Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf

Startet av leafen, fredag 17. februar 2012, klokken 16:26

« forrige - neste »

bno

Liker lite "angrepet" her på den sunne fornuften og derfor kan ikke dette stå uimotsagt som følger:
Det man snakker om når det gjelder Apple er at de har lyktes med en mye ønsket strategi for bedrifter. Det er vertikal integrasjon. Det gir monopolaktig prisingspotensiale. Det er et godt utgangspunkt for å ta ut merverdi fra kunden. SAS var et slik konstruksjon tidligere, men takket være EU ble det slutt på monopolprisingen. Bilfabrikkene liker det med proprietet og derfor er de spesielt glade i Apple. De har mye mer kontroll med markedet for å kunne hente ut verdier. Det er ikke verre en det. IBM prøvde seg i den unge pc alder der man forsøkte med proprietære produkter etc. De lyktes ikke heldigvis. Derfor har vi billige PC er idag som er tilgjengelig for hvermansen og vi kan fly uten at det koster skjorta og til og med ta med familen ;D. I det perspektivet handler dette ikke om konspirasjon, men sunn fornuft å ha innsigelser mot, både som individ og samfunn. Samfunn fordi man da kan hente ut et samfunnsmessig overskudd ved lavere prising. Dette overskuddet kan individet bruke kanskje på å kjøpe seg en jærstol ;D og da bidrar man til å holde noen andre i arbeid enn at dette i motsatt fall kunne brukes i bedriften (les eiere) for eksempel til å godta mange ;D fagforeninger (SAS) som igjen gjorde selskapet tungrodd og byråkratisk etter hvert. Ja, monopol i Scandinavia. Det er som den frittalende lederne av Ryan air sier "at nordmenn er dumme".  (Som har en tendens til å godta det meste, unntatt når det er snakk om 50 øring eller mindre i timen ifm. lønnsforhandlinger og den femtiøringen må man attpåtil skatte for) ;D

Det kan ikke være dumt å trene seg litt for etter hvert vil vi nok erfare kraftige anti elbil strategier fra ulike hold. Det er da ikke uten grunn at vi har måttet vente i hundre år på et alternativ til fossilbilen. Vi må ikke være naive her. Motstanden er bar in spe og reaksjonen fra bilbransjen(unntatt Nissan  ;D og et par andre små) og oljeselskapene er nå kun inne i fornektelsesfasen. Dvs. elbil representerer ikke noe problem da den representerer kun x antal promille av markedet (...) Stikkord: Raskere batteriutvikling en man regner med og som vil bety et kvantesprang teknologisk. Kodak er nå konkurs og det er perspektivet for "historien straffer de som kommer for sent" Anbefalt lesing "Only the paranoia survives" skrevet av tidligere Intel CEO.

Det er ikke så vanskelig å forstå dette. Men hører dette gjemme i denne tråden, neppe :D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Definition of irony:

Fikk forresten en aha opplevelse i går med spotify + blåtann + leaf.  ;D
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 08. februar 2012, klokken 00:18
Alt jeg sa var at Nissan og Apple sover i samme seng. Når det så viste seg å være sant, så skal jeg altså sammenlignes med nettsteder som "nyhetspeilet"?

Har det vist seg å være sant?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. februar 2012, klokken 09:20Har det vist seg å være sant?

Thomas

Mtp. hvor fort noen geniale programmerere her inne på forumet omprogrammerte den amerikanske appen til den europeiske Leafen, og hvor lang tid det tar før Nissan ruller ut sin egen EU utgave, og hvordan vi ser en sammenheng med 12 mnd etter lansering av bilen før androidappen kom, både i det amerikanske og britiske markedet, så har jeg vanskelig for å skjønne hvordan man klarer å skjule ett ganske åpenbart samarbeid. Når vi oppå kransekaka setter filmene hvor Jobs skryter av Leaf og sammenhengen iphone+leaf, så har man tilogmed pynt til kaka.

Jeg tipper Nissan lanserer androidappen for Norge rundt 8. oktober 2012.  8) Men det er egentlig uinteressant for meg, for jeg vil ha Windows Phone 7 appen ;D
Nissan Leaf

Jonny

Har nettop passert 1000 km med Leaf'en. Håper bilen varer minst 1000 ganger dette!

Eg har et problem med bilen, det er eg får liksom ikke kjørt nok, har sluppet opp for kjøre ide'er.
Flere som føler det likedan???
Kjører Rød Nissan Leaf.

Griffel

Sitat fra: Jonny på onsdag 08. februar 2012, klokken 13:36
Har nettop passert 1000 km med Leaf'en. Håper bilen varer minst 1000 ganger dette!

Eg har et problem med bilen, det er eg får liksom ikke kjørt nok, har sluppet opp for kjøre ide'er.
Flere som føler det likedan???
Bra at du er fornøyd, men hva med et litt mindre profilbilde, sidene med siste innlegg fylles så fort opp.
Forstår at du er stolt av ny bilen, men vi klarer å se at du ikke har kjøpt en brukt Reva selv om bildet hadde vært mye mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. februar 2012, klokken 14:02
Bra at du er fornøyd, men hva med et litt mindre profilbilde, sidene med siste innlegg fylles så fort opp.
Forstår at du er stolt av ny bilen, men vi klarer å se at du ikke har kjøpt en brukt Reva selv om bildet hadde vært mye mindre.

Enig. Dette har folk hintet om før også. Vær så vennlig å gjøre bildet mindre. Om du ikke vet hvordan, så får du helt sikkert svar om du spør her på forumet!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

I grunn merkelig at ikke HTML-koden til forumet sørger for at bildet ikke overstiger av viss størrelse.  ???

Det hadde holdt om det lå height="xx" og width="yy" attributter i malen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kjekk

Hatt mine første 24 timer med leaf og er storfornøyd.  Fruen er skeptisk og vil heller gå til jobb i morgen enn å ta leafen.  Tror hun ble litt satt ut da dashbordet lyste opp. Basert på erfaringene her inne er det kanskje greit å ikke introdusere henne nærmere for bilen?
(PS!  Unnskyld at jeg avsporer konspirasjonspraten)

Haavard

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. februar 2012, klokken 14:16
Sitat fra: Griffel på onsdag 08. februar 2012, klokken 14:02

Enig. Dette har folk hintet om før også. Vær så vennlig å gjøre bildet mindre. Om du ikke vet hvordan, så får du helt sikkert svar om du spør her på forumet!

Det er faktisk ett profilbilde som du kan velge her på forumet i profil instillinger så det er faktisk ein webmaster som må ta å krympe dei så laste opp dei nye bildene til serveren. :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Thomas Parsli

Et alternativ er å ikke bruke profilbilde, inntil dette blir fikset...

Thomas
(legger bort høygaffel og fakkel)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: kjekk på onsdag 08. februar 2012, klokken 15:00
Fruen er skeptisk og vil heller gå til jobb i morgen enn å ta leafen.  Tror hun ble litt satt ut da dashbordet lyste opp.

Er vi gift med samme kvinne?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

el-snorre

Kjempefornøyd etter mine første 3000 km siden starten av desember!

Håper samtidig at alle Leaf-eiere benytter seg av gratismedlemskapet i Norsk Elbilforening. Husk dere blir ikke medlem automatisk, men må bruke skjemaet i startmappen, eller sende en epost til elbil@elbil.no.

(Dessuten elbilforumet vårt lever sitt eget liv utenom medlemslistene.)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Marius-H

Jeg har bilen min på service. I morgen er det på andre uka. Gud som jeg savner Leafen. Sliter med å se på bensinmåleren på leiebilen, haha.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA