Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstrautstyr

Startet av corvy, torsdag 16. februar 2012, klokken 18:59

« forrige - neste »

corvy

Hei, kan jeg be dere om råd vedr "ny" buddy:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33026353

RS i Sandvika skal selge denne, jeg har en gammel haug som ikke er verdt mer enn 2-3000 så vrakpant tilbudet er ganske bra. Uansett føler jeg de ligger 20-30 000 for høyt på denne buddyen. Etter det jeg kan lese er det bly batterier så de ligger bare 10 000 under listepris. Dette kombinert med usikkerhet rundt fremtiden til bilens support osv kan da ikke hjelpe.

Hva mener dere er en god pris? Tror jeg kan diskutere ned litt ved å smekke kontanter i bordet, men ønsker ikke å betale mer enn den er verdt.

Takk for alle tips og råd! :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

elektrolux

#1
Sammenlign gjerne med denne til samme pris. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4136.0.html

Og spør deg selv hvilken av disse bilene du helst vil kjøre rundt i neste uke.

Eller denne, som nok faller noe gjennom i denne sammenhengen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3830.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

corvy

Takk for tips, har kjørt Th!nk og liker den veldig godt :) Ble bare litt fristet av muligheten for å få 15 000 for min gamle haug kombinert med forhandlingkraft på en litt vanskelig å selge Buddy. Buddyen er ikke ideell men den dekker mitt behov da jeg har 1,6-1,7 mil til jobben og lade-stikk i begge ender. Th!nk vil nok kunne utvide bruksområdet, og hadde det vært en 4 seter hadde jeg ikke lurt et sekund.

Takk for tips uansett, skal tenke på det. Dersom noen har noen tanker om Buddyen over så tar jeg de også med.  8)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

jahnarne

Med tanke på at du får både Buddyer (og ikke minst andre elbiler - slik som Go-Carters Think) med vesentlig mindre rekkevidde og driftskostnader (blybatterier må jo byttes jevnlig) og omtrent samme pris ser jeg ikke helt det store poenget.

Hadde jeg ikke akkurat kjøpt en ny selv hadde jeg glatt slått til på en ZebraThink til 120'.

corvy

Kan du peke meg i retning vedr. denne påstanden? Det lille jeg vet er at blybatteriene til Buddy byttes ved ca 5år elns. til nåpris ca 30 000,- ? Stemmer?

Denne Thinken som er snart 4 år, mener du at den vil ha batteriene sine vesentlig lenger uten skifte enn Buddyen kan regne med?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

elektrolux

Ser at innbytteprisen betinger at årsavgiften på din gamle haug er betalt. Dermed faller den reelle verdien av innbytte til ca 12000 NOK.

Vraker du i stedet bilen, får du 2000 i vrakpant, og slipper å betale årsavgiften. Altså en "innbyttepris" på 5000 NOK mot Thinken.

Samtidig koster motorsykkelbilen 10000 NOK mer enn Thinken, mens "tapt" innbytte er på 7000 NOK, altså betaler du 3000 NOK mer for en buddy, enn "Verdens beste Elbil" ( Skriver dette etter å ha kjørt fatterens nye Think. Uslåelig kjøreglede, og bruksglede. Små biler ruler! ) Zebra batteriene skal holde mange hundre tusen km, mens Buddy'en sine må bytter for minst hver 20000 km, altså en ren utgift du slipper på Think'en.

Har aldri savnet bakseter i Think'en, faktisk er den mer behagelig for ungene uten bakseter, de få gangene begge to samt kona er med. Da får de i alle fall strukket ut beina. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Sitat fra: corvy på søndag 05. februar 2012, klokken 10:32
Kan du peke meg i retning vedr. denne påstanden? Det lille jeg vet er at blybatteriene til Buddy byttes ved ca 5år elns. til nåpris ca 30 000,- ? Stemmer?

Denne Thinken som er snart 4 år, mener du at den vil ha batteriene sine vesentlig lenger uten skifte enn Buddyen kan regne med?
Såvidt jeg vet må blybatteriene i praksis byttes ca. hvert 2. år / 15-20.000 km. Det er iallefall det jeg hører fra kollegaer med Buddy. Zebrabatteriene kan du lese mer om her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2594.0.html og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1497.0.html. Zebra holder også rekkevidden om vinteren betraktelig bedre enn blybatterier. Ulempen med Think kontra Buddy er forsåvidt PKK og høyere omregistreringsavgift på Thinken.

Ellers så finnes det som jeg skrev også Buddyer med NiMH-batterier rundt samme pris (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33012508 og http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32877792 og http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31982042) som ikke har samme problematikk vedr. varighet. Disse skal ha en rekkevidde rundt 120km. Størstepoenget mitt var således mest at den bilen du linket til ikke nødvendigvis så ut som et godt kjøp.

corvy

hehe :) ville nok ikke slått til uansett på 130 000 for den buddyen, lurte på å gi han 100 eller 110 på bordet for å se om han beit på. 130 er for mye, no question.

Flere 100 tusen kilometer frister jo selvsagt. Gode men selvsagt ikke helt ufargede tips :) Hva skjer når batteriene går på Thinken, er tanken at da er bilen så gammel så man bytter hele bilen, eller bytter man et batteri her og ett der?

Knyter du ungene fast bak-i-der da eller? :D
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

OneMore

Hei Corvy,

Jeg mener at det er tilbud her inne som er unikt:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4136.0.html

Trenger du ikke den rekkevidden kan du jo bare ta den som bonus.
Men viss du mener den bonusen ikke vil bli brukt hadde jeg i dine sko heller gått på det som er priset lavere.

Grunnen er at det er så mye bra til 40-70K som du gjerne raskere kan avskrive til 0.
Noe som jeg synes du bør gjøre med alt av buddy og eldre Think, PSA o.l.
Selv om mange mener det er restverdi etter 3 år, så er det langt fra sikkert.
Det er kun markedet som bestemmer det, og den veien det har gått idet siste ??

Eks. Denne som jeg selv selger. Vel annonsen er rettet mot batterisalg. Derfor ser den ikke ut:-)
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=32690212&reference=2012/1/13/2/326/902/12_825027391.jpg

Eller denne: (NB! Nikkometer er ikke noe fullverdig batteriovervåkning)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32807611
Batterier fra 2008 er ikke noe garanti på bedre batterier, skiftet nettop et på en fra 2008 :-)


Håper du fikk noen flere ideer :-)  Lykke til !

-OneMore-





Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

corvy

Mye å fundere på her ja. :)

Takk for mange tips og vink. Vet ikke om jeg er helt overbevist om at en 3+ år gammel bil er et røverkjøp men jeg kan ta feil.

Er det forresten airbag for passasjer på Think? Dersom ja, kan den slås av? (tenker på dersom jeg skal ha med barnesete for minstemann)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

corvy

Hva med denne da? Ser jo ut som en god pris for meg ref diskusjonen?

Er det veldig dumt med Lithium batterier?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32906625
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

jahnarne

Tjæ. Er det ikke slik at det er airbag på passasjerside på ny-Think, men ikke på Think Classic?

Ift. den siste du postet er min tanke at du ikke får mer garanti enn med zebrabilen vi diskuterte tidligere. Fordelen med den er at den (trolig) har PCU versjon 2 som har vist seg å være mer driftsikker enn de på tidligere biler. Dog er du da så høyt oppe i pris at du nesten like gjerne kan importere en brukt variant av trillingene fra det store utland. Ser de der  ligger i utropspris rundt ~150.000,- og er du heldig finner du en med avdragbar moms (19%). Transport koster neppe mer enn 5-10k. Garantien på disse vil (såvidt meg bekjent) også gjelde i Norge.

elektrolux

#12
Sitat fra: corvy på søndag 05. februar 2012, klokken 12:08
Hva med denne da? Ser jo ut som en god pris for meg ref diskusjonen?

Er det veldig dumt med Lithium batterier?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32906625

Les mer om den på side 3 her:   http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3773.30.htmlog her:   http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4802.0.html

Utvilsomt et godt kjøp, og du kunne faktisk fått den for 150000 NOK hadde ikke fatteren valgt å beholde den. ;D

Kan likevel skaffe flere tilsvarende om du absolutt skal ha nybil til bruktpris. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

corvy

Må ikke ha nybil til brukt pris men liker å vite hva jeg begir meg ut på før jeg fatter en avgjørelse. Synes at en forskjell på 30-40 000 fra tre år verditap måtte være en OK deal og da synes jeg plutselig at 120 ikke var så "supertilbud" som før :)

Ser jo noen oppi Tromsø som ikke virker som de er helt på nett ifm. prissetting. Mye rart om man ikke følger med. 4 seters Think, det har jeg lyst på men til 260?? Galninger.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29201374

Kanskje jeg må ta meg en tur til Skotbu og titte. :D

Hva mener du med at du kan skaffe flere? Er det noen med 4 seter i omløp noe sted? (vet at det bare ble solgt noen ytterst få)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

OneMore

Hvorfor ikke gå rett på Leaf ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA