ikke latt noe stå på som bruker strøm, unntatt at jeg kjører hver dag til og fra togstasjonen 4 km med setevarmen alltid på.

Kan dette ha tappet 12V-batteriet og medført at regenereringen svikter?

Har du fult batteri når du starter kjøreturen? Regenerereringen virker dårlig til meg også når batteriet er fult, noe som kanskje ikke er så rart :-) Det er tross alt vanskelig å lade et fult batteri...
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

MortenH

#6
Svikten i regenereringsfunksjonen inntreffer uavhengig av ladenivået på framdriftsbatteriet.

Etter nøye observasjon har jeg funnet ut at i tiden 1-2 minutter etter oppstart er det:  

  • svak regenerering ved hastighet opp til 35-40 km/t
  • ingen regenerering ved hastighet over 40 km/t

Når dette skjer bruker jeg bremsepedalen. Deretter er det svak regenerering ved hastighet over 40 km/t i 2-4 sekunder før full regenerering brått setter inn.

Problemet ble ikke løst ved service, hvor all programvare ble re-installert. Importøren skal være informert om saken.

Takknemlig for alle innspill. :)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Gunnarbu

Hei,

Jeg har en Peugeot Ion og har også en bakke rett ned fra huset. Normalt er det lite eller ingen regenerering ned den bakken - jeg heller til den teorien om at den ikke regenerer i starten av turen når bilen er fulladet - det høres logisk ut.

Jeg har et annet spm. om regenerering. Jeg mener å ha hørt eller lest et sted at mye regenerering stresser batteriene og reduserer levetiden til batteriene? Er det riktig?

Gunnar

gbzdoc

Neppe... BMSen i de nye bilene sørger for at, som du nevner, at batteriene ikke blir overladet.

Kan tenkes dette var et større problem på de eldre bilene med mindre avansert BMS?

På Leaf kan man til en hver tid se hvor mye regen bilen tillater, og den varierer opp og ned pga. alle mulige parametere. Varme, ladetilstand, nylig kraftig belasning og sikkert mye annet. Kan hende trillingene er noe mindre avansert, men det foregår nok mye under "panseret" der også, selv brukeren ikke "plages" med å opplyses om det til en hver tid.

elektrolux

Ikke noe problem på de gamle bilene heller. Kommer spenningen på batteriet over et visst nivå regenererer bilen enkelt og greit ikke videre, og en må brukle bremsene i stedet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MortenH

Som trådstarter får jeg skyte inn at regenereringen fortsatt ikke virker på min i-MiEV på starten av hver tur, uavhengig av  fremdriftsbatteriet sin ladestatus. Den vil heller ikke regenerere når jeg trykker inn bremsen (bare bremse). Leverandøren er orientert om situasjonen, men har ikke kontaktet meg.

Det var nylig en uheldig situasjon på veg ut fra parkeringsplassen på Bryne stasjon, hvor bilen plutselig skjøt fart ned bakken mot rundkjøringen fordi regenereringen koblet ut. :-\
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

MortenH

Nå kom vinteren tilbake på Jæren, og jeg opplever igjen at bremseeffekten som følge av regenereringen kan plutselig forsvinne. Dette er særlig under de første par hundre metrene av kjøring, etter noen timers parkering. Det er uavhengig av ladenivå på batteriet.

Jeg skal bytte til BMW i3, og tenkte jeg skulle sjekke manualen vedrørende dette fenomenet. Der stod det at regenerering vil slutte å fungere når stabilitetsprogrammet slår inn (selv om varsellampen ikke blinker) og når hovedbatteriet er fullt ladet, som er to kjente forklaringer. Og så: På vinteren kan det hende at regenereringen etter start ikke er tilgjengelig. Det er lagt til en advarsel om at i slike situasjoner vil bilen rulle lengre enn forventet, og farlige situasjoner kan oppstå. Dette burde vært inkludert i i-miev sin manual.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

tomrh

Ja det høres logisk ut. Regenerering kan produsere voldsomme strømmer, spesielt i B-modus. Har sett tall oppe i 140A. I minusgrader reduseres nok strømmen for å beskytte batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA