Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde - Reva

Startet av OneMore, søndag 19. februar 2012, klokken 23:38

« forrige - neste »

OneMore

Heisan, jeg vet at denne egentlig passer inn på Leaf forumet. Men prøver vel å nå tungvekterne som har erfaring med elbil over flere år. Og det vet jeg at det er en del av på denne delen av forumet.
Saken er den at jeg inngikk en avtale om kjøp av Leaf i natt. fikk den så billig at jeg ikke kunne si nei   :o Spørs jo om det blir dyrt da til slutt  :-\  Nok om det !

Jeg kan muligens få tak i originalt diagnose instrument ?
Er det noe som er til salgs for alle ?
Om ikke, er det egentlig noe vits og ha, utenom at det er kjekt da ?

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

bjodnes

Like spennende å høre hva som er så billig for en Leaf at det ikke går an å si nei til det....
iOn 2012 modell
2013 model S 85

elektrolux

Et diagnoseapperat er mer enn kjekt å ha.

Løp og kjøp, og om du ikke vil ha det selv tar jeg det.

Forstår ikke at du tør kjøpe en bil, uten å ha tilgang til diagnoseverktøyet til den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. februar 2012, klokken 10:19
Forstår ikke at du tør kjøpe en bil, uten å ha tilgang til diagnoseverktøyet til den.

Jeg forstår det godt. Det er ikke alle som

1) ønsker å gjøre noe som helst med bilen selv
2) evner å gjøre noe som helst med bilen selv
3) på tross av både 1 og 2 likevel ender opp med å gjøre noe med bilen selv.

Personlig har jeg blitt lokket, lurt, fristet og overtalt (men aldri truet) inn i kategori 3.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Er vel av den generasjonen som ikke hadde råd til å få proff hjelp til å holde kjøretøysparken i orden, kombinert med ønske om å eie eksotiske kjøretøy. ;)

One more er nok også av samme avstøpning kjenner jeg han rett.

Gratulerer med nye gliset forresten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Hehehe... Er nok truffet her ja! Men la meg tilføre...

Den største grunnen utenom prisen for å unngå såkalt proff hjelp er at jeg har prøvd.
Tror ikke jeg har vært på verksted uten at det er slurvet og blir dårlig igjen,
eller at man må tilbake 3 ganger for helt enkle ting.

Jeg stoler rett å slett ikke på den yrkesgruppa og det er trist  ???
Eneste mekaniker jeg stoler på (fossilt) er det flere mnd. ventetid på.

SitatPersonlig har jeg blitt lokket, lurt, fristet og overtalt (men aldri truet) inn i kategori 3.
Hehe... Fine!  Ikke umulig at du kan bli det også, har du batteriovervåkning  8)

SitatLøp og kjøp, og om du ikke vil ha det selv tar jeg det.
Det er helt OK.


Men da forstår jeg slik at disse IKKE er fritt tilgjengelig ?
Det andre er at jeg prøver å veie prisen mot nytte på et slik tidlig stadie,
men oppfrikingen av grunnene for at jeg ikke bruker verksted sier alt.
Da er det kun pris som avgjør.....


Takker for gratulasjon, er litt usikker på om jeg beholder den.
Dukker muligens opp fler fra kilden min, men ikke bekreftet  ::)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Jo diagnose er fritt tilgjengelig. I følge EU direktiver som Norge er forpliklitet til å følge pga EØS avtalen så kan ingen importør nekte å selge spesialverktøy eller dokumentasjon til en bil.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Sitat fra: Caspar på tirsdag 07. februar 2012, klokken 14:28
Jo diagnose er fritt tilgjengelig. I følge EU direktiver som Norge er forpliklitet til å følge pga EØS avtalen så kan ingen importør nekte å selge spesialverktøy eller dokumentasjon til en bil.


Aha! Da er det ikke noe unikt å få tak i det :-)
Blir likevel litt mistenkelig, skal prøve å finne ut av hvordan det spøsmålet blir mottatt.
Ikke minst prisen da  :o


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Thomas Parsli

Spørsmålet blir vel hva man skal med diagnoseapparat så lenge bilen er under garanti?

Det eneste bruksområdet jeg kan se for meg er å kunne gjøre battertester for å etterprøve/kontrollere de Nissan gjør.
Jeg tror du trygt kan vente noen år med å kjøpe diagnoseapparat...

Thomas
(som også er spent på hva "så billig at jeg ikke kunne si nei" betyr)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

OneMore

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. februar 2012, klokken 15:34
Spørsmålet blir vel hva man skal med diagnoseapparat så lenge bilen er under garanti?

Det eneste bruksområdet jeg kan se for meg er å kunne gjøre battertester for å etterprøve/kontrollere de Nissan gjør.
Jeg tror du trygt kan vente noen år med å kjøpe diagnoseapparat...

Thomas
(som også er spent på hva "så billig at jeg ikke kunne si nei" betyr)

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Trenger man det nå ?
Men jeg har kjøpt US think, så der ryker en del av garantien.
Men får jo 3 år mer på batteripakken. Summen er vel dårligere,
men ser klart fordeler med det.

Er ennå ikke sikker på sluttprisen, men mener jeg skal ligge godt an :-)

Nå må jeg finne ut av hvilke ekstra dekk jeg skal få med, og om det er annet dill dall.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. februar 2012, klokken 15:34
(som også er spent på hva "så billig at jeg ikke kunne si nei" betyr)

OneMore har sikkert vunnet (evt. tapt?) et veddemål? ;)

Eller kanskje det er resultatet av en pokerkveld?

Eller en kombinasjon?
  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. februar 2012, klokken 15:34
Spørsmålet blir vel hva man skal med diagnoseapparat så lenge bilen er under garanti?

Et eksempel som er tatt fra virkeligheten mens Mercen min var under garanti.  Fikk Stor rød melding på dasjen om å oppsøke verksted. Å gjøre det vilkle medført en tur forbi bomringen som omringer byen vår, Noe alle her på forumet vet jeg er allergisk mot.  ;D

I stedet koblet jeg opp diagnoseapperatet og fant ut at bilen mente der var noe feil med kommunikasjonen til airbag'en. Feilmeldingen ble slettet, og kom aldri tilbake.

Diesel, og bompenger spart, noe som aldri ville blitt dekket av garantien. ( At jeg hadde brukt over 20 KNOK på diagnose utstyr får bli en annen sak :D )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: OneMore på tirsdag 07. februar 2012, klokken 16:24
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. februar 2012, klokken 15:34
Spørsmålet blir vel hva man skal med diagnoseapparat så lenge bilen er under garanti?

Det eneste bruksområdet jeg kan se for meg er å kunne gjøre battertester for å etterprøve/kontrollere de Nissan gjør.
Jeg tror du trygt kan vente noen år med å kjøpe diagnoseapparat...

Thomas
(som også er spent på hva "så billig at jeg ikke kunne si nei" betyr)

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Trenger man det nå ?
Men jeg har kjøpt US think, så der ryker en del av garantien.
Men får jo 3 år mer på batteripakken. Summen er vel dårligere,
men ser klart fordeler med det.

Er ennå ikke sikker på sluttprisen, men mener jeg skal ligge godt an :-)

Nå må jeg finne ut av hvilke ekstra dekk jeg skal få med, og om det er annet dill dall.

-OneMore-

Ikke glem at USA-Leafen ikke har varme på batteripakken. Det betyr at batteripakken ikke må komme under -17.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. februar 2012, klokken 18:31
Diesel, og bompenger spart, noe som aldri ville blitt dekket av garantien. ( At jeg hadde brukt over 20 KNOK på diagnose utstyr får bli en annen sak :D )

Det er joe likt som gjør at du kan (begynne å) rettferdiggjøre kjøpet av utstyret! Etter denne episoden har apparatet ikke kostet deg 20k, men 20k-x, der x er det du ville ha måtte betalt i diesel, bompenger og slitasje. :)

Selv har jeg vel spart inn diagnoseapparatet på thinken to ganger nå ved å fylle vann selv, kontra å la verkstedet ta seg grovt betalt for å gjøre det. Bonus: Jeg vet nøyaktig hvor mye vann som går på hver rekke, og at det fylles på med foreskrevet hastighet.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Sitat fra: cra på tirsdag 07. februar 2012, klokken 16:30
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. februar 2012, klokken 15:34
(som også er spent på hva "så billig at jeg ikke kunne si nei" betyr)

OneMore har sikkert vunnet (evt. tapt?) et veddemål? ;)

Eller kanskje det er resultatet av en pokerkveld?

Eller en kombinasjon?
  ;D


Hi folks, noop kan ikke si at det er en kombinasjon heller.
Men hadde jeg vunnet en Leaf på å være Lady GA GA.
Så hadde jeg glatt stilt opp :-) 
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA