Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: COC sertifikat for Citröen Saxo

Startet av PLUTO, tirsdag 27. november 2007, klokken 10:01

« forrige - neste »

PLUTO

Der er to typer Saft batterier som brukes til de fleste elbiler. De er merket med D og G. Think bruker i utgangspunktet kun tyoe D. Siden alle blokkene er helt like er det ledninger som ligner på en S mellom pluss og minus på de ulike blokkene. på foreksempel Clio er det begge typene av blokker og de kan da ha små korte og rette mettaloverføringer mellom de ulike blokkene. Jeg har nå både D og G typer i min Think. For å kunne bruke type G måtte jeg lage noen nye overføringer mellom blokkene, både til støm og vannfylling. Type D må brukes ytterst i her rekke for at spesial slangene som er bygget inn i kassen skal passe. se bilde av forskjellene
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Egentlig blir det 4 typer, da PSA blokkene også er av D og G typen, men med vannstussen motsatt side av strømpolen.

Også er der vannkjølte, og 140 Ahr ......

Et tips: Husk å føre strøm og vann i samme retning!  Ellers risikerer du mer enn 1,2V forskjell vannveien og større fare for selvutlading via dito.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. november 2007, klokken 20:01
Et tips: Husk å føre strøm og vann i samme retning!  Ellers risikerer du mer enn 1,2V forskjell vannveien og større fare for selvutlading via dito.

Skjønner ikke helt. På Clio sitter D og G om hverandre med rette vannstusser og rette strømoverføringer mellom. det må vel da bli det samme her i min Think?

Hvordan er de blokkene merket som har vanstussen på motsatt side av polene? det burde jo komme frem av en eller annen merking.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

#3
Sitat fra: PLUTO på fredag 23. november 2007, klokken 00:11
Hvordan er de blokkene merket som har vanstussen på motsatt side av polene? det burde jo komme frem av en eller annen merking.

Det er forskjellige serienummer på blokkene.

PSA
D 280615
G 280616

Think/Renault
D 280627
G 280629


Jeg har forøvrig fått til en avtale hvor jeg kan få batteriene til PSA bilene til forhandlerpriser.
Desverre er det ikke så billig som jeg hadde håpet på. Saft har nylig satt opp prisene pga høyere metallpriser. Prisen fra meg er 6000,- og da tjener jeg ikke mye på dette. Stort sett bare ren formidling.

Men så vidt jeg vet er dette prisen du må betale for brukte batterier hos Enviro dersom du ikke har kjøpt bilen din av han. Dersom han har noen ekstra....

Citroen/Peugeot tar 9200,- (januar 2007 pris), og da kan du kun kjøpe hele kasser, ikke enkeltblokker.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lynet

Jeg kjøpte 7 nye blokker hos Kverneland Trondheim (Ford) i høst. Listeprisen var da på  6196 inkl. MVA. Skal ikke mye pluting til før man kommer under 6000,-.........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Du må ikke veksler Pluto med pruting!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Lynet på fredag 23. november 2007, klokken 08:59
Jeg kjøpte 7 nye blokker hos Kverneland Trondheim (Ford) i høst. Listeprisen var da på  6196 inkl. MVA. Skal ikke mye pluting til før man kommer under 6000,-.........

Da tror jeg du har vært heldig. Jeg er ikke sikker på hva batteriene til Think vanligvis går for, men har en mistanke om at dette enten er brukte blokker, eller at de har stått en stund slik at prisen er "gammel".

Trodde Ford tok omtrent samme pris som PSA...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Jeg fikk en pris på 6300 kr for helt nye blokker levert i Norge, via SAFT i Sverge. Det viser at de prisen dere nevner  desverre nok stemmer på nye blokker nå. Brukte blokker har jeg nå handlet for ca 1/4 av den prisen. Jeg synes det er en grei omsettingspris for brukte blokker som er testet og av god kvalitet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Sitat fra: Boogie på fredag 23. november 2007, klokken 19:22men har en mistanke om at dette enten er brukte blokker, eller at de har stått en stund slik at prisen er "gammel".

Blokkene var helt nye og ubrukte. De var datostemplet mars 2007.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Da er kanskje Trondhjem landets billigste sted å kjøpe nye blokker akkurat nå ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på fredag 23. november 2007, klokken 22:06
Da er kanskje Trondhjem landets billigste sted å kjøpe nye blokker akkurat nå ;D

Selv om prisene ikke er helt hva vi hadde håpet på, så er det ihvertfall mulig å få blokker for rundt 6000,-  pr stk nå. Og de er helt nye!!!
Det er ikke lenge siden at vi måtte godta priser på rundt 8-9000 pr blokk.
Sier seg selv at ingen kjøper til den prisen.

Er også redd for at prisøkningen fra Saft også indikerer at de egentlig ikke ønsker å fortsette produksjonen lenger, så jeg tror at vi begynner å se slutten på muligheten for å få tak i nye blokker.

Selv har jeg bestillt helt nye blokker til to biler for å sikre meg for de neste 8-10 årene.

Er redd for at det kan gå såpass lang tid før nye, gode og "billige" elbiler kommer...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Jeg har en følelse at Guru Joey hadde rett: ingen skal tjene penger på elbiler.

Jeg tror de fleste er idealister når der kommer til elbiler og derfor danner vi selvhjelpsgrupper. De seniormedlemmer har egentlig hjulpet mye i det siste årene og har vært gjestfrie med råd og tid. Kanskje de fortjener å få noe tilbake?
Uansett det er godt at vi behøver ikke å kjøpe blokker fra Ford og ingen egentlig slår 6000kr per stykk.
Etter et par år til med gratis råd og hjelp, er jeg klar for den ``Higher spiritual plane``
Hilsen Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Kom bort i noen SAFT blokker som var brukt i et fyrtårn. Brukt i store solcelle anlegg. Tung som så men kan tåle høy utladingsstrøm. SUNICA SUN 10-5 f.eks. Noe forskellige info om blokkene her.
http://www.mrl.nott.ac.uk/~mbf/antarctica/files/tm_sun.pdf
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA