Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?

Startet av ryback, lørdag 07. september 2019, klokken 23:41

« forrige - neste »

Motorwatt

Kjørte E18 nordover igår kl. 0830. Politikontroll rett ved Høvik kirke for å sjekke at det var minimum 2 i bilen for kjøring i kollektivfeltet. I stopp-feltet (hvor det bare var plass til 4 biler) stod det 3 stk. Tesla, og en gammel Opel.... 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Sitat fra: gr på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:27
Sitat fra: GOS på mandag 16. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. september 2019, klokken 12:48
Kjørte hjem fra gardermoen i går, og fikk en fin anleding til å vise hvorfor Audi-sjåfører har dårlig rykte:

https://youtu.be/a8ZwlwrwxTY?t=52

(Kanskje den dårligste kjøringen jeg har fanget på dashkameraet hittil, etter 84k km. Tre høyst ulovlige forbipasseringer på kort tid, i en veiarbeidssone.)

Espen
Falt deg ikke inn at du skulle vært flinkere å legge deg inn i høyre fil slik at de bak kunne ligge i forbikjøringsfilen?

Nå vet jeg ikke hvor fort det gikk eller hva farsgrensen er, men det syntes ikke å være hinsides fort den Audisjåføren kjørte.
1. Uansett så kjører man ALDRI forbi i et AVKJØRINGSFELT. Til nøds kan man gli forbi med trafikken i høyrefila, men avkjøringsfelt er helt på tur..
2. Ser at Espen bruker BlackVue 650. Mitt 750 har veldig stor vidvinkel, noe som gjør at avstander som er kort i virkeligheten oppleves langt på videoen. Det som er nesten-situasjoner i virkeligheten ser ut som situasjoner med brukbar klaring. Kan være enig i at på videoen så kunne det godt vært rom for å legge seg inn til høyre helt i starten, men det er nok ikke så store luka det er snakk om.

Å "gli forbi" i høyrefeltet i betydning at farten på bilene i høyre fil er høyere enn farten på bilene i venstre fil er ikke i strid med noen trafikkregler så vidt jeg vet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. september 2019, klokken 18:45
Kjørte E18 nordover igår kl. 0830. Politikontroll rett ved Høvik kirke for å sjekke at det var minimum 2 i bilen. I stopp-feltet (hvor det bare var plass til 4 biler) stod det 3 stk. Tesla, og en gammel Opel....
Av kanske 30-40 biler som passerte meg så jeg bare en Leaf uten 2 i. Og en BMW X5, med 2 i  :D Men mulig bildet er annerledes på morgenen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lynkjapp

Sitat fra: hemi på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:34
mange sover i venstre fil og skylder på han forran ikke kjørte fortere.

Her kommer et spørsmål til alle (ikke nødvendigvis hemi) som mener at man skal flytte seg fra venstrefeltet så fort noen dukker opp bakfra, uansett om man har saktekjørende trafikk foran seg:

La oss si at trafikken i venstre felt går i 80 i 100-sonen og jeg ligger sist av to-tre biler bak en sinke, alternativt at jeg ligger alene bak sinken. Så kommer du bakfra i 100. Mener du da at jeg har plikt å flytte meg for deg? Hvis ja, plikter ikke du da å flytte deg igjen for meg i det jeg først slipper deg forbi og så legger meg ut rett bak deg igjen? Hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, herregud for noe tull...

arthur

Nei, anser ikke at jeg da har noen plikt til å flytte meg. Kan ikke helt skjønne hvilken regel som pålegger meg det i den beskrevne situasjonen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 18. september 2019, klokken 07:02
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:34
mange sover i venstre fil og skylder på han forran ikke kjørte fortere.

Her kommer et spørsmål til alle (ikke nødvendigvis hemi) som mener at man skal flytte seg fra venstrefeltet så fort noen dukker opp bakfra, uansett om man har saktekjørende trafikk foran seg:

La oss si at trafikken i venstre felt går i 80 i 100-sonen og jeg ligger sist av to-tre biler bak en sinke, alternativt at jeg ligger alene bak sinken. Så kommer du bakfra i 100. Mener du da at jeg har plikt å flytte meg for deg? Hvis ja, plikter ikke du da å flytte deg igjen for meg i det jeg først slipper deg forbi og så legger meg ut rett bak deg igjen? Hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, herregud for noe tull...
Har du klar bane foran deg, og biler bak deg, skal du inn. Blir du selv sinket av bil foran, så ser jeg ingen som helst plikt til å legge seg inn med mindre bilen bak har blålys.

Det er helt ulogisk at Espen skulle ha lagt seg inn i den videoen der, han har selv 1,3 sekunders avstand til bilen foran, noe som kvalifiserer til muntlig advarsel fra politiet. Som sagt, Blackvue-kameraene gir ikke realistisk bilde av situasjonen, det er altfor mye vidvinkel. Sjekk selv med en stoppeklokke på hvitstripene. Mange som er vel kjappe til å dømme her syns jeg...

Espen Hugaas Andersen

Hmm, jeg får prøve å ha litt mer avstand til bilen foran...

Men det er et godt poeng. Ikke bare utførte Audien tre ulovlige forbikjøringer, men tidvis var avstanden til bilen foran også i førerkortbeslagområdet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Siden det var jeg som først stilte spørsmål til om Espen tenkte på å legge seg inn, så får jeg vel legge til noe jeg også.

Jeg telte ikke sekunder eller tideler når jeg spurte Espen om dette, men syntes det så ut som om det var langt frem til bilen foran idet Audi'en kom kjørende forbi Espen på høyre side. Er ikke kjent med vidvinkelen på disse BlackVue kameraene, eller andre dash-cam kameraer, og det kan godt vær avstand til forankjørende var mye mindre enn det jeg fikk inntrykk av.

Når jeg ligger i venstre felt og dytter en i ræva fordi han kjører for sent så pleier heller ikke jeg å legge meg inn i høyre felt selv om det kommer biler bakfra. Etter litt tålmodighetsarbeid uten suksess så bruker jeg fjernlyset for å signalisere til den forankjørende at den enten bør speede opp eller legge seg inn i høyre felt. Om jeg ser en bil kommer bak meg i veldig fart, så legger jeg meg gjernee til høyre så kan han få jobben med å få den forankjørende til å "våkne".

Beklager til Espen om avstand faktisk ikke var større enn at en alt mer eller mindre lå og dytte den foran i ræva.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: GOS på onsdag 18. september 2019, klokken 17:35
...... Når jeg ligger i venstre felt og dytter en i ræva fordi han kjører for sent så pleier heller ikke jeg å legge meg inn i høyre felt selv om det kommer biler bakfra. Etter litt tålmodighetsarbeid uten suksess så bruker jeg fjernlyset for å signalisere til den forankjørende at den enten bør speede opp eller legge seg inn i høyre felt. Om jeg ser en bil kommer bak meg i veldig fart, så legger jeg meg gjernee til høyre så kan han få jobben med å få den forankjørende til å "våkne"........
Nøyaktig samme taktikk som jeg bruker, selv om den ikke er helt det jeg lærte da jeg tok lappen, så pleier det som regel å funke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

arthur

Hva er avstanden til bilen foran når man dytter noen i ræva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Handyman

Sitat fra: arthur på onsdag 18. september 2019, klokken 18:37
Hva er avstanden til bilen foran når man dytter noen i ræva?
For min del vil det kanskje medført en advarsel om det var kontroll.
Vil ikke havne i en situasjon der jeg risikerer å kjøre på noen bakfra!

Når jeg ser hvor tett noen ligger ved vanlig, så oppfatter nok ikke alle at jeg "dytter i ræva" ;)
Det er da jeg blinker med lysa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

GOS, det er veldig stor forskjell på avstandsopplevelsen på video mellom forskjellige dashcams. Blackvue får situasjonene til å fremstå svært lite dramatiske, mens for eksempel Tesla dashcam gir veldig realistisk inntrykk på grunn av lite vidvinkel. Dette er som å se på boligannonse på Finn, hvor 60-skuffene på kjøkkenet ser ut til å være 120 cm, og gigakjøkkenet i virkeligheten er knøttlite. Dette gjør det ganske håpløst med mange videoer som havner i media, noen fatter ikke hva som er problemet, mens det kan ha vært svært nære.

Counterpointer

Til temaet, hvorfor Tesla sjåfører har dårlig rykte, så tror jeg at det er mange «nettkrigere» som har bidratt til dette.

Blir helt forferdet over hva som sies i både Audi E-tron og Jaguar I-Pace gruppene på Facebook, men særlig på Porsche Taycan gruppa.

Som regel starter det med at noen sier Tesla er en drittbil eller noe i den retningen. Så svarer noen f.eks at den har lengre rekkevidde, bedre ladenettverk og er raskere 0-100. Etter det så raser det på med karakterestikker og ballet er i gang.

1000kwh

Mange år siden jeg sluttet å bruke facebook, så det er en stor gåte hva som foregår der  :D

MEN, jeg synes det har blitt noe bedre her på forumet i det siste. Vi kan faktisk snakke om Audi, Jaguar og Tesla uten at det automatisk går i en pissekonkurranse. Håper det fortsetter sånn..

Øyvind.h

Enig. Jeg opplever også at det er en bedre tone, mer forståelse for individuelle kvaliteter ved bilene etc. Alle har bra rekkevidde og med flere kapasitetsvalg tilgjengelig, selv om jeg ser det fortsatt foregår desimaldiskusjoner her og der. På Facebook er det mye mer innslag av folk som kjemper med nebb og klør. Audi-gruppa er tidvis blitt helt usmakelig. I EQC gruppa ble en eier av et annet merke kastet ut fordi han ikke klarte oppføre seg. I ene Tesla-gruppa var det i starten 2-3 personer som latterliggjorde alle spørsmål om bruk av bilen, og skrev man noe negativt ble man regelrett uthengt og mobbet. Admin måtte en periode her trå til skikkelig overfor en del, noe som førte til at enkelte trakk seg.
Men nå synes jeg forumet stort sett fungerer bra. Det er alltid enkelte som må inn og slenge dritt i andre merketråder, men veldig lite av det. Og de dukker bare opp når de har noe negativt å bidra med, så de er stort sett fraværende.
Jeg opplever det som viktig for egen del å følge med på flere merker, hvordan bilene fungerer, feil som rapporteres etc. Å kun se på merket en kjører blir bare ekkokammer. Samtidig er det greit å se det ikke bare er det mest utskjelte merket kvalitetsmessig som sliter med feil. Det kan en jo fort konkludere med, og det er naturligvis hold i at kvaliteten ikke er helt på plass. Ei heller serviceapparat, selv om ventetiden nå har gått fra 3 måneder til 2 uker. Snekker Andersen på Skøyen forsøkte seg på min bil nylig, og utfallet ble dessverre ikke bra.

Men alt i alt er jeg fornøyd med forumet slik det er nå. Det skal admin ha en del av æren for! Og bilprodusentene som i økende grad slenger gode alternativer på bordet!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA