Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lavt forbruk

Startet av jkirkebo, tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37

« forrige - neste »

ethoring

Det er mulig R3 er bedre enn R2. Jeg opplevde i hvert fall R2 i 265 mm 19" som skikkelig ille, ble kjørt ca 12000 km gjennom vinteren og ble ikke merkbart bedre.

Men ble inspirert. Kunne godt konvertert 235 / 19" for maksimal rekkevidde, gitt at kjøreegenskapene ikke forringes for mye. Goodyear er antakelig bedre enn Nokian på dette med stive sidevegger.

E-golf-2014

#16
Interessant tråd. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

jkirkebo

Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

schcar

Hei

Jeg har X75 med staggered oppsett - 275 bak og 255 foran på 19 tommer Tesla felg, men jeg syns at dimensjonene er vel voldsomme. Vinterdekkene er 265 hele veien. Når de blir utslitt skal jeg gå ned i dimensjon slik som beskrevet her. Veldig spennende tråd - flott innlegg. Har kjørt 45 k km med forbruk på 222.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Mange X100er har 2050 kg på bakaksling.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: E-golf-2014 på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Interessant trå. Er det noen som vet om dekkene jkirkebo bruker også kan brukes lovlig for Model x 100d? Tenker på at 100d er noe tyngre enn 75d. Har 19 tommer Cyclone felger i dag med 265/50-19.

Bare å sjekke vognkortet det. Dekkene tåler 925kg, så da må bilen ha maks bakaksellast på 1850kg eller mindre.

Jeg tror også X100D har 1800kg slik som X75D.
Mange X100er har 2050 kg på bakaksling.

I så fall går det ikke, da må man opp på LI 109 (tror jeg det er) og det får man ikke på dekk i de dimensjonene.

De to X100D jeg sjekket hadde begge 1800kg akselvekt. Slo opp annonser på finn.no for å finne skiltnummer, gikk så inn på kjøretøyopplysninger hos Veivesenet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: schcar på onsdag 11. september 2019, klokken 15:55
Hei

Jeg har X75 med staggered oppsett - 275 bak og 255 foran på 19 tommer Tesla felg, men jeg syns at dimensjonene er vel voldsomme. Vinterdekkene er 265 hele veien. Når de blir utslitt skal jeg gå ned i dimensjon slik som beskrevet her. Veldig spennende tråd - flott innlegg. Har kjørt 45 k km med forbruk på 222.

Staggered 275&255 er på 20 toms felg, ikke 19".
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rævedilter

#22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 18:57
I så fall går det ikke, da må man opp på LI 109 (tror jeg det er) og det får man ikke på dekk i de dimensjonene.
Trudde alle Xene hadde LI 110 i vognkortet, iallefall bak.
Min har iallefall det både fremme og bak, men 1800 kg på aksling bak.
Akselvekt har relevans i forhold til felg og vinterdekk, men ikkje til sommardekk, der må ein følge vognkortet.

Eg finn ikkje eit einaste 19" dekk under 265 med LI 110

geear

Gikk forbi en e-Tron i går, den hadde 21" (tror jeg, demobil), og stod på eagle F1. Den er kjent for å være stille. Kanskje dekkene bidrar. Mye forskjell på de og Pilot sport i samme dim?

Rævedilter

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 19:15
Eg finn ikkje eit einaste 19" dekk under 265 med LI 110

Nokon som veit om 19" sommardekk under 265 bredde med LI 110?


Lynet

Det er tilstrekkelig med li 104 på Tesla X. Akseltrykk bak skal være 1800kg i vognkortet. De som har høyre kan dra til biltilsynet og få endret dette. Dokumentasjon er nødvendig, det kan løses ved å finne tilsvarende bil. Min X100D er på 1800kg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

#26
Endret lastindeksen?
Dei fleste har vel 1800 kg, men LI 110?

Har du gjort dette eller kjenner nokon som har fått endret LI?
Har nokon noko offiselt frå Tesla om dette? Eller fra biltilsynet?
Eller er det kun å finne ein samme type bil på finn.no og referere til den?
Har du eksempel på X75 med LI 104 på bakaksling?

Eg finn ein del med 106, dei fleste ser ut som dei har 110.

Lynet

Du kan kjøre med lavere li hvis tillatt akseltrykk tillater det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

#28
Har du noko dokumentasjon på det?
Viss det er som du seier er jo LI i vognkortet uten betyding?

Eg har aldri hørt noko om at ein kan gjere det;
derimot både fra biltilsyn og andre hørt at LI i vognkortet alltid skal følges på sommerdekk.

Eg har iallefall oppfattet det slik:
Sitat fra: eha på fredag 18. november 2016, klokken 14:10
Det varierer hva som står i vognkort. Noen har 102/106, andre har 105/110. Dette avhenger som regel av hva bilen opprinnelig ble levert med.

For sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).

For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.
https://elbilforum.no/index.php?topic=26820.195

Lynet

Vedlagt ligger bilde fra kontrollforskriften for PKK (EU-kontroll). Der står det i klartekst i nederste rute, tredje linje.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA