Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Standardiserings-forankring for laderegulator

Startet av Kristintl, fredag 17. februar 2012, klokken 14:10

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Forhandleren vil normalt måtte stille egnet lånebil mens en langvarig reparasjon pågår. Dersom du har berettiget reklamasjon og de nekter å stille lånebil, så kan du leie bil og kreve tilbakebetalt kostnadene fra forhandleren. I et slikt tilfelle er det viktig at forhandleren er informert om at hvis de ikke stiller lånebil så vil du leie bil og kreve at de dekker utgifter.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

obertjunior

Hei alle sammen. Batteriet på Thinken min fra 2008 røyk i august i fjord. I slutten av desember ble endelig batteriet sendt fra RøhneSelmer i Sandvika. Etter planen skulle batteriet komme tilbake reparert i slutten av februar. I dag fikk jeg en tlf fra RøhneSelmer. De hadde en to setningers mail fra verkstedet i Sveits. "Batteriet kan ikke repareres. Trenger svar på en uke hva vi skal gjøres ellers resirkuleres batteriet."

RS har tre forslag:

Kjøpe nytt batteri, 110 000 - 120 000 (sikkert eks mva, frakt og montering)
Li ion batteri fra amerika, pris usikkert
Kjøpe ett brukt batteri fra en av Thinkene som er defekte men hvor batteri er intakt. Pris ukjent.

Om jeg går for alternativ 1 har jeg totalt betalt ca 400 000 for en think city som jeg ikke har fått brukt på 7 måneder:-)

Noen som har ett batteri til salgs eller noen gode råd? Bilen ble kjøpt direkte av Think Global og dermed ingen garanti. Batteri garanti er tre år men regnes fra produksjonsdato og tydeligvis har mitt batteri stått lenge før jeg fikk det.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

el-snorre

De som har behov for advokat (og som er medlem) kan også kontakte advokatkontoret Elbilforeningen nå Inger medlemsgode med.

De tilbyr gratis førstekonsultasjon på 45 minutter og deretter en gitt timepris. Det vil komme mer info om dette når det formelle er mer på plass.

De som har behov kanoniske vår kontaktperson:

Thomas Oftedahl

Drøbakadvokatene
T: 64 93 86 00
Holterveien 2
1440 Drøbak
F: 64 93 86 01
www.advokat.no

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Go-carter

Sitat fra: obertjunior på fredag 10. februar 2012, klokken 19:57
Hei alle sammen. Batteriet på Thinken min fra 2008 røyk i august i fjord. I slutten av desember ble endelig batteriet sendt fra RøhneSelmer i Sandvika. Etter planen skulle batteriet komme tilbake reparert i slutten av februar. I dag fikk jeg en tlf fra RøhneSelmer. De hadde en to setningers mail fra verkstedet i Sveits. "Batteriet kan ikke repareres. Trenger svar på en uke hva vi skal gjøres ellers resirkuleres batteriet."

RS har tre forslag:

Kjøpe nytt batteri, 110 000 - 120 000 (sikkert eks mva, frakt og montering)
Li ion batteri fra amerika, pris usikkert
Kjøpe ett brukt batteri fra en av Thinkene som er defekte men hvor batteri er intakt. Pris ukjent.

Om jeg går for alternativ 1 har jeg totalt betalt ca 400 000 for en think city som jeg ikke har fått brukt på 7 måneder:-)

Noen som har ett batteri til salgs eller noen gode råd? Bilen ble kjøpt direkte av Think Global og dermed ingen garanti. Batteri garanti er tre år men regnes fra produksjonsdato og tydeligvis har mitt batteri stått lenge før jeg fikk det.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Det billigste, og som også fort kan bli det beste, er nok å kjøpe det fra en delebil. Auksjonen.no hadde en komplett sort delebil, til 50-55.000 Da får du både bytt batteri, ekstra PCU(verdi 27.000+++) og alt annet som kan finne på å ryke.

Mitt batteri ligger forøvrig også i samme sending som ditt  :( Men regner med at det kan fikses, har faktisk ikke hørt noe fra R&S denne uken. Får purre de på mandag.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

obertjunior

Jeg krysser fingrene for deg:-) Har fortsatt ikke fått noen forklaring på hvorfor det IKKE kunne repareres. Håper ikke de skal ha betalt for en mislykket reparasjon. De kan gjerne beholde batteriet bare jeg slipper å betale. har jo ikke bruk for ett defekt batteri.

Stein Erik sier mitt batteri er det eneste som ikke kan repareres som de har hørt om så langt.

Øbert jr
Think C!ty 2008, 35000 KM

Kristintl

Nå vurderer jeg å gå til advokat....
Høyden Autosenter har fortsatt ikke fått delene fra Sveit. Det er nå 3 uker siden de sa at deler var bestilt og sendt fra Sveits.
Jeg har sak hos Forbrukerrådet, men ting tar sååå lang tid. Vi må vente å høre på svar, de må gi de enda lenger tid til å finne ut feilen, det tar enda noen dager før de kan purre fordi de har så mye å gjøre etc etc.... MEN; jeg er redd advokat kommer til å koste en formue og OM jeg ikke vinner fram med saken så koster dette meg flesk....
Det er nå 2,5 måned siden jeg leverte bilen min inn på verkstedet. De tror det er BMI som er feilen. Denne er bestilt og betalt, men de har enda ikke fått den.
Totalt på snart 13 måneder har det vært feil på bilen min i snart 6 måneder... 4 av disse har jeg ikke fått kjøre min bil. Har en lånebil, en Think det også, men uten bakseter.....

Noen som har erfaring med å bruke advokat. Ser over her at Elbilforeningen har egen advokat, så jeg vurderer nå å kontakte de.....
Think City 2011 4 seter.
Vinterbro

hma

Hei Kristin,

Veldig kjedelig situasjon dette. På den ene siden kan det se ut til at løsningen ligger rett om hjørnet, mens på den andre siden har det drøyd ut til det lengste.

Jeg ville kontaktet advokaten nevnt tidligere i tråden. De tilbyr deg 45 minutters gratis konsultasjon og deretter på timepris. Mye kan sies om advokater, men billige er de ikke, jeg antar en timepris på ~1700,- inkl moms. Om de skal skrive noen brev og framsette krav, blir det raskt 10'000 kroner og mer.

Advokaten vil dog kunne gi deg råd om dine krav og anbefale eventuelle grep. Det trenger ikke nødvendigvis koste deg skjorta.
Det er derfor lurt om du på forhånd sammenfatter situasjonen og hendelsesforløpet skriftlig, slik at dere bruker tiden så effektivt som mulig.

Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

obertjunior

Herlig. Fikk kjøpt brukt zebra batteri av brødrene london, det holdt en god uke etter det ble varmet, satt inn, testet, kjørt, ladet, kjørt, ladet og hentet fra RS Sandvika.  kjørte opp Lierbakkene, rolig og mest på eco giret. Det luktet litt funky i det jeg nådde toppen og jeg var i praksis nesten hjemme og satte bilen til lading i garasjen som vanlig.

Dagen etter lyste dette mest dramatiske av alle lamper,varselstrekant med lyn og power limit, samme som forige batteriet og dette kan ikke fikses igjen, same feil som original batteriet som satt i bilen jeg kjøpte av ThinkGlobal i 2009 mai.

Har nå vært uten el bilen siden august. Det  siste batteriet hadde sittet i en kollisjonsthink og dette er iflg RS Sandvika høyst sannsynlig grunnen - noen celler som fikk seg smell. Usikker på hvor hardt skadet bilen var men saken er at jeg ble påkjørt av bensinbil i venstresiden foran ved døren ved avkjøringa til Fornebu og en god stund etter sviktet original batteriet. Takstmann nekter for at kollisjonen kunne skade batteriet.

Kan ikke sette inn lithium batteri da jeg har pcu type1. Finner ingen zebra batterier til salgs (ville jo uansett vært uten garanti).

Tror jeg skroter hele bilen nå, lite fristende å svi av enda mer penger. Det å kjøpe en delebil med batteri også uten garanti på batteri virker på meg veldig risikofylt. Varselstrekanten med lyn har brent seg fast på tromhinnene. Hvor mye er en Think 2009 uten batteri verdt? Tipper ikke mye.

Frister med advokat men 3 forbrukerrådsadvokater og forbruker europa gav opp, kun sistnevnte gjorde en virkelig jobb og sjekket sveitsisk lovverk, forbrukerkjøpslov gjelder kun i 2 år så vidt jeg husker. Det finnes ingen motpart i Norge. Forsikringsselskapet og takstmann nekter for at første batteriet kunne være følgeskade  på kollisjon men basert på mine erfaringet er zebra batteriene veldig mye mer sårbare for kollisjoner enn hva takstmann påstår. Andre som har blitt påkjørt / småkollidert og deretter fått batterihavari? Virker på meg som det er ett mønster her. Hvor liten smell tåler egentlig disse batteriene?

Ideer noen?

:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

hma

#24
Hei Obertjunior,

Dette var triste nyheter, men samtidig noen nyttige erfaringer for andre å ta med seg.

Det ser ut som du har en norsk gen1 bil med VIN XJ005XXX.

Slik jeg ser det har du to valg:

1. Selge bilen som delebil. Anta at du får mellom 30-50'000 for den. Bilen har en del verdifulle komponenter som R&S-Sandvika gjerne trenger (motor blant annet)

2. Kjøp en auksjonsdelebil fra Sem til rundt 50´000. Alle bilene er finske (VIN XU005XXX), trolig blanding av gen1 og gen2. Jeg vet ikke om Zebra-batteri fra gen2 er kompatible med gen1, men det må du i såfall sjekke på forhånd med R&S-Sandvika (Stein Erik). Du har ikke noe garanti for at bilen du kjøper har et fungerende batteri, men jeg tror det er stor sannsynlighet for at de fleste fungerer. Delebilen du eventuelt kjøper fra auksjonen kan du trolig selge i etterkant for 30-50´000.

Med andre ord, "de e håp i hengan´snøre". Spørsmålet er om du har motivasjon og økonomisk buffer til å få bilen på veien igjen.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sykt kjedelig! Jeg var innom R&S når din bil hang på bukken, og fikk nytt batteri...  :(

At ting skal være så komplisert...  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

obertjunior

Takk for gode råd.

Noen som kjenner til hvor lite sammenstøt som skal til før zebra batteri havarerer?

Iogmed at begge batteriene jeg har hatt har vært i kollisjon virker de svært skjøre. Virker på meg som takstmann ikke har så mye erfaring med dette og trekker direkte sammenligning med bensinbiler med motorer. En bensinmotor tåler kanskje mer enn ett zebra batteri?

Noen andre som har fått svar fra sveits at zebra batteriet ikke kan repareres? har fortsatt ikke fått noe svar på hvorfor til tross for at Stein Erik har purret for en mnd tid siden.... Om dette på ett vis kan relateres til kollisjon er jo essensiellt.

Mulig jeg likevel skal forsøke meg på en delebil, med batteri. By the way har RS tilbudt meg 10000 for bilen min og basert på feedback her er det litt lite..... Har jo PCU og motor, varmeapparat  og er ellers strøken.....

Takk for alle tips igjen:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

hma

#27
Hei,

Les hva ExTHINKER skriver om batteriet i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3964.msg34932.html#msg34932.

Batteriet kan ta permanent skade dersom noen av sveisene/metallkonstruksjonene ødelegges. Da kan elektrolytt lekkke ut og kortslutte cellene. Det er ikke utenkelig at det er årsaken til dine problem.

Har du fått utført noen diagnose av batteriet hos R&S-Sandvika? Det er mulig de kan lese ut nyttige parametere via BMI som forteller hvor feilen ligger(?).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

obertjunior

Takk for dette. Nyttig info. RS henviser alltid til verkstedet i sveits og sier de skulle kunne gi en forklaring på root cause / årsak men så langt er eneste statement at batteriet Ikke kan repareres og det gir meg ikke så mye. Skal følge opp RS til uken så får vi se:-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Think C!ty 2008, 35000 KM

Go-carter

Hvis de ikke byr mer en 10.000, så er jeg interessert i bilen din. Men jeg vil heller at du kommer deg på veien igjen ;-)

Høres egentlig ut som du har en sak med den tidligere kollisjonen - at det var utgangspunkt for havari. Ville prøvd å fått R&S på team med en ekspert-uttalelse, og samarbeidet med en advokat mot forsikringsselskapet. Evt med ditt eget forsikringsselskap på laget.

Mitt batteri ble reparert. Det var to stk. brente celler. Har en følelse at det kommer til å få et haltende batteri etter hvert med den skaden, men jeg har jo garanti i 4 1/2 år til så... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA