Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av hens, onsdag 15. februar 2012, klokken 10:15

« forrige - neste »

hens

Vannpumpe til classic:

http://www.ebay.com/itm/120782821821?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Denne pumpen har slangestusser med 22 mm, motorhuset er 50 mmØ. Det vil si at den passer rett inn i festeklemmen på Think Classic, og slangene passer direkte.
Vær obs på at festeklemmen ikke trekkes til for hardt, og at en børsteløs motor må ha riktig polaritet, hvis ikke kan den skades. Kapp den gamle ledningen under bilen, og skjøt ledningen.
Originalpumpens plussledning har en rød strek på isolasjonen.

Jeg har mottat en slik pumpe og skal prøve den. Stedet linken fører til er for tiden stengt, men vil åpnes 9. 02.

Pumpen er nå for salg igjen på:

http://www.ebay.com/itm/Solar-Powered-Water-Pump-12V-1570mA-/110821450720?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19cd7923e0
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Syntes den ser noe Kina aktig ut.

Tar en med arbeidet involvert ville jeg heller godt for en evigvarende børsteløs Pierburg pumpe som også er direkte utbyttbar mot den originale. Koster rundt 1500 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Jeg ser ikke helt hva som kan gå galt med denne pumpen.
Elektronikk og stator er innstøpt i plasthuset, rotoren og pumpeskovlen er en enhet.
Rotoraksen er vannsmurt, og med litt frostvæske går det sikkert greit.

Og prisen? ca 200 kroner inkl. frakt!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på fredag 03. februar 2012, klokken 12:48
Og prisen? ca 200 kroner inkl. frakt!

Det er i alle fall vel verdt et forsøk!

Jeg har også børsteløs pumpe (hatt den noen år nå), og den har funket bra så langt. Kostet noe mer enn 200 kr, kjøpt gjennom noen på forumet her (husker ikke hvem i farta). Flott hvis det viser seg at det finnes et billig alternativ som funker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Jeg har også børsteløs pumpe på mine 2 PSA biler og de kostet vel nesten 10-gangern.
Denne pumpa er vel neppe dårligere enn standard pumpene med børster som også koster MYE mere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: hens på torsdag 02. februar 2012, klokken 16:23
Vannpumpe til classic:

http://www.ebay.com/itm/120782821821?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Jeg har mottat en slik pumpe og skal prøve den.
Da venter jeg på resultatet av dine tester. Spent på hvor mange liter pr minutt den leverer.

Beløpsgrensen for å slippe unna toll og moms er 200,- + frakt. Dersom varen koster over 200,- (tollen bruker høyere kurs enn banken) må man betale toll og moms av vareprisen og fraktprisen, fortollingsgebyr og betalingsgebyr.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 04. februar 2012, klokken 07:16
Beløpsgrensen for å slippe unna toll og moms er 200,- + frakt.

Det er ikke konsekvent. De to webasto-pumpene jeg kjøpte for et par uker siden på eBay (99,90 GBP og fri frakt) kom rett til meg uten toll og moms. Jeg forhåndsbetalte med paypal.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Heisan Hens, takk for at du deler med oss.

Er veldig spent på lydnivået på den ?
Og at den pumper igjennom det den skal selvfølgelig !

NB! Faktisk så trenger ikke pumpene skrus fast igjen, slangene er stive nok.
Har to THINK jeg bare lar den henge løs for å redusere støyen, ikke noe problem så langt.


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

#8
Hvis en benytter originalklemmen må den ikke strammes for mye. Det kan skade pumpen, og bidrar til mer støy.
Pumpen veier 400 gram så slangen vil bære pumpen i utgangspunktet, men den kan sige ned etter hvert.
Støyen er ubetydelig, i badekaret hørte jeg den bare når den fikk mekanisk kontakt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

OneMore

Sitat fra: hens på søndag 05. februar 2012, klokken 13:42
Hvis en benytter originalklemmen må den ikke strammes for mye. Det kan skade pumpen, og bidrar til mer støy.
Pumpen veier 400 gram så slangen vil bære pumpen i utgangspunktet, men den kan sige ned etter hvert.
Støyen er ubetydelig, i badekaret hørte jeg den bare når den fikk mekanisk kontakt.

FLotte greier, en enkel låsetråd kan også være nok for å gi litt ekstra feste.
Det er ofte selve klemmen er så rustet at den går i stykker.

Testet du hva den leverer ?

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

#11
Nå skrev jo også Hens at den var utsolgt da . .
Sitat fra: hens på torsdag 02. februar 2012, klokken 16:23
Stedet linken fører til er for tiden stengt, men vil åpnes 9. 02.
men jeg søkte litt rundt og fant med denne
http://www.ebay.com/itm/100-High-Temperature-DC-12V-Brushless-Water-Pump-PA66-IP68-8-Bar-2-2A-26-4W-/260931317451?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc0b7eecb#ht_5579wt_947

Det interssante er ikke akkurat den pumpa, men oversikten man finner nedover på siden.
Der er det jo virkelig bare å velge og vrake (men så var det om det er en fordel eller et problem da :D)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Pumpene med større trykk har utvendig styringsboks som må festes, dessuten koster de nesten det dobbelte med frakt.
Les typenymmeret slik:
DC50 1220, =   Motordiameter 50mm ø, spenning 12 volt og trykkhøyde 2 m.
Ser en på tabellen og målskissen er dette den eneste jeg har funnet uten styringsboks, med motor 50 ø og med stusser på 22 mm.

Pumpen blir prøvet i bil denne uken, resultat kommer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

#13
Takk Hens. Jeg stoler på deg.

Originalpumpa på "små" PSA er Webasto type U4810 med 25w, 0,15bar, 1600 l/h. Stussene 18-19mm og motordiameter 59mm.
Jeg har selv brukt originalen til "stor" PSA uten problem som er børsteløs og fra Pierburg. Den har 1mm større stusser, mindre motordiamer og betydelig lavere l/h (husker ikke hvor mye mindre).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA