Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Blip

Ja. Ref. 'snurre100' i #28 i denne tråden.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

Sitat fra: Balrog på onsdag 13. mars 2013, klokken 12:22Er det noen som har klart å motere xenon fjernlys i originallysene på Leafen?

Ja, men med vekslende hell. Xenon-pærene har en form/lengde som ikke passer til reflektoren på Leaf'en - i alle fall ikke de pærene undertegnede forsøkte å sette inn. Det ble udiskutabelt mer lys, men spredningen var helt på trynet og jeg endte opp med å demontere Xenon-kit'et igjen.

Andre på forumet her er tilsynelatende veldig fornøyde med den type lys/spredning, men det var ikke noe for meg.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mr.Zero

Man skal også være klar over at det kan forekomme "elektrisk støy" fra xenon-ballastene (tennerne) som kan påvirke andre elektroniske systemer i bilen. I fossilbilen min kunne jeg bare dr... i å høre på radioen etter innmontering av xenon. Og de var ikke av billigste sort. Ut med dem - og alt var i skjønneste orden.  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

RuneW

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:34Det ble udiskutabelt mer lys, men spredningen var helt på trynet og jeg endte opp med å demontere Xenon-kit'et igjen.

Andre på forumet her er tilsynelatende veldig fornøyde med den type lys/spredning, men det var ikke noe for meg.

Jeg kan selge kit'et for en billig penge om noen andre har lyst til å gjøre et forsøk...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

snurre100

Xenonlyset på bilen min forstyrrer ikke radioen. Det eneste som er litt negativt er at de kanskje lyser litt kort. Men det er fremdeles mye bedre enn orginal lysene.
Venter på Kia E Niro

2mash

Noen som vet om dette jordingsproblemet også gjelder nye Tekna'er? Synes fjernlyset er en vits...Er så dårlig at motgående trafikk ikke legger merke til om jeg blinker på de :-p
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

tomrh

Har tydeligvis kjøpt en brukt Leaf der dette jordingsproblemet ikke er fikset, fikk de samme måleverdiene som nevnt tidligere her. Hvis jeg har forstått innleggene her i tråden riktig så er det bare å montere en ekstra litt tykkere svart ledning som kortslutter minus-sida av hovedlyset el. parklyset direkte mot minuspolen på batteriet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Jeg mener det var den svarte ledningen fra pæra og rett til jord, 10-15 cm ca
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: tomrh på mandag 22. september 2014, klokken 20:02
Har tydeligvis kjøpt en brukt Leaf der dette jordingsproblemet ikke er fikset, fikk de samme måleverdiene som nevnt tidligere her. Hvis jeg har forstått innleggene her i tråden riktig så er det bare å montere en ekstra litt tykkere svart ledning som kortslutter minus-sida av hovedlyset el. parklyset direkte mot minuspolen på batteriet?

Du bør nok være forsiktig med å koble ledningen i parallell, men heller fjerne den første ledningen, for å forhindre enhver sjanse for at store jordstrømmer sendes gjennom den nye ledningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ronny

Ingen vits i å fjerne den gamle ledningen, 2 ledninger er bedre enn en.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: Ronny på mandag 22. september 2014, klokken 20:59
Ingen vits i å fjerne den gamle ledningen, 2 ledninger er bedre enn en.

Kun hvis de går *helt* parallelt. Selv om det er mye viktigere i en eksosbil, så skal man være ytterst forsiktig med å lage jordsløyfer, fordi andre ting kan miste forbindelsen på bilen, og plutselig er din ledning "hovedveien" til jord for et eller annet utstyr. Når den nye jordledningen din, som selvsagt ikke har sikring, da smelter gjennom noe, så står du svakt mht garantien.

Dersom du holder deg til én ledning så får du ingen potensielle problemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Jordledningen er ikke sikret fra før av. Det verste som kan skje er at den nye ledningen brennes av noe som er totalt urealistisk siden den tynne ledningen som er der fra før av ikke lider noe nød. Å sette en tynn kabel i paralell med en veldig tykk en kan i teorien føre til at den nye kabelen brennes av hvis den tykke skulle miste forbindelsen men hva er oddsen for det?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på mandag 22. september 2014, klokken 21:40
Jordledningen er ikke sikret fra før av. Det verste som kan skje er at den nye ledningen brennes av noe som er totalt urealistisk siden den tynne ledningen som er der fra før av ikke lider noe nød. Å sette en tynn kabel i paralell med en veldig tykk en kan i teorien føre til at den nye kabelen brennes av hvis den tykke skulle miste forbindelsen men hva er oddsen for det?

Den eksisterende jordledningen går fra punkt (jord) til punkt (negative siden av lyspæren). Ikke noe galt kan skje.

Dersom man kobler en ledning fra den negative siden av lyspæren direkte til batteriet, samtidig som man lar den gamle ledningen gå fra lyspæren til chassis lokalt (eller et samlingspunkt, før den går til chassis) så risikerer man å få hele strømmen gjennom begge disse to ledningene f. eks. hvis chassispunktet feiler en gang i fremtiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Du mener at faren er at strømmen fra annet forbruk kan gå via den nye ledningen til batteriet? Problemet er jo ikke større enn at den nye ledningen blir svidd i såfall før det blir dødt. Er ikke farlig det og kanskje det minsre problemet siden noe drastisk allerede har skjedd som bør bekymre mer.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på mandag 22. september 2014, klokken 21:55
Du mener at faren er at strømmen fra annet forbruk kan gå via den nye ledningen til batteriet? Problemet er jo ikke større enn at den nye ledningen blir svidd i såfall før det blir dødt. Er ikke farlig det og kanskje det minsre problemet siden noe drastisk allerede har skjedd som bør bekymre mer.

Joda, men det er totalt unødvendig og "bad engineering practice" å ha jordsløyfer i slike tilfeller, nettopp fordi en ellers harmløs feil (som bare forårsaket en stopp), nå vil forårsake svidde/brente ledninger OG en stopp. I tillegg til unødig kompleksitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA