Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"

Startet av geear, fredag 06. september 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

daktari

Nå blir det action: denne bilen ser ut som den er modifisert men ikke i endelig form, "testmule", med bredere skjermer og keramiske bremser. https://www.autoblog.com/2019/09/11/tesla-model-s-p100d-spied-near-nurburgring/

Musk har nå twittret at det er en plaid modell med triple motor, kommer i produksjon om et drøyt år.

Jeg synes de burde kalt den, med anførselstegn, "24V" "Supercharged" "Turbo" eller noe sånt. Plaid er også litt gøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: daktari på torsdag 12. september 2019, klokken 08:02
Jeg synes de burde kalt den, med anførselstegn, "24V" "Supercharged" "Turbo" eller noe sånt. Plaid er også litt gøy.
Det eneste som er raskere enn Ludicrous er Maximum Plaid. 8)

http://www.youtube.com/watch?v=trYcP0paerQ
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tellus

Nå blir det action: denne bilen ser ut som den er modifisert men ikke i endelig form, "testmule", med bredere skjermer og keramiske bremser. https://www.autoblog.com/2019/09/11/tesla-model-s-p100d-spied-near-nurburgring/

Musk har nå twittret at det er en plaid modell med triple motor, kommer i produksjon om et drøyt år.

Porsche sin var vel en standard modell ? Blir i så fall en litt annen greie dette her.

daktari

Sitat fra: Tellus på torsdag 12. september 2019, klokken 09:17

Porsche sin var vel en standard modell ? Blir i så fall en litt annen greie dette her.
Nei, det var en Taycan prototyp (med fake? eksosrør), bur og bøttesete. Så jeg tenker dette er ganske likt, så får de teste produksjonsmodeller neste år.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 12. september 2019, klokken 10:10

Nei, det var en Taycan prototyp (med fake? eksosrør), bur og bøttesete. Så jeg tenker dette er ganske likt, så får de teste produksjonsmodeller neste år.

Nåja, Elon sier så mye rart. Så vidt jeg forstår er prototypen til Porshe en test mule for den standardmodellen som kommer nå. Dvs. med samme motor, bremser og dekk. Sikkerhetsbur er vel et must for slike forsøk.

Men er enig i at så lenge Porsche ikke har begynt å levere denne bilen til kunder enda så er rundetiden lite interessant.

kodax

Sitat fra: Tellus på torsdag 12. september 2019, klokken 10:23
...Så vidt jeg forstår er prototypen til Porshe en test mule for den standardmodellen som kommer nå. Dvs. med samme motor, bremser og dekk....
Hvor står det? Alle steder jeg har lest, så har det stått at det var en prototype. Formålet med en prototyp er å demonstrere og teste funksjon og design, altså absolutt ikke nødvendigvis slik en produksjonsmodell blir.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tellus

Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 12:58
...Så vidt jeg forstår er prototypen til Porshe en test mule for den standardmodellen som kommer nå. Dvs. med samme motor, bremser og dekk....
Hvor står det? Alle steder jeg har lest, så har det stått at det var en prototype. Formålet med en prototyp er å demonstrere og teste funksjon og design, altså absolutt ikke nødvendigvis slik en produksjonsmodell blir.

Står f.eks. i linken rett over.
https://www.autoblog.com/2019/09/11/tesla-model-s-p100d-spied-near-nurburgring/

SitatThis clearly isn't a stock Model S P100D, though. Up front, the lower grille opening has been enlarged, probably to improve cooling for the motors and batteries. It has subtle fender flares at each corner to house much wider wheels and tires. Our spy photographer says the tires were Michelin Pilot Sport Cup 2 R tires, which are semi-slick competition tires that are street legal. At the back is a fairly pronounced lip spoiler.

While there's nothing wrong with running a modified car at the Nürburgring, the problem here is that the Porsche Taycan was driven in a stock form. And by modifying the car beyond stock form, Tesla can't really compare the Model S honestly or claim any sort of "victory" if it manages to get a faster time. There is the possibility that Tesla will start offering wider tires and a revised fascia as part of a new performance package, and that would change things a bit. The thing is, it probably wouldn't want to offer the tires it's using here, since they wear fast and don't have good wet grip. These are tires meant for lapping tracks and autocross courses in dry conditions.

daktari

Sitat fra: Tellus på torsdag 12. september 2019, klokken 13:03
Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 12:58

Står f.eks. i linken rett over.
https://www.autoblog.com/2019/09/11/tesla-model-s-p100d-spied-near-nurburgring/

SitatThis clearly isn't a stock Model S P100D, though. Up front, the lower grille opening has been enlarged, probably to improve cooling for the motors and batteries. It has subtle fender flares at each corner to house much wider wheels and tires. Our spy photographer says the tires were Michelin Pilot Sport Cup 2 R tires, which are semi-slick competition tires that are street legal. At the back is a fairly pronounced lip spoiler.

While there's nothing wrong with running a modified car at the Nürburgring, the problem here is that the Porsche Taycan was driven in a stock form. And by modifying the car beyond stock form, Tesla can't really compare the Model S honestly or claim any sort of "victory" if it manages to get a faster time. There is the possibility that Tesla will start offering wider tires and a revised fascia as part of a new performance package, and that would change things a bit. The thing is, it probably wouldn't want to offer the tires it's using here, since they wear fast and don't have good wet grip. These are tires meant for lapping tracks and autocross courses in dry conditions.
De tre altså ikke sikkert journalistene har rett om Taycan. Vi vet den ikke var standard, det var kosmetiske ting med spoiler bak under. Den hadde bur, som stiver opp. Porsche kalte det prototype på YouTube.

kodax

Porsche selv kaller den en "pre-series":
https://pmepress.porsche.com/prod/presse_pag/PressResources.nsf/Content?ReadForm&languageversionid=1016310

Wikipedia re-directs pre-series car til https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-production_car
SitatA pre-production car is like a beta version of a software program — it is used for demonstration and evaluation purposes of an all-new vehicle
Altså absolutt ikke nødvendigvis lik det ferdige produktet.
Model Y - Model 3

daktari

Og jeg har sjekket alle 3 videoene på YouTube (kort, lang og hangarskip) der det i videoen står Taycan Prototyp og i teksten står pre-series. Så man kan ikke gå ut fra t den er identisk med 3n produksjonsmodell, Turbo el. Turbo S.

Tellus

Sitat fra: daktari på torsdag 12. september 2019, klokken 14:54
Og jeg har sjekket alle 3 videoene på YouTube (kort, lang og hangarskip) der det i videoen står Taycan Prototyp og i teksten står pre-series. Så man kan ikke gå ut fra t den er identisk med 3n produksjonsmodell, Turbo el. Turbo S.

Neida, men det betyr ikke at evnt. forskjeller måtte være for at den skal gå raskere på bane. Inntil Porsche begynner å produsere kundeversjoner så er jo per def alt de lager prototyper, mules, pre-series o.l.

Espen Hugaas Andersen

Det samme er jo tilfelle for Tesla. Bilen de kjører på Nurburgring er ikke endelig, men det er fullt mulig at plaid-utgaven som blir levert til kunder om kanskje et år er raskere på Nurburgring enn prototypen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. september 2019, klokken 14:59
Det samme er jo tilfelle for Tesla. Bilen de kjører på Nurburgring er ikke endelig, men det er fullt mulig at plaid-utgaven som blir levert til kunder om kanskje et år er raskere på Nurburgring enn prototypen.

Forskjellen er vel at pre-series lages for å teste ut en kommende produksjonsversjon,- ikke for å sette rekorder på bane.

Ellemelle

Tesla har allerede brandet den som P100D+ (du ser det på bildene fra Ringen)
Hvis de tar rekorden, skal du ikke se bort i fra at du kan bestille en P100D+ på nettet i løpet av noen uker.

kodax

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 12. september 2019, klokken 15:14
Tesla har allerede brandet den som P100D+ (du ser det på bildene fra Ringen)
Hvis de tar rekorden, skal du ikke se bort i fra at du kan bestille en P100D+ på nettet i løpet av noen uker.
Burde det ikke stått "Triple Motor" med rød strek under?
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA